Varför funkar ej router och telefon?

Permalänk

Varför funkar ej router och telefon?

När jag kopplar min telefondosa mellan modemet och datorn (med kabel) fungerar både ip-telefon och internet. Men när jag kopplar modem - telefon - router - trådlöst nätverk till datorn fungerar inte internet. Telefonen funkar dock.

Har ringt supporten men de förstår inte heller och hänvisar till router-support. Men ska det behövas? Ska det inte gå att koppla en telefon till routern utan att ändra i konfigurationen av routern?

Funderar på att skaffa en hubb och dela nätanslutningen från modemet i två (en till routern och en till telefonen) - kan det funka?

Visa signatur

|AMD Turion tl-60 2ghz|2048 mb DDR II 667MHz RAM|250 gb hd|Nvidia GeForce 8400M G 128 dedikerat|DVI-I|

Permalänk
Medlem

varför inte
modem - router(trådlöst) - telefon

prova om det fungerar bättre...jag har nämligen kopplat så....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Inte så att telefonen stör det trådlösa?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarnexx
varför inte
modem - router(trådlöst) - telefon

prova om det fungerar bättre...jag har nämligen kopplat så....

Tack för tipset, men jag har prövat det. Var tvungen att ställa om konfigurationen av routern (forwarding tror jag det var) men det slutade fungera efter ett tag. Kommer inte ihåg hur jag ställde in det.

Visa signatur

|AMD Turion tl-60 2ghz|2048 mb DDR II 667MHz RAM|250 gb hd|Nvidia GeForce 8400M G 128 dedikerat|DVI-I|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Inte så att telefonen stör det trådlösa?

Jo, det verkar så. Men jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmmm....du kan också prova att lägga till telefonen i "DMZ (Demilitarized Zone)"
leta runt i routern för att hitta den DMZ och lägg till Ip adressen till telefonen

edit: Nu förstår jag ditt problem....tog lite tid

sökte runt på nätet att vissa personer har samma problem som dig....men det verkar som att nyare telefoner med 5GHz fungerar bättre

Citat:

The majority of cordless phones in use today are 2.4GHz models. These phones, innocent as they may seem, reap devastating effects on 802.11b WLANs. Finding cases where 2.4GHz phones severely interfere with 802.11b WLANs is usually an easy task. Some 802.11b WLANs have even been totally shut down by somebody simply answering a 2.4GHz cordless phone. Why? The answer lies in the technology.

Most 2.4GHz phones use frequency hopping spread spectrum (FHSS) technology that operates within the 2.4GHz spectrum. FHSS hops from frequency-to-frequency across the entire 2.4GHz spectrum. 802.11b WLANs, on the other hand, use direct sequence spread spectrum (DSSS), which transmits within approximately one third of the 2.4 GHz spectrum. Because FHSS jumps across the entire spectrum while DSSS stays in only one portion, a FHSS 2.4GHz will clobber an 802.11b network, causing interference or even failure.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7