"iiii" HD4870 x2 tjutande ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Jo, under 3D -> Alla inställningar

Hittade den nu, ska den stå på "always on"

bild

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
Ändrade du fläkt? passiv kylning borde inte tjuta. eller?

pasiv kylning? lycka till att kyla ett 8800ultra med passiv kylning...:P

Permalänk
Medlem

Håller med, mitt 8800 Ultra är svårt nog att kyla med referenskylaren

Permalänk
Medlem

Jajämen, Always on (Quality)

Har nog inte kört ett spel utan v-sync på flera år, tycker det blir grymt mycke skönare grafik då. Dock tyngre för datorn men man får dra ner lite andra effekter

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
mitt 8800GT tjuter som en stucken gris och det därför att fläkten låter. ska köpa https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308520&a=6308520& Slipper ljudet och får bättre kylning så why not?

Det kan ju bli lite svårt att kyla ett 4870 X2 med en S1 kylare då kortet har 2 GPU's som ska kylas.

Permalänk
Medlem

Att folk inte vet bättre, jag är förbryllad :/!

Hur som, du har helt enkelt fått ett kort med en dålig/'low-end' kondensator (capacitor). Detta är inte farligt, kortet kommer säkert att fungera utan problem även med tjuten. Men det är som sagt inte helt ofarligt, en dålig kondensator kan smälla vilket inte är särskilt trevligt. Jag hade bytt ut kortet om jag vore dig.

Kort sagt:
Inga grafikkort/moderkort/nätaggregat ska ge ifrån sig ett tjutande ljud, detta är inte normalt. Byt ut kortet snarast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det kan ju bli lite svårt att kyla ett 4870 X2 med en S1 kylare då kortet har 2 GPU's som ska kylas.

Inte minst som det inte har något med fläkten att göra... som sagt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspersky 0_o
Att folk inte vet bättre, jag är förbryllad :/!

Hur som, du har helt enkelt fått ett kort med en dålig/'low-end' kondensator (capacitor). Detta är inte farligt, kortet kommer säkert att fungera utan problem även med tjuten. Men det är som sagt inte helt ofarligt, en dålig kondensator kan smälla vilket inte är särskilt trevligt. Jag hade bytt ut kortet om jag vore dig.

Kort sagt:
Inga grafikkort/moderkort/nätaggregat ska ge ifrån sig ett tjutande ljud, detta är inte normalt. Byt ut kortet snarast.

Knappast, kortet har tre solida kondensatorer (ej elektrolytkondensatorer) så gissa på...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspersky 0_o
Kort sagt:
Inga grafikkort/moderkort/nätaggregat ska ge ifrån sig ett tjutande ljud, detta är inte normalt. Byt ut kortet snarast.

Detta fenomen är normalt enligt tillverkarna och verkar mestadels förekomma på kort som äter mer ström eller är överklockade. Härstammar troligen från kondensatorerna ja, men de betyder inte att de är av dåliga kvalitet nödvändigtvis. Fick mitt tjutade 8800GT bytt till ett 9800GTX+ som tjuter lite mindre. Alla kort jag provat hitills på senare år har tjutit...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Detta fenomen är normalt enligt tillverkarna och verkar mestadels förekomma på kort som äter mer ström eller är överklockade. Härstammar troligen från kondensatorerna ja, men de betyder inte att de är av dåliga kvalitet nödvändigtvis. Fick mitt tjutade 8800GT bytt till ett 9800GTX+ som tjuter lite mindre. Alla kort jag provat hitills på senare år har tjutit...

Inga av de kort jag prövat har tjutit, och nej, de behöver ite vara dåliga bara för att de tjuter, men varför nöja sig med ett kort som tjuter? Det SKA inte tjuta, det är inte normalt, oavsett vad tillverkarna säger.

Permalänk
Medlem

Fick veta av min återförsäljare att jag kan lämna in kortet på "service" hos dom så att dom sedan får avgöra om jag får ett nytt kort, pengarna tillbaka eller får tillbaka samma kort med samma fel som jag får leva med.

jag har ju ett års garanti, en sak jag undrat över är, vad händer om jag lämnar in kortet då det är 1 månad kvar på garantin? får man då ett nytt bättre grafikkort eller hälften av pengarna tillbaka eller gäller inte garantin då, eftersom under nästan ett år har ju det kommit nya produkter och dom gamla slutar säljas och tas slut på lagren?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
det kan fan inte vara normalt bara för det är high-end vad är det för snack ?

Nej, för vi har Nvidia.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

fläkt + värme + hastighet + kylning

Är det skadligt för grafikkortet eller fläkten om man styr den manuellt för snabbt?

