Muskampen 2025: Segraren korad!

Det ser mörkt ut för Linux (o Mac)

Permalänk
Medlem

Det ser mörkt ut för Linux (o Mac)

Det ser mörkt ut för Linux o Mac, när det gäller spel.

I en lång artikelTweakGuide om piratkopiering nämns på sidan 6 följande:

Citat:

The fundamental problem is that game engine developers such as Epic made it clear back in 2006 that their current generation of game engine, Unreal Engine 3.0, used for games like BioShock, Mass Effect and Unreal Tournament 3, is focused mainly on consoles: "With Unreal Engine 3, we designed it to fall in the sweet spot of next generation consoles... we've been really in tune with the next generation consoles this time around". Worse still, they've pointed out more recently that their next game engine is being built specifically for the next generation of consoles, with the PC coming in last in their considerations:

[Unreal Engine 4.0] will exclusively target the next console generation, Microsoft's successor for the Xbox 360, Sony's successor for the Playstation 3 - and if Nintendo ships a machine with similar hardware specs, then that also. PCs will follow after that.

Similarly, Crytek has recently said that CryEngine 3, the next version of what was once a high-end PC-specific gaming engine, will now be targeted for the console, specifically the PlayStation 4 due out in 2011-12.

This means that the console-based limitations and problems experienced by PC gamers are now being built into the very foundation of all major games from day one. Multiplatform games can't take full advantage of PC hardware, and developers don't create two completely different versions of the same game. At best they may provide an 'enhanced' console port for the PC by slightly increasing texture resolution, or ensuring that the controls are configured better for PCs for example, but this doesn't always happen, and in any case is not the same thing as designing a game for the PC from the ground up.

To add insult to injury, these days many major games are released on the consoles up to 6 months or more ahead of the PC version. This means that PC gamers often have to wait long periods to play the same game their console counterparts have been enjoying for many months, during which time the game becomes even more dated in its visuals. Of greater concern is the fact that some games are now being deliberately delayed for the PC, due to explicit concerns that piracy of the PC version will undermine potential sales of the console version. As an example, Tom Clancy's EndWar was deliberately delayed for PC, the creative director Michael Plater saying quite simply that:

To be honest, if PC wasn't pirated to hell and back, there'd probably be a PC version coming out the same day as the other two. The level of piracy that you get with the PC just cannibalizes the others, because people just steal that version, piracy's basically killing PC.

Some major games aren't even slated for a PC release at any point, the developers stating categorically that there won't be a PC version. Star Wars: Force Unleashed and Gears of War 2 are two prominent examples. In other words the situation has become so bad that in some cases developers and publishers simply conclude that releasing a PC version isn't viable. Epic explicitly attribute piracy as the reason for deciding not to release Gears of Wars 2 on PC; LucasArts is less clear, deliberately skirting the issue of piracy and instead giving a somewhat flimsy reason regarding insufficient PC specs, despite Force Unleashed being released even for the 2000-era PS2.

Hur skall man våga hoppas på Linux (och det där andra os:et) som spelplattformar om inte ens en Redmond-PC orkar med.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Det ser mörkt ut för Linux (o Mac)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Hur skall man våga hoppas på Linux (och det där andra os:et) som spelplattformar om inte ens en Redmond-PC orkar med.

Inte för att den där frågan är oviktig, men är inte det mest oroande att företagen överger pc som plattform?

Permalänk
Medlem

Amigan övergavs av många spelutvecklare till förmån för PC'n pga piratkopieringen, nu överges PC'n till förmån för konsoller... så hur framtiden ser ut vete tusan. Överges konsollerna till förmån för mobiltelefoner?

Sen... Linux o Mac (antar du menar MacOS)? Ser lika mörkt ut för Win isf.

