Permalänk
Medlem

Subnet räkning & förståelse.

Hej!

Håller på och läser ccna1 och undrar om det finns nån pedagogisk själ härinne som kan ta sig an att förklara lite lätt hur det fungerar. Läst en del, mestadels på engelska vilket medför att man inte förstår till hundra. Har full koll på hur man räknar från binärt till decimalt & vice versa. Men får inte riktigt koll på hur man räknar ut hur många hosts ett subnet har stöd för. (pratar givetvis om vanliga klass C nätverk) Nån som kan lite basic information eller kan hänvisa till nån bra sida? (helst på svenska)

Permalänk

En IP adress är som bekant uppdelad i 4 oktetter med vardera 8 bitar i varje vilket innebär 32 bitar totalt.

IP adressen är sedan indelat i nät och host delar beroende på hur stort det är.

Ett C nät har 24 bitar i sin nät-del och 8 bitar i sin host-del.

Så för att ta reda på hur många hosts som kan finnas på ett subnät så använder vi formeln:

2^n-2

2 står för värdet på varje bit (0/1)
n i detta fall är antalet bitar i host-delen
-2 drar vi av för nät och broadcastadress.

Så för ett nät som har adressen 192.168.1.0/24 (255.255.255.0) blir formeln:
2^8-2=254 användbara host-adresser.

Använder du samma formel på tex ett /16 nät får vi fram:
2^16-2=65,534 användbara adresser.

Permalänk

Ett starkt tips kan försöka att hitta någon video-tutorial där dom beskriver hur det går till, det brukar vara mycket enklare att förstå då. Finns troligtvis mängder av dessa på YouTube/google.

Permalänk
Medlem

Kan ju dra upp ett exempel.

192.168.0.1 / 26

Klass C-nät med 2 bitar lånade.

Subnätmasken blir 255.255.255.192 , ett rent klass C är 255.255.255.0 i och med två lånade så får den sistas okteten 192 (128+64). Hade det varit tre hade det blivit 255.255.255.224 (128+64+32).

Antal subnät räknas ut genom formeln 2^n där N är antal bitar lånade. I detta fall blir det 2^2 = 4. Hade det varit tre bitar lånade hade det blivit 2^3 = 8.

Nu kan vi ställa upp nätverken.

Kolla nu på den sista okteten i nätmasken 11000000, den lägsta ettan är 64 och därmed kommer nätverksaddressen att ökas med 64 efter varje subnät, börja på 0.

0
64
128
192

Vilket ger

0-63
64-127
128-191
192-255

Observera att
0
64
128
192 är nätverksaddresser

och

63
127
191
255 är broadcastaddresser

och därmed formeln 2^n - 2 när du räknar antal hosts.

Hostsaddresserna blir således

1-62
65-126
129-190
193-254

Hoppas du fick lite mer kött på benen, det finns även ett annat sätt att räkna ut subnät, detta kallas VLSM och är lite krångligare men mer effektivt. Hoppas att jag har gjort rätt nu

En annan övning kan vara att du ska räkna ut vilket subnät en IP-address tillhör. Vi kör samma som ovan.
Du ska räkna ut var 192.168.0.139 ligger.
I detta fall behöver vi bara bry oss om den sista i okteten.

Ip: 192.168.0.10001011 (139)
Subnät 255.255.255.11000000

Subnätmasken talar om för oss vilka bitar i IP-addressen som är nätverk.
Ettor är nätverk och nollor är hosts. I och med att de två första är nätverk så ser du att ip-addressens två första bitar i den sista okteten är 10. Detta står för 128. Således är IP-addressen med i subnätet 192.168.0.128

Permalänk
Medlem

EDIT: Nån annan hann visst före, nåväl....

Och har du ett C-nät och vill ha flera små nät och subnätar till tex /27, då lånar du alltså 3 bitar från hostdelen till network istället.
Bit 25, 26, och 27 blir network-bitar istället, och kvar är endast 5 bitar till hosts. Subnätmasken ser då utskriven ut som 255.255.255.224, men du verkade ju hemma på binära tal så det där är ju inte så svårt.

5 bitar ger 2^5 = 32 kombinationer, och första och sista är såklart network/broadcast och räknas bort från antalet möjliga klienter.

Lätt som en plätt, men ack så viktigt då i stort sett hela CCNA, om du ska certa dig, bygger på att man kan det fram och baklänges.

De tre första bitarna i sista oktetten, de som du lånat, 25, 26, och 27, ger å sin sida 2^3 subnät, alltså åtta stycken.
Där försvinner klassiskt också första och sista subnätet, men modernt fixar det sig och man kan använda alla subnät....finns nåt kommando i cisco-routrar för att slå på det, "ip subnet-zero" eller nåt tror jag....hmm...

Så om du då subnätar 192.168.0.0 /24 till /27 så får du 8 subnät istället för din enda /24.

192.168.0.0 /27
192.168.0.32 /27
192.168.0.64 /27
192.168.0.96 /27
192.168.0.128 /27
192.168.0.160 /27
192.168.0.192 /27
192.168.0.224 /27

Och som du ser på intervallet mellan dem så innehåller ju alla just 32st adresser, även om första och sista i varje nät alltid "försvinner" pga network/broadcast-adresserna.
Så en typisk fråga kan ju då vara, om man har en host som har IP 192.168.0.175 /27, vad är den datorns broadcastadress. Och då hjälper kanske inga flashiga utantillformler utan det är bra att kunna skissa upp det som jag gjort ovan, eller snabbt tänka ut i huvet hur det egentligen funkar, och får då svaret 192.168.0.191 såklart.

