Vad är det här med emos egentligen?

Permalänk
Inaktiv

Vad är det här med emos egentligen?

När jag växte upp så började en gruppering som kallades emos sätta fäste i samhället..
Det vart fort en grupp alla hatade eftersom de lyssnade på emotionell rock musik skar sig i armarna och hade konstiga kläder.
Jag kan förstå det här med att det kan vara jobbigt att se att folk må dåligt, men det jag aldrig förstod var detta hat mot denna minoritet.
Inte går jag och säger jävla idiot till någon som skär sig i armarna? Inte heller går jag till en utlänning och skriker stick från mitt land neger jävel?

-De vill ju bara ha uppmärksamhet! sa en annan.
Och? det vill väll vem som helst som sticker ut i sitt sätt att vara?
Nä någon sorts avunsjuka kanske det är som utlöser sådana betelser.

Kan ju vara så att folk vet att emos är just emotionella varelser och inte motsatsen = psykopater så om man hatar emos så åker man inte på stryk.
Om man gick till grabben som mådde dåligt över att han inte vågar visa sina känslor, så trodde folk att de var starka vad vet jag..

Nä blir så less på snorungar som mobbar varandra för att dom inte vet bättre. Kan inte säga att vissa vuxna är bättre heller för den delen, inte undra på att samhället är så fuckat..

/tack för mig

Permalänk

Jag förstår vad du menar. Jag växte upp innan emos kallades emos.
På min gymnasieskola kallade vi dem esteter även om de inte gick estetprogrammet.
De var svartklädda, svartsminkade och deppiga.
Vissa sa att de var goth fast de lyssnade inte på "riktig" goth musik.

Det är först de senaste åren som jag har hört emos kallas för emos och att folk hatar dem. Varför förstår jag inte egentligen. När jag var ung så var det nördar som hatades mest. Antar att alla som är utanför "gruppen" ses som ett hot av något slag och måste hatas. Särskilt av de lite mer osäkra individerna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

För de av oss som bor i Trollhättan så är emos den gruppen ungdomar som förpestar gågatorna med ciggaretfimpar, mopedkörning, och som av någon anledningen inte kan gå hem till varandra utan måste stå och hänga inne i Odenhuset efter klockan 7 på kvällen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
För de av oss som bor i Trollhättan så är emos den gruppen ungdomar som förpestar gågatorna med ciggaretfimpar, mopedkörning, och som av någon anledningen inte kan gå hem till varandra utan måste stå och hänga inne i Odenhuset efter klockan 7 på kvällen.

Låter som om du beskriver fjortisar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
När jag var ung så var det nördar som hatades mest. Antar att alla som är utanför "gruppen" ses som ett hot av något slag och måste hatas.

Det är nog den främsta orsaken, och numera finns det väl så många nördar (om definitionen är datorspelande ynglingar) att man måste välja en ny grupp att ogilla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är nog den främsta orsaken, och numera finns det väl så många nördar (om definitionen är datorspelande ynglingar) att man måste välja en ny grupp att ogilla.

+1

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Kan ju också fråga sig varför det är korrekt att inte hata folk? Om vi skall bli lite filosofiska, vem säger att grundtillståndet är att "inte hata"?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Emos är jobbiga för att de låtsas ha psykiska problem, när de egentligen är helt normala.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Emos är jobbiga för att de låtsas ha psykiska problem, när de egentligen är helt normala.

Precis.
Jag visste inte förrän rätt nyligen vad emos var.
Jag hade en kollega som var räkneassistent på universitet och var en sådan.
Han hade skärt sig i armarna som ett slags mode. Jag tyckte länge synd om honom och så ända tills jag förstod vad det rörde sig om.

Jag tycker bara att det är otroligt oärligt och taskigt mot folk som faktiskt är psykiskt sjuka och skär sig pga ångest och liknande.
Det blir ungefär som om en miljonär skulle klä ut sig i trasor och sitta och låtsas göra sig eländig på centralen och tigga ihop massa pengar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår vad du menar. Jag växte upp innan emos kallades emos.
På min gymnasieskola kallade vi dem esteter även om de inte gick estetprogrammet.
De var svartklädda, svartsminkade och deppiga.
Vissa sa att de var goth fast de lyssnade inte på "riktig" goth musik.

Det är först de senaste åren som jag har hört emos kallas för emos och att folk hatar dem. Varför förstår jag inte egentligen. När jag var ung så var det nördar som hatades mest. Antar att alla som är utanför "gruppen" ses som ett hot av något slag och måste hatas. Särskilt av de lite mer osäkra individerna.

förstår precis vad du menar med esteter, var samma ska när jag gick på högstadiet/gymnasiet, folk kalades estet för de hade långt hår(även mellanlångt), helt utan anledning, för vissa var inte ens estetiska/gick estet.

men det med "emos" som jag inte gillar är som Enduro säger, när dem vill ha uppmärksamhet och antyder på att de har psykiskaproblem bara för att folk ska bry sig. skär sig för att folk ska bry sig. känner själv till fall då folk gjort sånt bara för att få uppmärksamhet, så de är inte bara att de klär sig annorlunda som någon på stod tyckte jag mig läsa (blev lite yoda där ).

