Fria programvara för virtualisering

Permalänk

Fria programvara för virtualisering

Hej!

Jag är lite frestad att börja experimentera lite med virtuella maskiner på datorn. Till en början skulle jag vara intresserad av att kunna köra Windows XP virtuellt under Windows Vista. Senare kan jag tänka mig att testa köra Windows Vista, Windows XP, och Ubuntu Linux under Windows 7. Är det senare en alltför tokig ide? Går det att göra?

Vilka program kan jag använda för virtualisering? Några exempel? Det behöver inte vara Open Source, det kan lika gärna vara Closed Source och proprietär programvara så länge det är gratis att använda.

De kanske just nu populäraste av dessa är VM Ware Workstation och Parallels Workstation. Men dessa är varken Open Source (behöver inte vara) eller gratis för den delen. Finns det något program i VM Wares eller Paralells arsenal som är gratis? Jag har inga krav på nätverksstöd eller andra avancerade funktioner eftersom den ska köras bara lokalt på en dator.

Använder ni virtualiseringsprogram? Vilka använder ni och vad använder ni det till?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag använder VirtualBox, och det funkar alldeles utmärkt för mina blygsamma behov (har en vm med Mepis 7 som kommer till användning ibland). Det är ett alternativ du kan titta på också.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder Virtual PC under Windows och ovan nämnda VirtualBox under Linux.

I Windows kör jag virtuella OS av massa anledningar, mest pga. programkompabilitet, men också för nostalgitrippar till exempelvis Windows 3.11

Under Linux så är det för att köra gamla 2D spel som inte fungerar i Wine.

Rekommenderar Virtualpc om du använder Windows som "värd" OS. Det är väldigt enkelt att komma igång med. Har testat alla OS du nämner fram och tillbaka i Virtualpc och använt win XP/Vista/7 som värd och gäst OS. Fungerar ypperligt.

Glöm inte att installera "Virtual addons" efter OS installation i Virtualpc, det höjer prestandan och gör det smidigare att arbeta med! (Drag & Drop mellan värd och gäst OS t.ex.)

Lycka till!

// SWE|OggE

Permalänk

Tack för svaren!

Badboll, varför har du en virtuell maskin med just Mepis 7 och inte någon annan dist?

Angående Virtual PC...

Jag skulle gärna vilja testa Microsoft Virtual PC, men jag kan inte använda den på min dator. Det visade sig att jag har betalat för lite för mitt Windows Vista för att jag ska kunna använda Virtual PC. Det är nämligen så att jag har Windows Vista Home Premium och den utgåvan av Vista är inte en av de operativsystem som Virtual PC stödjer som värd-operativsystem (Microsoft.com - Virtual PC Overview).

Däremot stödjer Virtual PC vilken utgåva som helst av Vista som gäst-operativsystem. Ironiskt, eller hur? Som jag sa, Microsoft tycker inte att jag har betalat tillräckligt mycket, de vill helst se mig köpa den dyraste utgåvan av Windows Vista som finns för att även jag ska kunna använda Virtual PC.

Nostalgitrippar! Hehe! Ja, du...

Är det möjligt att spela gamla Windows 98 spel på dagens datorer om man installerar en virtuell maskin med Windows 98?

Som sagt, det blir nog ingen Virtual PC för min del inte. Jag tror att det blir VirtualBox, till att börja med i alla fall.

Jag har även hittat ett program som heter QEMU. Är det också ett alternativ? Emu i namnet avslöjar att det är en emulator. Är det alltså inte samma typ av program som VirtualBox?

Ett annat heter Xen, men om jag har förstått det rätt så kan den endast installeras där Linux är värd-operativsystemet. Men den stödjer annars bl.a. Windows som gäst-operativsystem.

Eftersom min processor är baserad på Conroe kärnan så saknar den stöd för Intel Virtualization Technology (Intel VT). Vilken betydelse har det om en processor har Intel VT eller inte?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Angående VMware program...

