Permalänk
Medlem

Extrem överhettning av data.

Hejsan, min väns dator (ASUS V2JE) överhettar otroligt. på ett flertal ställen på datan är det så varmt att man inte kan sätta handen där.

Trots det har hon alltid kunnat köra WoW.
Men nu utan att den hinner bli speciellt varm så fryser ofta wow, men innan börjar det lagga mer och mer, tillslut blir bilden fast.

Min tanke har vart att hennes fläktar är sönder då den blir så sjukt varm fort, och att detta i sin tur gör att RAM, chipset, grafikkort, hårddisk, vad som det än nu påverkar kortsluter eller liknande.

Hennes data fungerade som sagt även fast den var varm förut så ja tänkte om det är nåt man kan göra utan att öppna datorn, eller tror ni värmen kan ha skadat delar i datan?

Tack för svar.

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk

DATOR delarna har troligen inte tagit skada om det inte blir problem med till exempel spel, då oftast i form av artefakter.

Lämna in datorn eller byt fläktarna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Prova blåsa rent med "oljefri" tryckluft. Förmodligen damm som orsakar dåligt luftflöde...

Permalänk

Hade liknande problem på min gamla packard bell dator. Då var det fläkten i nätaggregatet som hade fastnat. Man var tvungen att köra in en tandpetare och knuffa igång den varje gång man startade datorn.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Jag säger som Civil, blås igenom datorn med tryckluft, vill du vara ännu mer noggrann så gör du som jag gjorde, och monterar i sär datorn och topsar rent.
Du anar inte hur mycket skit som fastnar inuti datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Hade liknande problem på min gamla packard bell dator. Då var det fläkten i nätaggregatet som hade fastnat. Man var tvungen att köra in en tandpetare och knuffa igång den varje gång man startade datorn.

Men den var förmodligen stationär, den här delen av forumet handlar om bärbara

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jo, samma sak med min dator. Den fungerade bra tidigare men överhettar iaf vid uppspelning av HD material så att filmen laggar. Ta och leta rätt på någon manual om hur man tar isär datorn eller lämna in den. Först bör du dock prova att blåsa rent den som ovanstående skribenter säger.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Jag säger som Civil, blås igenom datorn med tryckluft, vill du vara ännu mer noggrann så gör du som jag gjorde, och monterar i sär datorn och topsar rent.

Men den var förmodligen stationär, den här delen av forumet handlar om bärbara

så kan det gå när man använder nytt i forumet:(
XD

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor

Får väl göra, det lite krångligt bara att öppna en annans dator, man vill ju gärna inte göra nå fel, fast jag antar det är lika bra eftersom den lär ju ändå inte bli bättre av sig självt, snarare bara gå neråt.

Tack för alla tips!
Nu ska jag försöka fixa lite!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||