Vad är Raptor för hårddisk??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det var jag som förde kompabilitetsproblemen med SSD på tal och fqvarfort hade vänligheten att uplysa oss andra om den bakomliggande tekniken och orsakerna till problemen - MYCKET BRA!
Så vad du tillför genom att trolla om vad DU tror intresserar 98% av alla konsumenter intresserar sig för eller inte begriper jag inte. Jag vill gärna själv avgöra vad som intresserar mig. Keep up the good work fqvarfort!

Håller vi oss till ämnet är jag precis som du lite skeptisk till SSD för privat bruk, i alla fall för Windows - Dels tack vare information som bl.a. fqvarfort delat med sig av.
Men rent generellt är jag övertygad om att SSD kommer ersätta hårddiskar helt förr eller senare. Jag håller redan på och ersätter allt fler hårddiskar i SAN:et på jobbet.
Dessa SSD-diskar lirar i och för sig i en helt annan divison. Eller vad sägs om 73GB för 40kkr, låter billigt och bra va?

MultiMan är väldigt tillitlig på detta forum så jag tycker du inte ska slopa det han säger heller.

Sen kanske du tillhör dom där resterande 2%, vilket det verkar som Du är ju ingen vanlig konsument, eller hur? Du pratar ju om 73GB SSD för 40tkr, vanliga konsumenter vet inte ens vad det är för grejjer.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
MultiMan är väldigt tillitlig på detta forum så jag tycker du inte ska slopa det han säger heller.

Sen kanske du tillhör dom där resterande 2%, vilket det verkar som Du är ju ingen vanlig konsument, eller hur? Du pratar ju om 73GB SSD för 40tkr, vanliga konsumenter vet inte ens vad det är för grejjer.

Jag vänder mig mot försök att styra innehållet utifrån ett begränsat synsätt i stället för att fokusera på själva ämnet.

Jag delar inte heller uppfattningen att det till största del skulle vara "vanliga konsumenter" som hänger på SweC. Oavsett så faller det lite på sin orimlighet att diskutera ett ämne om man inte får delge fakta så man kan dra sina egna slutsattser.

Som svar på ditt förra inlägg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det har inget med accesstiden att göra, att operativsystemet inte skulle vara anpassat för det låter konstigt, det är ju processorn som avgör hur snabbt man kan beräkna saker utifrån det som ligger på lagringsmediet.
Det har med random write att göra, _vissa_ SSD har väldigt dålig random write, det är så slött att vanliga mekniska diskar är snabbare i dom fallen. Men inte vad gäller ren överföringshastighet.

Vart har du läst att det är accesstiden?

Som sagt; jag har ytterst begränsad kunskap om SSD för hemmabruk. Underföstått att jag inte fördjupat mig i ämnet i någon större utsträckning och att sakfel därmed kan smyga sig in.
I övrigt är det bara att googla (eller hur man nu skriver det bestämd form, Google:a?) så hittar du lätt flera artiklar i ämnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

kom på något roligt, att raida en velociraptor och en ssd hårddisk. då får man snabb accsess och allt sånt, samt snabba överföringshastigheter.

eller så funkar det inte alls bra

Permalänk
Medlem

jag har en raptor, den låter lite smått när den arbetar när man startar program/spel, men stör mig inte alls på den. Annars är den lika tyst som mina övriga diskar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag vänder mig mot försök att styra innehållet utifrån ett begränsat synsätt i stället för att fokusera på själva ämnet.

Jag delar inte heller uppfattningen att det till största del skulle vara "vanliga konsumenter" som hänger på SweC. Oavsett så faller det lite på sin orimlighet att diskutera ett ämne om man inte får delge fakta så man kan dra sina egna slutsattser.

Som svar på ditt förra inlägg...

