Permalänk
Avstängd

Cas

Ser på minnerna att det står CAS 2.5 på dom? What does it means? tacksam för svar.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

att dom är anpassade för att köras i cas 2.5 om du kör dom i cas 2 så blir det typ att man klockar upp minnena om dom är av sämre kvalite så klarar dom inte av detta och det resulterar i att datorn hängersej eller kastar ut dej ur spel mm.. om det däremot står cas 2 på dom så klarar dom heltenkelt att köras i den hastigheten och då blir det ju snabbare..

Visa signatur

MSI KT#ULTRA2,XP2000+,512 Aphacer PC2700,Gf3TI200,40Gb Maxtor,30Gb IBM.
//coke

Permalänk

ok... men vad kan det röra sig om för skillnad prestandamässigt om man klockar minnena til cas 2? Eller är det bara för dom som vill pressa upp ytterligare några poäng i 3D Mark...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av limeseeker
ok... men vad kan det röra sig om för skillnad prestandamässigt om man klockar minnena til cas 2? Eller är det bara för dom som vill pressa upp ytterligare några poäng i 3D Mark...

Provade faktiskt precis eftersom jag bytt moderkort Med min dator helt oklockad fick jag med cas 2.5 10368p och med cas2 fick jag 10577p alltså en skillnad på över 200 poäng

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kan man kolla vilken cas man har utan att joxxa i burken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka

Provade faktiskt precis eftersom jag bytt moderkort Med min dator helt oklockad fick jag med cas 2.5 10368p och med cas2 fick jag 10577p alltså en skillnad på över 200 poäng

Vad har du för minne/minnen?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk

wesker du kan kolla i bios vilken inställning du kör på...

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Minnen som det står Cas 2.5 på kan väl klara Cas 2 också ibland?

Eller jag menar... Vi säger t ex ett PC2700 minne som ska klara Cas 2.5, kan det hända att det går att köra i 166mhz i cas 2?

Permalänk
Medlem

ja, jag kör min 2.5 minnen i 2. men det kan bli ostabilt

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Medlem

Att köra 3Dmark för att testa minnena är en dum sak, bättre att testa i Sisoft sandra, där ser man mer skillnad. Btw, vill ha tag på ett bra HW minnes test, inte emulerat som Sandra är...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesker
Kan man kolla vilken cas man har utan att joxxa i burken?

du kan ju bara se vilken cas du kör i jag tror du måste läsa på minnena för å se vilken cas dom är tillverkade i..

Visa signatur

MSI KT#ULTRA2,XP2000+,512 Aphacer PC2700,Gf3TI200,40Gb Maxtor,30Gb IBM.
//coke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw

Vad har du för minne/minnen?

Det är ett Samsung PC2700 som ska bytas ut snart

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coke

du kan ju bara se vilken cas du kör i jag tror du måste läsa på minnena för å se vilken cas dom är tillverkade i..

Ok, jag har 2*128 SDRRAM som snurrar i 133 Mhz, vad kan det då vara för cas??

Permalänk
Medlem

antagligen cas3, men cas2 brukar nästan alltid fungera...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Själv körde jag Apacer DDR266@161fsb-cas2, så det brukar gå bra utan vidare, 133fsb och cas2 funkar nästan alltid.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Laddade hem programmet cpu-z som någon tipsade om,
ett jättebra program som knockar wincpuid vad gäller info.

Såg att mina minnen körs i cas3 vilket torde vara standard, vart i bios inställningarna ändrar man detta och vad tjänar man på att ändra cas-inställningarna?