Nästa Core i7 endast Extreme Edition

Permalänk
Melding Plague

Nästa Core i7 endast Extreme Edition

Intels nästa generation Core i7 kommer endast i värstingutförande. Den som har tjock plånbok kan se fram emot sex fysiska och tolv virtuella kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Här går faktiskt gränsen för vad man kan utnyttja till spel. 12 Virtuella kärnor är väldigt långsökt, iallafall till en speldator.

Permalänk

Var någon här på forumet som ställde frågan "om hur många år kommer hårdvaran att passera mjukvaran i prestanda, om ens någonsin", för ett tag sedan.

Jag skulle vilja säga att när den här lanseras så har den väl kanske gjort det.. Iaf för privatpersoner. Forskning och andra tunga beräkningar kommer nog alltid att behöva mer än vad hårdvaran enskilt presterar. Men just för en Svenson som sitter hemma och spelar, surfar, videoredigerar, rar:ar, komprimerar, codar etc etc.. så är nog den där kraften lite over the top.

Permalänk
Medlem

Det vattnas i munnen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som tror att världen består enbart av spel... De finns alltid dom som är i behov av processorkraft, men ofta handlar de om andra saker. Sen tror jag en stor kundgrupp för denna är... de som bara vill ha de värsta för att vara värst... och då är de nästan en fördel att de är totalt onödigt, och väldigt dyrt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Skulle man optimera spel etc mot hårdvaran så skulle hårdvaran kunna utnytjas till 100%

tyvär gör man itne det så då blir sånna 6 coresystem överflödiga

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Verkar vara många som tror att världen består enbart av spel...

Precis.. Ärligt talat undrar jag hur många som köper en processor för 10k (alltså en extreme edition, vilken som helst, i princip) med huvudsyftet att spela..? Jag tror det är väldigt väldigt få.. Även om du inte spelar något annat än World in Conflict eller något annat som äter processorkraft till frukost så är det ju bevisat i test efter test att det är grafikkorten som spelar störst roll, inte processorn.. Speciellt inte de där sista [exempel]500MHz:en som du får lägga till 5000kr[/exempel] för att få..

Främsta kundgruppen är väl snarare överklockare, "dom-som-vill-vara-värst" och kanske i någon mån folk som i jobbet använder processorintensiva applikationer.. Anledningen till att Extreme Edition-modellerna är såpass mycket dyrare än de övriga är ju inte beroende på att de är så mycket bättre utan naturligtvis att de säljs i så liten skala att de måste prissättas högt för att kunna fortsätta säljas alls..

Permalänk
Medlem

intel släpper ju alltid Extreme Edition först? Förhoppningsvis släpps det "Standard Edition" lite senare, som vanligt...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Här går faktiskt gränsen för vad man kan utnyttja till spel. 12 Virtuella kärnor är väldigt långsökt, iallafall till en speldator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Verkar vara många som tror att världen består enbart av spel...

Bar skrivet Vasadu.
Spel, det var länge sedan jag spelade ett spel som fick datorn ansträngd, över huvud taget spel var det länge sedan jag spelade. Tror Oblivion ver det senaste som drog lite prestanda och därefter hmm vet inte, kanske något strategis spel som Heroes 3.

Hur som helst kör jag dagligen program som inte alls skulle må dåligt av mer kraft och kärnor så som After Effects, Digital Fusion, 3Ds Max, Maya etc

Väx upp, spel är inte det enda man kan använda en dator till.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Känns lite som en pappers lansering, bara för att hålla intresset uppe och få sålt lite av sina tidiga "test" processorer. Lär ju komma billigare processorer när de väl fått snurr på produktionen. Sen som flera sagt tidigare, väldigt få applikationer som faktiskt kan utnyttja 4 kärnor, än mindre 6x2 st .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Skulle man optimera spel etc mot hårdvaran så skulle hårdvaran kunna utnytjas till 100%

tyvär gör man itne det så då blir sånna 6 coresystem överflödiga

Klart man optimerar spelen mot hårdvaran, den hårdvara som majoriteten av spelarna sitter på. Rätt onödigt att sitta och optimera spel för hårdvara som är tillgänglig för kanske 1% av spelarna, man säljer mer av spelet som flyter bra på 2 kärnor och ett mid end kort än ett spel som kräver en dator för 40k för att fungera.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

min blånbok alltid fet med kosing så denna extreme westmere kommer jag garanterat äga

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

10 000 kr... man blir ju äcklad. Snacka om att suga ur konsumenterna deras pengar. Ännu värre är det ju när dom gör såhär med vilje, dvs. fördröjer CPU:s för vanliga dödliga för att kunna mjölka ur snuskiga överpriser ett tag före.

Verkar ju helt menlöst att skaffa ärligt talat såvida man inte gör oerhört viktiga saker på datorn. Ska någon stackare sitta o spela eller syssla med övrig hobbyverksamhet på en sådan CPU så är det ju bara tragiskt. Ett köp kallas annars för sponsring av Intel och uppmuntring till överpriser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
10 000 kr... man blir ju äcklad. Snacka om att suga ur konsumenterna deras pengar. Ännu värre är det ju när dom gör såhär med vilje, dvs. fördröjer CPU:s för vanliga dödliga för att kunna mjölka ur snuskiga överpriser ett tag före.

Verkar ju helt menlöst att skaffa ärligt talat såvida man inte gör oerhört viktiga saker på datorn. Ska någon stackare sitta o spela eller syssla med övrig hobbyverksamhet på en sådan CPU så är det ju bara tragiskt.

Nu handlar det ju faktiskt om att tjäna pengar, jag förstår Intel.
Tycker dock också att det känns "jobbigt"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Här går faktiskt gränsen för vad man kan utnyttja till spel. 12 Virtuella kärnor är väldigt långsökt, iallafall till en speldator.

