Permalänk
Medlem

Dator dör när man spelar

Hallo, Jag har ett problem här. Min dator funkar utan problem i windows, men sen när ja startar upp ett spel så dör den efter ett tag. Borde testat detta på Operation Flashpoint: Dragon's Rising och WoW. Datorn är helt nybyggd med dessa saker:

Moderkort: Gigabyte p55-ud3
Processor: Intel i5 750
Grafikkort: Asus radeon 4890 1gb
DDR minnen: Corsair 2x2 2gb ( lämna in datorn hos en kille som satte i dem vet inte exakt vilka corsair det är ).
Nätagg: Atx 630 watt

Någon som vet vad felet kan vara? Instalerat alla drivrutiner, kanske nätaget e lite för klent? För jag har ingen aning..

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Överhettning?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Vad är det för märke på nätaggregatet? Hur många Ampere (A) är det på 12V-linan/linorna?

Kan nästan garantera att det är nätaggregatet!

Permalänk

Låter som överhettning. Ditt nätagg är absolut inte för klent.
Edit: Det jag menar är att 630WATT är tillräckligt mycket för att driva systemet. Sen kanske det är defekt, det vet jag inte.

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem

Jag lät precis datorn dö , cpu låg på runt 42-43 när ja startade o kollade på bios
Nätaggregatet är ett ATX 12v ver 2.2 hur kollar man ampere på 12-v linan / linorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aoloe
Jag lät precis datorn dö , cpu låg på runt 42-43 när ja startade o kollade på bios
Nätaggregatet är ett ATX 12v ver 2.2 hur kollar man ampere på 12-v linan / linorna?

Du måste kolla tempen medans den går. Nåt som loggar tempen i bakgrunden. När datorn stängs av tar det typ en halv sekund sen är CPUn kall igen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Aoloe:
Det där säger fortfarande ingenting. Skruva loss nätagget så att du kan kolla alla sidor.

Finns 650W som är dåligare än 400W från en BRA tillverkare.
Finns även 1000W som är lika bra som 500W från en annan tillverkare.

Nätaggets Tillverkare och Modell och hur gammal den är.
Antal Watt betyder ingenting utan Tillverkare och Modell.

Permalänk
Medlem

Det ÄR nätagget, kolla upp vad det är för märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av limeman2
Edit: Det jag menar är att 630WATT är tillräckligt mycket för att driva systemet. Sen kanske det är defekt, det vet jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av limeman2

Citat:

Du kollar på nätagget. Är också säker på att nätagget är för klent om det stänger av hela datorn. Det är väll inte bara skärmen som slocknar?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Om det inte är nätagget så testa stäng av Intel Speed Step i BIOS

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

märke på agget?
vad får du mer specifikt för fel? blir det bara svart och den startar om eller får du grafikfel osv?

Permalänk
Medlem

Den stängs av tar ca 10 sec sen startar den igen, ska kolla agget närsom ska bara käka först

Permalänk
Medlem

öppna nyss o kolla och såhär stod de på den

AC Input: 115vac 10.7A / 230 Vac 6.2A at frequency - 60/50 Hz

Dc output: +3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5VSB
Min- 1.0A 1.0A 0.5A 0.5A 0A 0.1A
Max- 24A 32A 21A 22A 0.6A 2.0A

Och ska förklara problemet bättre, spelet startar upp men så stängs datan av och är avstängd i ca 10 sec sen startas den upp igen

Permalänk

Är grafikkortet inkopplat med molex till pci-e 6-pins adaptrar eller direkt från nätaggregatet? Så här ser adaptern ut:

Den svarta kontakten sitter i grafikkortet och de vita kontakterna i nätaggregatet, om nu grafikkortet är inkopplat med adaptrar.

Permalänk
Medlem

Den är ikopplad som den vänstra.

Har dock sladd för den högre med.

Permalänk

Ladda hem HDtune och kolla hur varma hårddiskarna är, min dator kraschade utav bara fan då min systemdisk gick i 56*C (Extremt mycket för en hårddisk!)

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Den håller sig på 43*c

Permalänk

Alltså grafikkortet är inkopplat med två såna där svarta som går direkt från nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

det är ikopplad med 2 såna yes

Permalänk
Citat:

det är ikopplad med 2 såna yes

Okej, för nätaggregatet borde räcka (har tillräcklig effekt på 12V-linorna) men det kan ändå vara defekt. Kan du pröva med ett annat nätaggregat?
Kanske även med ett annat grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

öppna nyss o kolla och såhär stod de på den

AC Input: 115vac 10.7A / 230 Vac 6.2A at frequency - 60/50 Hz

Dc output: +3.3V +5V +12V1 +12V2 -12V +5VSB
Min- 1.0A 1.0A 0.5A 0.5A 0A 0.1A
Max- 24A 32A 21A 22A 0.6A 2.0A

Och ska förklara problemet bättre, spelet startar upp men så stängs datan av och är avstängd i ca 10 sec sen startas den upp igen

vivet fortfarande inte MÄRKET och hur GAMMALT det är

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRQKAN
vivet fortfarande inte MÄRKET och hur GAMMALT det är

Märket borde inte spela någon roll, 12V-linorna är det viktiga.

Låt oss säga att märket är OCZ, vad säger det dig som kan hjälpa honom lista ut felet? Inget. Det är 3 månader gammalt, vad säger det dig som kan hjälpa honom lista ut felet? Inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Märket borde inte spela någon roll, 12V-linorna är det viktiga.

Låt oss säga att märket är OCZ, vad säger det dig som kan hjälpa honom lista ut felet? Inget. Det är 3 månader gammalt, vad säger det dig som kan hjälpa honom lista ut felet? Inget.

om det är OCZ och är 3 månader gammalt så borde det ju inte vara något problem med nätagget om det inte är defekt om det hade varigt något random märke och 1,5 år gammalt så är det ju en annan sak, märkes varor håller bättre.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

kolla nyss cpu tempen när ja starta wow o den gick upp från runt 40 till 55*c

Permalänk
Citat:

kolla nyss cpu tempen när ja starta wow o den gick upp från runt 40 till 55*c

55c är inte så jättefarligt. Vad är det för chassi och vad finns det för kylning i det?

Permalänk
Medlem

Det är ett coolermaster chassi. med vanlig kylning : 2 fläktar på graffekortet , processor fläkt, nät agget med

Permalänk
Medlem

Men Aoloe det finns annat än processor som kan överhätta, moderkort, hårddisk, grafikkort(fläkthastigheten brukar öka vid hettning av gpu). kan du ladda ner HWmonitor eller något och kolla alla temps?

Permalänk
Citat:

Det är ett coolermaster chassi. med vanlig standard kylning : 2 fläktar på graffekortet , processor fläkt, nät agget med

Chassifläktar? Vilket Cooler Master chassi? Finns hundratals!

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 334, Svart
Är ungefär lika dant som de, samma plats på fläktarna

Permalänk
Citat:

Cooler Master Elite 334, Svart
Är ungefär lika dant som de, samma plats på fläktarna

Hur många fläktar är det?