EDIT: Jag kan tillägga att det är nog ganska så bra att verkligen lära sig hur detta funkar, räkna på subnätmaskar, för det är nog många som fuskar lite utan att egentligen ha förståelsen.
Vet en person som hade ett ganska högt uppsatt nätverksjobb som tyckte det var svårt och jobbigt och alltid fuskade istället med subnäts-kalkylatorer, så det är kanske inte helt självklart att alla i branchen har koll på det.
Jag anser mig ha bra koll på det, om än lite ringrostig, fast jag inte alls är i branchen själv

EDIT2: Litet slarvfel fixat, tack maniak, skrev fel på ett ställe och rätt på ett annat

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Är väl ändå första och sista i varje nät som försvinner ASBR.

Väldigt viktigt att kunna variabla subnät för att klara ccna och ccnp, men när du jobbar? Nje, rätt mycket onödigt jobb att designa nät med det när man ändå har så mycket privata adresser att leka med. Sen blir det enklare nät utan det, får en finare routingtabell också ;).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak

Väldigt viktigt att kunna variabla subnät för att klara ccna och ccnp, men när du jobbar? Nje, rätt mycket onödigt jobb att designa nät med det när man ändå har så mycket privata adresser att leka med. Sen blir det enklare nät utan det, får en finare routingtabell också ;).

Så är det också, men förr i tiden så räknade man bort första och sista, vet dock ej varför. Men som sagt i Cisco CCNA 4.0 så används inte detta.

Och VLSM är egentligen inte så mycket krångligare, fast bara lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak

Ja, precis som jag skrev?

Citat:

...och första och sista är såklart network/broadcast och räknas bort från antalet möjliga klienter.

Ingen aning hur det är att jobba med, men jag utgår från att man kanske har ett litet övertag när man har förståelsen istället för bara nån formel och andra utantill-"kunskaper".
Jo sen har vi ju VLSM också, sånt har jag nästan glömt, men en snabb anblick så är det tillbaks igen för jag har kunnat allt fram och baklänges

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Ja, precis som jag skrev?

Ingen aning hur det är att jobba med, men jag utgår från att man kanske har ett litet övertag när man har förståelsen istället för bara nån formel och andra utantill-"kunskaper".
Jo sen har vi ju VLSM också, sånt har jag nästan glömt, men en snabb anblick så är det tillbaks igen för jag har kunnat allt fram och baklänges

Jag tror att du snackar om att första och subnätet, medan han snackar om antal hosts, dvs NW och BC försvinner, efter som han skrev i subnätet. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Jag tror att du snackar om att första och subnätet, medan han snackar om antal hosts, dvs NW och BC försvinner, efter som han skrev i subnätet. Eller har jag fel?

Jag skrev två ggr tror jag hur första och sista, network/broadcast, försvinner från antalet klienter. Alltså från varje subnät.
Det kan nog ingen ha synpunkter på.

Sen nämnde jag att klassiskt, ifall det är så i hans kurs, så försvinner även första och sista subnätet på samma sätt, dom blir helt bortkastade i onödan alltså, men det är ju klassiskt och inte så det funkar i praktiken längre.

EDIT: Ah nu ser jag att det smög sig in ett litet fel i min text

Citat:

Och som du ser på intervallet mellan dem så innehåller ju alla just 32st adresser, även om de första två i varje nät alltid "försvinner" pga network/broadcast-adresserna.

Får skylla på tryckfelsnisse eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bästa tipset borde väl ändå var att lära sig engelska tillräckligt bra för att kunna läsa och förstå den stora floran av dokumentation som finns i det språket?
Fast det är klart att jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jo, med tanke på att man ska prata flytande engelska i nästan alla jobbannonser så är det nog smart iofs
Kanske inte går på en vecka dock om man är riktigt risig på det....

Aj spik inglish förresten

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Det bästa tipset borde väl ändå var att lära sig engelska tillräckligt bra för att kunna läsa och förstå den stora floran av dokumentation som finns i det språket?
Fast det är klart att jag kan ha fel.

Fast, det behöver inte handla om det i huvudtaget. Jag är en sån person som har svårt att lära mig endast av att läsa saker, det fastnar inte i huvudet. Och då har det ingen större betydelse om det är på engelska eller på svenska. För att det ska fastna för mig så måste jag utöva detta praktiskt och se hur det faktiskt fungerar, vad det används för i verkligheten med mera. Så, det behöver inte alls vara det bästa tipset

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla seriösa som svarat.

Som svar till iXam kan ja säga det att jag är duktig på engelska och jag förstår, men viss fackspråk kan ibland vara jobbig att koppla när det är helt nya saker man skall lära sig, då kan det hjälpa att få det lätt förklarat på svenska, efter det förstår man innebörden utav texten lättare och kan ta in det på ett annat sätt(så är det iaf för mig)
Sen är alla mina tester är på engelska och man kan lätt memorera saker för att klicka rätt på proven, men det är inte därför jag tar certifieringar, utan för att lära mig. Vill förstå allt.

Permalänk
Medlem

Låter bra det där, lycka till

Visa signatur

Permalänk

Hoppas det inte är för sent att klämma in detta i subneträkningstänket:

* Kom ihåg var strecket är /24 /16 /8 osv
* Ramsa som man bör lära sig utantill och skriva upp direkt när man gör prov och liknande i subnetting: 128, 64, 32, 16, 8, 4, 2, 1

Så lärde jag mig det snabbast

Permalänk
Medlem

Självklart inte rätt väg att gå för att lära sig själv, men nice att ha till hands:
http://www.subnet-calculator.com

Permalänk

Vart läser du CCNA någonstans om man får fråga?