skillnad på hardstyle, hands up, jumpstyle....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe101
För att bemästra ett musikprogram kan jag garantera dig att det tar Minst lika lång tid som att lära sig spela tex gitarr. Hört talas om Logic?
Och till er som inte tycker en dator är ett riktig instrument... välkommen till 2000-talet.
Sen att 99,8% av världens befolkningen inte vet vad riktig techno är... Ja, det är trisst men det har ju aldrig funnits några direkta "hits" så det är svårt att kräva att folk ska veta vad det är. Sensation black/white är inte techno, så mycket kan jag säga.

Bra skrivet!

Som jag sa innan så kan musikprogram användas på många olika nivåer. Amatörer kan sitta och slänga ihop något enkelt med färdiga samples och kalla det "techno" om dom vill, medans andra mer avancerade och seriösa användare kan spendera månader på att skapa något helt själv med ett unikt slutresultat. Det är inte något man lär sig på några timmar direkt. Det finns ju även mängder av olika externa enheter man kan använda i arbetet med att skapa ljuden, vilket i sin tur kräver ännu mer tid, kunskap och erfarenhet att bemästra.
Och till sist så måste man så klart ha en känsla för bra musik, för vad som verkligen låter bra och "naturligt". Denna typen av musik handlar verkligen inte bara om att slänga ihop lite ljudslingor på en dator. Det finns ju även mängder av "regler" och riktlinjer att gå efter för att hålla sig inom en viss genre tex.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Om någon mot förmodan inte vet hur techno låter kan dessa Spotifya eller Youtuba (att göra om begrepp till verb är skiten) efter Cari Lekebusch, Adam Beyer, Richie Hawtin eller Sven Väth för att nämna några namn.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Till TS:

Hardstyle är nyare "Hardcore" ca 144-148bpm (beats per minutes), hårdare och djupare bas. Har oftast mörka röster men även ibland ljusa.

Exempel på Hardstyle: http://www.youtube.com/watch?v=NwPkspqPemw

Jumpstyle är nyare Hardstyle, ca 139-143bpm (?) (inte helt säker på denna) lite mer röster ljusa röster och mer "hiphop" aktiga skulle jag nästan vilja säga. Basen är mjukare än Hardstyle, mer melodi i låtarna.

Exempel på Jumpstyle: http://www.youtube.com/watch?v=talDB4sChKw

Om du vill höra skillnaderna föreslår jag denna hemsidan:

www.recess.nl

Beställt många LP skivor därifrån när jag höll på med DJ'ande, många bra låtar om man är intresserad och alltid snabb leverans om man ska beställa LP skivor.

Till er som tradar om dethär med Techno inte är musik och alla som lyssnar på det är knarkare; mer knark hittar dom på hiphop shower samt rock shower än på rave (elektronisk DANS fest, rave är ingen musikstil).

Techno kan framställas av filters osv. Man använder sig även av verkliga instrument som trummor osv, sen filtrerar man de för att låta annorlunda och nytt och nytänkt. Till skillnad från rock osv som använder sig av nästan samma slingor och musik instrument sen de börjades.

Ta hiphop, ta bort rösten så har ni mer upprepande musik än någon annan musikstil.

Ta bort rösten från rock osv så kommer ni nog inte tycka musiken är lika bra och nytänkt. Refränger spelas 3ggr på varje låt, vill gärna veta hur det är nytänkt när alla producenter (inte DJ's för de spelar upp producenters musik och skapar ingen musik förutom filtrerar osv live, men det är inte inspelat men dom kan göra om låten i sig.) som använder sig för att göra om röster och använder nya röster i varje låt de skapar och sedan tar andra musik genres som hiphop (Rihanna t.ex. tagit många house låtar i sina låtar) och andra genres.

Bara tankeställare.

http://home.brikks.com/xenophex/det_aer_inte_techno.html

Kolla på länken och hör hur riktig techno låter.

Samt; Välkommen till 2000-talet som en annan skrev, vi lever inte på 1800/1900-talet längre så var inte så bakåtsträvande som skivbolagen. De som lyssnar på elektronisk musik har jag märkt accepterar rockarna, hiphoparna osv osv (alla andra genres) men rockare, hiphopare osv osv accepterar inte våran.

Permalänk
Medlem

Länge leve elektronisk musik!
Så svårt är det inte att höra skillnad på tex Hardstyle och Jumpstyle.

Tycker att det ligger något i det BoneZ skrev. Det är många som inte accepterar elektronisk musik. Vilken musikgenre som man gillar är subjektivt, alla får välja själva. Men när folk får reda på vilken typ jag lyssnar på så hör man bara ord som "skitmusik!", "technofjortis" osv...

Visst får dem tycka det, men dem behöver ju inte kasta det ur sig det första dem gör när dem hör att en person gillar sådan musik. Jag accepterar andra musikgenrer trotts att jag inte gillar dem. Men vad fan är meningen med att kasta en massa skit över allt? Jag kanske har åsikter om tex hiphop, men jag håller det för mig själv, om inte någon vill ha en seriös diskussion.
Det känns som att elektronisk musik i de flesta slag har blivit något av en person som är okej att "mobba". Vilket är helt fel. Respektera varandras musiksmak. Alla kan inte gilla samma saker, och det vore väl jävligt tråkigt om så var fallet?

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Älskar hardstyle, men tycker det finns lite olika sub genrer där. Den typen jag gillar är "melodisk" allstå det är härliga melodier och ett bra tryck i basen. Sen finns det den typen som bara skall låta "hardstyle" alltså helt freakout perfekt för de som dansar rave på droger.

Helt klart kan jag gilla andra låtar också, tex 80-tals musik eller hårdrock osv.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!