Apachekonfigurering - Slippa lägga massa filer direkt i www-root?

Permalänk
Medlem

Apachekonfigurering - Slippa lägga massa filer direkt i www-root?

Hej!

Jag har tänkt slänga upp en Wordpressblogg på en domän jag har hostad på en egen server. Bloggen ska ligga direkt under domänen, "/", och jag vill helst undvika att placera en massa filer direkt under "www-rooten". Går det att åstadkomma på smart sätt?

Permalänk
Medlem

Hejsan, det finns flera olika sätt, men jag skulle lägga wordpress installationen direkt på ROOT. Gör så att du helt enkelt 'extractar' wordpress mappen direkt under ROOT. Dvs inte undermapparna som wp-admin etcetera.

Sedan får du helt enkelt läsa på lite om htaccess så kan du enkelt modifiera hur URL ser ut och hur de pekar. Men gör klart sidan först och oroa sig efter Regel nummer ett.

Permalänk
Medlem

Nu är Wordpressajten uppe och rullar utan problem.

Har hört att htaccess-filer slöar ner nåt enormt, kan det ligga något bakom det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Nu är Wordpressajten uppe och rullar utan problem.

Har hört att htaccess-filer slöar ner nåt enormt, kan det ligga något bakom det?

Nah, har du en liten htaccess som inte har några dumheter så ska det inte vara nåt problem vad jag vet.

Permalänk
Medlem

i apache-konfiguration för någon av alla dina virtual hosts så kan du ju lägga till alias så att du inte behöver lägga alla filer i www-roten ...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
i apache-konfiguration för någon av alla dina virtual hosts så kan du ju lägga till alias så att du inte behöver lägga alla filer i www-roten ...

Ahh, det där var ju inte dumt. Bara att köra såhär då eller?

Alias / /path/to/www-root/subfolder

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till apache-configen så lägg till rewrite rules där istället för att använda .htaccess, då undviker du detta "nedslöande" som du uttryckte det.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died