Speldator 7-9k Most bang for the buck

Permalänk
Medlem

Speldator 7-9k Most bang for the buck

Hejsan, Det är nu tid att skaffa en ny dator.
Datorn kommer användas till spel, film och slösurfande

Jag har 9000kr att lägga ut på själva datorn.
Men vill ha en prisvärd dator så klagar inte om datorn kostar 7000kr istället =), är det dock motiverat att lägga 2000kr till så finns där utrymme för det.

Har kollat lite och det är inne på intel core 2 duo processor, invidia grafik, 4gb ram, hellst ddr3, 500-1000gb hdd. Moderkortet får gärna ha stöd för sli.
Men jag har ingen direkt koll på vad som är bra eller dåligt idag så ber er om hjälp.

Så hur skulle eran order se ut om ni hade 7-9k att köpa dator för.

Tack på förhand Mvh Ludde

Permalänk
Medlem

Inet.se

Var lite snäll mot din plånbok. Men du får varken Core 2 Duo eller DDR3. Du kan ju trösta dig med att du fick Nvidia två gånger om.

Jag skulle aldrig rekommendera Core 2 Duo med dagens priser (i jämförelse med Phenom II). Inte heller DDR3, för dyrt för den minimala prestandavinsten man får. 650W om du vill köra SLI senare, annars räcker 450 kvalitetswatt.

Grejen är dock att denna processor förmodligen klockar bättre med AMD-chipset. Du har ju möjlighet till Crossfire med HD4870 om du köper AMD-moderkort.

Permalänk

Snabbare processor, snabbare grafikkort, mindre hårddisk, snabbare minnen. Dock 1000 kr dyrare:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=685669...

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag bör alltså köra de på andra paketet från komplett då alltså?

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Köp begat. Mest bang for the buck om du frågar mig.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddas
Jag bör alltså köra de på andra paketet från komplett då alltså?

Tack för alla svar

Nej det ska du verkligen undvika, eftersom killen mot bättre vetande har rekomenderat dig ett m-ATX moderkort med en 3+1 fasdesign.

Denna fasdesign är en budgetdesign som är kraftigt underdimentionerad, Mosfetarna får bära en högre belastning och blir mycket varmare med resultatet att Volt försörjningen till moderkortet och alla dess komponenter blir ostabil, Popa mosfetarna gör du om du installerar en 140W processor i detta moderkort. 125W som P2 940 drar stock är på gränslandet att göra detta out of the box.
Glöm överklockning.
Glöm SLI/Crossfire.

Första förslaget är mycket bättre, där får du ett ATX moderkort som stöder SLI som du önskade, 8+1 Fasdesign, Ett Nätagg som orkar 2 Grafikkort i SLI, 260 Grafikkortet är snabbare i de flesta fall också.

Första alternativet är klart bättre val.
Däremot skulle jag ändra till
Corsairs PC 8500
Och en WD disk. EADS 1 TB.
Men det är inget som skulle påverka prestandan, bara bättre kvalite.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nej det ska du verkligen undvika, eftersom killen mot bättre vetande har rekomenderat dig ett m-ATX moderkort med en 3+1 fasdesign.

Denna fasdesign är en budgetdesign som är kraftigt underdimentionerad, Mosfetarna får bära en högre belastning och blir mycket varmare med resultatet att Volt försörjningen till moderkortet och alla dess komponenter blir ostabil, Popa mosfetarna gör du om du installerar en 140W processor i detta moderkort. 125W som P2 940 drar stock är på gränslandet att göra detta out of the box.
Glöm överklockning.
Glöm SLI/Crossfire.

Första förslaget är mycket bättre, där får du ett ATX moderkort som stöder SLI som du önskade, 8+1 Fasdesign, Ett Nätagg som orkar 2 Grafikkort i SLI, 260 Grafikkortet är snabbare i de flesta fall också.

Första alternativet är klart bättre val.
Däremot skulle jag ändra till
Corsairs PC 8500
Och en WD disk. EADS 1 TB.
Men det är inget som skulle påverka prestandan, bara bättre kvalite.

Jag antog att han inte skulle överklocka, så jag tog bara det billigaste moderkortet som stödjer den processorn.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut då?
Vad borde ändras?

Ska ha en 24" skärm med, har någon nått tips ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ser detta ut då?
Vad borde ändras?

Processorn till 920 eller 940BE.

