Fortf Knaster i ljudet efter MB byte!

Permalänk
Medlem

Fortf Knaster i ljudet efter MB byte!

Hej .

Postade för ett tag sen att jag hade problem med min nya core7 system , att jag får knaster vid ljuduppsplening i alla spel/musik/film .

Skickade in MB och dom hittade inget fel , dom bad mig bygga ihop min dator och skicka in allt igen och det gjorde jag, Fick svar : MB utbytt, och jag hoppades dom hade löst felet,

Nu sitter jag här med datorn , startar igång den och direkt när jag lioggar in i windows får jag små knaster det frösta jag får, VA fan har dom kollat egentligen ?

Såg att dom installerat BURN IN TEST , och körde det själv och det blev PASSED.

Men jag e fan osäker på om dom bytt ut MB i huvudtaget alltså , eftersom jag flasha bios på mit UD-5 kort och då kommer ju det här nya Logan fram när man startar, och nu e det samma sak .

Så antagligen har INET inte gjort ett jävla skit förrutom och installerat ett prg och kört ett test och det tog 2 veckor, snark!

Vad gör jag?

Övriga saker jag har : Core7 920 , 4870x2 Msi , ud-5 . 6gb corsair 1333mhz, har även ett externt ljudkort, SB gamer , har testat med och utan externt ljudkort men samma fel endå ,. även testat olika högtalare.

?!?!?!!?

Snälla behöver hjälp

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

kontakta dem, prata vett med dem, be om ett annat MB.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

I BIOS bör någonstans finnas en strömsparfunktion kallad C1E, stäng av den. Skulle inte det hjälpa så kan man prova att stänga av SpeedStep/EIST vilken också kan påverka ljudet med knaster som resultat.
EDIT: stavfel

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
I BIOS bör någonstans finnas en strömsparfunktion kallad C1E, stäng av den. Skulle inte det hjälpa så kan man prova att stänga av SpeedStep/EIST vilken också kan påverka ljudet med knaster som resultat.
EDIT: stavfel

Tack skall testa detta

Annars får jag konka datorn till INET igen och be dom felsöka lite mer nogrant dom assen

//

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Inte ett skit hjälpte med att stänga av C1E eller Speedsteep/ EIST,, Något annat`som kan orska fel?

Det kommer när man spelar ljud, ljudet hackar, " dock inte kontinuerligt " men med mellanrum mer sporadiskt , knastrar det till och ger ett konstigt knaster, kan det bero på Windows vista?
:S eller något annat? testat olika drivisar och olika andra inställningar, 2 olika extrna ludkort och internt , enda jag inte testat är XP eller annat operativsystem .

Va fan gör man :S
tråkigt och sitta med ett system på 17k och inte kan köra det fullt ut ,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Usch det där låter riktigt surt. Har du testat formatera datorn?

Permalänk

Har du möjligen någon kraftig elektrisk stör källa i rummet eller i omgivningen ? Eventuella störningar kanske kan konstateras genom att flytta datorn inom huset ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är störning från moderkortet som gör att man får dessa konstiga ljud, har samma problem med mitt moderkort (Asus P5Q Deluxe). Det är just pga. detta som man INTE skall köra de inbyggda ljudkorten då dessa är 100% skit.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat ljudet? Svårt att felsöka om man inte vet om du kör ett par hörlurar direkt i ljudkortet eller om det är kopplat till en förstärkare, och med vilken typ av kabel?

Problemet låter som om det har med ström försörjningen att göra.

Har du jordad kontakt till datorn, kan vara en jord loop mot nått, till exempel förstärkaren?

Strömförsörjningen på integrerat ljud brukar vara värdelös, finns det något samband mellan knaster och någon annan aktivitet i datorn, CD läsning HD aktivitet? Vet att jag haft bärbara datorer som knastrat i takt med hårddisken.

Kör du in i en förstärkare med låg signal in och mycket förstärkning, i förstärkaren, så förstärks ju alla störningar. Matar man in signalen från ett ljudkort till en "bra" förstärkare hör man hur jävla kasst de flesta ljudkort låter

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag får alltså knaster konstigt ljud i alla sammanhang, När windows startar tex , både med Inbyggt ljudkort och ett Soundblaster Gamer kort,
Samma sak i Spel , musik, youtbue, film , Ibland om jag har tur kan ljudet rulla på 1minut utan knaster vid musik lyssning, men känns som datorn laggar, alltså ljudet hackar till , eftersläppning på något konstigt sätt.?!?!

Jag kör inbbyggt ljudkort direkt in i Spdif out på förstäkaren eller så kör jag Hörlurar, även testat med iphone lurar , samma problem , så felet ligger inte i hörlurarna/högtalaren.

Jag provade ställa datorn i Köket och samma problem där med, så jag har alltså testat i olika utag , direkt in i väggen och med grendosa också.

Inget vill funka, fick ltie tips om att stänga av Speedstep och något mer , det hjälpte inte heller, har fåt Moderkottet utbytt och exakt samma fel, känns inte ens som att INET testat problemet, utan dom bara köre ett testprogram " Burn in test" som inte vissade några fel,

Va fan gör man ?!!?! SERIÖST, börjar bli otålig och känns som jag snart inte orkar bry mig, det ska ju inte vara så här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med inbyggda ljudkortet, i filmer om det är musik och någon börjar prata så sänks plötsligt ljudet. Så om det låter för mycket så stängs ljudet av tills det blir lite ljud igen, SoundMAX = 100% skit. Mitt förra moderkort hade Realtek's ljudkort och det var väldigt mycket bättre än det som jag har nu.

Permalänk
Medlem

Spdif rakt in i förstärkaren.

Om det är optisk kabel, får man galvaniskt avskiljt, då kan man ju lugnt utesluta jord loopar

Sen är ju signalen digital via spdif och D/A omvandlingen sker i förstärkaren, finns ju fan inte mycket som kan gå fel på vägen då

Kör du hörlurarna via förstärkare eller ljudkortet? Om du inte provat koppla hörlurarna direkt i ljud kortet på baksidan av datorn gör det, så ser man ju om det är problem med digital överföringen.

Har du samma problem när du kör analogt från ljudkortet så det känns ju som om det är drivrutins relaterat.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

jag kör Hörlurarna direkt in i Ljudkortet i det inbyggda och även testat med mit externa, testat och avaktivera det inbyggda och blir samma sak, testat med andra drivisar säkert 10 ggr , olika från båda soundblaster och det inbyggda då !

Så drivisar är det inte, och sen är det inte något med jordningen , VISTA?
eller va fan kan det annars vara? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en chansning du kan kolla. Jag har haft samma problem i en vecka ungefär och kom fram till att spelet jag köra (WoW) och musiken låg på samma hårddisk detta funkade inte av nån anledning när jag separat dessa två åt fungerar det utan ljudknaster.

Som sagt en chansning men du kan ju kolla hur du har det.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

funkar ej :/::/(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har slut på förslag

Skulle höra med Inet att dom verkligen bytte moderkortet.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem

Jaa jag ringde dom i fredags, och den teknikern som fixade datorn skulle ringa upp mig ! Bullshit att jag fått det utbytt säger jag. och dom har fortf inte ringt upp!
Åker dit jävligt irriterad på måndag!

Visa signatur