Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Prioritet 1: Prestanda
Prioritet 2: Pris

Slutsats: Nvidia gör bättre grafikkort för tillfället. (Antagligen samma sak med DX11 korten.)
Period.

Trist att intressanta trådar måste urarta:

Det vore schysst att låta bli att trolla. I synnerhet om man inte har fattat diskussionen i tråden om prestanda per chiparea.

Vad försöker du tillföra med det här inlägget som har med trådens diskussion/ämne att göra?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Blev bara lite irriterad på Flopper för han är en sån EXTREM amd/ati fanboi, snackar bara en massa dynga om nvidia och bara en massa goda saker om AMD/ATI.

k slutdiskuterat om detta nu.

Permalänk
Medlem

k,

Tack

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Inte många dagar kvar nu. Vore kul om det kunde ske några läckor så här i dagarna fram till release. Men AMD verkar vara hårda på den biten.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Kom ihåg att dx 10.1 inte bara används i spel utan i windows 7 för deras api i sitt gränssnitt.
Betydligt bättre ön dx10 där.
så när folk köper dx10.1 så finns det mer områden som det används än spel.

Nvidia gör ett mastodont chip igen, om det blir bekymmer med tillverkningen är det 3 månader att vänta innan en vilket innebär våren 2010 om så sker.
svårt att förstå Nvidia idioterna som säger något annat.
gtx280 kostade 6000kr när det släpptes.
Vet inte varför men 4800 serien som presterade liknande med vad, halva priset?
Inte undra på att folk köper ett pris/prestanda kort då.

Om ati släpper sina kort i sep/okt, och Nvidia skulle ha kort redo, så skulle det redan snackas om det från Nvidias håll då de alltid varit bra på att vara stora i käften men levererat skit, bara att fråga Apple eller Microsoft.
Men det vi ser från Nvidia är demos som ska visas, vilket är en tydlig indikation på att korten dröjer och de försöker minska skadan som redan är skedd.

och gällande Charlie, han kan redovisa hur det går för Nvidia utan hänsyn eftersom de försökte vara dumma med honom.

Han har en betydligt bättre relation med ati.
därav ser vi inga rykten därifrån.

Suck, fan va du är tröttsam.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Kanske en dum fråga men är det fortfarande 10 september som gäller? (har inte läst hela tråden)

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke0247
Kanske en dum fråga men är det fortfarande 10 september som gäller? (har inte läst hela tråden)

Japp, jag har då iaf inte hört något annat. Men sen är frågan hur lång tid det kommer ta innan vi får se kort ute i butikerna. Det vi hoppas på för 10 september är att vi får veta specs.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

gaah, hatar att dom ska vara så tystlåtna, kan man inte få se lite tester så man vet om det är värt att vänta på? ^^

Permalänk
Medlem

Någon som sade att London presentationen redan är 8 september. Räkna inte med några benchmarks och tester förrän den 22 september.

En kul grej med ATI är att de alltid har några snygga nya lösningar. Inte bara ren storleksökning för ökad prestanda utan ren förbättring av hårdvaran.

Den här gången hoppas jag att x2 och trillian modellerna blir mer som rena multicore GPU lösningar. Inga fler crossfire lösningar på rena kort.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Suck, fan va du är tröttsam.

Verkar vara du som är det?
(Troll)

Hur som helst,
Nvida sena som väntat,
http://www.nordichardware.se/nyhet,16412.html
ATI äger scenen 2009.

5870 30w idle?
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=4000476&po...

Tydligen är stödet för 3 skärmar ett av inslagen vi får se för kommande vad man kan använda dx11, windows 7 och spelen till för att få ut mer av sina kort.
Med dagens priser är detta helt nåbart, 1400kr för en skärm gör 3st gångbart för många.

Konstigt att Nvidia är tysta gällande stöd för 3 skärmar?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
5870 30w idle?
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=4000476&po...

- Det har jag ytterst svårt att tro på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
FX5800 var inte i närheten av 9700pro utan nVidias "speciella" drivrutiner. När DX9 presenterades blev det direkt löjligt, vilket för övrigt hela FX-serien var. Fel vägval för nVidia ännu en gång.
De panikändrade till 256bitars minnesbuss (från 128) och ökade registerna lite mm för att lindra de värsta felen (fx5900), men grunden gick aldrig att få riktig ordning på.

nVidia räknade aldrig med 9700 och trodde att deras usla dx9-prestanda skulle räcka, precis som de gjorde med lanseringen gf3. GF3 hade pixelshaders om första kort, men de dög i princip enbart för demonstrationer, aldrig för spel med större användning av shaders. Först iom GF4 blev prestandan användbar. GF3 var ett misslyckat kort om man ser till tekniken som lanserades.

