OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Avstängd

Nu har jag också installerat OpenSolaris. För första gången. Verkar trevligt.

Det första jag gjorde var att snygga till fonterna och att slå på Compiz:

Högerklicka, välj "Desktop Appearance" och gå till "Typsnitt" fliken. Där väljer man "Delbildpunktutjämning (LCD Skärmar)" så blir fonterna snyggare.

På fliken "Visual Effects" så kan man kryssa i "Extra" så får man Compiz Fusion eller vad det nu heter.

EDIT:
Intervju med skaparna bakom ZFS:
http://research.sun.com/minds/2006-0928/

Om CIFS och user id mappningar:
http://blogs.sun.com/lewiz/resource/cifs_vscan-intro.pdf

Använd ZFS för versionshantering av t.ex. en website:
http://www.c0t0d0s0.org/archives/2430-Use-ZFS-to-establish-a-...

Permalänk
Medlem

Welcome to the world of OpenSolaris

"Compiz-junket" funkar bäst på nVidia - mitt ATI-kort klarar det inte. Jag har inte provat på OS men på CentOS/Fedora/Ubuntu brukade jag installera typsnitten (*.ttf) ifrån WinDoz.

3G i skogen funkar - 1Mbit/0,5 Mbit

/t

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Har någon uppdaterat till senaste versionen av OpenSolaris? Isåfall, vilken version av ZFS kör ni?

# zpool upgrade -v

Permalänk
Medlem

@saddam
# zpool upgrade -v

Ser ut till att vara den senaste?

This system is currently running ZFS pool version 13.

The following versions are supported:

VER DESCRIPTION
--- --------------------------------------------------------
1 Initial ZFS version
2 Ditto blocks (replicated metadata)
3 Hot spares and double parity RAID-Z
4 zpool history
5 Compression using the gzip algorithm
6 bootfs pool property
7 Separate intent log devices
8 Delegated administration
9 refquota and refreservation properties
10 Cache devices
11 Improved scrub performance
12 Snapshot properties
13 snapused property
For more information on a particular version, including supported releases, see:

http://www.opensolaris.org/os/community/zfs/version/N

Where 'N' is the version number.

Det här med MythTV är inte helt enkelt ... Försökte med den enkla lösningen: VirtualBox. Första installationen gick åt h-te - fel password - för komplicerat tydligen. Andra installationen funkar inte heller säskilt bra. Jag kan konfa mythtv med det är mycket "snack i loggen" om att den inte kan hitta hitta IR-controllern ... Segt som sirap är det också, tangentbordet "hänger sig". Jag kör senaste VirtualBox - installationsinfon är fel - bara så att ni vet!

Nu blir det plan B, vilket kanske kommer att ta ett par dar ...

Det enda positiva? är att VirtualBox "påstår" att jag har stöd för AMD-V!

/t
Edit: Formatting

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Det är inte så jag menar att uppdatera. OpenSolaris 2008.11 är build 101. OpenSolaris 2009.6 är build 112.

Just nu har jag uppgraderat min OpenSolaris 2008.11 till build 111. Detta göres med

# pkg set-authority -P -O http://pkg.opensolaris.org/dev dev
# pkg image-update

Och vips så har man en ny BE med build 111. Det är alltså helt riskfritt att experimentera, och ni har kvar eran gamla OpenSolaris 2008.11 som en gammal BE. Testa så får ni se om ni gillar build 111.

Build 111 kör ZFS version 14. Om ni konverterar eran ZFSraid till v14 med "zpool upgrade" så kommer ni att få problem om ni bootar om till OpenSolaris 2008.11 - eftersom den kör bara ZFS v13. Så konvertera inte eran ZFS raid, om ni vill gå tillbaka till OpenSolaris 2008.11 nån gång. Jag själv har konverterat min ZFS raid till v14. (Jag tror inte skillnaden är så stor mellan v13 och v14).

Men det finns ny CIFS funktionalitet i b111, som inte finns i OpenSolaris b101. T.ex. finns stöd för Shadow Snapshots i b111. Om ni kör iSCSI och mountar en snapshot i Windows (som stödjer VSS) så kan ni se flera gamla snapshots och plocka ut filer därifrån, numera. Och VirtualBox sägs stödja USB om man har en nyare b111.

BTW, hur har ni gått tillväga för att byta font? Är det struligt?

