Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem

använd 1 brygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

använd 1 brygga

jo har provat det med, inget resultat.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Snälla någon hjälp mig med detta! Gör mig galen... väntat i 10 år på att köpa en ny dator och så ska det krångla x)
Datorn funkar förstås bra med 1x 5870 men har man betalat för 2 så vill man liksom använda dom...

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wedes:

Snälla någon hjälp mig med detta! Gör mig galen... väntat i 10 år på att köpa en ny dator och så ska det krångla x)
Datorn funkar förstås bra med 1x 5870 men har man betalat för 2 så vill man liksom använda dom...

Provat vända på bryggan? Kontrollera så att bryggorna ser hela ut och inga skador syns. Jag har kikat runt på google en stund och det verkar som det mer eller mindre kvittar vilket håll bryggan sitter åt iallafall. Se till att tryck ner den så långt det går bara.

Fungerar korten som de ska när de körs ensamma?

Jag hoppas för övrigt att du kommer köpa någon/några rejälare skärmar till korten, en enkel 19" är verkligen overkill för din setup.

Permalänk
Medlem

De fungerar bra för sig men som sagt känner inte av varandra... Jo jag ska köpa ny skärm snart men vill att detta problemet ska lösas först på någe vis.

Aja, ett sista försök med bryggan, sen så är det dags att sova så man kommer upp till jobbet imorn, fortsätt gärna posta förslag dock! Är väldigt tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wedes:

De fungerar bra för sig men som sagt känner inte av varandra... Jo jag ska köpa ny skärm snart men vill att detta problemet ska lösas först på någe vis.

Aja, ett sista försök med bryggan, sen så är det dags att sova så man kommer upp till jobbet imorn, fortsätt gärna posta förslag dock! Är väldigt tacksam för all hjälp!

Jag har slut med förslag, nu får någon som faktiskt kör CF ge dig de svar du behöver.

En sak du kan testa iallafall är att avinstallera drivrutiner och köra driversweeper för att få bort resterna. Installera sedan om CCC och se om allt kommer igång.

Då bägge korten fungerar separat så känns det ju som att fel på dessa tillsvidare kan uteslutas iallafall. Frågan är dock hur det är med bryggorna. XFX har någon installationsguide på deras supportavdelning, jag kommer inte åt den själv just nu då jag tydligen inte validerat mitt konto och deras aktiveringsmail inte verkar skickas.

Lycka till med korteländena!

Permalänk
Medlem

Har testar 2 olika bryggor nu, den som följde med XFX kortet och den som följde med HIS kortet. Har också testar installera om drivrutinerna några gånger...

Fungerade inte nu heller när jag satte dit bryggan btw.

Vete fasiken vad man ska göra åt detta...

Edit: Var inne på XFXs hemsida och registrerade mig mm. men hittade ingen Xfire guide och live chatten funkade inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle inte catalyst 10.7 komma ut idag?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

behöver inte någon brygga alls för att köra cf, tappar prestanda bara

avinstalera drivrutinerna, plocka ur ena kortet, instalera drivrutinerna, stoppa i andra kortet

inget som måste ändras på dit mobo för cf/sli?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hade tänkt ställa en fråga, och jag hoppas att den inte har ett uppenbart svar som jag hade kunnat hitta själv, men jag funderar på att köpa ett 5870 och undrar vilken man ska köpa (då jag antar att XFX, Sapphire osv. har olika styrkor och svagheter) om man inte själv vill överklocka och vill ha det mesta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Har testar 2 olika bryggor nu, den som följde med XFX kortet och den som följde med HIS kortet. Har också testar installera om drivrutinerna några gånger...

Fungerade inte nu heller när jag satte dit bryggan btw.

Vete fasiken vad man ska göra åt detta...

Edit: Var inne på XFXs hemsida och registrerade mig mm. men hittade ingen Xfire guide och live chatten funkade inte...

Jag har kört 4890 CF och 5870 CF och alltid installerat korten på samma sätt, dvs: trycka in korten, koppla ström, brygga på sen boot. Du behöver naturligtvis inte installera drivrutiner för båda korten då de är likadana. Jag har aldrig hört talas om att man ska kunna köra CF utan brygga, men har å andra aldrig bekräftat att det är omöjligt. Men mitt tips är att se till att bryggan sitter ordentligt. Så här ska det se ut: http://www.vistax64.com/attachments/graphic-cards/17011d1257599956-crossfire-setup-crossfire-bridge.jpg

Tryck på bryggan ordentligt så du känner ett "klick" och att den verkligen går i.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag har kört 4890 CF och 5870 CF och alltid installerat korten på samma sätt, dvs: trycka in korten, koppla ström, brygga på sen boot. Du behöver naturligtvis inte installera drivrutiner för båda korten då de är likadana. Jag har aldrig hört talas om att man ska kunna köra CF utan brygga, men har å andra aldrig bekräftat att det är omöjligt. Men mitt tips är att se till att bryggan sitter ordentligt. Så här ska det se ut: http://www.vistax64.com/attachments/graphic-cards/17011d1257599956-crossfire-setup-crossfire-bridge.jpg

Tryck på bryggan ordentligt så du känner ett "klick" och att den verkligen går i.