Permalänk

Sen øverger man mobiltelefonerna till førdel før sællskapsspel

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Om PCn blir en "död" spelplatform kommer det väll om inte annat gynna linux på desktop marknaden? Det är tråkigt att det ser ut som det gör idag då det mesta känns som halv taskiga portningar till PC. Dock tycker jag att det inte är så hemskt att vi går miste om det nyaste bling bling spelen
Sen är ju de stora företagen/utgivarna ute efter casual marknaden som nog är störst till just konsoler. Eftersom att de har börjat med dessa planerade förseningar och behandar alla sina kunder på PC sidan som tjuvar kan det nog bara går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Detta är ju på sätt och vis goda nyheter för fria operativsystem. Om spel till PC försvinner helt, försvinner också ett stort argument för att använda Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte vara naiv och tro att PC-spel försvinner helt. Själv skulle jag aldrig kunna lira ett riktigt bra RTS-spel på konsoll (testade red alert 1 på psx 1 på den gamla goda tiden). Faktum är att spelutvecklarna måste inse att de måste satsa mer på spel som folk vill betala för. Ett bra exempel är Blizzard som gör spel som folk faktiskt köper och spelar fortfarande trots åldern (StarCraft), WOW är en hit (spelar det inte), WarCraft serien etc. etc. . Dagens spel handlar mer att göra bättre och snyggare effekter än själva handlingen (Crysis). Nu kommer alla Crysis fans att slakta mig men ni fattar poängen antar jag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Och vad händer på med Nvidia och Ati? Anledningen till att uppgradera graffet försvinner också även cpu-sidan kan bli lidande då det inte krävs n uppgradering fullt så ofta längre...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

tycker det redan nu släpps många spel till pc som det märks tydligt att dom är anpassade till console :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Man ska väl inte vara naiv och tro att PC-spel försvinner helt. Själv skulle jag aldrig kunna lira ett riktigt bra RTS-spel på konsoll (testade red alert 1 på psx 1 på den gamla goda tiden). Faktum är att spelutvecklarna måste inse att de måste satsa mer på spel som folk vill betala för. Ett bra exempel är Blizzard som gör spel som folk faktiskt köper och spelar fortfarande trots åldern (StarCraft), WOW är en hit (spelar det inte), WarCraft serien etc. etc. . Dagens spel handlar mer att göra bättre och snyggare effekter än själva handlingen (Crysis). Nu kommer alla Crysis fans att slakta mig men ni fattar poängen antar jag.

Nu är det inte riktigt scysst att jämföra dagens RTS konsoll spel med gammal Red alert.
Testa nya red alert till 360 så förstår du vad jag snackar om. Det är hur scysst som helst och det funkar hur bra som helst. Eller Tom Clancys End War. Fy fan det är grymt.

Permalänk
Medlem

Om piratkopieringen spelar någon jätte stor roll. Borde de slutat utvecklat spel för PC för länge sen.

Jag är ingen gamer men den uppfattning jag har är att spel utvecklingen på framförallt PC inte förändrats så mycket. Man kör äldre spel så som CS ,wow o.s.v som forfarande är mycket roliga. Nya spel slår inte på samma sett.
Som många säger borde denna utveklingen gynna Linux på desktop . Linux kommer ändå aldrig att bli en spelplatform som windows på samma sett och det är faktiskt inte spel som är det viktigaste som saknas på GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Linux kommer ändå aldrig att bli en spelplatform som windows på samma sett och det är faktiskt inte spel som är det viktigaste som saknas på GNU/Linux.

Orsaken till att Windows dominerar är att de skapade DirectX, runt 1995 just för att låsa in spelarna.

Barnfamiljer tenderar fortfarande att köpa dator med spelmöjligheter i bakhuvudet och de tillsammans med 20-30-åringar dominerar säkert bland köparna.

Vad skulle annars saknas? I princip allt annat finns ju! Jag kan inte köra t.ex. FarCry2 på Linux.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Allt utom multiplayer spel har ju piraterna förstört..... där ser nog spelbolagen en nisch.

Sen kommer det nu nya möjligheter via "molnen" och tex Novells Nomad....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Det är ju bara vänta tills alla spel enbart kommer till konsoll så börjar folk förr eller senare chippa dom och piratkopiera som bara fan vilket resulterar i att den industrin blir lika risig PC är nu.

Enda anledningen att de gör spel för konsoll är ju att de säljer bättre (dels dyrare och dels mycket lägre % som piratkopierar). Blir piratkopieringen lika stor för konsoll börjar de nog snegla tillbaka på PC. Tills vidare får vi hoppas att de andra tunga tillverkarna ID Software och Valve fortsätter göra grymma spel till PC i första hand. Valve känns som de följer med i tiden hyfsat i.o.m. att de skapade Steam.

ID Software har ju alltid varit trevliga mot Linux (för det är så pass enkelt som någon uttryckte det hos dom). Vore kul att se Rage under Linux men vi får väl se hur det går med den saken.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Och vad händer på med Nvidia och Ati? Anledningen till att uppgradera graffet försvinner också även cpu-sidan kan bli lidande då det inte krävs n uppgradering fullt så ofta längre...

Detta undrar jag också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR

Håller helt med. Blizzard's spel, likaså Valve's, är tidlösa på nåt sätt... När kommer folk sluta spela WoW och CS liksom ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Nu är det inte riktigt scysst att jämföra dagens RTS konsoll spel med gammal Red alert.
Testa nya red alert till 360 så förstår du vad jag snackar om. Det är hur scysst som helst och det funkar hur bra som helst. Eller Tom Clancys End War. Fy fan det är grymt.

Jag tror inte han menar spelet i sig, utan mer själva grejjen. Sitta med en dosa framför tv'n och bygga baser i AoE3 känns lite B, man måste fan ha mus och tangentbord... Det tycker jag även gäller FPS-spel, känns ju asknäppt med en dosa O.o

Fast ärligt talat, även om det kanske blir dyrare, konsoller är bekväma. Eller var iaf på den tiden jag använde. Stoppa i spelet, starta Datorn kan man använda till vettiga saker.

Men, piratkopiering till konsoller? Det problemet existerar väl i närapå samma utsträckning som för PC'n? Alla jag känner som har en Xbox har ju disken full med piratspel, ju...

Permalänk
Avstängd

Piratkopieringen gör att alla de spel som suger, är dåligt kodade och med dålig tanke bakom försvinner och kommer till konsol i stället. (Grattis heh)

Jag spelar typ 2 spel idag, ibland 3, thats it.
Spel med multiplayer funktioner som flera tusentals spelare håller på med.

Har aldrig förstått dessa 5 timmar underhållning spelat igenom spelet klart ens ska få finnas på marknaden.
Är spelet bra, så köper folk det.
Folk köper fortfarande BF2, som är typ 3 år gammalt, fortfarande CS som är 10 år gammalt.

Bra spel räcker längre.

Linix och Mac, nån som saknar dem?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Är spelet bra, så köper folk det.

Och är det inte bra så kopierar de det väl inte heller? De spel som drabbas hårdast är de som är populära; ofta hänger det ihop med hur "bra" de är.

Permalänk

Om man ser på helheten så har spelmarknaden vuxit då fler har fått möjlighet till att spela. Den biten av marknaden som vuxit mest och snabbast är den biten som inriktar sig på skutaspel. Dessa spel har alltid varit väldigt simpla och har alltid gått att spela på alla plattformer. Om de ser att deras kunder väljer konsol först och främst så kommer de förstås att anpassa sig.

Resten av marknaden har inte vuxit lika mycket och har hela tiden hamnat i skymundan. Dessa spel brukar generellt sett vara lite mer komplexa och kräver således lite mer tankeverksamhet för att spela. Dessa spel går inte lika lätt att flytta från PC-marknaden då konsolens simpla kontroller samt brist på detaljrikedom inte lämpar sig för sådana spel.

Så om nu vissa titlar bytar plattform så betyder inte det att alla titlar har möjlighet att följa efter. Var lugn, det kommer alltid att finnas trevliga spel att spela på PC:n Om till exempel Blizzard lyckas med sina uppföljare så har vi spel som kommer att vara i minst 10 år framåt Riktiga spel har alltid varit en bristvara. Det är därför som man så ofta går tillbaka och spelar några av de äldre spelen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8

Jag tycker att det var en bra jämförelse. Så fort ett spel släpps till båda plattformerna så märker man direkt på PC-versionen hur allting har blivit nerskalat. Allting som gör RTS kul att spela har i princip blivit helt borttaget. Det känns precis som om spelen är gjorda för 11 år och neråt.

När man började spendera mer pengar på att göra skutaspel så började man samtidigt spendera mer tid på att göra spelen mer verklighetstrogna. Då fanns det inte längre många som ville satsa på fantasifulla spel med komplicerad styrning. Spel som borde ha haft mycket fantasi och riktigt komplext styrsystem blev istället nedgraderade till konsollnivån. Oblivion är ett bra exempel på detta. Man har satsat mycket på grafiken men utelämnat spelkänslan och fantasin. Det känns som om gränssnittet är gjort för en åttaåring.