Permalänk
Medlem

Ok, jag ligger kvar på v13, jag behöver inte ny CIFS-funnktionalitet för tillfället.

När det gäller fonter så var det ett tag sedan jag pysslade med det. Om jag inte minns fel så var det bara till att skapa ett ny katalog i ~/home som hette typ .fonts. Kopiera dina ttf-fonter ifrån WinDoz. Sedan ska man köra något kommando typ update fonts - minns inte just nu. Om du googlar så finns det säkert massor av howtow:s.

MythTV får nog ligga på hyllan ett tag. Jag måste läsa på om virtuella maskiner (plan B) innan jag ev. kan få det att funka - det är inte helt lätt i den virtuella världen.

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ska man tolka det som att du inte kommer att vilja uppgradera till OpenSolaris 2009.06 alltså? Eftersom när man utför de två angivna kommandona, så uppgraderas allting till build 111. Och du är inte intresserad av att uppgradera till b111, så då är du inte heller intresserad av att uppgradera till b112, dvs 2009.06? Det är alltså kort sagt, nya funktioner och ändringar. Det kostar ju inget att testa, det görs ju en snapshot innan det uppgraderas så du kan göra rollback när du vill.

Nu har jag i alla fall lekt lite med OpenSolaris och snapshots, dvs BE. Shit säger jag bara. Fy vad grymt BE är. Helt revolutionerande coolt. Vid det här laget skulle jag gjort flera ominstallationer om jag kört ett annat operativsystem, men med OpenSolaris var det bara att göra rollback. Det tar ett tag innan man vänjer sig av med att man måste ominstallera när det skiter sig. När man väl vant sig vid BE så kommer man ha seriösa problem med ett annat operativsystem. Det är en sån bra backup, man kan klanta sig utan att det får några konsekvenser alls. Radera kernel, etc, och det är bara att boota om i en gammal BE. Shit vad det är seriöst grymt! O_o

Jag hade följande problem. När jag skapade en användare Kalle, så fick han automatiskt user id 101 och grupp 10. Jag har sen gammalt en ZFS raid där alla filer är user id 1000 och grupp 1000. Så Kalle kan inte läsa filerna i ZFS raidet, pga annat user id. Så jag måste ändra Kalle till user id 1000 och grupp 1000, dvs 1000:1000. Jag skapade en grupp med id 1000 som jag kallar "user".

Först ändrade jag i /etc/passwd så Kalle fick 1000:1000 och loggade ut men det var rejält klantigt. Jag kunde inte komma in i OpenSolaris med Kalle igen eftersom hans hemkatalog hade rättigheter 101:10. Jag försökte logga in med Kalle, men han hade inte rätt att läsa hemkatalogen så jag kunde inte logga in, jag var alltså utestängd från OpenSolaris. Man kan inte logga in med root, per default i OpenSolaris. Så jag hade inga users att logga in med. Det är bara att ominstallera och prova igen. Eller? Nej! Det är bara att boota om till gamla BE och sen mounta den nya misslyckade BE och ändra i filerna.
# beadm list
# beadm mount OpenSolarisBuild111 /mnt/temp
Och nu ändrade jag tillbaka i /etc/passwd så Kalle fick 101:10 igen. Nu är allting som förrut och jag kan försöka på nytt.

Men det funkade inte. Jag loggade in som Kalle och bytte till root med "su -" och det funkade inte. Den sa nåt om att Kalle inte längre har rättigheter att bli root. Jag försökte massa olika knep, men inget funkade. Det var bara att ominstallera build 111 och prova igen. Eller? Nej! Det är bara att mounta den misslyckade BE igen och titta i filerna med en text editor.

Det visade sig att något hände med RBAC. Det bestämmer vilka rättigheter Kalle har och kan anta. Så jag var tvungen att lägga till i /etc/user_attr att Kalle kan anta root rättigheter (jag jämförde med min gamla fungerande BE och redigerade den nya trasiga BE). Och boota om. Och nu funkade det. Jag kunde logga in som Kalle och dessutom bli root.

Sen läste jag på och hittade "usermod". Det kommandot används för att editera en användares uppgifter. Man kan göra det manuellt, men då måste man in i olika filer och jag vet inte vilka filer. Så jag gjorde
# usermod -u 1000 -g 1000 Kalle
# chown -R Kalle:user /export/home/Kalle
Den första raden byter userid till 1000 och group id till 1000. Den andra raden ändrar Kalles hemkatalog så att varje fil får en ny ägare och en ny grupp, dvs Kalle och user.

