JBerger,
Jag tror du _verkligen_ borde köra raidz2, och inte raidz1, om du har så många som 30 talet diskar. raidz2 kör man på större grupper av diskar. Så därför kanske du bör köra 10 diskar i en grupp med raidz2. Det rekommenderas alltså inte att du addar grupper om 5 diskar med raidz1, till ett stort raid. Möjligen kan du köpa 5 per månad och när du har 10 st så addar du dem i en raidz2 grupp. Raidz2 är mycket säkrare än raidz1 och alla bör köra det närhelst man har möjlighet. Men det är onödigt om man har totalt 4-5 diskar, på kör man raidz1. Men i alla andra fall är rekommendationen raidz2.
Så jag skulle nog köra 5 diskar i ett raidz1 i en zpool som heter behemoth. Sen när jag har 10 diskar till, så skapar jag en annan zpool som heter t.ex. tank och gör en raidz2 av alla 10 diskar. Och kopierar över alla data från behemoth till tank. Och sen förstör jag behemoth och får då 5 tomma diskar. Och när jag har 10 lediga diskar, så addar jag dem till tank som en ny raidz2 grupp om 10 diskar. etc.
Kom ihåg att du kan INTE ta bort en grupp från en zpool. Så om lägger till en raidz2 grupp till din nuvarande behemoth, så har du 2 grupper diskar: en raidz1 med 5 diskar, och en raidz2 med 10 diskar. Du kan INTE ändra på en grupp. Du kan inte omvandla raidz1 till raidz2, t.ex. Du kan inte lägga till diskar till raidz1. En grupp är fix och kan inte ändras på i efterhand. Om du har en zpool med raidz2 och raidz1 blandat, så kommer du ångra dig i efterhand. Då är det extremt jobbigt att fixa till i efterhand. Du måste kopiera datat, förstöra zpoolen, återskapa den som du vill ha den med bara raidz2 och kopiera tillbaka datat. Bättre göra rätt från början.
Och när du köpt 10 st 2TB diskar, så byter man ut 1TB diskarna en raidz2 grupp, en disk i taget. Och säljer TB diskarna.
De kort jag länkade till genererar inte mycket värme. De är som vanliga SATA portar, typ. Värmen kan du antagligen bortse ifrån, med de korten. Kolla noggrant att 16p korten funkar med OpenSolaris. Det är möjligt att de inte funkar. De korten har dock raid funk, och dess cpu genererar värme.
Du kommer få långt över 50-100MB/sek. Snarare närmre 2GB/sek. Ascoolt! Datorporr ftw! *flås flås*
Du ska inte få ett endaste fel i zpool status. Så fort den visar ett enda fel så är disken på väg att gå sönder. Då bör du byta den. Du riskerar dina data annars. Om du lagt ned 5-6 månaders tid på att skaffa dina data för 30 diskar, med timlön på säg 100kr, så är dina data värda mycket pengar. Då bör du vara försiktig med datat. Inte riskera det och så. (Sen kan jag tänka mig ett ftp konto hos dig flås flås)