Ställde in min fläkt nyligen på att gå från automatiskt läge 23% till manuellt läge 52% i fläkthastighet, fläkten låter otroligt mycket men temperaturen sjönk från 75+ till 46-48+

Kan det eller är det skadligt om jag fortsätter köra fläkten på 52% eller till och med 100% hastighet?

kylningen

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
Fick veta av min återförsäljare att jag kan lämna in kortet på "service" hos dom så att dom sedan får avgöra om jag får ett nytt kort, pengarna tillbaka eller får tillbaka samma kort med samma fel som jag får leva med.

jag har ju ett års garanti, en sak jag undrat över är, vad händer om jag lämnar in kortet då det är 1 månad kvar på garantin? får man då ett nytt bättre grafikkort eller hälften av pengarna tillbaka eller gäller inte garantin då, eftersom under nästan ett år har ju det kommit nya produkter och dom gamla slutar säljas och tas slut på lagren?

Har du testat om det låter från nätagget eller gissar du bara?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Har du testat om det låter från nätagget eller gissar du bara?

Kör jag grafikkorts fläkten på 53% i 1 timma och sedan ställer om den till automatiskt läge så försvinner pipljudet helt under 3-5 minuter sen börjar det pipa igen konstant, så antagligen är det dom dära kondensatorerna och inte nätagget.

min fråga var dock vad som hände om ja lämnar in kortet när det bara återstår en månad av garantin?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Re: &quot;iiii&quot; HD4870 x2 tjutande ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
Köpte mig ett PowerColor Ati HD 4870 X2 idag samt ett nätaggregat på 1000W.

Nu när det är inmonterat och datorn fungerar så ger grafikkortet ifrån sig ett pipande/tjutande ljud "iiiiii" som låter konstant, i spel som Zombie Panic source kan jag spela på högsta upplösning samt högsta inställningarna utan det minsta hackningar/lagg i spelet, dock så tjuter grafikkortet nått så enormt?

Är det meningen att kortet ska pipa hela tiden eller är det något fel på det, går det bli av med pipningarna på något sätt, någon högtalare eller något man kan klippa bort? va vet jag, bara man kan bli kvitt pipande ljudet för det går mig på nerverna att höra det hela tiden, hellre fläktarna körda på max än pip ljudet!!!

snälla hjälp!!!

Ljudet uppstår när du får "för mycket" fps, över 400-500 tror jag, då börjar kortet pipa, sätt på Vsync så försvinner det

Permalänk
Medlem

Re: Re: &amp;quot;iiii&amp;quot; HD4870 x2 tjutande ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
Ljudet uppstår när du får "för mycket" fps, över 400-500 tror jag, då börjar kortet pipa, sätt på Vsync så försvinner det

får bara 20-30 fps i spelen och vsync är igång men det blir inget skillnad på ljudet.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Ett gammalt mail från Sapphire jag har sparat:

Dear Sir

Thank you for your mail. Sir, It's all come from inductor working sounds. It's normal behavior for this card. All HD4870 X2 is BBA board (Build By AMD). So there is no differences between Sapphire and other brands. If you really feel the sounds is unnormal from the inductor, please contact your reseller for testing and apply for RMA process. Thank you.

MVH
H!T3k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspersky 0_o
Inga av de kort jag prövat har tjutit, och nej, de behöver ite vara dåliga bara för att de tjuter, men varför nöja sig med ett kort som tjuter? Det SKA inte tjuta, det är inte normalt, oavsett vad tillverkarna säger.

Har hittills personligen provat...
2st HD4850, 2st X1950 Pro, 2st 8800GT, 1st 8800GTS, 2st 9600GT, 2st 8800GS, 1st 9800GTX+. Alla tjöt i någon mån, faktum är att jag inte provat ett enda nyare kort som Inte tjutit i någon mån. Detta är normalt för korten då nästan alla har det beteendet... även om man kan få en RMA gjord i många fall för att kortet låter FÖR mycket.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa78
Prova å köra "Vertical Sync - Force On". Borde finnas i grafikkortsinst, typ CCC. Detta gör att du aldrig får en högra bildhastighet än 60Hz när datorn kör ett spel eller 3D application. För mig kom det mesta tjutandet i menyer för att bildh. blev så hög då.

Bara att prova, kanske gör det nåt.