Klart! Puhhh. Utan BE skulle det tagit år och dag att ominstallera och uppgradera till build111 mellan varje gång. Det hade kostat många timmar och jag hade blivit frustrerad. Vill man spara tid så bör man lära sig BE. Tänk om det hade varit i produktion på ett företag! Shit, man hade ju varit körd, kunderna hade skrikit och chefen också. Med BE så går allting mycket mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut! Har du testat med zones också? Jag flyttade en zone idag och det gick inte alls bra

# zoneadm -z dns-zone halt
# zoneadm -z dns-zone move /raidzones/dns-zone
# zoneadm -z dns-zone boot
zone 'dns-zone': Error: no active dataset.

Det har att göra med BE tydligen, någon "känd" bug vad jag kan förstå. Det var ju tur att det var en liten zone. Jag har en till men den tänker jag inte flytta på än.

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmmm... hur har ni gjort med user id och group? Den första användaren som skapas "Urban", använder ni honom som vanlig user? Eller har ni ändrat på honom? För han är väl grupp "staff"=10 och userid 101. Är det lämpligt att fylla er ZFS raid så att han blir ägare till alla filer? Och om ni skapar en ny user så kommer den också att bli staff och userid 102. Är det lämpligt att en ny user får 102:10? Ger det inte honom vittgågna rättigheter om han tillhör staff?

Jag funderade på om man skulle skapa en vanlig användare "user"=1000 och "Kalle"=1000. Och låta Urban vara kvar som 101:10. Kort sagt, använda Urban som root. Men låta Kalle populera alla filer i ZFS raidet.

Hur gör ni? Ronnylov, du höll ju på med ägarrättigheter och sånt förrut. Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Jag kör på min standarduser (staff)
Nya users:

# groupadd user
# useradd -s /bin/bash -b /export/home -m -g user urban

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@all
Se upp med att skapa zoner i snv_101b!

Det är en "bug" som fixas i bld 109.

http://defect.opensolaris.org/bz/show_bug.cgi?id=6043

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Antag att du har ett ZFS raid, och du ominstallerar Solaris med jämna mellanrum. Då har filerna i ZFS raidet en ägare med ett visst user id och group id. Säg, 101 och 10, dvs 101:10. När du ominstallerar Solaris och skapar en ny user säg med 1000:1000 då kommer han inte åt filerna i ZFS raidet längre. Det måste vara samma userid och group id. Eller? Hur löser man detta problem? Är det här ACL kommer in i bilden? Och min flickvän, hur får hon tillgång till ZFS raidet? Hon är inte ägare till filerna. Hur löses detta?

Angående den dära zones buggen så kan du ju uppgradera till b111. T.ex. finns det i b111 en file indexer, som jag stängt av. Och det är nu ATI driv rutiner till mitt 4850 kort. Men det finns inget 3D stöd än. Men jag kan köra i 1680x1050, det kunde jag inte förrut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag funderade på om man skulle skapa en vanlig användare "user"=1000 och "Kalle"=1000. Och låta Urban vara kvar som 101:10. Kort sagt, använda Urban som root. Men låta Kalle populera alla filer i ZFS raidet.

Är inte det enklaste att använda "setgid" på ZFS-volumen. Det vill säga att du anger en grupp och sätter SGID (chmod 2xxx ...) eller motsvarande med ACL?
På så vis kommer ju alla filer och kataloger som skapas på volymen att ägas av den gruppen och det är bara att låta medlemmer som skall ha tillgång till data bli medlemmar i gruppen.

Permalänk
Avstängd

NakedApe,
Är det så man brukar göra på Solaris, eller är det på Linux du pratar om? Jag vill göra vad som är vanligaste lösningen i Solaris. Jag börjar misstänka att det är ACL som gäller i denna situation. Speciellt om jag vill dela ut ZFS raidet med CIFS till Windows klienter också. Då kanske inte din lösning funkar alls? Då kanske man måste använda ACL?

Hmm....

Permalänk
Medlem

@saddam,

jag är inte så påläst när det gäller ACL. Har för mig att ronnylov hade en howto längre bak i tråden.
För mig är det inget problem för tillfället. Jag har två CIFS-utdelningar som jag "äger". Jag flyttar ut all infon till dessa share och sen kör jag typ chmod -R go+r *.*
Sedan har jag en home-share med olika användare. Skapar sharen som vanligt (men som root) sen gör jag en chown kalle:user /tank/home/kalle och lämnar över sharen till kalle - detta funkar bra för mig (och kalle). kalle äger alla filer som vanligt.

b111 är på 435Mb! (Tankar hem den just nu) Jag tror att mina zoner är döda ändå. Ska försöka attacha dem senare ikväll.

/t

EDIT: Nu har jag bootat b111. Klar förbättring i GUI:t! Typsnitten är betydligt bättre än i förra versionen. Upplösningen är också bättre, kan välja upp till 1080p. Nu är det brara resten kvar ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med zoner verkade riktigt bra med OS. Tyvärr är det "överreklamerat"! Det funkar inte i praktiken. Pga en bug, se ovan, så har jag hamnat i "moment22". Det går inte boota zonen när jag uppdaterat OS. Jag kan mounta zonerna men inte boota dem eftersom det är olika versioner i OS och zonen. Ändå hade jag inte skapat sparse-zones utan "riktiga" zoner.

Så, nu är det "slutzonat" för min del ...

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Det där med zoner verkade riktigt bra med OS. Tyvärr är det "överreklamerat"! Det funkar inte i praktiken. Pga en bug, se ovan, så har jag hamnat i "moment22". Det går inte boota zonen när jag uppdaterat OS. Jag kan mounta zonerna men inte boota dem eftersom det är olika versioner i OS och zonen. Ändå hade jag inte skapat sparse-zones utan "riktiga" zoner.

Så, nu är det "slutzonat" för min del ...

/t

Har du testat upgrade on attach? Har inte testat i OS men i Solaris funkar det ju iaf (har iofs bara testat med sparse). Har man en detachad zone så kör man zoneadm -z myzone attach -u eller nåt sånt. Då uppdaterar den zonen till samma nivå som hosten (funkar bara åt ena hållet, man kan inte backa senare).
Din zone kanske inte var detachad iofs men om du har kvar gamla BE:n så kan du kanske boota upp den och köra detach på zonen först.

Håller dock med om att det är en del att tänka på när det gäller zoner. Patchhanteringen i Solaris med Zoner lämnar ju en hel del önskemål t.ex...

EDIT: Lät lovande med förbättringarna i senaste builden!

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
Jo, OpenSolaris är faktiskt i alfa version, om man ska vara noga. Det är inte ens beta. Speciellt Zones hanns inte med riktigt i OpenSolaris 2008.11. Det är i Solaris 10 som Zones stödjs fullt ut och är stabilt. Så om du verkligen måste köra Zones i skarp drift så rekommenderas S10. T.ex. kan du välja mellan sparse zones eller full zones i S10. I OpenSolaris är det bara full(?) zones. Linux Zones stödjs i S10. Solaris 8 och Solaris 9 stödjs i S10. Jag vet inte om någon av dessa Zones stödjs i OpenSolaris?

Dock så har OpenSolaris gjort massiva framsteg och det förbättras i rasande fart. I OpenSolaris 2009.06 (dvs build 112) så har zones förbättras ordentligt, har jag hört. Kanske kan du testa igen med zoner i OpenSolaris 2009.06.

Men eftersom du kör BE, så kan du välja vid omboot att starta upp OpenSolaris 2008.11 och du är tillbaka vid den gamla miljön och du kan förstöra BE med build 111 om du vill.

bzzz,
Jo det är massiva förbättringar i senaste builden!

Permalänk
Medlem

@bzzz

Jo, jag har provat det där ...
Det första jag gjorde var att boota in i en BE som jag visste funkade. Därefter gjorde jag en detach på alla zonerna.
Jag har försökt med alla möjliga flaggor t ex -u men det funkar inte. Jag lyckades få en zone från configured till installed via -n men det gick inte att boota den pga att zoneadmd i zonen inte "ville vara med" ...
Jag har ju mina anteckningar kvar så jag kan nog återskapa det mesta, men kommer inte köra zoner igen förrän patchningen funkar. Jag misstänkte att det skulle bli problem och nu fick jag det bekräftat den hårda vägen ...