Edit: Jag har haft grafikkort från båda tillverkarna, ungefär 50/50. Ingen fanboy på något sätt, men gillar klarsynthet.

Nu ljuger du.
Microsoft vidhöll DirectX 9 specifikationer från nVIDIA vilket gjorde att de varken hade någon direkt insyn eller delaktighet i utvecklingen av DirectX9. DirectX9 var i princip skrädarsyd för ATI kort, vilket resulterade till deras övertag i prestanda.

Citat:

During the development of the next-generation GeForce FX chips, many of Nvidia’s best engineers focused on the Xbox contract, including the API used as part of the SoundStorm platform. Nvidia also had a contractual obligation to develop newer and more hack-resistant NV2A chips, and this requirement further shortchanged the FX project. The Xbox contract did not allow for falling manufacturing costs as processor technology improved, and Microsoft sought to re-negotiate the terms of the contract, withholding the DirectX 9 specifications as leverage. The previously very good relations between Nvidia and Microsoft deteriorated as a result. The two companies later settled the dispute through arbitration — without releasing the terms of the settlement to the public.

Due to the Xbox dispute, no consultation with Nvidia took place during the development of the DirectX 9 specification. ATI limited rendering color support to 24-bit floating point, and emphasized shader performance. Developer built the shader-compiler using the Radeon 9700 as the base card.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia

Att implementera en ny applikation, shader’s, som skulle ge spelutvecklare ett verktyg att arbeta med och utveckla framtida spel på, ett teknologiskt misslyckande? Nu pratar du bara ren strunt.

Att du berikar oss i varje inlägg att du inte är någon sort fanboy efter att ha gullat AMD (ATI) och förkastat nVIDIA är ett väldigt blekt försök att hävda din inställning. Inte gör det bättre för dig när du far med osanning och vridning.

PS: Det är AMD's nästa generation som ska släppas. ATI finns inte förutom som ett marknadslogotyp.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant den 10 september.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Hjälpsam

Ja visst FX5800 var en stor succe. (ironi)
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_FX_Series

On topic; konstigt att vi inte få se några läckor än, med tanke på att det bara är 3 dagar kvar nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nu ljuger du.
Microsoft vidhöll DirectX 9 specifikationer från nVIDIA vilket gjorde att de varken hade någon direkt insyn eller delaktighet i utvecklingen av DirectX9. DirectX9 var i princip skrädarsyd för ATI kort, vilket resulterade till deras övertag i prestanda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia

Tämligen magstarkt att bli kallad lögnare, speciellt av dig.

Hur har nVidias oförmåga till samarbete något som helst med deras misslyckade FX-serie att göra? Det tar lång tid att utveckla nya kretsar och nVidia fortsatte bara på sin inslagna väg att försöka lansera oanvändbara finesser som något fantastiskt.

Citat:

Att implementera en ny applikation, shader’s, som skulle ge spelutvecklare ett verktyg att arbeta med och utveckla framtida spel på, ett teknologiskt misslyckande? Nu pratar du bara ren strunt.

Problem med läsförståelsen? Jag skrev att GF3 var ett misslyckande beträffande shaders, inte shaders i sig.

Citat:

Att du berikar oss i varje inlägg att du inte är någon sort fanboy efter att ha gullat AMD (ATI) och förkastat nVIDIA är ett väldigt blekt försök att hävda din inställning. Inte gör det bättre för dig när du far med osanning och vridning.

Gullat? Visa vad jag ljugit om istället för att använda dagisspråk.
Hört talas om objektivitet? Det finns människor med den förmågan, även om du inte tillhör dem.

Citat:

PS: Det är AMD's nästa generation som ska släppas. ATI finns inte förutom som ett marknadslogotyp.

Kul att slå in öppna dörrar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nu ljuger du.
Microsoft vidhöll DirectX 9 specifikationer från nVIDIA vilket gjorde att de varken hade någon direkt insyn eller delaktighet i utvecklingen av DirectX9. DirectX9 var i princip skrädarsyd för ATI kort, vilket resulterade till deras övertag i prestanda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia

Att implementera en ny applikation, shader’s, som skulle ge spelutvecklare ett verktyg att arbeta med och utveckla framtida spel på, ett teknologiskt misslyckande? Nu pratar du bara ren strunt.

Att du berikar oss i varje inlägg att du inte är någon sort fanboy efter att ha gullat AMD (ATI) och förkastat nVIDIA är ett väldigt blekt försök att hävda din inställning. Inte gör det bättre för dig när du far med osanning och vridning.

