Bootcamp, VMware, Parallels osv

Permalänk
Medlem

Bootcamp, VMware, Parallels osv

Har för närvarande en 13" Macbook pro på en lastbil någånstans i Europa, med destination mig

Jag kommer använda mig av ett program som heter zmud/cmud som inte fungerar under Mac OS. Bootcamp är om jag förstått det rätt, ett hjälpmedel att installera Windows på en partion vilket verkar bra. Helst skulle jag vilja slippa boota in i Windows, då jag vill ha programmet igång större delen av dagarna och använda mig av Mac OS. Har läst runt lite om olika program som parallels, vmware, virtualbox osv men har inte fått klart för mig hur dom fungerar.

Men kort och gott, finns det nått sätt att starta zmud/cmud i Windows och "brygga" över det till Mac OS så jag kan använda det där. Eller har ni andra tips om hur jag kan lösa problemet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Coherence technology verkar ju vara precis det jag letar efter, perfekt!

Blir lite fundersam på detta dock. "Run Windows even faster with Parallels Desktop’s new turbo-charged virtualization engine" Innebär inte det att Parallels bara är en emulator? Antar att jag kommer att spela lite spel och så i Windows miljö, och att emulera program brukar vara synonymt med stora prestandaförluster. Så helst skulle jag vilja ha en riktig Windows installation som jag kan boota upp nån gång ibland då jag vill spela lite mer krävande spel.

Hittade förresten två olika versioner av parallels på applestore, en för 1000:- och en för 600:- Sen ska det tydligen gå att köpa på parallels sida för 54€ Antar att den senaste är vettigast att köpa?

Permalänk

Wine är nog det bästa sättet. Förutsatt att ditt program fungerar med det, så behöver du inte ens en Windows-skiva. Inget virtuellt Windows startas upp utan programmet körs direkt i OS X genom att Wine översätter programmets Windowskod till något som OS X förstår. Prestandaförlusten mot att köra programmet i Windows är i stort sett noll.

EDIT: Här finns en tutorial från Youtube över hur man installerar Wine under OS X.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk

Är inte Coherence funktionen samma som Entity i VMWare Fusion? Det låter som att det inte är det du vill köra, utan WINE eller CrossOver

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Hittade följande på ett forum om CMUD/Zmud:

For running CMUD on my Macbook Pro, I use BootCamp with a real copy of Windows XP installed in a separate partition and then use VMWare Fusion to run CMUD in a window within OSX. That method works great and it much more recommended than using emulator software.

Innebär ovanstående metod att hela Windows XP körs, eller är det bara CMUD/Zmud och filer/dll'er som det behöver för att fungera? Är både Windows och Mac OS igång så borde det väll innebära mycket sämre prestanda eftersom i alla fall Windows är ganska resurskrävande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Hittade följande på ett forum om CMUD/Zmud:

For running CMUD on my Macbook Pro, I use BootCamp with a real copy of Windows XP installed in a separate partition and then use VMWare Fusion to run CMUD in a window within OSX. That method works great and it much more recommended than using emulator software.

Innebär ovanstående metod att hela Windows XP körs, eller är det bara CMUD/Zmud och filer/dll'er som det behöver för att fungera? Är både Windows och Mac OS igång så borde det väll innebära mycket sämre prestanda eftersom i alla fall Windows är ganska resurskrävande.

Hela Windows XP körs, men dess skrivbord och allt som har med Windows att göra körs minimerade. När du då startar CMUD så laddas det under Windows, men själva programrutan syns i OS X som vilket annat Mac-program som helst. Du förbrukar mer resurser genom att köra detta jämfört med att köra programmet genom Wine.

Jag rekommenderar Wine starkt, dessutom är det gratis!

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Hela Windows XP körs, men dess skrivbord och allt som har med Windows att göra körs minimerade. När du då startar CMUD så laddas det under Windows, men själva programrutan syns i OS X som vilket annat Mac-program som helst. Du förbrukar mer resurser genom att köra detta jämfört med att köra programmet genom Wine.

Jag rekommenderar Wine starkt, dessutom är det gratis!

Finns folk som har provat CMUD/Zmud med Wine och Crossover med blandade resultat. Ska ge det en chans i alla fall. Annars tack för all hjälp och förklaringar, lite klokare har man förhoppningsvis blivit.