<<Mina kort sitter närmare varandra så min brygga är böjd men jag hör då inget klick alls... den bara sitter på lite granna, även om jag trycker in 1 i taget så kommer det inget klick.

Är det riskfritt att trycka lite extra för att se om det kmr ett klick?>>

Hehe... Jadu, ibland är man för försiktig med nya grejer antar jag x) Vågade inte trycka så hårt men efter att du uppmuntrat mig så gjorde jag det och nu funkar det perfekt... Jag tar emot idiot stämpeln och tackar alla för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

<<Mina kort sitter närmare varandra så min brygga är böjd men jag hör då inget klick alls... den bara sitter på lite granna, även om jag trycker in 1 i taget så kommer det inget klick.

Hehe... Jadu, ibland är man för försiktig med nya grejer antar jag x) Vågade inte trycka så hårt men efter att du uppmuntrat mig så gjorde jag det och nu funkar det perfekt... Jag tar emot idiot stämpeln och tackar alla för hjälpen.

Skönt att det var så enkelt

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wedes:

Härligt att det löste sig.

Permalänk
Medlem

Här där alla folk har 5870 finns, vet ni om Physx och cuda, som geforce har, är något man kommer sakna om man går över till radeon? står i kval mellan 470 GTX och 5870. 5870 vinner i pris jämfört med prestanda prestanda och tillgänglighet för mig atm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tänkte kolla ifall någon 5000 serie ägare vet om laggbuggen i CS 1.6 är fixad? När jag hade mitt 5850 fick jag 'hz-dropp' som kändes som fpsdropp (gick från 100 till 60hz kändes det som i ca 2 sek).

Detta var anledningen till att jag bytte ner mig till ett GTX 260 där det funkar utmärkt.

Någon som vet om detta är fixat än?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har ett HD Radeon 5830 liggandes hemma som jag under förmiddagen monterat osv. Grejen är att moderkortet hittar inte grafikkortet. Har prövat flera olika drivrutiner osv men kommer lixom inte "in" i moderkoret!?

Kan det vara så att mitt moderkort inte är kompatibelt med grafikkortet?

Moderkortet:
XFX nForce 780I SLI INTEL SOCKET 775DDR2

Grafikkortet:
XFX HD 5830 800M 1GB DDR5 DP HDMI DUAL DVI PCI-E

Var kan felet ligga?

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Tryckt ner kortet ordentligt? Satt i extraström till kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Här där alla folk har 5870 finns, vet ni om Physx och cuda, som geforce har, är något man kommer sakna om man går över till radeon? står i kval mellan 470 GTX och 5870. 5870 vinner i pris jämfört med prestanda prestanda och tillgänglighet för mig atm.

Du kan möjligen märka skillnad om du spelar Batman eller Mirrors Edge. Är de spelen som nyttjar PhysX bäst. Är glas som splittras och papper som fladdrar på golvet så vet inte om det tillför så mycket. I övrigt är det inte några!? spel som gör att PhysX är något tungt argument vid val av grafikkort.

Anandtech gjorde en test angående detta och deras slutsats var.

Putting this PhysX Business to Rest

"We did look at PhysX and CUDA again, and, while we may be interested in what is made possible by them, there is still a stark lack of compelling content that takes advantage of these technologies. We can't recommend prioritizing PhysX and CUDA over performance, and performance is where a GPU needs to compete. "

ATI Radeon HD 4890 vs. NVIDIA GeForce GTX 275 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Var för ett år sen iofs men har inte sett något som motsäger deras slutsats idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Du kan möjligen märka skillnad om du spelar Batman eller Mirrors Edge. Är de spelen som nyttjar PhysX bäst. Är glas som splittras och papper som fladdrar på golvet så vet inte om det tillför så mycket. I övrigt är det inte några!? spel som gör att PhysX är något tungt argument vid val av grafikkort.

Anandtech gjorde en test angående detta och deras slutsats var.

Putting this PhysX Business to Rest

"We did look at PhysX and CUDA again, and, while we may be interested in what is made possible by them, there is still a stark lack of compelling content that takes advantage of these technologies. We can't recommend prioritizing PhysX and CUDA over performance, and performance is where a GPU needs to compete. "

ATI Radeon HD 4890 vs. NVIDIA GeForce GTX 275 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Var för ett år sen iofs men har inte sett något som motsäger deras slutsats idag.

