Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vore schysst! Modellen som dragits tillbaka på onoff är 3810T men enda skillnaden är väl prollen så att den skulle vara orsaken känns långsökt...

Du gör mig orolig

Beställde en ASUS UL30A-QX059C för ca två veckor sen. Det försvann butik efter butik på prisjakt som hade den datorn, varje dag. Jag hade en del mailkonversation med butiken jag beställt ifrån, och till slut fick jag meddelande om att ASUS hade slut på chassin, och ej kommer att tillverka några fler. Det låter för övrigt jävligt märkligt, och jag tror ASUS har problem med den serien med, men så hittar man på något om chassin..
Modellen är ju ny, och att det inte skulle gå att tillverka fler chassin ser jag som föga troligt.

"Jaha, då får man väl leta upp en ny dator att beställa tänkte jag.."

Blev en ACER Timeline 3810TZ, men när man läser det du skrivit om OnOff, låter det ju oroväckande.

Orkar ju inte leta upp en tredje dator som passar mina behov! Finns ju inte en drös av dem där ute direkt, till humana priser.
Senast jag köpte dator var för 2,5 år sen, och nu när man väl ska greja en ny, blir det såhär. Kanske inte är meningen att jag ska beställa en ny dator?

Får hoppas på det bästa, så återkommer jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThompaL
Hej!
Hoppas jag ligger i rätt tråd och följer alla regler. Första gången jag skriver ett inlägg...

Jag försöker få till en bra arkitektur får digital musik till stereon.

Kort ang min tänkta set up:
- Nätverkshårddisk via trådlös router
- Marantz sr6004 eller Denon AVR-2310 multimedia reciever
- Dator: ACER ASPIRE TIMELINE 1810TZ PD 1.3 3GB/320 11.6#VHP

Fråga 1:
- Har denna dator en digital optisk utgång (S/PDIF)?

Jag har hört att det finns många "handshake"-problem med HDMI. T ex att man inte kan få ut enbart ljud till en reciever. Detta skall bero på grafikkortet(?).

Min tanke är att nyttja Acern till att spela upp Spotify, webradio, Youtube, etc via HDMI till revievern som har HDMI-ingångar. Detta blir nog inga problem.

Jag vill dock även spela upp mp3, wma, flac, etc via en mediaspelare typ Windows MP, eller liknande. Här har jag dock hört att de flesta datorer har problem att förmedla detta ljud digitalt via HDMI.

Fråga 2:
- Kan Acern skicka en digital ljudström (PCM?) via HDMI till recievern?

Någon av er som redan är lyclkliga ägare till 1810tz som har provat?

Rätt tråd, rätt forum - bra jobbat!

Jag körde min 1810TZ med HDMI till TV och fick på det sättet både ljud och bild.(Hade även ljud ut analogt samtidigt) Vad det var för sorts ljudsignal min TV fick vet jag dock inte, kan HDMI skicka analogt ljud?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Rätt tråd, rätt forum - bra jobbat!

Jag körde min 1810TZ med HDMI till TV och fick på det sättet både ljud och bild.(Hade även ljud ut analogt samtidigt) Vad det var för sorts ljudsignal min TV fick vet jag dock inte, kan HDMI skicka analogt ljud?

HDMI kan inte skicka analogt ljud, funkade det var det alltså digitalt.
Jag borde få min TZ idag eller imorgon, kan testa till förstärkarens HDMI då!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
HDMI kan inte skicka analogt ljud, funkade det var det alltså digitalt.
Jag borde få min TZ idag eller imorgon, kan testa till förstärkarens HDMI då!

Det var film jag kollade på men det borde rimligen inte vara någon skillnad att köra ut enbart ljud..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Det var film jag kollade på men det borde rimligen inte vara någon skillnad att köra ut enbart ljud..?

Vad jag förstår så är det skillnad... Var inne på Ljudmakarn där de säljer bl a hembiorecievers m HDMI. De hade testat några olika datorer och de fick "webbaserat" ljud och bild att funka via HDMI. Dock kunde de inte spela upp enbart ljud från wma/mp3:or etc via HDMI. Så den stora frågan är väl om Acern skickar rätt form av "digitala ljudsignaler".

Permalänk
Medlem

Re: Acer Timeline series

Citat:

Vad tror ni om denna snygging? http://www.acer.com/timeline/home.html

Snubben med glasögonen eller datorn?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

nu finns det acer timeline 4810 med dubbelkärning cpu och dedikerad
grafikkort

http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3099511

Permalänk
Entusiast

3810TZ saknas på Dustin också.
Hoppas den dyker upp igen för jag hade tänkt köpa en sådan när de börjar levereras med Windows 7. Jag vet att man kan uppgradera senare men orkar inte installera om hela datorn om mindre än en månad. Då väntar jag hellre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ang. diskussionen att 3810 har dragits tillbaka.

Jag var precis på Elgiganten här i Gbg, där fanns den, 3810T för 6990 :-
Säljarna sa inget om att den inte skulle säljas..

Och ang. min beställning av en 3810TZ har jag nu fått besked om att den ska skickas imorgon, alternativt på fredag. Så där är det heller ingen info om att den skulle dras tillbaka..

Permalänk
Medlem

Om man får spekulera kring det här att modeller dragits tillbaka så skulle det helt enkelt kunna vara så att man inte vill sälja flera med Windows Vista förinstallerat och vill ompacketera de osålda med Windows 7 nu när lanseringen är så pass nära.

Permalänk
Medlem

installera OS från usb minnet?

Hej!

om jag vill installera windows vista eller windows 7 från usb minne till min acer hur gör jag då för att den skall kunna boota från usb minnet?

någon som vet eller har gjort detta framgångsrikt??

Mvh Daniel

Permalänk

Re: installera OS från usb minnet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av malvamax
Hej!

om jag vill installera windows vista eller windows 7 från usb minne till min acer hur gör jag då för att den skall kunna boota från usb minnet?

någon som vet eller har gjort detta framgångsrikt??

Mvh Daniel

Som jag skrev tidigare i tråden, och som det finns på hur många ställen som helst på internet.

Jag gjorde ett USB minne bootbart och sedan lade jag på hela W7 skivan på USB minnet. Jag använde mig av ett 8GB minne.

Här är ett exempel på lösning

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Medlem

Hur flashar man sin vertex ssd disk någon??

/Mvh Daniel

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malvamax
Hur flashar man sin vertex ssd disk någon??

/Mvh Daniel

Detta finns det säker precis hur många trådar om som helst....

Seek and you shall find

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diofantos
Detta finns det säker precis hur många trådar om som helst....

Seek and you shall find

Ok.Men du hade ju precis gjort det till v1.30 hur gjorde du??

Och denstora frågan: vad blev det för skillnad?

/Mvh Daniel

Permalänk
Relik 📜

Jag vill inte vara den som är den, men..
Firmware-flash av Vertex har inte mycket med just Timeline att göra, tips är att spana i Lagrings-forumet istället!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag vill inte vara den som är den, men..
Firmware-flash av Vertex har inte mycket med just Timeline att göra, tips är att spana i Lagrings-forumet istället!

Har du fått din 1810 än? Lust att lägga upp lite bilder?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Har du fått din 1810 än? Lust att lägga upp lite bilder?

Ligger på posten..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag vill inte vara den som är den, men..
Firmware-flash av Vertex har inte mycket med just Timeline att göra, tips är att spana i Lagrings-forumet istället!

Jag håller med dig i sak Lezziter, egentligen gäller detta även hurvida W7 fungerar eller ej på Timeline eftersom Acer ännu inte skickat ut uppdateringarna av OS till denna version... Men eftersom detta kändes som en direkt fråga till mig så svarade jag, jag anser dessutom att en sökmotor kan vara bra att använda sig av då en del av de frågor som ställts i denna tråden har varit så allmänna att det säkerligen finns minst ett antal trådar som behandlar detta på SweClockers redan (för att inte tala om andra forum).

@MalvaMax
titta på de länkar jag har postat, där har du MASSOR med information. Det är bara att läsa på och sedan får du besluta hur du skall agera för att få ut det som du vill ha av din dator...

// Per

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diofantos
Jag håller med dig i sak Lezziter, egentligen gäller detta även hurvida W7 fungerar eller ej på Timeline eftersom Acer ännu inte skickat ut uppdateringarna av OS till denna version... Men eftersom detta kändes som en direkt fråga till mig så svarade jag, jag anser dessutom att en sökmotor kan vara bra att använda sig av då en del av de frågor som ställts i denna tråden har varit så allmänna att det säkerligen finns minst ett antal trådar som behandlar detta på SweClockers redan (för att inte tala om andra forum).

@MalvaMax
titta på de länkar jag har postat, där har du MASSOR med information. Det är bara att läsa på och sedan får du besluta hur du skall agera för att få ut det som du vill ha av din dator...

// Per

Givetvis hör snack om hur både W7 och Vertex fungerar med Timeline hemma i tråden, installation av dessa och eventuella relaterade problem!
Dock försvinner lätt "riktigt" Timeline-snack och info i bruset om diskussionerna spinner iväg runt generella frågor, t.ex. firmware-upgrades för disken eller hur man får in W7 på USB-sticka. Krävs det mer ingående efterforskningar kan det därför vara bäst för alla om det tas via PM eller genom trådar i rätt forumdel.

Slut på OT, my bad!

Ska hämta min burk på vägen hem ikväll.. Hoppas eländet funkar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Mitt reklamationsärende verkar gå mot sitt slut då de erbjuder mig pengarna tillbaka om jag istället köper en 5810TG med SU3500 och HD4330 för 6995:-...
Den är större än jag tänkt mig..så frågar härmed ägare till 5810 om modellen fortfarande känns lätt och smidig att hantera? Vidare undrar jag över grafiken.. Min nuvarande har GMA4500MHD och är 4330 i samma klass eller är prestandaövertaget sådant att jag märker av det vid vardaglig användning? Spel står väl knappast på agendan med den här och jag har en HD4650-utrustad burk för ändamålet...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

hej
vet ni om acer 1810tz klarar att surfa i 5 ghz frekvensen?
Jag har nämlingen köpt en router från D- link dir-855 som går att surfa både på den vanliga 2,4 frekvensen men också 5 ghz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Mitt reklamationsärende verkar gå mot sitt slut då de erbjuder mig pengarna tillbaka om jag istället köper en 5810TG med SU3500 och HD4330 för 6995:-...
Den är större än jag tänkt mig..så frågar härmed ägare till 5810 om modellen fortfarande känns lätt och smidig att hantera? Vidare undrar jag över grafiken.. Min nuvarande har GMA4500MHD och är 4330 i samma klass eller är prestandaövertaget sådant att jag märker av det vid vardaglig användning? Spel står väl knappast på agendan med den här och jag har en HD4650-utrustad burk för ändamålet...

Vad jag har förstått så är det rätt stor skillnad på 4330 och GMA4500HD. 4330 (när den sitter i en Timeline, såklart) verkar få runt 5000-6000p i 3D Mark '05 vilket väl får anses som helt okej. Säkert dubbelt så mycket som GMA4500MHD får, om inte mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Vad jag har förstått så är det rätt stor skillnad på 4330 och GMA4500HD. 4330 (när den sitter i en Timeline, såklart) verkar få runt 5000-6000p i 3D Mark '05 vilket väl får anses som helt okej. Säkert dubbelt så mycket som GMA4500MHD får, om inte mer.

Ok, verkar bra så långt då ju.. Har dock kollat lite och modellen jag hela tiden varit inne på med 13.3" får jag med samma hd och ram men med intelgrafiken och dubbelkärnig processor för samma pengar och det känns som ett mer attraktivt val för mig..men den har inte onoff i sortimentet. Well, man får se vad som händer. Är 5810 dock fortfarande smidig att hantera är ju iofs inte stor skärm en nackdel.. Optisk läsare intresserar dock inte alls, det finns sådana i andra datorer här hemma och med usb-minnen och hårddiskar in absurdum är det inget jag någonsin kommer använda i denna..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

någon som har en annan dator att jämföra låshålet med timeline 1810TZs?

Jag beställde ett wirelås från dustin, som verkligen inte vill låsa sig i låshålet. Dustin vet ju såklart ingenting om det här utan skickar bara sina automatsvar. Någon som vet något om det här, och som vet något lås som säkert passar? Börjar bli lite ont om tid också, australien om två veckor. hare

Permalänk
Relik 📜

Nu har jag lekt med min, tyvärr inte hunnit fota dock..

Acers sönderbloatade Vista åkte åt omgående, helt vansinnigt vad skit de installerat. Drog in Windows 7 Pro x64, verkar funkar kalas med alla drivrutioner och så.

Två frågor/problem har jag dock, tänkte samråda med andra som ahr samma modell..

1. Datorn verkar inte klocka ner sig riktigt som den ska, trots 5% i Windows energiprofil. Den går från 1400 till 1300 endast, samma sak visas i både CPU-Z och Hwinfo32 (som skulle läsa rätt enligt några sidor bak i tråden).

2. Jag får cirka 500p i 3DMark06 att jämföra med cirka 600p för de flesta andra. Egentligen helt skit samma då jag inte ska spela, en skillnad ca 20% tyder dock på att något inte står rätt till. Kör med senaste Intel-drivarna för Win7 till grafikkortet.

Tips?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Nu har jag lekt med min, tyvärr inte hunnit fota dock..

Acers sönderbloatade Vista åkte åt omgående, helt vansinnigt vad skit de installerat. Drog in Windows 7 Pro x64, verkar funkar kalas med alla drivrutioner och så.

Två frågor/problem har jag dock, tänkte samråda med andra som ahr samma modell..

1. Datorn verkar inte klocka ner sig riktigt som den ska, trots 5% i Windows energiprofil. Den går från 1400 till 1300 endast, samma sak visas i både CPU-Z och Hwinfo32 (som skulle läsa rätt enligt några sidor bak i tråden).

2. Jag får cirka 500p i 3DMark06 att jämföra med cirka 600p för de flesta andra. Egentligen helt skit samma då jag inte ska spela, en skillnad ca 20% tyder dock på att något inte står rätt till. Kör med senaste Intel-drivarna för Win7 till grafikkortet.

Tips?

Vad jag vet är att cpu-z helt enkelt visar fel på su3500 och det kanske är orsaken även på den dubbelkärniga. I idle-läge sänks busshastigheten till hälften istället för att sänka multiplikatorn men t.ex cpu-z och realtemp fattar inte att det händer och redovisar det därför inte... I fallet su3500 höjs även multin till 8x för att ge 800mhz när fsb halverats till 100mhz men den redovisar att en 1400mhz cpu kör i 1600.. (8x200...
Så din cpu går säkert långsammare än vad programmen redovisar.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vad jag vet är att cpu-z helt enkelt visar fel på su3500 och det kanske är orsaken även på den dubbelkärniga. I idle-läge sänks busshastigheten till hälften istället för att sänka multiplikatorn men t.ex cpu-z och realtemp fattar inte att det händer och redovisar det därför inte... I fallet su3500 höjs även multin till 8x för att ge 800mhz när fsb halverats till 100mhz men den redovisar att en 1400mhz cpu kör i 1600.. (8x200...
Så din cpu går säkert långsammare än vad programmen redovisar.

Jovisst, det vet jag. Som jag skrev har jag dock även testat med Hwinfo32 som enligt uppgift några sidor bak ska visa rätt värde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Något måste ändå vara fel i redovisningen! Du skriver att den går mellan 1400mhz och 1300mhz men den ska med cpu:n i en TZ aldrig gå över 1300... (SU4100 core2duo 1.3ghz..)

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550