Som sagt; jag har ytterst begränsad kunskap om SSD för hemmabruk. Underföstått att jag inte fördjupat mig i ämnet i någon större utsträckning och att sakfel därmed kan smyga sig in.
I övrigt är det bara att googla (eller hur man nu skriver det bestämd form, Google:a?) så hittar du lätt flera artiklar i ämnet.

Jo jag förstår, men det finns också vanliga konsumenter här. Dom som inte har så stor koll på allt utan bara vill ha enkla tips och råd.

Jag tänkte om du menade på något speciellt angående accesstiderna, men antagligen var det inte så med tanke på att du nämner google

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
kom på något roligt, att raida en velociraptor och en ssd hårddisk. då får man snabb accsess och allt sånt, samt snabba överföringshastigheter.

eller så funkar det inte alls bra

Njae, riktigt så funkar det inte. Eftersom datan blir utspridd på båda diskarna så är den söligaste disken den andres akilleshäl.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Raid ökar inte accesstiden, snarare så att den sänker den. Det går inte riktigt att jämföra en raid-lösning med en raptordisk på det sättet. Överföringshastigheterna blir ju högre, men vart ska man skicka 150MB/s till?

Raid kan inte minska accesstiden.. diskarna får inte per automatik snabbare accesstid bara för att man lägger dom i en array. Däremot så kan kontrollerkortet ha mycket cacheminne, och på så sätt kan du få snabb accesstid.. men diskarna kan aldrig bli snabbare i en array än om dom jobbar som "single disc". Jag skulle säga att accesstiden ökar i en raid, men att du får mycket mer bandbredd. Så utvärdera vad du behöver i din burk.

Jag har 4st av den första versionen Raptordiskar, 74gb versionen. Alla dom i en raid0 gav mig ~250 Mb/s läshastighet i PcMark05. Men accesstiden vart något försämrad från en ensam disk. Sen insåg jag att det var totalt onödigt att ha så mycket krut i en workstation, i förhållande till kostnaden.

Nu sitter 2st raptorer urkopplade, och jag kör Ubuntu sedan 1.5 år..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Raid kan inte minska accesstiden.. diskarna får inte per automatik snabbare accesstid bara för att man lägger dom i en array. Däremot så kan kontrollerkortet ha mycket cacheminne, och på så sätt kan du få snabb accesstid.. men diskarna kan aldrig bli snabbare i en array än om dom jobbar som "single disc". Jag skulle säga att accesstiden ökar i en raid, men att du får mycket mer bandbredd. Så utvärdera vad du behöver i din burk.

Jag har 4st av den första versionen Raptordiskar, 74gb versionen. Alla dom i en raid0 gav mig ~250 Mb/s läshastighet i PcMark05. Men accesstiden vart något försämrad från en ensam disk. Sen insåg jag att det var totalt onödigt att ha så mycket krut i en workstation, i förhållande till kostnaden.

Nu sitter 2st raptorer urkopplade, och jag kör Ubuntu sedan 1.5 år..

Hahaha... Jag sa helt fel. Jag menar självklart att accesstiden inte blir bättre (kortare tid). Den blir sämre (längre tid).

Precis som du säger så kan diskarna i raid aldrig lämna ifrån sig bättre prestanda än samma diskar i single-disc.

Om du har helt enorma arbeten så är raidlösningar bra. Men som du säger, raidade raptordiskar är ganska meningslöst om man inte "behöver" bandbredden.

Jag kör mitt os och program på en Raptordisk 150GB. Detta för att få bättre accesstider och att ladda större projekt snabbare. Att raida dem är på tok för dyrt för min del, med tanke på att den faktiska prestandan inte blir så mycket bättre.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Sitter på en gammal raptor 74gb, den har ett fränt ganska diskant ljud
Nu när jag har vista så får jag höra han mycket mer.

Ska bli ssd när det finns någon fin med bra prestanda/krona

ps. Är det bra att defragmentera hårddisken efter varje installation av ett spel t.ex.? Är det ngn prestanda skillnad?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se