VMware Player är gratis. Men med den kan man endast installera och använda redan färdiga virtuella maskiner som har skapats med VMware Workstation, något annat VMware program eller med Virtual PC. Den kan inte skapa nya virtuella maskiner, endast "spela" befintliga.

Det är ungefär som med Adobe Flash. En webbsida som är skapad med Adobe Flash kräver att besökaren har Flash Player installerad för att visa den (som är gratis), istället för att man skaffar den kompletta versionen av Adobe Flash (som kostar pengar).

Men det finns minst en väg runt det här vad jag har förstått och det är att man skapar en virtuell maskin först med EasyVXM (som är gratis). Sedan kan man ladda ner och installera VMware Player och spela den nya virtuella maskinen med.

Lite omständigt är det, men på det sättet ska man kunna både skapa och använda virtuella maskiner utan att skaffa fullversionen av VMware Workstation.

För min del blir det nu att installera VirtualBox till att börja med. Blir jag nöjd med den så fortsätter jag att använda den istället.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

VirtualBox är inget dumt alternativ tycker jag, kör det själv med ubuntu som gäst mest för att testa kod under linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Badboll, varför har du en virtuell maskin med just Mepis 7 och inte någon annan dist?

Varför inte? Nej, men jag hänvisar till "gammal vana". Körde Mepis 7 så gott som exklusivt under ett halvårs tid i min Linux-period (som jag sedermera växte ur ), så det är den dist jag känner mig mest hemma med.

Permalänk
Medlem

vmWare Server - GRATIS

Era svar om vmWare stämmer inte helt, du kan ladda ner både vmWare Server och ESXi helt gratis efter att du har registrerat dig på deras sida.

Jag kör vmWare server som finns att ladda nerhär på min hemma server.

Denna versionen av vmWare kräver ett operativsystem i grunden, Win eller Linux.

Om du vill ha en lite effektivare version kan jag rekommendera ESXi men den är betydligt knöligare att installera och är lite kräsen angående hårdvaran. Det finns en tråd här på swec. som behandlar lösningar på detta.

På min hemma server körs som sagt vmWare Server 2 där jag i nuläget kör:
* pfSense som brandvägg
* Några strippade XP för att prova diverse program
* webserver

När jag får lite mer tid ska jag ägna mig och att fördjupa mig i olika linux-distar.

Detta programmet är mycket användarvänligt och enkelt att använda, du väljer bara vilken hårdvara som du vill ha i din virituella dator och mountar en os skiva till den och startar installationen av operativsystemet i gästmaskinen precis som en vanlig installation.

Lycka till med virutialiseringen,
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Angående Virtual PC...

Jag skulle gärna vilja testa Microsoft Virtual PC, men jag kan inte använda den på min dator. Det visade sig att jag har betalat för lite för mitt Windows Vista för att jag ska kunna använda Virtual PC. Det är nämligen så att jag har Windows Vista Home Premium och den utgåvan av Vista är inte en av de operativsystem som Virtual PC stödjer som värd-operativsystem (Microsoft.com - Virtual PC Overview).

Däremot stödjer Virtual PC vilken utgåva som helst av Vista som gäst-operativsystem. Ironiskt, eller hur? Som jag sa, Microsoft tycker inte att jag har betalat tillräckligt mycket, de vill helst se mig köpa den dyraste utgåvan av Windows Vista som finns för att även jag ska kunna använda Virtual PC.

Virtual PC 2007 stödjer Vista Home Premium 32-bit som värd. Du får dock en varning vid installationen och första uppstarten om att du kör på 'unsupported operating system', och att du inte kan förvänta dig support.

Har du däremot N-versionen (den utan windows media player) så säger installationen stopp enligt wikipedia.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du kan köra Virtual PC på Windows Vista Home Premium, både 32 och 64 bitars. Du får en varnings ruta när du installerar programmet och när du kör den första gången men det spelar ingen roll, det är mer eller mindre en support fråga men funkar utan problem.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

För "dekstopvirtuvirtualisering" vinner nog virtualbox stödjer det flesta OS som både värd och gäst och är enkelt.
Du slipper också all licenstrams som man får med Virtual PC och vmware