Mafia II är ett bra argument för att skaffa ett kort som stödjer PhysX. För övrigt så kostar ett GTX 480 av referensmodell lika mycket som ett 5870 referenskort idag, och GTX 470 lika lite som 5870s billiga varianter - man får alltså PhysX på köpet och kan kanske då erkänna för sig själv att det är en ganska trevlig bonus.

Visa signatur

Permalänk

5870 i CF

Hejhej.

Går det bra att ha ett HIS HD 5870 i CF med ett annat HD 5870.
T.ex ett från XFX, tänkte om ett är överklockat från fabrik men inte det andra.
Eller att den har en annan kylare?

Tack på förhand!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EnNickeMan:

Hejhej.

Går det bra att ha ett HIS HD 5870 i CF med ett annat HD 5870.
T.ex ett från XFX, tänkte om ett är överklockat från fabrik men inte det andra.
Eller att den har en annan kylare?

Tack på förhand!

Du har inte läst högre upp på sidan va?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Min grafikklassificering i windows gick från 7.8 till 7.2 när jag gick från 5870 till 5870 CrossfireX, hur kommer det sig? (3Dmark vantage gick från 17000-26600)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wedes:

Min grafikklassificering i windows gick från 7.8 till 7.2 när jag gick från 5870 till 5870 CrossfireX, hur kommer det sig? (3Dmark vantage gick från 17000-26600)

Bry dig inte om WEI, den säger egentligen ingenting.

Vantage visar på en bra ökning i det programmet åtminstonde.

Permalänk

Allo

Leker lite med ATI Overdrive, med mitt HIS HD 5870.

Undrade om det är sunt o köra 900/1300?
Och om man ska ha på manual fan speed, lite drygt om man sätter den på 50% så den låter hela tiden, sitter den på auto, så idlar den på 34%, då hörs den inte.

Men jag kan tänka mig att auto är bättre?

//Något okunnig nybörjare

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Allo

Leker lite med ATI Overdrive, med mitt HIS HD 5870.

Undrade om det är sunt o köra 900/1300?
Och om man ska ha på manual fan speed, lite drygt om man sätter den på 50% så den låter hela tiden, sitter den på auto, så idlar den på 34%, då hörs den inte.

Men jag kan tänka mig att auto är bättre?

//Något okunnig nybörjare

Skulle inte tro att det är någon fara.
Fläkten är temperaturstyrd, så du behöver bara styra den manuellt om du tex ska köra en runda Furmark

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Undrade bara hur mycket ni fick upp med överklockning med 5870 pcs+ ?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

har någon här köpt detta grafikkortet på senare tid hos komplett ? ( Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 ) jag MÅSTE ha ett referens kort NU, 5858 vart hittar jag ? jag har beställt flera referenskort som det sett ut på bilderna, men fått hem ickereferens skit! hjälp mig. hade varit bra om jag kunde köpa kortet i butik (Göteborg). men om ni är säkra på att det är ett referenskort på emsidan kan ni länka ändå.

pratat med komplett med dom har ingen aning och allt ska vara så jävla svårt hela tiden. ring till lagret bara hur svårt kan det vara att vara lite serviceminded komplett ?

tack

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7

Permalänk
Medlem

Tja! Inte kollat igenom tråden än pga tidsbrist så svaret kan finnas tidigare.

Har problem med mitt grafikkort, ett ASUS 5850 referensmodell.
När jag spelar får jag frys under några sekunder. oerhört irriterande. Händer i spel så som splinter cell conviction, Bad company 2 med flera.

I bad company hänger sig dock hela datorn och jag är tvungen att stänga av den.

Om jag tabbar ner precis efter att det fryst i splinter cell ser jag en ruta vid CCC, Grafikdrivrutiner har slutat fungera och har återställts/startats om.

Någon som har en lösning på detta?

gigabyte moderkort (osäker på modell kollar senare)
i5-750
4 gb ddr3
580w

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

Tja! Inte kollat igenom tråden än pga tidsbrist så svaret kan finnas tidigare.

Har problem med mitt grafikkort, ett ASUS 5850 referensmodell.
När jag spelar får jag frys under några sekunder. oerhört irriterande. Händer i spel så som splinter cell conviction, Bad company 2 med flera.

I bad company hänger sig dock hela datorn och jag är tvungen att stänga av den.

Om jag tabbar ner precis efter att det fryst i splinter cell ser jag en ruta vid CCC, Grafikdrivrutiner har slutat fungera och har återställts/startats om.

Någon som har en lösning på detta?

gigabyte moderkort (osäker på modell kollar senare)
i5-750
4 gb ddr3
580w

Tacksam för svar

Antar du kör med version 10.6 drivers från ATI?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |