Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Farfar kör Linux

Farfar kör Xubuntu sedan juli förra året. Han är 78 år och skaffade dator för 6 år sedan (dvs när han var 72).

Tyvärr har hans rootlösenord slarvats bort och han har inte kunna upgradera. Men, det fungerar.

Han är sur för att det är långsammare än hans tidigare Windows ME, men ville uppgradera till Linux då Win Me inte stödde hans nya Canon digitalkamera.

BTW, han bytte till digital telefoni 4 år före mig och har betalt sina räkningar via nätet i fem år.

Han ogillar egentligen internet och Linux då han varken kan engelska eller datorer. Det svenska stödet som finns i Xubuntu haltar alldeles för mycket för honom fortfarande. Det räcker med 20% av texten är på engelska för att han skall bli vild.

Men han är för snål för att upgradera sin Pentium 3, 600 MHz med 128MB RAM.

Så om än en motvillig Linuxanvändare, så är han dock en i gänget!

Finns det fler med äldre (55+) släktingar som kör Linux?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Min mamma och min moster kör Ubuntu resp. Xubuntu. Mamma är äldst och är 60+.

Mamma kör det på sin helt nya Dell Studio med Compiz och grejer medan min moster kör det väldigt nerskalat på sin 350 MHz burk hon haft i 100 år. Det fina är ju att båda har ett lika toppmodernt OS i grunden. Tycker det är lika fascinerande varje gång att 350MHzaren verkligen fungerar så bra som den gör.

Båda verkar väldigt nöjda och ber sällan om hjälp

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

känner ingen som använder linux, bara en som provat men som bytte tilbax efter nån v

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
känner ingen som använder linux, bara en som provat men som bytte tilbax efter nån v

Och du kände att det tillförde tråden något? =/

OnT: Jag installerade Mandriva åt min farfar, bytte dock tillbaks efter ett litet tag. Tror inte Mandriva gav ett tillräckligt bra intryck för tre-fyra (då han prövade det) år sedan som det gör nu. Lite trist.

Permalänk

tänkte mer så att det borde funits ett alternativ så det kunde passa alla

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Mina försäldrar (55+) har precis skippat sin tidningsprenumeration och läser den nu via internet istället på en Eee 901 med Easy Peasy (ubuntu).

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Radeon RX9070 - 64GB Lexar CL32 DDR5 @6400MHz - WD Blue SN550 500GB SSD - Samsung 32" G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint

Permalänk
Medlem

Tant 85+
På likvärdig burk med en äldre xubuntu var inga problem för henne att gå ifrån win98.

Permalänk
Medlem

Båda mina föräldrar (51 och 54) kör ubuntu på sina datorer.

Visa signatur

Life is a fairytale, told by an idiot.

Permalänk
Medlem

slängde in ubuntu på farsans gamla dator. Händer att han då och då sitter vid den och leker lite. Farsan är 55.

Permalänk
Medlem

Min fru (68) kör Ubuntu på både stationär och bärbar. Den bärbara har också XP installerat men det har hon inte använt sedan orginalhårddisken kraschade för c:a 2 år. Själv (64) använder jag enbart linux.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag gav min fars svärfar (65+) en gammal dator med xubuntu på i julklapp. Det fungerar utmärkt eftersom han bara spelar patiens på den

Permalänk
Medlem

De som känner till 90 bast Linux människor får gärna berätta mer

Permalänk
Medlem

Morsan 55 kör ubuntu på laptopen och har aldrig någonsin klagat, med windows var det en annan femma

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Den äldsta jag stött på som som använde(r) linux mer än att bara låta en dator stå i ett hörn och blåsa varmluft var en programmeringslärare på högskolan som tidigare enbart undervisat programmering i Windows miljö.

Tyvärr tror jag han fick en ganska trist upplevelse av Linux då han fick en dator med Su(g)SE och att köra en programmeringskurs i linuxmiljö på, en dist som saknar headers till i stort sett allt och flera år gamla versioner av alla IDEer var ingen höjdare. Än än gång har alla dessa användarvänliga distributioner skrämmt iväg en kvalificerad användare. Han var i allafall drygt 60 år.