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vi kanske är på väg mot en ny "Romantiken".

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag tror inte fenomenet är helt nytt...

Nä, men ärligt: det här är faktiskt ett riktigt problem. Jag menar, om man är ledsen och har problem - vem FAN kommer på att det vore en bra idé att skära sig i armarna? Ingen - om man inte ingår i en grupp där detta är vanligt förekommande. Tyvärr kan grupper påverka individer på det här sättet. Jag vet inte om förlöjligande är bästa sättet att komma tillrätta med problemet. Jag tror inte att det handlar om mode, de här ungdomarna mår säkert dåligt på riktigt, men om de inte hade tillhört den här emokulturen hade de kanske sökt hjälp på annat håll istället för att sminka sig svart och skära sig själva.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Skillnaden är hårfin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Emos brukar ifs vara fjortisar.. fast medparten av dem ser ut i still med http://i164.photobucket.com/albums/u12/darkside709/emo-kids-o...

Permalänk
Medlem

^ Haha! Känns som "emos" har en viss förkärlek för kort tagna 45° snett uppifrån? Men som sagt så är "emo-kulturen" sjukt irriterande, folket har ju oftast inga riktiga problem utan gråter för pappa inte villa köpa en moped. Finns undantag så såklart.

Permalänk
Medlem

är inte hela emo-grejjen över? Jag har inte sett en emo irl eller på internet på väldigt länge. Dom kanske alla cuttade lite för mycket? HE HE

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror inte fenomenet är helt nytt...

Nä, men ärligt: det här är faktiskt ett riktigt problem. Jag menar, om man är ledsen och har problem - vem FAN kommer på att det vore en bra idé att skära sig i armarna? Ingen - om man inte ingår i en grupp där detta är vanligt förekommande. Tyvärr kan grupper påverka individer på det här sättet. Jag vet inte om förlöjligande är bästa sättet att komma tillrätta med problemet. Jag tror inte att det handlar om mode, de här ungdomarna mår säkert dåligt på riktigt, men om de inte hade tillhört den här emokulturen hade de kanske sökt hjälp på annat håll istället för att sminka sig svart och skära sig själva.

Faktum är att skära sig och att skada sig självt är väldigt vanligt vid svår ångest.
En tjej som jag är väldigt nära vän med hade det problemet.
Detta var innan tidningarna slog upp om tjejer som skadade sig själva och denna tjej trodde hon var ensam om det.
Efter en traumatisk händelse i hennes barndom så led hon av svår ångest i perioder. Denna ångest gav sådan smärta och denna tjej beskrev smärtan som om den satt i blodet. Genom att skära sig så inbillade hon sig att smärtan rann ut genom blodet. (troligtvis så lindrade väl kroppens endorfiner det hela)

Jag förstår tankegången då jag själv emellanåt lider av kraftig migrän och vid de anfallen då smärtan är placerad bakom ögat så känns det som att man kan lindra trycket ifall man trycker in en syl eller liknande i ögat.

Att det finns en del som tar denna åtgärd till sig det vet jag men man ska inte förringa deras känslor precis som du säger. I en grupp där fokus ligger på negativa känslor så kommer också alla att hamna i en depressiv spiral.

Jag tror dock inte de hade sökt hjälp men färre hade kanske mått dåligt.
De som faktiskt mått dåligt från början skulle troligtvis fortsatt sin färd neråt, fast ensamma.

Att de blandas ihop med fjortisar kan jag förstå nu, det är en ålder då känslorna upplevs extra starka samtidigt som man inte har mognaden att hantera den.
Och det är väl det de har gemensamt med fjortisen, bristen på insikt om sin egen mognad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro

+1

De är som kvinnor som anmäler någon de ogillar för våldtäkt. Drar fokus från och skapar misstänksamhet mot de riktiga offren. Dessutom är det jobbigt med negativa människor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Äsh, vem bryr sig, låt folk klä sig fult och göra ostetiska ärr i armarna om de känner för det. Inte som det skadar mig.

To each his own -- okänd

Permalänk
Medlem

Av det jag fick veta så fanns det 2 vågor av Emos... en på 80 talet och en i början av 2000..... Jag viste i princip inte fram till ungefär 2008 att dom fanns..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag håller som många andra med Enduro.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Hmm. Ungdomar som vill ha sticka ut från normen låter varken nytt eller uppseendeväckande. Verkar mest vara unga vuxna som blir upprörda av denna "revolt". Jag gissar att det är precis som vuxna reagerade när ungdomen bröt mot vuxennormen som mods, punkare, hårdrockare, hippies etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
To each his own -- okänd

Mitt meningslösa inlägg för dagen men ändå; word.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Det är lätt att hacka på en viss grupp människor och säga att de gör dumma saker, utan att titta runt och inse att alla andra också håller på med dumma saker de med.

