Telia mail. Läsa mailen från olika datorer

Permalänk
Medlem

Telia mail. Läsa mailen från olika datorer

Hej!

Håller på att greja lite med en bekants mail. Han har olika kontor med olika datorer och han behöver komma åt sina mail från samtliga datorer.

Problemet är att när man väl laddat ner mailen från mailservern så finns de inte kvar längre? Detsamma verkar tydligen gälla webmailen också. Mailprogrammet som används är Outlook.

Finns det någon lösning på detta? Han vill alltså komma åt sina telia-mail oavsett var han är, mailen ska alltså ligga på en server! Finns det kanske någon tjänst hos telia?

Permalänk
Medlem

Det finns en inställning för det här i Outlook.

Verktyg - Alternativ - Konfigurera e-post - E-postkonton - Visa eller ändra - Fler inställningar - Avancerat. Bocka i rutan "Lämna en kopia av meddelanden på servern".

/Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att telia använder POP3-mail. Man laddar helt enkelt hem mailen och tar bort det från servern.
IMAP-systemet hade varit bättre då de ligger kvar permanent på servern och även saker som "skickat"-mappen ligger på servern.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Problemet är att telia använder POP3-mail. Man laddar helt enkelt hem mailen och tar bort det från servern.
IMAP-systemet hade varit bättre då de ligger kvar permanent på servern och även saker som "skickat"-mappen ligger på servern.

Går det inte att använda IMAP4 längre alltså? Men det står ju fortfarande kvar på Telias supportsida för e-post?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Det funkar för mig, har så på 2 datorer

Permalänk
Medlem

Jag använder POP3 och inställningarna fungerar alldeles perfekt för mig. Mailen ligger kvar på servern tills jag väljer att radera dom.

/Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilak
Jag använder POP3 och inställningarna fungerar alldeles perfekt för mig. Mailen ligger kvar på servern tills jag väljer att radera dom.

/Jonas

me 2

Permalänk
Medlem

webmail.telia.com

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag använder gmail och vidarebefordrar inkommande mail från det internetabonnemang jag har för tillfället till mitt gmail-konto. Denna vidarebefordran brukar man kunna ställa in i webmailen hos internetleverantören. På gmail kan man använda imap och då funkar det från olika datorer och olika mailklienter både i windows och linux.

Fördelen med imap är just att alla mailen ligger kvar på servern och fördelen med gmail är att alla mail också får plats att ligga kvar på servern.

Permalänk
Medlem

Exchange ?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Går det inte att använda IMAP4 längre alltså? Men det står ju fortfarande kvar på Telias supportsida för e-post?

Finns det? Jag visste inte det och kändes som jag sökt efter det förut. Om det finns så grävde jag då inte djupt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilak
/Jonas

Men fortfarande, utgående mail sparas inte och du har mindre kontroll på mapparna var mailen håller hus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
webmail.telia.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeoN1337
[...]
Detsamma verkar tydligen gälla webmailen också.
[...]

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okej okej! Har provat med den här funktionen i outlook "Lämna kopia på servern" och det verkar ju faktiskt funka tillfredsställande!

När jag ändå är här så tänkte jag att passa på att fråga om ett annat problem som nu uppstått... Det verkar som att det inte går att skicka mail, utom när han sitter på just en telia-uppkoppling. Har provat med olika SMTP-servrar såsom mailout.telia.com, smtprelay1.telia.com, mail1.telia.com.. Ingen fungerar. Har stängt av brandväggar och liknande. Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Om man inte sitter på en telia lina så måste man ställa in den servern som den ISP man för tillfället sitter på använder för som smtp. Telia använder ju som du själv ger som exempel smtprelay1.telia.com för alla de som använder e-postkonton med andra domäner än de som slutar på @telia.com men som ände sitter på telias nät så att de kan skicka mail.

Det finns dock en annan variant man kan använda sig utav om man har en telia-adress och det är att köra med ssl-inställningar.

Gå in på de avancerade inställningarna (där du ställde in att du bara skulle ta hem en kopia) och så bockar du i att du ska köra med sll-kryptering mot den utgående servern och så ställer du om värdet från 25 till 465. Efter detta så ska du inte behöva ändra server-adressen för utgående e-post oavsett vilken ISP du kopplar upp datorn via. Det kan dock knasa lite ibland med brandväggar och routrar men det är sällan och det fixar man oftas rätt snabbt.

O just det... Denna ssl-kryptering funkar rakt av på Outlook Express men på Microsoft Office Outlook 2002 måste man ha SP3 och på Microsoft Office Outlook 2002 man ha minst SP2 för att det ska funka. På Windows Mail i Vista ska det nog funka rakt av.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden så fungerar IMAP utan problem man använder samma servrar dvs mailin och mailout.

Här har Telia en liten guide hur man konfigurerar utgående mailserver med autentisering och SSL:

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/suppo...