Permalänk
Medlem

USB har slutat fungera i Windows XP

Hejsan!

Efter att ha haft datorn avstängd i en ca en vecka så har usb-portarna slutat fungera i windows xp. När jag bootar till vista som jag har på en annan hårddisk så fungerar det tex när jag sätter i ett usb-minne men när jag är i XP och ska sätta in det så hittar den minnet, men frågar sen efter drivrutiner till det. Det här gäller inte bara för usb-minnet utan även för usb-micken och usb-hubben. Att installera om drivrutinerna till chipset har heller inte hjälpt.

Alla tips om vad felet kan vara uppskattas.

EDIT : Problemet löst.

Gick till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion i regedit och där hade min device path ändrats av någon konstig anledning. Ändrade den till C:\WINDOWS\inf och problemet var löst!

Permalänk
Avstängd

Du kan installera om mjukvaran till USB-portarna, kolla ditt moderkort på tillverkarens hemsida.:) Lycka till!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Att installera om mjukvaran till usb-portarna och installera om chipset är väl samma sak? rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Avstängd

Oj såg inte det har du rätt i sorry.:P Nee det enda "stalltipset" är väl att du sätter i en heeelt ny HDD och rebootar/installerar om allt från början för att kunna utesluta att det är fel på win xp eller motsvarande.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tog du bort drivrutinerna innan du gjorde det?
Det kan man göra i enhetshanteraren.
Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / enhetshanteraren.
Höger klicka så på det som är problem så dyker en meny upp.

Permalänk
Medlem

Enkronan: Jag har testat att boota från Vista från en annan hårddisk och där fungerar usb-enheterna. Så det är just XP det är något knas med. Det konstiga är att det bara hände över en vecka när jag inte hade datorn påslagen.

panpo98: Ja, jag tog bort dem via enhetshanteraren innan, även de som var dolda.

Jag fick även ett tips om att reseta CMOS men det fungerade inte heller.

Mer tips om ni har

Permalänk
Avstängd

Det kanske kan vara så att det är "fel" på den CD-skiva du har med Win XP, om du förstår vad jag menar?:D Du kanske behöver köpa en ny Win XP-CD från microsoft så att säga?;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Enkronan: Lyckades lösa problemet själv, info i första inlägget. Tack för all hjälp ändå

Permalänk
Avstängd

My pleasure.:) Vet hur det känns att stå där med något som inte fungerar.:/:( Ibland behöver man ett par andra utomstående som kan komma med andra infallsvinklar.:) USB är ju definitivt en viktig del av datorn så jag hade blivit ledsen om det inte hade funkat.:P Skönt det löste sig.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!