Permalänk
Medlem

Routerval och Routerproblem

Har tyckt internet varit allmänt slött och jag har bara kommit upp i nedladdningshastigheter av 2.6mb/sek ungefär trotts min 100/10mbit uppkoppling från bredband 2. Så beslutade mig för att göra en "felsökning" av mitt nätverk. Har dessutom påträffat mycket lagg och "packet"loss i vissa spel. Kan packet loss ha med att göra att jag inte får någon UDP-mottagning? Jag använder mig av D-link routern.

Jag använde mig av tptest 3.12 emot bredband2 malmö då detta är rekommenderat av min isp. Jag gjorde 3 körningar på varje "setup":

3Com Office connect Wireless 11g cable/dsl router:

TCP skickar: 9,17
TCP mottagning: 19.75
UDP skickar: 11,2
UDP mottagning: 33.83

D-link DI524 router:

TCP skickar: 9,2
TCP mottagning: 62,2
UDP skickar: 11,07
UDP mottagning: INGET VÄRDE.

TP-kabel rakt i nätverkskortet:

TCP skickar: 9,35
TCP mottagning: 91,07
UDP skickar: 84,0
UDP mottagning: 94,3

Dvs min routerjävel snor 30mbit.. och min andra router jag testade (3com) ska vi inte ens tala om. Jag upplever mycket mindre ping/packet loss med kabeln direkt i datorn dessutom. Tilläggas bör att alla andra datorer på nätverket här hemma var avstängda och inga andra program kördes.

Jag behöver en ny router. Vet ni någon bra (gärna inte för dyr) som ni kan rekommendera? Prioritet är då p åatt den inte ska käka upp en massa bandbredd och att den tål belastning från t.ex. torrents med många anslutningar.

//Limmet

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat den med senaste firmware?

Har testat en sådan (DI-524+) på min 100/10 lina & den maxade ut linan nästan strax över 93Mbps.. men jag testade iofs. med www.bredbandskollen.se

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Yep nyaste firmwire.

Mm får sämre där med om routern är ikopplad.

Största problemet är ju inte om jag tappar några mbit utan packetloss osv när jag spelar.

Vilken är den bästa routern för upp till 1000 kr?

Permalänk
Medlem

Dlink 655 skulle jag gissa på.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com