Hjälp mig förstå en sak om FSB... snälla.

Permalänk

Hjälp mig förstå en sak om FSB... snälla.

Jag undrar bara varför mitt PC2700 heter 333mhz, när det bara står 133 eller nåt sånt när man ska klocka. Jag har ju 12.5*133. Eller jag kör lite mer, men orginal nu. Jajaja... hoppas på lite förståelse

Ska klocka aset till 1800mhz nu

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

Borde det inte stå 166?
2*166,6 = 333 liksom...
Fast det är klart, kör du med 133MHz fsb bör det ju stå 133.

Jag bara svamlar.... ska vara tyst nu.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem

Minnet körs asynkront mot bussen, så minnet kan alltså köras i 166MHz medan bussen körs i 133MHz.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

FSP

FSP körs oftast i 133MHz, i de flesta BIOS går det dessutom att välja minnesklocka = FSB+33. Helt plötsligt är vi uppe i 166.
Dessutom klockar DDR minnet både på positiv och negativ flank vilket gör att dom snurrar på 333MHz

Vete fan hur det fungerar, måste vara nåt elektriskt.

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE
"Moments get lost in time, like tears in the rain."[/size]

Permalänk

Men jaha?
Ska boota om och kolla en gång till när Mohaa är nedtankat klart.
Hoppas där står 166 då... hmm... men asså 166*12.5 blir ju massor, det blir ju 2075Mhz, och min ligger lixom på 1667 eller nåt liknande. Då måste ju 133 stämma?

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

Processorn kör med 133 MHz buss men minnena klarar 166MHz.
PC2700 333MHz innebär att dom är godkända för 166MHz bus, inte att dom nödvändigtvis körs i den hastigheten.

På moderna moderkort går det ofta att köra minnena med en annan busshastighet än den som processorn använder.
Därför kan du antagligen köra dina minnen i 166MHz även om processorns busshastighet bara är 133MHz. Detta är inget som sker automatiskt, utan du får nog joxa lite i biosen om du vill köra minnena i 166 MHz.

Prestandaökningen med att köra minnena snabbare än processorn torde vara nära nog noll, eftersom processorn bara skickar information med 133 MHz. Se istället det faktum att minnena klarar 166MHz som en hjälp ifall du skall överklocka hela datorn.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: FSP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acuba
FSP körs oftast i 133MHz, i de flesta BIOS går det dessutom att välja minnesklocka = FSB+33. Helt plötsligt är vi uppe i 166.
Dessutom klockar DDR minnet både på positiv och negativ flank vilket gör att dom snurrar på 333MHz

Vete fan hur det fungerar, måste vara nåt elektriskt.

Ifall du undrar över ddr-minnen så går de dubbelt så snabbt som vanliga SDRAM, de heter trots allt DDR SDRAM, Double Data rate.

Det speciella med minnet är alltså att det kan utföra saker på både den stigande och fallande klockcykeln.

Fan vad rörigt det blev, ni kan fråga mer om ni inte förstår, orkar inte ändra nu, är så satans seg.