Signatur slaktad. Max tre rader /damme
Hej!
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att välja videoredigeringsprogram?
Det verkar stå mellan dessa:
Nr 1. VEGAS MOVIE STUDIO 9 alt. ADOBE PREMIERE ELEMENTS 7
(lutar åt Vegas pga. det är billigare än Adobes dito.)
Nr 2. PINNACLE STUDIO 12 PLUS
(Runner up är MAGIX MOVIE EDIT PRO 14)
Jag ska redigera mini-DV filmer som jag laddar upp via firewire.
Snälla ge mig synpunkter, tips på vilken produkt du föredrar och varför, det finns kanske en bättre programvara än de jag valt ovan.
förutsättningar är att jag kan lägga runt 1000:- och att jag är nybörjare på detta med redigering (helt grön ;o)
Tack på förhand!
Signatur slaktad. Max tre rader /damme
Det finns precis som du misstänker program som är ännu proffsigare än de du nämnt där, då främst Avid, som finns i ett antal olika versioner och räknas som branchstandard i film- och tvvärlden.
Men, det är helt klart overkill för dig.
Jag personligen har jobbat i Adobe Premiere i rätt många år nu, och kan varmt rekomendera det om du vill ha ett riktigt proffisgt program som ändå är lätt att använda. Vegas har jag inte jättemycket erfarenhet av, men det ska väl vara helt okej det med.
Pinnacle kan man väl säga står lite lägre, även om det ändå duger till enklare redigering, med en bunt inbyggda halvdana effekter och övergångar.
Kan också nämna att det program som man kanske stöter på oftast på produktionsbolag och dylikt är nog Final Cut, men det finns endast till mac.
Men som sagt, premiere är mitt tips. En otrolig fördel är hur extremt bra det jobbar tillsammans med adobes övriga program, såsom after effects, photoshop och encore.
Men de flesta av dessa program ser hyffsat likadana ut, så om man kan ett är det oftast ett kort steg att lära sig ett nytt. Bortsett från Avid då, som skiljer sig rätt rejält.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.