Ska man tolka det som att du inte kommer att vilja uppgradera till OpenSolaris 2009.06 alltså? Eftersom när man utför de två angivna kommandona, så uppgraderas allting till build 111. Och du är inte intresserad av att uppgradera till b111, så då är du inte heller intresserad av att uppgradera till b112, dvs 2009.06? Det är alltså kort sagt, nya funktioner och ändringar. Det kostar ju inget att testa, det görs ju en snapshot innan det uppgraderas så du kan göra rollback när du vill.
Nu har jag i alla fall lekt lite med OpenSolaris och snapshots, dvs BE. Shit säger jag bara. Fy vad grymt BE är. Helt revolutionerande coolt. Vid det här laget skulle jag gjort flera ominstallationer om jag kört ett annat operativsystem, men med OpenSolaris var det bara att göra rollback. Det tar ett tag innan man vänjer sig av med att man måste ominstallera när det skiter sig. När man väl vant sig vid BE så kommer man ha seriösa problem med ett annat operativsystem. Det är en sån bra backup, man kan klanta sig utan att det får några konsekvenser alls. Radera kernel, etc, och det är bara att boota om i en gammal BE. Shit vad det är seriöst grymt! O_o
Jag hade följande problem. När jag skapade en användare Kalle, så fick han automatiskt user id 101 och grupp 10. Jag har sen gammalt en ZFS raid där alla filer är user id 1000 och grupp 1000. Så Kalle kan inte läsa filerna i ZFS raidet, pga annat user id. Så jag måste ändra Kalle till user id 1000 och grupp 1000, dvs 1000:1000. Jag skapade en grupp med id 1000 som jag kallar "user".
Först ändrade jag i /etc/passwd så Kalle fick 1000:1000 och loggade ut men det var rejält klantigt. Jag kunde inte komma in i OpenSolaris med Kalle igen eftersom hans hemkatalog hade rättigheter 101:10. Jag försökte logga in med Kalle, men han hade inte rätt att läsa hemkatalogen så jag kunde inte logga in, jag var alltså utestängd från OpenSolaris. Man kan inte logga in med root, per default i OpenSolaris. Så jag hade inga users att logga in med. Det är bara att ominstallera och prova igen. Eller? Nej! Det är bara att boota om till gamla BE och sen mounta den nya misslyckade BE och ändra i filerna.
# beadm list
# beadm mount OpenSolarisBuild111 /mnt/temp
Och nu ändrade jag tillbaka i /etc/passwd så Kalle fick 101:10 igen. Nu är allting som förrut och jag kan försöka på nytt.
Men det funkade inte. Jag loggade in som Kalle och bytte till root med "su -" och det funkade inte. Den sa nåt om att Kalle inte längre har rättigheter att bli root. Jag försökte massa olika knep, men inget funkade. Det var bara att ominstallera build 111 och prova igen. Eller? Nej! Det är bara att mounta den misslyckade BE igen och titta i filerna med en text editor.
Det visade sig att något hände med RBAC. Det bestämmer vilka rättigheter Kalle har och kan anta. Så jag var tvungen att lägga till i /etc/user_attr att Kalle kan anta root rättigheter (jag jämförde med min gamla fungerande BE och redigerade den nya trasiga BE). Och boota om. Och nu funkade det. Jag kunde logga in som Kalle och dessutom bli root.
Sen läste jag på och hittade "usermod". Det kommandot används för att editera en användares uppgifter. Man kan göra det manuellt, men då måste man in i olika filer och jag vet inte vilka filer. Så jag gjorde
# usermod -u 1000 -g 1000 Kalle
# chown -R Kalle:user /export/home/Kalle
Den första raden byter userid till 1000 och group id till 1000. Den andra raden ändrar Kalles hemkatalog så att varje fil får en ny ägare och en ny grupp, dvs Kalle och user.
Klart! Puhhh. Utan BE skulle det tagit år och dag att ominstallera och uppgradera till build111 mellan varje gång. Det hade kostat många timmar och jag hade blivit frustrerad. Vill man spara tid så bör man lära sig BE. Tänk om det hade varit i produktion på ett företag! Shit, man hade ju varit körd, kunderna hade skrikit och chefen också. Med BE så går allting mycket mycket snabbare.