Permalänk
Medlem

Ta ett nVidia GTX 275 när det kommer ut nu nästa vecka..mycket bättre än HD4890, plus om man överklockar lite så blir det bättre än ett GTX 285!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
Ta ett nVidia GTX 275 när det kommer ut nu nästa vecka..mycket bättre än HD4890, plus om man överklockar lite så blir det bättre än ett GTX 285!

Jag skulle gärna ha en källa från dig som visar att GTX 275 är mycket bättre än HD 4890. Lustigt jag har läst att de är väldigt jämna prestandamässigt. Men man blir ju inte direkt förvånad när man läser resten av dina inlägg på forumet.. Det är helt ok att du avgudar/gillar Nvidia men att vilseleda andra på forumet är bara larvigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag skulle gärna ha en källa från dig som visar att GTX 275 är mycket bättre än HD 4890. Lustigt jag har läst att de är väldigt jämna prestandamässigt. Men man blir ju inte direkt förvånad när man läser resten av dina inlägg på forumet.. Det är helt ok att du avgudar/gillar Nvidia men att vilseleda andra på forumet är bara larvigt.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6166

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ser detta ut då?
Vad borde ändras?

http://img300.imageshack.us/img300/9185/asdasdasdasdast.jpg

Ska ha en 24" skärm med, har någon nått tips ?

ta en sata dvd brännare !

skärm tycker jag du ska köra på en https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/benq-tft-24---e240...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jo det där testet har jag läst och jag tycker verkligen inte att GTX 275 är mycket bättre. Läs några andra reviews på nätet så KAN MAN INTE SÄGA ATT DET ÄR MYCKET BÄTTRE.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=23

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det där testet har jag läst och jag tycker verkligen inte att GTX 275 är mycket bättre. Läs några andra reviews på nätet så KAN MAN INTE SÄGA ATT DET ÄR MYCKET BÄTTRE.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=23

sen om hans ska överklocka så har dom sagt att GTX 275 får samma prestanda som ett GTX 285, så du får räkna som ett GTX 285.

Permalänk
Avstängd
Citat:

'

Var bara tyst om du inte vet vad du snackar om! :@

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

sen om hans ska överklocka så har dom sagt att GTX 275 får samma prestanda som ett GTX 285, så du får räkna som ett GTX 285.

vad logiskt tänkt ! vad händer om man överklockar ett GTX 285 vad förvandlas det till? grafikkort är för fan inte pokemon

jag fick just en uppenbarelse om jag börjar överklocka gtx 275 så kan jag sälja dem som gtx 285, eller tänkte jag fel nu ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så jag borde ta ett gtx 275 ? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Så jag borde ta ett gtx 275 ? xD

går inte att bli besviken vilket du än tar. här på sweclockers test så blev 275 bäst men om man kollar runt lite på internet så finns det dom tester där 4890 är bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket då, men då langar jag en beställning på detta mecket då och en BenQ skärm

TAck för hjälpen Mvh Ludde

Permalänk
Medlem
Citat:

Hugget som stucket då, men då langar jag en beställning på detta mecket då och en BenQ skärm

TAck för hjälpen Mvh Ludde

varför tänkte du köra pII 810? om du har råd gå upp till 920 eller 940

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
varför tänkte du köra pII 810? om du har råd gå upp till 920 eller 940

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte, vet inte skillnaderna heller, lite därför jag frågar här. Får söka runder lite och läsa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte, vet inte skillnaderna heller, lite därför jag frågar här. Får söka runder lite och läsa på.

Fraktfritt Sweclockers
krta bort
Gigabyte GA-MA790X-UD4LK
Gigabyte ATI HD4890 1GB PCIe
650W Corsair CMPSU-650TXEU
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Antec Three Hundred, Utan nätagg
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 800rpm 2st
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
500GB Western Digital Caviar Black SATA II

9 747 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är sant men även ett överklockat HD4890 blir bättre än ett GTX 285... HD4890 verkar klocka väldigt bra. Sen kan man ju alltid klocka ett GTX 285 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är sant men även ett överklockat HD4890 blir bättre än ett GTX 285... HD4890 verkar klocka väldigt bra. Sen kan man ju alltid klocka ett GTX 285 eller?

ja fast GTX 285 är ju dock drygt 800-1000:- dyrare...men det skiljer från person till person, men JAG kommer aldrig gå ifrån nVidia