Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Za7e
Ifall man vill att datorn loggar in automatiskt även fast man har lösenord, hur gör man då?

Som man kunde via control userpasswd2 i XP.

Kör...->control userpasswords2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ifall man vill att datorn loggar in automatiskt även fast man har lösenord, hur gör man då?

Som man kunde via control userpasswd2 i XP.

När någonsin behöver du det? Vad är då poängen med lösenordet? Inloggning via nätverk, eller vad?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

control userpasswords2 funkar inte, de är redan testat.

Jag vill kunna starta datorn, dricka en kopp kaffe och sen ska allt vara klart när jag kommer tillbaka. Det funkar inte när man har lösenord

Lösenordet är för nätverksdelningen.

Visa signatur

Mattias

Permalänk

Nån som vet hur man får bort dessa irriterande "Recent" pilar? Jag har redan gått in på properties - customize och stängt av "Recent", men dom där pilarna blir kvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pilarna är väl kvar för att du har snabbvägar till programfunktioner där, när nu programmen väl ligger där i startmenyn..??

Permalänk
Medlem
Citat:

control userpasswords2 funkar inte, de är redan testat.

Jag vill kunna starta datorn, dricka en kopp kaffe och sen ska allt vara klart när jag kommer tillbaka. Det funkar inte när man har lösenord

Lösenordet är för nätverksdelningen.

Visst fungerar det. Använder du verkligen Kör/Run? Med Windowsknappen+"control userpasswords2" (i sök-/programfältet) fungerar det inte. Det är inte samma sak som Kör.
Om du verkligen använder Kör, vad händer i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Nån som vet hur man får bort dessa irriterande "Recent" pilar? Jag har redan gått in på properties - customize och stängt av "Recent", men dom där pilarna blir kvar.

http://img695.imageshack.us/img695/3155/52804050.jpg

Det är bara att avmarkera "store and display recently opened items in the Start menu and taskbar", finns under startmenyinställningarna.

Permalänk
Medlem

använder ni internet explorer 8 men tycker att det är segt? speciellt när man öppnar nya flikar, här är lösningen:
öppna komandotolken och skriv:

regsvr32 actxprxy.dll

starta sedan om datorn och det kommer gå mycket snabbare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
använder ni internet explorer 8 men tycker att det är segt? speciellt när man öppnar nya flikar, här är lösningen:
öppna komandotolken och skriv:

regsvr32 actxprxy.dll

starta sedan om datorn och det kommer gå mycket snabbare!

Så vad händer om man gör så? Vad gör man?

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Så vad händer om man gör så? Vad gör man?

exakt vad som händer vet jag inte, har sett på många ställen att de tipsar om att skriva in komandot. Här är en källa:
http://www.din-it-kunskap.com/snabbare-ie8/

Permalänk
Medlem

Jag ska byta systemhårdisk och undrar om jag kan avinstallera mitt operativsystem (Win7) och sedan installera det på den nya hårdisken? (Är det så enkelt?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goranlin
Jag ska byta systemhårdisk och undrar om jag kan avinstallera mitt operativsystem (Win7) och sedan installera det på den nya hårdisken? (Är det så enkelt?)

Om du bara har Win7 på din gamla systemdisk så är det ju bara att formatera den. Har du en massa program installerat så kommer du ändå vara tvungen att installera om dem i vilket fall, så de kan du också formatera bort. Har du däremot också saker som ska sparas så skulle iaf jag ha gjort såhär:

Sätt i den nya disken, se till att den ligger som etta i boot-ordningen, installera Win7 på den, sen via ditt nyinstallerade Windows tagit bort Windows- och alla programmappar på den gamla disken. För att vara riktigt noga bör du nog kanske t.o.m föra över de filer du ska spara från den gamla disken till någon annan disk - tex den nya - sen formatera den gamla, sen föra tillbaka filerna. Om du tänkt spara den gamla disken som data-disk, vill säga.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...men för att klart och tydlig svara på din fråga - NEJ, jag tror inte man kan avinstallera Windows. Har aldrig hört talas om det iaf, och det låter som en dum idé.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sök

Går det att ändra starmenyns sökfunktion så att man söker i hela C: tex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adam7125
Går det att ändra starmenyns sökfunktion så att man söker i hela C: tex?

Jag tror det! Om du i startmenyn (hehe) skriver in "indexeringsalternativ" och sedan startar den applikationen så kan du sedan lägga till exempelvis hela C:\ till de platser som ska genomsökas vid en standardsökning = en sökning från startmenyn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åhh! Tack så mycket, det där ska jag kolla närmare på.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det. Jag hade tydligen stängt av alla indexerings-tjänster.

