Permalänk
Medlem

AKUT! Demontering av ZeroTherm NV-120???

Glatt plockar jag isär min burk för att byta ut standard CPU-kylaren på min AMD X3 720 till den nyinköpta ZeroTherm NV-120.

Följer instruktionen och monterar rätt adapter för AMD och provar hur kylaren sitter, det är lite trångt så jag vill kontrollera att jag kan få dit på ett bra sätt innan den definitiva monteringen. Jag har lite problem med att få den att sitta, men med lätt våld klickar den fast! Täcker ett av minnena men förövrigt ser det OK ut!

Nu är det dags för den slutliga monteringen ... bara snäppa loss den och lägga på kylpasta! Men jag får inte loss den, ärligt talar fattar jag inte överhuvudtaget hur jag ska bära mig åt. Jag trycker, jag drar, jag bänder, jag vänder, jag svettas, jag blir oerhört irriterade ...

Någon som kan ge mig ett tips hur jag ska få loss den?

Just nu pågår exprimentet hur bra den kyler utan pasta, en övning jag helst vill undvika! CPU temp i lätt arbete är OK men sticker iväg så fort processorn belastas! Alltså hur i "#¤#"hj& får man loss en ZT NV-120 från en AMD sockel!

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Enligt denna bild:
http://www.hardwareoverclock.com/kuehler/Zerotherm-Nirvana-nv...
http://www.hardwareoverclock.com/kuehler/Zerotherm-Nirvana-nv...
Så har du på ena sidan av de två ihaknings-fästena, en platt utskjutande tunga
(den vid plastpåsen) som du skall dra uppåt samtidigt som kylaren kylarfästblecket trycks neråt.

När du satte fast den så tryckte du antagligen ner på tungan för att hakningen skulle haka in i plastramens flik.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska testa! Hur hårt vågar man trycka på kylaren? Det känns ju lätt obehagligt att ta i för hårt och riskera att förstöra CPU, men den risken kanske är liten?

/MM

Många ??? ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Detta bör du göra med moderkortet liggande på hårt underlag (bordet)
så du inte skadar kortet. Det är dessutom lättare att se och komma åt utanför lådan.
Som du ser på bilderna så är det ju egentligen inte själva kylaren utan det påsatta plåtblecket man skall trycka på...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

OK! Lite drygt att plocka ut moderkortet ... men det känns helt klart som det bästa alternativet ... jag som snabbt och enkelt hade tänkt byta kylare! Tack ännu en gång!

/MM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att demontera mobo var inte ens att tänka på eftersom denna enorma kylare effektivt blockerade en av fästskruvarna. Testade igen men det visade sig vara mer eller mindre omöjligt att dra och trycka samtidigt när det knapp går att få ned fingrarna.

Efter en natts sömn med kreativ tankeverksamhet insåg jag att jag med hjälp av en lång och smal elektroniktång borde kunna komma åt att trycka ned fästet samtidigt som jag lyfter på tungan. Med stor fokusering lyckades jag till slut trycka och dra samtidigt ... fick ta i ganska hårt! Men den snäppte loss!

Nu är den monterad med medföljande kylpasta och håller min X3 720 klockad till 3.45 Mhz på mycket behagliga coretemp omkring 35 grader vid maximal belastning vilket är 15-20 grader lägre än med stockkylaren! Inte illa!

Men en viss varning för fästet till AMD. Det är inte svårt att få dit, men ...

/MM

Visa signatur

Permalänk

Det var skönt att höra att det gått bra utan kostbara missöden.

Visa signatur