Permalänk
Medlem

Ip-adress KONFLIKT

aahhhhhhh shit

Jag har problem med mitt HEL***** nätverk!
Det började igår mitt i allt, efter att jag formaterat/installerat om min äldre dator.

Såfort man startar båda mina datorer och försöker ansluta till internet så kommer det upp en windows systemfel ruta i högra hörnet och där står det: windows har upptäckt en ip-adress konflikt med en annan dator i nätverket.

Jag har provat att switcha kablar/kontakthål men det hjälper inte

Hur ska jag göra för att få det här på grej?

ps. Det finns 3st datorer som alla kör på samma modem ( ett zhone ) och det är bara mina 2 datorer som har detta fenomen!

Permalänk
Medlem

Förmodligen vill de 2 datorer som "felar" ha samma IP-adress och de verkar ha satt varandra i en varsin loop som gör att de plockar IP-adressen från varandra om och om igen. Prova följande på båda datorer.

Start -> Kör -> CMD

ipconfig /release all
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
ipconfig /renew

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det låter som att alla datorer har samma ip.
Prova det poison sa först, är dock skeptisk om det fungerar.
Det du annars måste kontrollera är att du inte har satt manuell ipadress på alla datorer.

Det enklaste sättet att se det är att börja som poison skrev, att öppna CMD. Du kan göra detta på alla win os genom att klicka "Winflagg knappen" + R. Då öppna run rutan, skriv CMD och klicka OK.
Nu får du upp den svarta cmd rutan. Skriv: ipconfig och klicka på Enter.
Du får nu upp en ipadress under, kolla på de andra datorerna om de har samma och skriv här vilka adresser datorerna har.

Permalänk
Medlem

NICE nu har iaf den där ip konflikt rutan försvunnit

jag återkommer senare när jag har provat om det t.ex går att köra lan i css och warcraft

För det funkade inte tidigare

EDIT: DAMNIT! nu vid restart av datorerna så är det samma skit igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Det låter som att alla datorer har samma ip.
Prova det poison sa först, är dock skeptisk om det fungerar.
Det du annars måste kontrollera är att du inte har satt manuell ipadress på alla datorer.

Det enklaste sättet att se det är att börja som poison skrev, att öppna CMD. Du kan göra detta på alla win os genom att klicka "Winflagg knappen" + R. Då öppna run rutan, skriv CMD och klicka OK.
Nu får du upp den svarta cmd rutan. Skriv: ipconfig och klicka på Enter.
Du får nu upp en ipadress under, kolla på de andra datorerna om de har samma och skriv här vilka adresser datorerna har.

första datorn: 192.168.1.3 andra datorn: 192.168.1.2

konstigt? då borde det ju inte vara konflikt mellan ip-adresserna!? vad i helvete

Permalänk
Medlem

Hmm.. Du har ingen elak bot i nätverket tro? Dvs, ett virus i en av datorerna som skickar ut begäran om att "stjäla" IP-adresser. Tydligen kan inte din router blockera detta. Om det inte är routern i sig själv som är boven i dramat. Prova göra en "reset" på din router först och främst och se vad som händer.

Du kör inte fasta IP-adresser på datorerna? Om inte så kan detta även vara ett alternativ för att tvinga ur DHCP-funktionen. Förhoppningsvis kan detta få konflikterna att upphöra.

Men som sagt, kolla även efter virus. Jag vet att det finns roliga funktioner man kan leka med på ett LAN för att skapa IP-konflikter för samtliga datorer på det nätet, och att det skulle finnas virus i denna form heller finner jag inte konstigt. Det som dock är konstigt är att din tredje dator inte drabbas av detta. Men klart värt att göra en virusscan på dina datorer.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

hmm? men det ser ut att fungera nu igen efter att jag gjorde det där du sa först?

asså jag testade göra det engång till och nu kommer det inte upp något iaf när man startar datorerna!!!

Dock så funkar det inte att "creata en server" så att jag kan köra lan i t.ex css eller frozen throne

Permalänk
Medlem

Nu är tyvärr inte servrar för spel mitt område men om IP-konflikterna har upphört tvivlar jag på att detta har med ditt problem med att starta en server att göra.

Är själva problemet att starta en server eller att ansluta sig till den servern från en annan datorn i LAN:et?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när ena datorn creatar så funkar allting fint, men när andra creatar så går allt på skit, man lixom hittar varandra... men när man försöker joina då så fryser skiten ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
när ena datorn creatar så funkar allting fint, men när andra creatar så går allt på skit, man lixom hittar varandra... men när man försöker joina då så fryser skiten ihop

Då är det troligen brandväggar på de datorerna som det inte går att joina om de creatar som blockerar de andra som försöker joina.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

vi kör samma virusskydd på båda datorerna ( avg free edtition ) och bådas windows firewall är OFF ALLTID

Permalänk
Medlem

Har någon dator xp och någon annan vista/win7?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

båda har xp ME

Permalänk
Medlem

Är det samma problem både för CSS och Frosen Throne från den datorn man inte kan ansluta till?

Om du gör en överförning av en stor fil FRÅN den datorn du har problem med TILL den som nu är helt fungerande. Fungerar detta då och kommer du upp i vettiga hastigheter? Vettigt = ~7MB/s =>

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Är det samma problem både för CSS och Frosen Throne från den datorn man inte kan ansluta till?

Om du gör en överförning av en stor fil FRÅN den datorn du har problem med TILL den som nu är helt fungerande. Fungerar detta då och kommer du upp i vettiga hastigheter? Vettigt = ~7MB/s =>

Nej, eftersom jag inte hittar min gamla dator samma sak: jag hittar inte min nya dator med min gamla :S

Edit: dom hittar varandra i spel, men inte när man ska skicka över filer :S

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men har du fil och skrivardelning på?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej, eftersom jag inte hittar min gamla dator samma sak: jag hittar inte min nya dator med min gamla :S

Edit: dom hittar varandra i spel, men inte när man ska skicka över filer :S

Fungerar det att lira tillsammans ? filer fixar du med usb;)

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Kanske dum fråga men har du fil och skrivardelning på?

hmm? vad är det för något? ( jag kör en engelsk window och har alltid gjort, därför fattar jag inte på svenska )

Nä joel, lite klummpigt att flytta typ 300gig med usb? JO det funkar att lira, MEN bara om min ena dator creatar ( den gamla )

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm? vad är det för något? ( jag kör en engelsk window och har alltid gjort, därför fattar jag inte på svenska )

Jag kör också engelsk men är van vid att de flesta andra kör på svenska :P.

I egenskaper för anslutningen ska det finnas med File and Printer Sharing for Microsoft Network. Annars syns inte datorn i Windowsnätverket.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nä joel, lite klummpigt att flytta typ 300gig med usb? JO det funkar att lira, MEN bara om min ena dator creatar ( den gamla )

300gb , går nog snabbare med usb ändå

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607