120 mm fläkt med bara en kort svart och röd kabel, kan jag koppla in den?

Permalänk
Medlem

120 mm fläkt med bara en kort svart och röd kabel, kan jag koppla in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder har jag en gammal fläkt som visade sig kunna flytta otroligt mycket luft och skulle nu vilja koppla in den, dock vet jag inte hur.

Allt som kommer från den är en svart och en röd kabel, båda är ca 15cm och är skalade längst ut, chassit som denna satt i tidigare hade kopplats upp utan problem, dock vet jag inte hur han gjorde det så därför vänder jag mig till er

Som sagt ge mig alla tips ni har på hur jag kan få denna fläkt att starta och hur jag ska koppla för att få till det

//Jonas

Permalänk
Medlem

Röd till 12v, svart till jord.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Okej, men vart ska jag sätta dem i då? Någon annan kabel eller till en 3-pins kontakt eller vad?

Permalänk
Medlem

Sätt dem där du tycker att det passar bäst, men om det bara är två nakna kablar utan någon kontakt på så lär du ju ha en sockerbit eller skarvhylsor för att sätta fast kablarna ordentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rongden
Okej, men vart ska jag sätta dem i då? Någon annan kabel eller till en 3-pins kontakt eller vad?

Det bästa är ju om man kan sno en molex från något annat och skarva på.

Annars kan man fula sig och tvinna ändarna, sticka ner i en molex och lägga en droppe smältlim. Inte så bra om man flyttar runt sladdar ofta, men det går att pilla loss igen om man måste.

Sockerbit eller skarvhylsor går naturligtvis också bra men då måste du klippa kablarna från nätagg för att ha någonting att skarva med.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Sockerbit eller skarvhylsor går naturligtvis också bra men då måste du klippa kablarna från nätagg för att ha någonting att skarva med.

Denna eller liknande fixar biffen så man slipper skarva i en kabel direkt från nätagget. Har kört med den taktiken i drygt ~3 år tills nyligen och det har funkat prima.

Även bekvämt så man kan ändra om man vill ha 5, 7 eller 12V.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
http://www.komplett.se/img/p/200/115476.jpg

Denna eller liknande fixar biffen så man slipper skarva i en kabel direkt från nätagget. Har kört med den taktiken i drygt ~3 år tills nyligen och det har funkat prima.

Även bekvämt så man kan ändra om man vill ha 5, 7 eller 12V.

Jag är lite okunnig om sånt här, vore tacksam om du kunde förklara. Hur är det bekvämt om man vill ändra så man har 5,7 eller 12v med sladden du visade foto på? Klipper man? Löder man? Kopplar man annorlunda? Hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag är lite okunnig om sånt här, vore tacksam om du kunde förklara. Hur är det bekvämt om man vill ändra så man har 5,7 eller 12v med sladden du visade foto på? Klipper man? Löder man? Kopplar man annorlunda? Hur?

Nu är jag dessvärre inte hemma där jag har en sån kabel liggandes. Hade varit mycket enklare att bara ta kort på den så hade du kunnat se direkt. Jag gör ett försök i att förklara ändå Detta är främst eller bara om man har en fläkt som ej har någon kontakt (4/3/2pin) som i detta fall. I andra fall är nog en fläktkontroller, styrning via moderkortet eller ett motstånd att föredra.

Det är tänkt att kabeln på bilden ovan skulle klippas av på mitten (alla fyra). Den vita molexkontakten ska kopplas in i nätagget så det är den kabelsnutten du ska använda (kan skilja sig mellan olika kablar). På de skarvade kablarna sätter du en sockerbit med 4 kontakter. Sedan i den andra änden på sockerbiten kopplar du in fläkten på enligt schemat i bilden nedan.

Bild hämtad från artikel på SPCR

Med all sannolikhet är den svarta kabeln från din fläkt den som representeras som blå i bilden ovan. Något som är viktigt att notera är att om man kör en fläkt på 7V är det inte alltid det fungerar. Står mer om det i den länkade artikeln i bildtexten.

Fördelen med att använda en sockerbit är att man enkelt kan byta spänning till fläkten (dock ska man alltid ha datorn avstängd när man gör det) genom att byta kontakter på sockerbiten. Det går även bra att koppla in flera fläktar i den vilket medför att man endast behöver en strömkontakt från nätagget.

Har man fläktar med riktiga kontaker (4/3/2pin) kan det so msagt tidigare vara att föredra en fläktkontroller, styrning via moderkortet eller ett motstånd.

Hoppas beskrivningen hjälper

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Ok, så poängen är att man vill kunna variera varvtalet på fläkten, och du beskriver ett sätt att ändra spänningen på fläkten. Ok, då förstår jag vad du pratar om. Tack för förklaringen och artikeln (som book markades)