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna flytta på filer och mappar likt denna bild:

Hur gör jag för att det ska fungera i Windows 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mckote
Jag vill kunna flytta på filer och mappar likt denna bild:
http://img5.imageshack.us/img5/3539/namnlsdu.png

Hur gör jag för att det ska fungera i Windows 7?

Finns inget som liknar det så bra. Du får välja det som passar bäst. Knappen finns här

Permalänk

kan jag separera programen jag lägger i aktivitetsfältet från de som är öppna på något vis

jag vill se ikonen och det öppna programmet och separera dem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Såhära är det nu:

Kan man göra så det ser ut såhära, som i Basic?

Har inget emot basic, men jag vill ha aero's effekter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
kan jag separera programen jag lägger i aktivitetsfältet från de som är öppna på något vis

jag vill se ikonen och det öppna programmet och separera dem.

Nja, då får du nog "unpin from taskbar" för alla program och istället använda gamla Quick Launch.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=969...

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ha guest-kontot aktiverat, men så att det inte kommer upp vid inloggning?

Jag vill alltså att datorn ska starta på mitt vanliga konto automatiskt utan att det ska komma upp ett val om konto vid uppstart.

(Guest-kontot är till för mediaboxen)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilsk3n
Finns det något sätt att ha guest-kontot aktiverat, men så att det inte kommer upp vid inloggning?

Jag vill alltså att datorn ska starta på mitt vanliga konto automatiskt utan att det ska komma upp ett val om konto vid uppstart.

(Guest-kontot är till för mediaboxen)

Kolla högre upp, på Za7e:s fråga om inloggning. Den lösningen kan du nog också använda dig av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte verifierat om det här funkar men om man tar bort lösenordet blir det väl autoinlogg?

Ifall man installerar W7 och inte anger något lösenord vid inlogg så blir det iaf, autoinlogg, annars äre bara å göra som joar skriver, fungerar utmärkt.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Har inte veriferat om det här funkar men om man tar bort lösenordet blir det väl autoinlogg?

Ifall man installerar W7 och inte anger något lösenord vid inlogg så blir det iaf, autoinlogg, annars äre bara å göra som joar skriver, fungerar utmärkt.

Sant, det blir auto om man inte har något lösen - om man bara har en användare. Annars kommer inloggningsskärmen upp för att man ska kunna välja. Om jag minns rätt. Hm. Ids inte testa nu, någon som har testat så nyligt att de minns?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss, det går inte bara att ta bort lösenordet i efterhand. Man får upp inloggningsrutan och måste välja (fast man bara har en user)

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag testade nyss, det går inte bara att ta bort lösenordet i efterhand. Man får upp inloggningsrutan och måste välja (fast man bara har en user)

Huh, det var värst! Hade jag ingen aning om, har aldrig lagt till ett lösenord till min användare förr. Har aldrig delat min dator med någon. Men det kan ju vara bra att veta, tackar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det måste ju vara en bugg... vad är meningen med inloggningsskärmen om man varken har lösenord eller flera användare? Lär finnas någon variabel som styr detta.

Ett par andra frågor när jag ändå är igång

Går det att välja att bara vissa program ska grupperas i taskbaren? (tex så att man skulle kunna få web-fönster grupperade, och MSN-fönster ej grupperade)

Program som är pinnade på taskbaren lyckas jag ändra ikon för, men alla andra program använder standardikon även om jag startar programmet med genvägen som har den modifierade ikonen. Går det att komma runt detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilsk3n
Det måste ju vara en bugg... vad är meningen med inloggningsskärmen om man varken har lösenord eller flera användare? Lär finnas någon variabel som styr detta.

Mjo det finns tror det kallas något i stil med "Avancerade Användarinställningar" Det har tagits upp i samband med att folk ville kunna ha ett lösenord på sitt konto men ändå slippa skriva in det, För mig att det står här i tråden.... here we go

Start -> Kör -> control userpasswords2

Där bör du hitta vad du letar efter.

Har själv en fråga, Var ändrar man Windows 7s otroligt kassa startljud? För det är ju inte som i tidigare system där man bara väljer vilket ljud som ska spelas. har också prövat att byta ut filen "Windows Startup.wav" men det hjälpte ju inte ett skit...

Visa signatur

P6TD Deluxe Motherboard | Intel Core i7 920 @ 3,8 GHz | octua NH-U12P SE2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600 MHz | 2x80GB SSD Intel X25-M G2 Raid | Windows 7 Professional 64 bit |
3D Mark Vantage Score:18 633