Mac + Ventirlo! Problem!!

Permalänk
Medlem

Mac + Ventirlo! Problem!!

Tjenare Sweclockers, har ett problem jag vill gå till botten med efter många många timmar utav googlande och testande, så vart vänder jag mig inte om hit..

Problemet är det att vi är ett gäng grabbar som sitter och game;ar så vi samtidigt sitter i Ventrilo (voice chatt) och tjötar.
Igår fick polaren sin student present och vad om inte en MAC dator, problemet med denna mac dator är..
1. Han kan bara köra ventrilo 3.0.3
2. Servern måste köra codec'en Speex (ist för GSM 1.6)...

Då jag bara har erfarenhet utav 2.1.4 ventrilo, och 3.0.3 har så mycket extra funktioner skulle jag behöva lite hjälp med några små problem..

För det första så finns det knappt några svenska ventrilo servrar med Speex codes (känner ni till någon får ni jätte hjärna posta ip osv)

**Så jag behöver hjälp med att ändra detta på min server. Har googlat och klickat runt utan resultat..**

Det jag fått fram är att jag behöver en speciell Ventrilo Control Panel, och för att få den måste jag antingne köpa den för 100kr.. eller ladda ner kodningen gratis, jag har laddat ned kodningen som består utav över 50 .php filer.. Vad ska jag göra med dessa?
Min bror drog till med att jag skulle slänga upp det på en web host, men det kan jag inte göra själv och förstår vad jag pyssla rmed.. så bort med det alternativet )

För det andra så finns det SÅ mycket nya saker med denna ventrilo server..
Fattar nada, så skulle vilja be den som vet posta lite roliga kommandon att lägga in i ventrilo_srv.txt för etc, bättre ljud.. eller vad som helst, bara det finns en förklaring..

För det tredje.
Bokstavs ip!!
Har sedan jag hostat 2.1.4 servern velat ha min server med ett fint "bokstav ip".. ETC Andy.Mine.Nu ....

Men hur fixar jag detta? :S

)

All hjälp är lika uppskattad, skulle va kul om ni hade något tips/trix utöver detta gällandes ventrilo ) Kjam!

Visa signatur

Tha Man

Permalänk
Medlem

Om man vill så kan man köra den gamla ventriloklienten via t ex Cross-over. Det gör jag iafl. Kan stöka lite i början men det står lite hur man kan konfigurera det hela i deras forum.

Cross-Over emulerar windows fast utan någon windowsinstallation. Funkar smidigt för lite enklare grejer.

Har man däremot en Windows-XP/vistalicens liggandes så kan man ju passa på att installera parallels och köra den vägen istället. Bör också vara fullt möjligt.

Permalänk
Medlem

Ventrilo 2.1.4 fungerar faktiskt ganska bra genom Wine eller t.ex. CrossOver på en Mac precis som Toke säger ovan. Det finns diverse guider för att få det att fungera, men i princip så ska man kopiera över gsm-codec-filen från en Windows-installation in i "Wine-Windows". Guider för Ventrilo i Wine för Linux borde kunna vara enklare att hitta och säger det mesta du behöver veta.

Problemet med att köra det genom en virtuell maskin blir att det kan ta ganska mycket kraft utav datorn att ha Windows igång i bakgrunden när man spelar. Denna lösningen är dock enklare och mer straight forward om man är van vid Windows.

Angående "bokstavsIp" så är det så enkelt som att du registrerar dig på t.ex. www.dyndns.org där du kan välja ett domännamn som du sedan pekar på ditt IP-nummer. Det finns ett gäng olika sådana leverantörer, men har alltid haft bra erfarenhet utav DynDNS. Tjänsten som fixar detta heter "Dynamic DNS Free".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Problemet med att köra det genom en virtuell maskin blir att det kan ta ganska mycket kraft utav datorn att ha Windows igång i bakgrunden när man spelar. Denna lösningen är dock enklare och mer straight forward om man är van vid Windows.

Funkar ju inte med push to talk, det kräver att du har klickat i din virtuella maskin

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Har kört ventrilo via wine lite från och till, inget jag direkt rekomenderar. Visst går det att få och fungera men kommer aldrig fungera bra, åtminstone inte tills dom släpper den riktiga releasen. Rekomenderar mumble.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Englund!
Har kört ventrilo via wine lite från och till, inget jag direkt rekomenderar. Visst går det att få och fungera men kommer aldrig fungera bra, åtminstone inte tills dom släpper den riktiga releasen. Rekomenderar mumble.

Mm, mumble är trevligt.

Kör själv Skype nu för tiden de gånger jag ska lira lite med polare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ventrilo funkar väldigt bra för mig iaf i cross-over. Det var lite småkrångligt att installera, men funkar bra med PTT för mig iafl. Brukar ha det igång när barndomskamraterna vill spela lite half-life.