Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem

Den ökade längden kanske beror på introduktion av 2GB minnen i referensmodeller. Om de skall få plats med dubbelt så många minnesmoduler...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Hoppas ATI lägger på ett kol och skeppar ut korten till butiken asap.

Visa signatur

Lol or in layman´s term HAHAHAHA!

Permalänk
Avstängd

I butik slutet av september/början på okt.
med tanke på lansering, press samt läckage och NDA.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Två veckor kvar tills vi får reda på allt då. Snacka om att AMD har lyckats hålla på specifikationerna ända in i slutet. Med tanke på den dära bannern där det står något i stil med "You wont believe your eyes" så känns det som att mkt inte är som alla trott.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Tror inte vi får veta allt den 10e september eftersom NDA går ut den 24e vad jag har hört. Det vi får veta är snarare olika features, priser och eventuellt specifikationerna.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

5850 hade ju fulaste kylaren någonsin. Sen ser den skitdålig ut och jag tror att den kommer låta lika mycket som 4850-kylaren =/

Men korten var ju helt galet långa =O

Permalänk
Medlem

Funderat på det första stycket i Kriggus post. Det är en del i första citatet som stämmer med andra rykten. Men...
Säger citatet att cypress chippet kommer att motsvara två RV770 som kommer att kommunicera med SFR eller säger det att Cypress kommer att använda SFR i crossfire med två kort och därför kommer att använda så snabbt GDDR5 som möjligt?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

troligen ett kort med x2 och mcm med sfr.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
5850 hade ju fulaste kylaren någonsin. Sen ser den skitdålig ut och jag tror att den kommer låta lika mycket som 4850-kylaren =/

Men korten var ju helt galet långa =O

Det där är inte korten. Det där är flera månader gamla renderingar.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Bara det nu inte blir som så ofta (innan släpp av nya kort eller processorer), rykten om sjukt bra prestanda, lågt pris och låg effektförbrukning, men stor diff på 2 eller fler punkter (eller folk som har missförstått eller övertolkat saker och återger det som fakta).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Bara det nu inte blir som så ofta (innan släpp av nya kort eller processorer), rykten om sjukt bra prestanda, lågt pris och låg effektförbrukning, men stor diff på 2 eller fler punkter (eller folk som har missförstått eller övertolkat saker och återger det som fakta).

Är väl inte ett helt osannolikt scenario.
Pris & prestanda då

/luttrad.

Permalänk
Avstängd

Wrongtarget; Låt mig fundera,
Nvidia, I sin reklam: störst bäst och dyrast.
Du ska inte prata om Nvidia i en ati tråd?
Deras 280 serie, dyr, varm, och undermålig teknik med dx10.

ati´s 4800 serien troligen de största pris/prestanda korten i historien.
Men det kanske är dumt att få det levererat på det viset?
AMD har varit och är helt tysta gällande deras nya serie, liknande de varit inför de senaste släppen av helt förklarliga skäl.

Vad vi vet är, 5850 gör mer än 2tflops, 5870 gör mer än 2tflops. Info till OEM de som gör boxar till korten.
som jämförelse, 4870 gör ca 1.2tflops, 4890 ca 1.4tflops.
så dessa kort med vad vi vet, är betydligt bättra än allt på marknaden idag och äger alla Nvidia kort som "bara" har dx10 med dx11 vilket fortfarande trots en generation bakåt med 4800 serien gör med dx10.1 och de som anser att dx10.1 inte gör något jämfört med dx10 vet inte vad de pratar om, en 25% boost med dx10.1 i fps är inget att skratta åt.

Så, vi får en högre tflops samt ny specifikation med dx11 och ATI´s kort, och folk klagar på att överskatta vad som inte finns på marknaden än?
Notera vilka fakta som finns därute sedan kan prestandan diskuteras när korten finns på plats.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Bara det nu inte blir som så ofta (innan släpp av nya kort eller processorer), rykten om sjukt bra prestanda, lågt pris och låg effektförbrukning, men stor diff på 2 eller fler punkter (eller folk som har missförstått eller övertolkat saker och återger det som fakta).

Jag hoppas verkligen att det blir som förra gången då ATI lurade oss alla, spred falska rykten om 320 och 480 sp. Sedan dök korten upp med 800sp, kostade 2000:- och var bättre än Nvidias generation för 4000-5000:-

Jag tror dock inte att de kan gör om det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Wrongtarget; Låt mig fundera,
Nvidia, I sin reklam: störst bäst och dyrast.
Du ska inte prata om Nvidia i en ati tråd?
Deras 280 serie, dyr, varm, och undermålig teknik med dx10.

ati´s 4800 serien troligen de största pris/prestanda korten i historien.
Men det kanske är dumt att få det levererat på det viset?
AMD har varit och är helt tysta gällande deras nya serie, liknande de varit inför de senaste släppen av helt förklarliga skäl.

Vad vi vet är, 5850 gör mer än 2tflops, 5870 gör mer än 2tflops. Info till OEM de som gör boxar till korten.
som jämförelse, 4870 gör ca 1.2tflops, 4890 ca 1.4tflops.
så dessa kort med vad vi vet, är betydligt bättra än allt på marknaden idag och äger alla Nvidia kort som "bara" har dx10 med dx11 vilket fortfarande trots en generation bakåt med 4800 serien gör med dx10.1 och de som anser att dx10.1 inte gör något jämfört med dx10 vet inte vad de pratar om, en 25% boost med dx10.1 i fps är inget att skratta åt.

Så, vi får en högre tflops samt ny specifikation med dx11 och ATI´s kort, och folk klagar på att överskatta vad som inte finns på marknaden än?
Notera vilka fakta som finns därute sedan kan prestandan diskuteras när korten finns på plats.

Hoppsan, värst vad du tog åt sig då. Jag skriver ju inte ens att det skulle vara någon speciell tillverkare som utmärker sig, utan jag talar generellt om grafikkort och processorer. För det mesta hypas grafikkortet/processorn innan släpp, med folk som önsketänker, tar andras spekulationer som fakta osv. För att sedan bitcha när luftslottet rasar vid release. HD4XXX släppet var för en gångs skull en positiv överraskning, vilket alltid är trevligt. Men i 9 fall av 10 tenderar hypen att punkteras vid släpp. Det är en tendens som inte ens du kan förneka och jag talar återigen inte om någon speciell tillverkare (nice försvarsställning du fick förresten ).

Jag när en förhoppning att de nya ATI-korten skall bli snabbare, tystare, effektsnålare och billigare än föregångarna, men jag räknar inte med det. På så sätt blir jag inte besviken.
Men om du kollar i trådarna om de nya korten, så måste du väl se att det vimlar av lösa rykten, folk som misstar de olika korten för varandra och därav drar egna slutsatser osv. Jag känner igen tendensen från tidigare släpp (av andra grafikkort, processorer, iphones, you name it) och är därför avvaktande skeptisk mot ryktena i sådana här trådar. (innan korten släppts är det just rykten, inte fakta, vilket faktiskt även står i trådtiteln)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

kommer dessa att prestera mkt bättre än 4890 1GB?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Jag hoppas verkligen att det blir som förra gången då ATI lurade oss alla, spred falska rykten om 320 och 480 sp. Sedan dök korten upp med 800sp, kostade 2000:- och var bättre än Nvidias generation för 4000-5000:-

Jag tror dock inte att de kan gör om det.

Vaför hoppas du det för? Jag tror att dem kommer sopa banan med nuvarande grafikkort av många anledningar.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Vaför hoppas du det för? Jag tror att dem kommer sopa banan med nuvarande grafikkort av många anledningar.

För isf är nuvarande rykten underdrifter snarare än överdrifter.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Men om du kollar i trådarna om de nya korten, så måste du väl se att det vimlar av lösa rykten, folk som misstar de olika korten för varandra och därav drar egna slutsatser osv. Jag känner igen tendensen från tidigare släpp (av andra grafikkort, processorer, iphones, you name it) och är därför avvaktande skeptisk mot ryktena i sådana här trådar. (innan korten släppts är det just rykten, inte fakta, vilket faktiskt även står i trådtiteln)

Det finns inga rykten som är lösa.

De enda rykten som finns är,
press 10sep.
nda slutet av sep.(24)
kort i sep/okt innan w7.
dx11.
2tflops.

mer eller mindre har alla siter lärt sig efter 4800 seriens debut att de inte kan lita på information innan korten finns i handen.

ati´s
Mr. Huddy said: "I would say we don't make money by delivering slow hardware. Our expectation is that we'll give you a really pleasant surprise this year when we ship our DX11 hardware."

edit:
obekräftade detaljer är:
eyeinfinity dvs stöd för 3 skärmar för spel liknande matrox tripple2go.
dvs 2560 x 1600 upplösning där man kan spela tex MMOG med sidorna med diverse data.
Bättre bildkvalité med ny AF.
SFR för crossfire med MCM paket för två gpu´s.

Rent prestandamässigt är det ingen som vet.
priset är satt som 300us, vilket innebär samma pris som tidigare 4870 lansering.
Korten ska tydligen vara betydligt bättre än nuvarande generation.
(go figure)

Tydligen ska detta vara detaljer som släpps till oem,
http://vr-zone.com/articles/-rumour-amd-dx11-cypress-is-radeon-hd-5870--hd-5850/7469.html?doc=7469
The key features of these DX11 cards are :

• 1GB GDDR5 memory
• ATI Eyefinity technology with support for up to three displays
• ATI Stream technology,
• Designed for DirectCompute 5.0 and OpenCL
• Accelerated Video Transcoding (AVT)
• Compliant with DirectX® 11 and earlier revisions
• Supports OpenGL 3.1
• ATI CrossFireX™ multi-GPU support for highly scalable performance6
• ATI Avivo™ HD video and display technology
• Dynamic power management with ATI PowerPlay™ technology
• DL-DVI, DL-DVI, DisplayPort, HDMI
• PCI Express® 2.0 support

3 skärmar samt dx11 verkar vara det mest intressanta då det möjliggör en helt ny spelupplevelse.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

X-25 och ett 5870 i slutet på september skulle inte sitta fel, men då får jag inga pengar över till något bilköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
text

Du glömde att det har blivit bekräftat att de nya korten ska lanseras under namnet 5800 serien och följa liknande namnsystem som 4xxx serien

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Det finns inga rykten som är lösa.

De enda rykten som finns är,
press 10sep.
nda slutet av sep.(24)
kort i sep/okt innan w7.
dx11.
2tflops.

....

Det finns en hel del rykten faktiskt. Eller spekulationer kanske man ska säga. Och det handlar om antal SP (1280, 1600 eller 2000 är de som cirkulerar) mest men även om minnesbussbredd, chipstorlek, vilka kort som har vilka specifikationer.

Det som gör spekulationerna/ryktena så förvirrande är att det inte är så många som har särskilt bra koll på vilka kort som har vilka namn. Därför är det många som blandar ihop läckta specifikationer om ett kort med ett annat (vissa verkar vilja hoppas att det är Juniper som har 1280-2000SP när det med all sannolikhet handlar om Cypress).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Och det handlar om antal SP (1280, 1600 eller 2000 är de som cirkulerar) mest men även om minnesbussbredd, chipstorlek, vilka kort som har vilka specifikationer.

Oväsentligt dock.
5850 2tflops+
5870 2tflops+
om de har 1600sp, x mhz spelar ingen roll för de som använder korten.

Prestandan i fps är vad som räknas.
singelkort 5870 blir cirka som ett 4870x2 utan crossfire.
Hur mycket mer/lika etc.. får vi se i slutet av sep.
Låt oss säga att 5870 gör 2.4tflops.
Det är lika med dagens 4870x2 i trflops power.
Dessutom har 5870 dx11 stöd.
Vi ser en fördubbling plus ny teknik för samma pris som för 4870 när det kortet lanserades.

Hur exakt korten är byggda är i grunden för mig helt oväsentligt för min fråga är,
ger det stöd för windows 7?
ger det mig mer fps i de spel jag spelar?
Kan jag klocka skiten ur dem?

Kan speltillverkare göra snyggare spel med detaljer utan att offra fps?

Vi vet redan i runda tal vad vi får med den nya generationen kort.
Inköp är bokat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Oväsentligt dock.
5850 2tflops+
5870 2tflops+
om de har 1600sp, x mhz spelar ingen roll för de som använder korten.

överklockning borde rendera mer boost per mhz @ 2000 sp's jämfört med 1600 sp's väll?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
överklockning borde rendera mer boost per mhz @ 2000 sp's jämfört med 1600 sp's väll?

Överklockning genererar alltid mer.
Men man bör räkna på de data som säljs i butik.
annars kan man köpa 4850, voltmodda, och köra 1ghz.

1600sp är det som figurerar.
en fördubbling jämfört med föregående generation.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Oväsentligt dock.
5850 2tflops+
5870 2tflops+
om de har 1600sp, x mhz spelar ingen roll för de som använder korten.

Prestandan i fps är vad som räknas.
singelkort 5870 blir cirka som ett 4870x2 utan crossfire.
Hur mycket mer/lika etc.. får vi se i slutet av sep.
Låt oss säga att 5870 gör 2.4tflops.
Det är lika med dagens 4870x2 i trflops power.
Dessutom har 5870 dx11 stöd.
Vi ser en fördubbling plus ny teknik för samma pris som för 4870 när det kortet lanserades.

Hur exakt korten är byggda är i grunden för mig helt oväsentligt för min fråga är,
ger det stöd för windows 7?
ger det mig mer fps i de spel jag spelar?
Kan jag klocka skiten ur dem?

Kan speltillverkare göra snyggare spel med detaljer utan att offra fps?

Vi vet redan i runda tal vad vi får med den nya generationen kort.
Inköp är bokat.

angående om 1200/1600/2000 sp's är ovesäntliga spekulationer så tycker inte jag det.

2000sp@700 mhz= 2Tflop är nog det jag föredrar , gent emot
1600sp@875 mhz= 2Tflop

enligt min förståelse så borde man kunna nå samma frekvens varesig man har 1200/1600/2000 sp's , förutsatt att mängden är det enda som skiljer
troligen är det väll störst chans att nått felar tidigast på 2000sp varianten dock.

men ska man "klocka skiten ur dem" så borde väll endå flest antalet sp's vara att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Överklockning genererar alltid mer.
Men man bör räkna på de data som säljs i butik.
annars kan man köpa 4850, voltmodda, och köra 1ghz.

1600sp är det som figurerar.
en fördubbling jämfört med föregående generation.

mjo 1600sp's är det jag har hört på sistone med , men för några månader sedan läste jag mest ryckten om 1200.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll

mjo 1600sp's är det jag har hört på sistone med , men för några månader sedan läste jag mest ryckten om 1200.

amd/ati har haft locket på.
bara 10 dagar kvar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Hypa Hypa xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Pepp som fäään till den 10:e !!! vill bara sova fram tills det datumet, förstå då får man antagligen reda på mycket om korten. Om inte, så får vi ju iaf reda på ngt

Permalänk
Medlem

någon som hört nåt om ungefär vilka prisklasser dessa hamnar på?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste 349 för 5870 och 249 för 5850 i något rykte, minns ej om det var dollar eller euro. Men som sagt, det var troligen bara ett rykte, inget som ATI själva har sagt, men det låter rätt troligt.