FYRA kärnor används väl knappt i dagsläget? Iallafall inte av så många spel.

Utvecklingen går framåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Verkar vara många som tror att världen består enbart av spel...

Undrar faktiskt om hårdvaran varit så här pass utvecklad om inte spel funnits.
Grafikkorten hade iallafall inte varit det. Och därigenom undrar jag om användargränssnitten för våra operativsystem mm varit utvecklade till den grad dom är idag.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Asså... Ta nu inte illa upp alla rika lr bortskämda gamers men måste ju säga att man måste ju vara lite jävla pantad å lägga ner pengar på en såndär CPU... >_<

Men smaken är som baken, har man inget liv, massa pengar över så visst.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Klart man optimerar spelen mot hårdvaran, den hårdvara som majoriteten av spelarna sitter på. Rätt onödigt att sitta och optimera spel för hårdvara som är tillgänglig för kanske 1% av spelarna, man säljer mer av spelet som flyter bra på 2 kärnor och ett mid end kort än ett spel som kräver en dator för 40k för att fungera.

Tror det klias mycket på rygg inom hårdvaru- och spelbranschen. Mao, speltillverkare får en peng av hårdvarutillverkare, på ett eller annat sätt, om ett nytt spel är häftigt och krävande.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Folk köper Rolex klockor för 60 000 också trots att de inte visar tiden bättre än en vanlig Casio.

Permalänk
Medlem

Håller på med 3d och jag kan säga att du aldrig har nog av processor-kraft. 10 lakan låter billigt om dom håller vad dom lovar - synd att dom kommer först om ett år.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Anledningen till att Extreme Edition-modellerna är såpass mycket dyrare än de övriga är ju inte beroende på att de är så mycket bättre utan naturligtvis att de säljs i så liten skala att de måste prissättas högt för att kunna fortsätta säljas alls..

Va korkat skrivet!
Det har inte slagit dig att det kan vara precis tvärtom?
Dvs det säljs i så liten skala just pga ATT de är så dyra?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Kanske en Ground att byta till AMD.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

tror denna kommer bli en flopp för vanliga andvändare,

ja väntar med glädje till Bulldozern kommer (Y)

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
tror denna kommer bli en flopp för vanliga andvändare,

ja väntar med glädje till Bulldozern kommer (Y)

Men jag trodde att Core I5 va för "Vanliga" användare... eller?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Ni får nog definiera "vanlig" användare, jag har då ingen koll alls..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Här går faktiskt gränsen för vad man kan utnyttja till spel. 12 Virtuella kärnor är väldigt långsökt, iallafall till en speldator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
10 000 kr... man blir ju äcklad. Snacka om att suga ur konsumenterna deras pengar. Ännu värre är det ju när dom gör såhär med vilje, dvs. fördröjer CPU:s för vanliga dödliga för att kunna mjölka ur snuskiga överpriser ett tag före.

Verkar ju helt menlöst att skaffa ärligt talat såvida man inte gör oerhört viktiga saker på datorn. Ska någon stackare sitta o spela eller syssla med övrig hobbyverksamhet på en sådan CPU så är det ju bara tragiskt. Ett köp kallas annars för sponsring av Intel och uppmuntring till överpriser.

Hej, i verkligheten så finns det personer som *gör* oerhört viktiga saker på datorn och för dem är inte 10000+kr för en snabb CPU något konstigt. Det är ju inte så att intel tvingar svetsarsvensson att köpa en sådan CPU. Vill man ha prestandan får man betala för den eller nöja sig med något långsammare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Undrar faktiskt om hårdvaran varit så här pass utvecklad om inte spel funnits.
Grafikkorten hade iallafall inte varit det. Och därigenom undrar jag om användargränssnitten för våra operativsystem mm varit utvecklade till den grad dom är idag.

Utan spel hade antagligen 3Dkort varit betydligt dyrare och gränssnitten hade antagligen varit mindre flashiga i operativsystemen om de inte kunde 3Daccelereras men det är inte säkert att de skulle vara mindre utvecklade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Asså... Ta nu inte illa upp alla rika lr bortskämda gamers men måste ju säga att man måste ju vara lite jävla pantad å lägga ner pengar på en såndär CPU... >_<

Men smaken är som baken, har man inget liv, massa pengar över så visst.

Om man enbart ska spela så kan man nog hitta något billigare alternativ men är man bortskämd så bryr man sig antagligen inte om vad det kostar ändå :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Clarkdale då? Fattigt att de nergraderar den till 2 kärnor.

10 000 känns mest som ett pris de tar för att de kan. För att den är bäst. Priset i sig skapar en hype kring processorn och vissa köper den pga det för att liksom skryta med de köpte en top-of-the-edge-CPU för 10K.

Bara jag som känner att utvecklingen har stagnerat? Core 2 duo är gammal, core 2 quad är ingen bra lösning och inte riktigt värd, Core i7 är dyrt, Core i5... tja, jag vet inte...
Phenom II är helt okej, men ingen större utveckling. AMD, where art thou?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Floppa för "vanliga" användare?
Är inte det ungefär som att säga:
"Jag tror ferrari kommer floppa som familjebil"?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Vad hände med "4 kärnor till massorna" i 32nm? Antar att 6C betyder "upp till" 6 kärnor, men nyheten säger ju att hela high end är extreme (10k kr). Resten stannar på 2 kärnor.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 32nm.

Synd att AMD kunde komma med någon stark 6 eller 8 kärnig processor, som tvingade Intel att släppa den till annat än Extreme Edition och för mindre än 10000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Men jag trodde att Core I5 va för "Vanliga" användare... eller?

nej de trodde ja inte, imo intel är inte värt pengarna

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet