ang mobila grafikkort och processorer

Permalänk
Medlem

ang mobila grafikkort och processorer

Hej!

Har gjort lite research vad det gäller ett köp av en bärbar dator.
Kommit fram till lite olika modeller. Alla modellerna jag kollat på har antingen nvidia M105 g som grafikkort eller ATI HD 4570.

Nu är det så att den blivande datorn kommer att användas uteslutande till skolarbete (lite enklare beräknings programmering) samt film. Altså inkopplad till tvn via hdmi. Vill därför kunna köra HD material tillfredställande. Då är frågan är M105 g tillräckligt kompetent för att klara filmvisning av HD material? eller är det HD4570 som gäller?

Sedan angående processorer. Är det värt att lägga pengar på att få C2D P7450 jämfört med T6400 (alt T6500) jag tycker processorerna verkar var likvärdiga? Hur står sig Pentium dual core T4200 jämfört med föregående två? som sagt Filmvisning (HD material) och lite programmering hur står de sig mot varandra egentligen?

Är inte ute efter värstinggrejor på nått sätt men om en dator som har Nvidia M105 G och pentium T4200 (och i övrigt möter de specs jag kräver) klarar att spela up HD material / programmering lika bra eller omärkbart sämre än någon annan kombination av processor och grafikkort så tar jag hällre den då jag kommer undan med någon tusenlapp i behåll.

Vill ogärna rada upp exempel på datorerna jag kollat då det är helt irellevant i detta sammanhanget. Vill ju ha någon sorts jämföreles mellan ovan nämda komponener och inte datorerna i fråga.

Hoppas någon vänlig själ orkar med att skriva en liten text angående detta!
vore toppen:D

MVH
Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Visningen av hd-film kommer till största delen att skötas av grafikkortet och det gör M105G lika bra som HD4570 (eller ett integrerat gma 4500MHD för den delen). CD T4200 kommer också att ge helt acceptabel prestanda vid normal användning. Du kan gott spara några tusenlappar och köpa en T4200 med M105G (eller 4500MHD) om du inte ska köra tyngre saker än det där.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

OK! låter ju toppen. tack för svaret!

ingen mer som vill inflika nått?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.