PS: Det är AMD's nästa generation som ska släppas. ATI finns inte förutom som ett marknadslogotyp.

Nu är jag riktigt sur (inte bara på Datanusse dock)
OK, alla har vi fanboystendenser ibland, men varför bli så förbannat kissnödiga så att ni går till personangrepp? Ärligt talat så skiter jag och de flesta i vilken historieskrivning som är mest rätt och jag hade varken gått till flopper eller till datanusse om jag vill slippa märkesprostutionen. Ni lägger upp er för multinationella företag utan någon som helst stolthet.

Att ens ta upp ATI/AMD rättning bara visar på hur barnsliga folk är beredda på att bli i ert "försvar" av företaget ni prostituerare er för. Kom tillbaks till tråden när ni kan bete er som vuxna individer.

Har ni något att säga gällande nuvarande och kommande generation - teknik/prestanda - spekulationer, rykten? Gärna både gällande ATI och Nvidia korten? Bara ut med det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hur har nVidias oförmåga till samarbete något som helst med deras misslyckade FX-serie att göra?

Visa vad jag ljugit om istället för att använda dagisspråk.
Hört talas om objektivitet? Det finns människor med den förmågan, även om du inte tillhör dem.

Det handlar inte om något samarbete då det inte fanns ett. Microsoft undanhölj DX9 specifikationer/utveckling och samarebete med nVIDIA därmed blev DX9 prestanda dålig i FX-serien. Ta din tid att läsa denna gång. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=944...

Lögnen ligger i att du påstår att det var nVIDIA’s direkta fel att deras DX9-prestanda i FX-serien blev lidande. Som presenterats så var det inte nVIDIA's fel då de blev utestängda av Microsoft från DX9 utveklingen och specifikationer.

Kanske var det inte ett medvettet lögn från din sida, kanske du hade inte all fakta i handen. Men objektivitet handlar om att man har all fakta i handen för att säkra saklighet och opartiskhet. Vilket du inte hade nu.

Vill du framföra dina motargument? Låt oss ta det genom PM

tannat:
Att jag skulle vara någon märkeshora bara för att jag påpekar felaktigheter är löjligt och ett tankefel som verkar sitta i många huvuden och i alla sammanghang. T ex jag är inte en rasist bara för att jag påpeckar felaktigheter när någon (PK) påstår att invadrarpolitiken medför bara bra saker. Speciellt inte om jag kan vissa en källförtäckning på ett konstruktivt sätt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon kan förklara detta på ett pedagogiskt sätt:

PCI-E 2.0 x8 har en bandbredd på max 4GB/s. Kort som HD4890 kommer nära gränsen med en teoretisk maxhastighet på 3,9GB/s. Kort som HD5870 borde då ligga långt över denna gräns, och ett HD5870x2 borde då alltså få sin minnesbandbredd begränsad även av en 16x-port.

Men vad jag föstått så är denna större bandbredd som mest viktigast när du inte får plats med alla texturer på ditt VRAM, då den måste lagra lite på RAM-stickorna istället.
Men jag vet ju att jag får bättre FPS av att klocka upp min minnesbandbredd, även om alla mina texturer får plats på mitt gigabyte, och varför skulle AMD släppa kort med snabbare minnesbandbredd, om den ändå begränsas av porten?

OM någon skulle kunna klara upp detta för mig skulle vara uppskattat.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

OK, jag överreagerade, ber om ursäkt för det. I synnerhet till DataNusse.

Dock är det inget tankefel. Och det rör sig inte om att påpeka felaktigheter. Jag har det drivet också och försöker lägga band på det när det är onödigt.

Det rör sig om att kunna låta bli att kapa trådar för att hävda sin verklighetsbeskrivning över annans eller om du så vill ser det; att påpeka vad du tycker är fel utan att du kapar tråden för sin egen strid som är utanför ämnet vad tråden handlar om. Sådana trådar förfaller oundvikligen till pajkastning eftersom de som har något konstruktivt att säga i ämnet tröttnar.

Jag vet att Flopper satte stenen i rullning genom hävda Charlie D:s spekulationer som fakta. Och att det kan vara minst sagt provokativt och onödigt. Men han höll sig till ämnet åtminstone.