Detta märks även i vissa nya RTS-spel. Tittar man på Command & Conquer 3 så får man direkt en känsla av att all finess har blivit bortskalat. Det spelet är gjort för att en bana ska spelas på 30 minuter. Men hur mycket strategi kan man klämma in på så kort tid? De gamla riktigt bra spelen kunde man spendera flera timmar på var bana. Jag tvivlar starkt på att Red Alert 3 är ett undantag från denna fåfänga Därför är jag inte ens sugen på att testa det spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Orsaken till att Windows dominerar är att de skapade DirectX, runt 1995 just för att låsa in spelarna.

Barnfamiljer tenderar fortfarande att köpa dator med spelmöjligheter i bakhuvudet och de tillsammans med 20-30-åringar dominerar säkert bland köparna.

Vad skulle annars saknas? I princip allt annat finns ju! Jag kan inte köra t.ex. FarCry2 på Linux.

ja spel är viktigt för många hemanvändare. Men tittar man på föratag och andra större verksamheter så är det knappast spel som är orsaken till att man håller sig till MS windows. Så då slutar det ändå men att "problemet med Linux att alla windows program inte fungerar" och då tycker jag hela diskussionen blir irrelevant.

Framtidens spel kommer bli som de flesta anadra applikationer internet/webb/tjänst/moln baserade (eller vad man nu vill kalla det) och då kommer det förhoppningsvis inte spela någon större roll vilken plattforms man använder. Affärmodellerna kring dessa tjänster är också en stor intressant fråga. vidare kommer säkert "emulerings lösningar" så som virtualisering och wine bli mer kompletta men vi är inte där än.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så skyller man på piratkopiering såfort någo säljer under förväntan. Plötsligt finns det inga dåliga filmer/låtar/spel utan den dåliga försäljningen beror på alla giriga pirater.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
Å andra sidan så skyller man på piratkopiering såfort någo säljer under förväntan. Plötsligt finns det inga dåliga filmer/låtar/spel utan den dåliga försäljningen beror på alla giriga pirater.

Vad var det nu din poäng var nu igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad var det nu din poäng var nu igen?

att dåliga spel inte säljer oavsett om dom piratkopierars eller inte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
att dåliga spel inte säljer oavsett om dom piratkopierars eller inte.

Och det tillför vad till diskussionen? För övrigt borde dåliga spel inte piratkopieras heller; om de säljer dåligt men kopieras friskt kan man misstänka att folk bara är snåla.

Permalänk
Medlem

Tycker då allt att mitt inlägg tillför mer än vad du gör just nu.

jag håller med rätt många andra i tråden. Det här påverkar inte linux nämnvärt då det gennerellt endå inte attraherar spelare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hårdvaru jättarna kommer att pressa speltillverkarna annars förlorar dom en jäkla massa pengar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

hah, om fler och fler spel går över till konsoll till en tillräckligt stor grad så kommer nog jag hiva ut windows och slänga in Arch, sen köpa mus+tangentbord till mina konsoller och endast spela på TVn!
(Och de få undantag som kommer finnas hoppas jag väl att man kan emulera)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Ser ju ljust ut för linux!!
Om windows inte blir någon spelplattform längre så finns det ingen anledning att ha windows när det finns billigare och "bättre" alternativ.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk

Så länge det kommer vettiga kontroller till konsollerna (alltså så att man kan spela alla spelen med tgb+mus eller liknande) så är det helt okej med mig. Dock klarar jag verkligen inte av gamepaden i speciellt många spel. Undantagen är väll möjligen bilspel där gamepad funkar bättre än tgb.

Sen håller jag med om att ett av de största argumenten, enda anledningen till att jag dualbootar till Win på min Mac Pro, för att köra Win försvinner ifall spel-branchen väljer att sluta släppa spel för just Win. Alla ni eftersläntrare är välkommna hit till nix sidan, fast bara ifall vi slipper trådar så som "Hur klr jg ditta plystatin 4 spilet på min Linus datta".

Visa signatur

Permalänk

Man kan ju undra om det komemr bli så elelr om de vill att det ska bli så?

Visa signatur

I am Extrazz.