SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Dell optiplex vill inte..

Tjohoo alla kunniga människor

Nu är det så att jag kom över en Dell optiplex 760 från en företags aktion.

Anledningen till att jag köpte den var mest för att ta prolle och minne från den (Intel C2D 8500 + 2* PC2-6400 -2gb)

Men sedan tänkte jag att jag kunde stoppa i min gamla prolle och minne, en Intel D930 + 1,5gb PC2-4200 minne och ha den som surfdator/media maskin.

Men nu till mitt problem..

När jag stoppat i D prollen och minnet så piper datorn bara till och sedan stänger av sig direkt, sedan blinkar 3 och 4 på chassit (felkod?)

Har provat alla kominationer men med samma resultat, men så fort jag stoppar tillbaks original prollen och minnet så funkar den igen...

Kan maskinen vara hårdvarulåst på något sätt? och isf, hur gör man då?
Bara slänga sliten och spara på minne och prolle?

Vore ju trevligt att kunna använda den till lite iaf...

Tacksam för all hjälp och ideer...

Visa signatur

Intel C2Q 9650 / Samsung skit minnen / ATI Radeon 5850 / Samsung 22"

Permalänk
Medlem

Efter massa sökande på dells sidor hittade jag tillslut en lista över deras felkod system, verkar som om den inte gillar de lite äldre minnena jag stoppat i

Ska nu testa 1 och ett och se om det har blivit fel vid montering/demontering av dem.

Skulle vara kul att hitta en kompabilitets chart på dells moderkort dock...
Så man vet vad som kan passa i minnes väg och processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa chipset klarar inte minnen lägre än 5300, hade själv ett 4200 minne som inte fungerade på ett visst moderkort ifrån Intel.
Moderkortet hade inga inställningar för att köra minnen lägre än 5300 så det klarade inte starta upp med 4200 minnet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hittade precis att det är ett q45 chipset i dell datorn, dvs stödjer inte C2D prollen, får kolla med minnet hur det är..

Ingen som har en billig c2d prolle till salu? oavsett modell ^^

Visa signatur