Den nya versionen b111 verkar bra om man ser till GUI:t. Men upptäckte lite problem nyss. Normalt kör jag bara ssh till servern. När jag uppdaterade så loggade jag in i GUI:t. Därefter så jobbade jag mot burken via ssh. När jag sedan gick tillbaka till GUI:t så hade det flippat ur helt. En svart ruta täckte halva skärmen och musen funkade inte. Testatde ett gamalt linux-trick och det funkade: <ctrl>+<alt>+<backspace>. Fick en ny inloggning.
Testade precis igen och det var samma sak. Det är förmodligen screensavern som "ballar ur"

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
@bzzz

Jo, jag har provat det där ...
Det första jag gjorde var att boota in i en BE som jag visste funkade. Därefter gjorde jag en detach på alla zonerna.
Jag har försökt med alla möjliga flaggor t ex -u men det funkar inte. Jag lyckades få en zone från configured till installed via -n men det gick inte att boota den pga att zoneadmd i zonen inte "ville vara med" ...
Jag har ju mina anteckningar kvar så jag kan nog återskapa det mesta, men kommer inte köra zoner igen förrän patchningen funkar. Jag misstänkte att det skulle bli problem och nu fick jag det bekräftat den hårda vägen ...

/t

Hrm, that sux, hade också tänkt köra zoner...
Iofs har jag för mig att jag läste det nånstans, att uppgraderingar skulle bli strul, fast det kanske var mellan 2008.05 -> 2008.11...

Permalänk
Avstängd

Pr0xy,
PS. OpenSolaris 2009.06 bygger på build 112, men det är inte vanliga build 112. Utan det är en modifierad och testad build 112. Så det är ganska stort steg mellan b111 som du kör nu, och den slutgiltiga OpenSolaris 2009.06.

Mao, b111 är instabil och har inte testats alls. Varje build är otestad men buildarna buggfixas hela tiden. När man väl gör en ny version av OpenSolaris så tar man aktuell build och testar den och sen släpper man den som OpenSolaris. Så vanliga builds är instabila och otestade, men buggfixas hela tiden. Så buggarna försvinner sakta allteftersom de fixas.

Prioriterar man Zoner högt (t.ex. i skarp drift), så bör man köra S10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzzz
Hrm, that sux, hade också tänkt köra zoner...
Iofs har jag för mig att jag läste det nånstans, att uppgraderingar skulle bli strul, fast det kanske var mellan 2008.05 -> 2008.11...

Jo det har jag också läst. Nu kan man lägga till 2008.11 b101b->2008.11 b111.

@saddam

Jag vet att det inte är testat men "grundläggande funktionalitet" borde man ju testat på något sätt

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

SXCE builds garanterar inte någonting, det testas knappt. SUN är tydliga med det. SXCE builds sprutas ut hela tiden, det är alltså en developer branch, och såna brukar inte testas.

Du kanske borde radera din nya BE b111 och vänta tills 2009.06 och göra en live upgrade, så får vi se om problemet kvarstår.

Men eftersom du skriver att buggen är fixad i b109 så borde det vara grönt i senare builds. Men du fick inte det att funka i b111, alltså? Märkligt. Då är inte buggen fixad och du borde file a bug, som det heter. Du provade de workarounds som stod i länken? Är det bara BE som strular? Då kan du göra en nyinstall av build111 rakt från scratch så kör du utan BE?

Permalänk
Medlem

@saddam

"problemet" uppstod i vanilla 2008.11 - en "konfirmerad bug". Som jag förstår det så kvittar det vad jag gör, jag kan inte boota zonerna. Jag följde instruktionerna i länken ovan men det funkar inte. Jag misstänker att det är någon "interaktion" emellan zoneadmd i den globala zonen och den i den lokala zonen. Eftersom jag inte kan uppdatera mina lokala zoner till samma nivå som min globala zone så sitter jag fast i "moment 22".

/t

EDIT: http://defect.opensolaris.org/bz/show_bug.cgi?id=4794

"I'll assume the zone was created while running 101b or later...
You're probably running into bug 6043. Most all BE commands are
broken in 105 when zones are present
."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, mitt problem med user id och sånt. Jag tror jag kör på denna lösning, utan att ta till ACL.