MultiMans inlägg var inte förtjänt av att kallas skitsnack eller han att kallas lögnare. Det hade gått lätt att påpeka att du inte håller med med referenser. MultiMans inlägg var ett nyanserat (om än felaktigt i dina ögon) svar på ett mer onyanserat inlägg som i sig var komiskt eftersom RV600/670 fick i mina ögon en helt onödig känga:

RV600 var inget bra grafikkort för sin generation. Men teknologiskt så var det grunden för det nästan dubbla teknologiska försprång som ATI har över Nvidia idag: Det var bara grovt feldimensionerat. Sett i perspektiv är det föregångaren till guldäggsgenerationen RV7xx och kanske även jnästa generation.

Nu var det ingen som hoppade på stkholmkille82s uppenbart onödiga och okunniga inlägg, i synnerhet inte med personangrepp. Jag antar att det beror på att folk har självbevarelsedrift. Och när vi inte klarar av att kontrollera den kissnödigheten då skall vi fundera på vems ärenden vi springer egentligen.

Tror jag börjar bli lite polis på äldre dar

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Tror jag börjar bli lite polis på äldre dar

haha.

Om någon som tex källan semiaccurate anger tex Nvidias kommande plan och detta inte dementeras från tex Nvidia, vi pratar dock internet där nyheter finns tillgängliga nästan direkt så får det anses att källan är korrekt tills annat påvisas från i det fallet Nvidia. Så långt, knäpptyst från Nvidia.;)

Gällande ati, vi får 3 skärmar och i principen ett nytt spelläge för fler än de som köpt matrox trippleview prylar, vilket kanske en del anser som onödigt, vilket säkert många ansåg om Mobiltelefonen när den kom eller datorn och de där pengamaskinerna vad ska man med de till eller dessa kreditkort?
Men en sådan extra grej med något som du dessutom får på köpet vad vi vet är rätt så ögonbrynshöjande i den tekniska utvecklingen. Måste finnas någon speltokig hos amd.
Har man en skärm, och kan skaffa vid tillfälle 2till så är det speciellt för de som spelar World of warcraft en stor marknad, vi pratar 10 miljoner potentiella kunder.
Diablo 3, mums
Vi får hoppas att det kommer att funka bra.

Vi får också som det verkar med 5870 en prestanda med dx11 som motsvarar dagens dubbla kort i crossfire/sli.
Detta innebär i praktiken att 1920x1200 i skärmupplösning med allt påslaget blir en ny defacto standard för singelkort.
Det är anmärkningsvärt.
Speciellt som det blir vanligt med 1gb/2gb modeller, och det igen troligen på stödet för 3 skärmar.

Jag bryr mig om x antalet fps i förhållande till det pris jag får betala.
Men jag köper inte undermålig teknik eller gammalt stöd som tex dx9 eller dx10, utan ska nytt inköpas så skaffar jag hellre det som stödjer kommande funktioner då korten tenderar att kunna stanna kvar ett tag med dagens kraft.
och fördelarna med dx11 finns inte bara i spel utan används som noterat i windows 7. Inte kör man med winxp som är 10 år vilket är en evighet i datorvärlden.
Ifall man kör en koll på hur länge de som köper tex hårdvara har den kvar är svaret ofta förvånande, många kör med 3 år eller äldre maskiner.
Väldigt få köper nytt varje år. Mitt eget nuvarande kort har jag haft mer än 1 år.
Funkar fortfarande bra. Uppgradering ska göras för snabbare fps och ny teknik. 5870 ser ut att bli ett bra sådant.

Och gällande inlägg, folk kan väl sluta läsa om de blir upprörda?
Finns så många här som skriver så dumt och när moderatorerna inte har satt in en ignorera funktion för det skulle definitivt behövas en åldersgräns här
Gå och gör nåt annat, finns massor av andra saker man kan göra, dricka kaffe, spela, eller gå på bio, mm.

Edit: i avseendet inga nyheter är kanske Dave Bauman det senaste hetaste när han ändrade sin "sign" hos b3d http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1331108&postcount=1355

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det rör sig om att kunna låta bli att kapa trådar för att hävda sin verklighetsbeskrivning över annans eller om du så vill ser det; att påpeka vad du tycker är fel utan att du kapar tråden för sin egen strid som är utanför ämnet vad tråden handlar om. Sådana trådar förfaller oundvikligen till pajkastning eftersom de som har något konstruktivt att säga i ämnet tröttnar.

När någon gör ett banalt yttrande eller far med ren osanning så säger jag ifrån med källförtäckning(ar) som stöd om det går och fler borde göra det. Inte för att det hjälper alltid mot den ursprunglige yttraren men det markerar att man inte kan påstå vad som helt utan att folk säger ifrån.