Sen är det ju inte säkert han vill ha på V-sync heller, speciellt om han spelar många source spel...då kan musen bli efter..:/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Mitt kort tjuter för jävligt när Crysis laddas, alltså när Nvidia, Intel, Crytek loggorna visas i början. Rätt konstigt, bara då det ger ifrån sej det ljudet, likadant varje gång ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Mitt kort tjuter för jävligt när Crysis laddas, alltså när Nvidia, Intel, Crytek loggorna visas i början. Rätt konstigt, bara då det ger ifrån sej det ljudet, likadant varje gång ?

aammagadh >.<, Vsync 4 crying out loud:p, sätter du på de så försvinner det, som jag skrev lite tidigare;). Vet inte varför det uppstår, ganska mysko:O, men jag har märkt att om man för över 450-500 i wow så börjar det pipa lite svagt, och över 2500 är de hemskt:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist Sen är det ju inte säkert han vill ha på V-sync heller, speciellt om han spelar många source spel...då kan musen bli efter..:/

Tjena att musen laggar i source motorer om man har Vsync?:O men då får man väl välja, Pipande, brötande fläkt men fint fungerande mus, eller tyst fläkt + tyst fläkt till grafikort och lite laggande mus. Har man Vsync på så behöver inte GPU/GPU:erna använda hela sin kapacitet så det blir lägre värme utveckling, så lira med vsync är mitt råd. Visst är det ballt med 200fps, men jäkligt onödigt;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
får bara 20-30 fps i spelen och vsync är igång men det blir inget skillnad på ljudet.

Va? dår du bara 20-30 fps i CSS med ett 4870x2 2GB?:O de låter inte normalt:O, du kan ju pröva med det nån snubbe skrev tidigare, att sätta på vsync i CCC, men med vsycn så begränsas väl FPS:en till 60 har jag för mig?

Permalänk
Medlem

har igång Vsync men resultatet blir det samma, samma fps och kortet tjuter lika mycket

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

okej, lite OT kanske, men du borde kanske OC:a din CPU en del, skulle tro att den flaskar rätt orentligt. Jag har en e6420 i 3.4 ghz, och det är fortfarande lite flask på den tror jag, har ett 9800gx2. Men låter nästan som du borde försöka med ett RMA, att dom piper vid högfps är normalt, men att det låter så konstant är rätt mysko. Om jag vore du skulle jag nog försöka skaffa mig en RMA;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
[B]aammagadh >.<, Vsync 4 crying out loud:p, sätter du på de så försvinner det, som jag skrev lite tidigare;). Vet inte varför det uppstår, ganska mysko:O, men jag har märkt att om man för över 450-500 i wow så börjar det pipa lite svagt, och över 2500 är de hemskt:(

Tjena att musen laggar i source motorer om man har Vsync?:O men då får man väl välja, Pipande, brötande fläkt men fint fungerande mus, eller tyst fläkt + tyst fläkt till grafikort och lite laggande mus. Har man Vsync på så behöver inte GPU/GPU:erna använda hela sin kapacitet så det blir lägre värme utveckling, så lira med vsync är mitt råd. Visst är det ballt med 200fps, men jäkligt onödigt;)

Va? dår du bara 20-30 fps i CSS med ett 4870x2 2GB?:O de låter inte normalt:O, du kan ju pröva med det nån snubbe skrev tidigare, att sätta på vsync i CCC, men med vsycn så begränsas väl FPS:en till 60 har jag för mig?

[/B]

Precis och det blir som att allt går i slowmotion

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino

Precis och det blir som att allt går i slowmotion [/B]

eh, va?:O, menar du att det är "slowmotion" vid vid 60fps?, för det är helt felt, 60fps är fullt tillräckligt, optimal fps skulle jag säga.

Permalänk

Mitt 8800gt "tjuter" beroende på belastning, crysis t ex får det att låta en del, inte mycket dock. Det roliga är att det överförs till mina hörlurar ^^
Jag har ett 5.1 ljudkort och i detta är ett Logitech X-530 5.1 ikopplat, och lurarna ikopplad i högtalarna, roligt va!

:edit Detta har inget med värmen att göra.

Permalänk
Medlem

tex för spel som cs så kan man ställa in grafikdrivrutinen att förrendera färre frames vilket kan ge bättre respons, för nvidia är det pre-render frame limit och ati flip queue size... nvidia har default 3, om man har singelgpu kan man köra 0 eller 1 (en del säger att dual core optimeringar inaktiveras vid 0), jag vet inte hur det fungerar med flera gpus men jag skulle nog iaf ha 1 eller 2.

tjutande ljud kan komma från ett flertal komponenter i datorn, förut hade jag när processorn belastades eller inte belastades, sen nätagget...

Permalänk
Medlem

Oftast är det inget farligt, och inte heller något som kan göras något åt, det handlar om resonans i kondensatorerna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resonance

(Mitt grafikkort gör också detta ljud ibland)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

precis, inget fel på kortet men tjuter det fruktansvärt brukar det inte vara några problem att byta.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Prova att täcka kondensatorerna och strömomvandlarna längst bak på kortet med smältlim med hjälp av en limpistol. Mitt gamla 8800 ultra lät en hel del under belastning, men blev tyst efter den behandlingen. Har gjort samma med mitt nya GTX 285.