Jag har en gammal ZFS raid med massa filer. Jag vill kunna läsa och modifiera med en användare "kalle". De andra användarna ska bara kunna läsa. Så jag skapar "kalle" som tillhör gruppen "user" = 1000:1000.

Sen ändrar jag ägare på varje fil och katalog, till kalle. Och gör chmod 744 på varje fil och katalog. Och nu är jag klar, va? Då kan jag skapa till min flickvän "wanda"=1001:1000 och hon kommer kunna läsa ZFS raidet men inte ändra. Då slipper jag ACL med denna enkla lösning.

Permalänk
Medlem

Ja, det bör funka.

Jag gjorde det själv igår. Jag bootade en gammal BE där frugan inte var upprättad. För att hons skulle få tillbaka sina filer så skapade jag kontot igen i b111, bytte ägare på alla hennes filer och det funkade direkt.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

saddam, du verkar ha haft ungefär samma problem jag hade tidigare.
Känner igen allting så väl.

För min del så hade jag skapat en boot environment innan jag började pilla med rättigheterna och kunde gå tillbaka till denna och logga in utan problem. Sedan kan man med beadm mounta en annan BE i en mapp någonstans och gå in där och fixa med konfigurationsfilerna (verkar du också ha gjort).

Det var en bugg i det grafiska verktyget för att ställa in användarprivelegier. Jag har nog beskrivit det någonstans också i tråden...
Jag hade också problem med usermod, en bugg som gjorde att smbpasswd inte uppdaterades med nutt userid.

Dessutom får man inte glöma att göra chown på sin hemmamapp och andra platser där man lagrat filer med "fel" userid när man bytt sitt användarid-nummer för annars funkar det inte så bra. Som default så ingår inte hemmamappen i boot-miljön så om du ändrar ägarskap på en användarkatalog i hemmamappen så är den ändrad för alla BE.

När det gäller det här med att uppgradera till b111 så testade jag ju detta i samband med att jag skulle bencha prestandan på min raid. I min BE där jag uppgraderat där funkar inte mina CIFS-utdelningar. Kan detta ha något att göra med att jag inte uppgraderade zfs versionen? Eftersom jag inte ville ha strul med filserverfunktionen (datorns huvuduppgift) så kör jag vidare på 101b åtminstone tills "skarpa" 2009.06 släpps. Därför har jag heller inte uppgraderat zfs versionen ännu.

Tycker inte heller man ska vara rädd för att använda ACL, det är ganska bra att kunna om man behöver pilla med filrättigheter för olika användare. Det funkar bra för mig nu när alla har läs och skrivrättigheter för egna filer och endast läsrättigheter för andras filer på min raidz. Är bara en liten bugg om filerna ligger direkt i roten istället för i en mapp men i praktiken har det inte orsakat några problem. Vi låter kalle skapa en egen undermapp kalle i det gemensamma utrymmet och sedan får kalle spara sina filer där. Jag har för mig jag beskrivit hur jag gjort tidigare i denna stora tråd...

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Jo jag läste igenom dina inlägg, och du beskriver exakt de problemen jag hade. Lite kul att läsa och nicka igenkännande.

Det jag kommit fram till nu är följande. När man installerar OpenSolaris så skapas en vanlig användare "kalle" som har rätten att bli root. Man kan inte logga in som root i OpenSolaris, enda sättet är att logga in som kalle och bli root. Och denna kalle ska man _inte_ mixtra med. kalle har user id 101 och tillhör gruppen 10, dvs staff. Försök inte ändra user id eller group id på kalle eller nånting.

Istället, skapa en ny användare som du använder dagligen och som kan bli root. Och denna nya användare kan du sätta user id 1000 och group id 1000 om du vill, utan problem. Ändra inte på kalle, behandla honom som ett root konto. I själva verket, bör nog kalle heta istället typ "root". Eller, det kanske är en dum ide, därför att det finns "root" grejer i systemet. Bättre att han heter "ROOT". Nej det är nog en dum ide därför att jag sett referenser till "ROOT" i systemet. Jag tror han ska heta "rootroot" eller "root1234" eller "roottttt". Som standard har Solaris konton maximalt 8 characters.

Så vid installationen så väljer jag att skapa ett konto som heter "rootroot" och han tillhör automatiskt "staff" gruppen. När man installerat klart, så skapar jag en grupp som heter "user" med id 1000 och skapar en användare "kalle" med id 1000. Sen får min flickvän "helga" user id 1001 och group id 1000.

Och group id 1000 har läs rättigheter på min ZFS raid. Men bara user id 1000 äger filerna, så han kan göra vad han vill med filerna. De andra, "helga" kan bara läsa. Så alla filer och kataloger har rättigheter
rw- r-- r--

Men vid närmre eftertanke så kanske detta inte är en bra ide? Därför att om man ska kunna söka i kataloger så måste "x" biten vara satt, är det inte så? Så alla kataloger måste ha
rwx r-x r-x
och alla filer ska ha
rw- r-- r--

Eller har jag fel? Ronnylov, hur skulle du löst detta problem? Jag har läst på om ACL nu. Men det borde räcka med vanliga 755, och ej ACL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Men vid närmre eftertanke så kanske detta inte är en bra ide? Därför att om man ska kunna söka i kataloger så måste "x" biten vara satt, är det inte så? Så alla kataloger måste ha
rwx r-x r-x
och alla filer ska ha
rw- r-- r--

Eller har jag fel? Ronnylov, hur skulle du löst detta problem? Jag har läst på om ACL nu. Men det borde räcka med vanliga 755, och ej ACL?

755 är en dålig ide. För då får alla filer rwx r-x r-x , inte det du vill ha. Skulle kört:
chmod -R u=rwX,g=rX,o=rX path

X sätter "x" biten på kataloger.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

saddam: chmod -R 755 bör väl funka men du får ju 755 på både filer och mappar och du verkar alltså vilja ha 755 på mappar och 644 på filer. Om du inte delar ut via CIFS utan endast kör lokalt (så att du slipper windowsdatorer som ställer till det när de skapar filer via nätverket) så kanske ACL inte behövs. Har för mig att du föreslog något om umask när jag frågade om hur jag skulle göra.

Själv ville jag ha 775 på mappar och 664 på filer då jag ville att gruppmedlemmarna också skulle ha skrivrättigheter. Jag löste som sagt detta med ACL. Med ACL kan man sätta olika rättigheter för mappar och filer och man kan även låta dessa rättigheter gå i arv till undermappar och nya skapade filer. Eftersom jag mest kör via nätverket och CIFS-utdelade mappar så blev jag tvungen att lösa det med ACL för att det skulle funka smidigt (annars så blir det windowsdatorerna som bestämmer rättigheterna på nya filer och mappar som de skapar).

Jag har faktiskt mixtrat med rootanvändaren "kalle". Vad jag gjorde var att först skapa en till användare som också har samma privelegier som kalle (på samma sätt som du har gjort saddam). Därefter loggade jag in som den nya rootanvändaren "nisse" och kollade att jag kunde få rootbehörigheter. Därifrån kunde jag pilla med inställningarna för "kalle", alltså ändra uid och default gid samt göra chown på kalles hemmamapp. När detta var gjort kunde jag logga in som kalle igen och verifiera att kalle fortfarande har alla behörigheter som root men med nytt uid och gid. När jag verifierat detta kunde jag ta bort "nisse" eller i alla fall degradera behörigheterna till en vanlig användare så att jag fortfarande endast har kalle som rootanvändare. Sedan tror jag det ger lite extra säkerhet att kalla användaren med rootbehörigheter för något annat än root (så att det blir lite svårare att gissa användarnamn om man vill hacka sig in som root).

Enda skillnaden mellan hur vi har gjort verkar vara att du skapade en ny skarp rootanvändare medans jag gjorde en tillfällig för att pilla på den befintliga skarpa med.

Följden av detta blev att efter allt pillande funkade bara den nya boot-miljön eftersom om jag startade med den gamla så fick kalle sina gamla uid och gid som inte längre hade behörighet till kalles nya hemmamapp och då funkade inte GUI längre. Så därför bör man alltså tänka på att boot-miljöerna som default inte tar snapshot på hemmamappen. Men man kan ju lägga in vilka filsystem som ska ingå i en BE och i detta fall hade det nog varit smart att inkludera användarens hemmamapp i det här fallet så att man fick fungerande BE oavsett vilken man väljer...

EDIT: Ahhaa, dagle kom ju med lösningen! Detta hur man gör att få mappar och filer olika (map x-biten) har jag inte fattat innan. Tack dagle!