Men låt oss lägga ämnet åt sidan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Jag undrar om någon kan förklara detta på ett pedagogiskt sätt:

PCI-E 2.0 x8 har en bandbredd på max 4GB/s. Kort som HD4890 kommer nära gränsen med en teoretisk maxhastighet på 3,9GB/s. Kort som HD5870 borde då ligga långt över denna gräns, och ett HD5870x2 borde då alltså få sin minnesbandbredd begränsad även av en 16x-port.

Men vad jag föstått så är denna större bandbredd som mest viktigast när du inte får plats med alla texturer på ditt VRAM, då den måste lagra lite på RAM-stickorna istället.
Men jag vet ju att jag får bättre FPS av att klocka upp min minnesbandbredd, även om alla mina texturer får plats på mitt gigabyte, och varför skulle AMD släppa kort med snabbare minnesbandbredd, om den ändå begränsas av porten?

OM någon skulle kunna klara upp detta för mig skulle vara uppskattat.

4890 har inte 3,9 GB/s minnesbandbredd, det har 3,9 GHz minnesfrekvens. Minnesbandbredden är 124,8 GB/s. Det är LÅNGT över vad PCI-e porten klarar, men det är ju uppenbarligen inget problem för dagens kort.

Ska bli intressant att se vad de avslöjar på torsdag. För det är väl inte lansering då utan de bekräftar väl när korten kommer och specs mm?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

är det inte så att de 124,8 GB/s är en intern hastighet mellan minnena och gpu'n då?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo

Ska bli intressant att se vad de avslöjar på torsdag. För det är väl inte lansering då utan de bekräftar väl när korten kommer och specs mm?

Yep, så har jag också uppfattat det.
Presskonferens/pressrelease ang: Specs och lanseringsplan som jag fattat det.
Sker tydligen ombord på nått hangarfartyg i San Francisco.

Dock sitter jag och hoppas att de lanserar tidigare än W7 försäljningen i slutet på Oktober, kanske "öppnar de dörrarna" för slutet på Sept istället

Spännande är det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Nu är jag riktigt sur (inte bara på Datanusse dock)
OK, alla har vi fanboystendenser ibland, men varför bli så förbannat kissnödiga så att ni går till personangrepp? Ärligt talat så skiter jag och de flesta i vilken historieskrivning som är mest rätt och jag hade varken gått till flopper eller till datanusse om jag vill slippa märkesprostutionen. Ni lägger upp er för multinationella företag utan någon som helst stolthet.

Att ens ta upp ATI/AMD rättning bara visar på hur barnsliga folk är beredda på att bli i ert "försvar" av företaget ni prostituerare er för. Kom tillbaks till tråden när ni kan bete er som vuxna individer.

Har ni något att säga gällande nuvarande och kommande generation - teknik/prestanda - spekulationer, rykten? Gärna både gällande ATI och Nvidia korten? Bara ut med det.

Hahaha det där var ett roligt inlägg.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Här har vi lite intressant info:
http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=29331&catid=3

Citat:

"The sample boards will come with a GPU clock. The alleged silicon GT300 A1 ticks to 0.7 GHz, with 512 cores working at 1.6 GHz. GDDR5 memory has been increased to 1.1 GHz or 4 , QDR 4 GT / s [billion transfers per second], resulting in bandwidth mass storage 281.6 GB / s. According to information, nVidia initially pointed the ratio to 1:1 GeForce GTX280 with a basis for comparison. If the leak Information is true and these clocks are final, this would mean GTX380 clock failed targeted %'s by a double-digit percentage”"

http://www.brightsideofnews.com/news/2009/4/22/nvidias-gt300-...

- med en nypa salt så att säga

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Här har vi lite intressant info: http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=29331&catid=3

Och/eller här:
http://www.techsweden.org/nyhet/28zT-nvidia-lanserar-gt300-i-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Och/eller här:
http://www.techsweden.org/nyhet/28zT-nvidia-lanserar-gt300-i-...

Ja om man föredrar det på svenska

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

3Dmark vantage Performance settting
4x5870 = 60k
1x5870 = 21k with the cpu running at default.

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1331660&postcount=23...

Helt obekräftade dock.

Dave Bauman leker med sin signatur igen, nu säger de
Expand. Accelerate. Dominate.
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=553347&postcount=1

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
3Dmark vantage Performance settting
4x5870 = 60k
1x5870 = 21k with the cpu running at default.

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1331660&postcount=23...

Helt obekräftade dock.

Dave Bauman leker med sin signatur igen, nu säger de
Expand. Accelerate. Dominate.
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=553347&postcount=1

Låter väl överdrivet att 4x är 3 gånger så bra som 1x med crossfire?