I princip alla går det att hacka på:
Folk som köper dyra kläder enbart för märkets skull.
Folk som klär sig i opraktiska kläder för att deras polare har samma opraktiska kläder. Med opraktiska så syftar jag på att de kan göra en stelare, eller hindra ens springförmåga etc.
Tjejer som tror att de per automatik är överviktiga om de har ett bmi över 20 och denna skara är inte liten.
Personer som tar preparat som har negativ verkan på deras kropp. T.ex. snus, tobak, åt helskotta fel proportioner av kolhydrater, fett, proteiner etc.
Folk som tar stora lån för att köpa en dyr bil, mer än vad deras arbete kräver. Och då får det dåligt ställt till annat.
etc...

Så i princip alla går att klaga på och de borde buras in, kvar står bara en själv, där man är den enda med förstånd..

Nä jag ser i princip alla hålla på med dumheter, men så länge det inte påverkar mig så bryr jag mig inte. Vissa emos tycker jag faktisk ser bra ut, syftar på kvinnor. Och nej jag vill inte sätta på allt som jag tycker ser bra ut vara sig det är kvinnor, djur eller möbler.

Angående skära sig för att det skall se ut som de har försökt begått självmord var för mig något nytt, och jag i min värld kan inte förstå mig på detta. För i min värld så är självmord ungefär lika svårt att begå som att få ett rejält kok med stryk.

*edit*
Titta bara ut och inse att nästan varenda sate, apar efter någon annan för att höja deras status. Likaså gör de "dumma" köp bara för att höja sin status. Och inte t.ex. köper en bil efter vad deras behov är.

Och som sagt jag skiter i vad folk gör, bara det att jag stör mig lite på när en grupp klagar på att en annan grupp gör dumma saker, utan att inse vad de själva gör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mer på kvinnor och deras jävlar självbild. Varenda en är ju för fan överviktig. Det blir ju så jobbigt till slut. Spelar ingen roll vad man säger till dem i slutändan. Så det har slutat med att när jag får höra den där specialla frågan, tycker du jag är tjock? så svarar jag bara: som fan! Slut på snacket.

Permalänk
Medlem

Hur många ggr har man inte varit åskådare till situationen;
"Hej, du är emo va?"
"Va? Öh, nej.."
"Men du ser ju ut som det och du skär dig och du lyssnar på musik.. sån musik."
"Jaha. Nä, jag är inte emo."
"Äru säker?"
"Ja."

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag håller med trådskaparen: emohatet är poänglöst. Jag ser knappt emos, vad är poängen med att fortsätta hata dem när de knappt existerar i samhället numer?

Att hata emos är lite som att hata skåningar. Visst, båda är lite konstiga, men vad spelar det för roll?

Förövrigt, idén att alla emos inte har psykiska problem är oerhört dum. Ni har inte tänkt på att många är emos just därför att de har psykiska problem? Visst, det handlar ofta om problem som kännetecknar just ungdomar (som är ena jävlar på att vara psykiskt sjuka på något sätt), men att de skulle vrida hela debatten?

För övrigt så skär man sig själv för att minska smärtan; den fysiska smärtan blir lättare att hantera än den fysiska. Hur kan man ha missat det? Problemet är att man inte gör något åt den psykiska smärtan, sedan är det ju inte helt hälsosamt att göra det. Lite som fattiga människor som sniffar lim för att de inte har råd med mat... Det är farligt, men att lägga all skuld på det är dumt.

Huvudproblemet är inte att människor skär sig själva, utan att de är så pass deprimerade att de gör det. Men det är ett väldigt kontroversiellt ämne: jag vet inte hur många människor med rutten översittarmoral som hellre ser människor lida psykiskt än att de skadar sig själva, även om självskador hade hjälpt lindra den psykiska smärtan.

(Kan inte någon starta en tråd om självskärelse? Det är ett mer intressant ämne än emos )

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag stör mig ärligt talat mer på den "senaste" trenden med "spikfrillorna"

Emos gör iaf ingen annan förnär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med trådskaparen: emohatet är poänglöst. Jag ser knappt emos, vad är poängen med att fortsätta hata dem när de knappt existerar i samhället numer?

Att hata emos är lite som att hata skåningar. Visst, båda är lite konstiga, men vad spelar det för roll?

Inte snällt mot emos att jämföra dom med skåningar... Men angående emos, jag ser heller aldrig emos, kanske bara finns i småstäderna nu för tiden? Men om man verkligen är på jakt för att se lite emos så är plattan nog den bästa jaktmarken i Stockholm, där brukar man ibland kunna se lite emos, men det är överhängande mest fjortisar, knarkare, alkisar och vanliga förbipasserande där.

Permalänk
Hedersmedlem

Tro mig, emos finns fortfarande. Såg en senast häromdan.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan