Pris för att rädda krashad HDD?

Permalänk
Medlem

Pris för att rädda krashad HDD?

Jag har en HDD på 500gb i FAT32 som varit i en NAS, närmare bestämt Maxtor Fusion.

Jag har testat att koppla upp den mot en dator hemma via IDE-kabel men datorn står bara o väntar o väntar i bootläge vid "identifiying IDE-slots" eller liknande.

Jag undrar därför vad det kostar att få en hårddisk räddad till en ny av ett företag? Jag ska fortsätta testa sen när jag vaknar med jumper master/slave och annan dator.

Den gör iaf det klassiska ljudet av att spinna upp, klick och sen dö, spinna upp, klick o dö...

Jag har det mesta i den uppbackat på andra ställen, men jag är rädd att vissa saker kanske inte är uppbackat så.

Som sagt, företag som jobbar med detta?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

En snabb sökning på google gav lite företag som sysslar med det. Har iofs inte gjort något liknande själv så läs gärna på om företagen.

http://www.recovery.se/?guide

http://www.ahlbergdatarecovery.se/

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Låter som ett kontrollerkortsfel.. har du en liknande disk så x-byt kortet å se om det hjälper.

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

IBAS brukar nämnas oftast bland företagen.

Priset beror på hur allvarligt felet är. Men alla tar flera tusen kronor och då menar jag mot det dyrare hållet. Om du inte kan fixa det själv så får du (i sommras) i alla fall räkna med att priset kan börjar vid 4000 kr och går uppåt beroende på felet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

Bra Swemil. Du hittade lite priser.

Det har förut inte varit så lätt att hitta priser utan att konstakta företagen först. Antagligen var det en konkurrens grej att inte skriva på hemsidan förut. Eller att åtminstone gör det så svårt som möjligt att hitta var det stod.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har på vissa platser i landet en tjänst som ska rädda data. Kan inte säga något om kvalité, men jag har för mig att priset var runt 1500 - 2500 kr ifall de kan rädda något, gratis om de inte kan få ut något.

Ring de och kolla närmare ifall det finns i din närhet och vad vilkoren är mer exakt.

Tror även de kan skicka vidare det de inte kan greja till IBAS om jag inte missminner mig.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimpen
Elgiganten har på vissa platser i landet en tjänst som ska rädda data. Kan inte säga något om kvalité, men jag har för mig att priset var runt 1500 - 2500 kr ifall de kan rädda något, gratis om de inte kan få ut något.

Ring de och kolla närmare ifall det finns i din närhet och vad vilkoren är mer exakt.

Tror även de kan skicka vidare det de inte kan greja till IBAS om jag inte missminner mig.

1299kr tar dom på elgiganten, och om det inte funkar så behöver man inte betala heller!

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Jo jag läste vidare på Swemil länk om ElGiganten. Fick intrycket att det var den enklare varianten om man råkat radera eller formaterat bort grejerna. Dvs sådant som man kan fixa hemma med GetDataBack och liknande.

Fast om High1ander gick till ElGiganten så skulle High1ander slippa att packa ned disken säkert och betala frakten till IBAS om han hade tur. Antagligen blir det ändå flera tusen kronor även om det är ett kretskorts fel som Swemil trodde. Om han nu inte hittar en likadan följer Swemil råd.

Permalänk

Och du är säker på att NASen körde FAT32 och inte EXT eller någe.
Ett trick kan ju vara att ansluta den på en usb adapter och köra lite olika recover program.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |