Köpa denna SSD, bra köp?

Permalänk

Köpa denna SSD, bra köp?

Hej jag är väldigt sugen på att köpa en
Kingston SSDNow V Series 2,5" 40GB
Som vad jag förstår ska vara en intel G2 fast med bara 40GB?
Alltså vettig hastighet och inte bli jätte seg efter 10min?
TRIM stöd finns ännu inte men ska finnas så såsmåning om, hur viktigt är TRIM? Klarar man sid några månader utan det?

Jag ska använda disken i min samsung NC10 netbook. Jag vill inte lägga dubbelt så mycket pengar för att få ytterligare 40GB, jag har ändå nästan inget på den.

Och till sist, kan jag klona den disken jag har nu på SSD:n så jag slipper installera om xp och allt drivrutin krångel osv? Installationen är bara någon månad gammal så den är fräsch nog.

Så, finns det några argument till att inte byta eller välja en annan disk?

Visa signatur

Hej

Permalänk

+ Nej, inga argument annat än att du kommer höra "l33t users" som tycker att din skrivhastighet är låg.

+ TRIM är inte ngt livsnödvändigt för Intel-diskar. Prestanda kommer gå ner med några procent (räknas i 10-talet %) men jag tror att den riktiga begränsningen kommer sitta i den SATA-krets som används i netbook'n din (de brukar vara ordentligt strypta för att bättra på batteritiden)

+ Det går bra att klona. Om du installerar om kan du oxå "aligna disken" men jag tror inte att du kommer märka ngn skillnad IRL om du inte "alignar" disken, skillnaden i desktops för aligned vs non-align rör sig troligtvis kring 5-10% för Intel-diskar. Se bara till så att du deaktiverar den automatiska defragmenteraren.

Permalänk

Jo, skrivhastigheten är låg. Men högre än för min 2,5" 5400rpm disk.

Tack för svaren.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Jo, skrivhastigheten är låg. Men högre än för min 2,5" 5400rpm disk.

Tack för svaren.

Även om den sekventiella skrivhastigheten är rätt låg på kingstongs 40GB disk med Intel kontrollern är fortfarande den slumpmässiga 4kb skrivningen mycket högre än många andra SSDs så den lär ändå upplevas som ett prestanda monster
jag orkar inte rota fram benchmarks, men jag har läst ett par iaf som "bevisar" detta.
Det jag finner mest begränsande med den disken är bristen på utrymme
Men på en laptop som inte ska ha hur mycket saker som helst installerat/sparat så är den perfekt!

Permalänk
Medlem

Ska installera win7 home premium x64 på en Kingston SSDNow V Series 2,5 40GB ikväll hos en polare på hans Dell Studio, återkommer senare med resultat...

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Kingston SSDNow V Series 40GB
Dell Studio 1737, Win 7 Home Premium x64, AHCI, Windows startar på 15 sekunder

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Kingston SSDNow V Series 40GB
Dell Studio 1737, Win 7 Home Premium x64, AHCI, Windows startar på 15 sekunder

Mycket trevlig bild.

Skrivhastigheten var inte mycket att hurra för men läshastigheten är ju fortfarande snabb. Själv så skulle jag vilja ha en ca 10GB SSD för att ha till HTPCn. Vill helst inte betala lika mycket som för en 40GB SSD.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Kingston SSDNow V Series 40GB
Dell Studio 1737, Win 7 Home Premium x64, AHCI, Windows startar på 15 sekunder

Jag instämmer med tidigare inlägg - en trevlig bild och man får ta vad disken är tänkt för - som en boot-disk med OS och några program till och till det ändamålet tycks den här SSD-disken vara bara bra till.

OT. Här är en test på denna Kingston 40GB SSD-disk, från Benchmark Review (för den som inte har sett den tidigare):
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

/Saint25

Permalänk

Jag fick också denna disk som jag beställt från komplett idag (tillsammans med ett Radeon 5770), jag har precis blivit klar med installationen av windows 7 och lite program.
Lägger till mitt test med crystaldiskmark, rätt bra värde i denna disk ändå. Ett plus i kanten också för att jag fick retail-versionen med skenor och kablar, förväntade mig oem-förpackning.

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att på en del bärbara datorer kan benchen öka om man ändrar i Kontrollpanelen/Energialternativ/Ändra ditt energichema/Avancerade Energialternativ, där maxade jag upp en del saker och fick 19.70 read & 44.62 write på 4k i CrystalDiskMark (istället för resultatet, se ovan) med min kompis Dell Studio 1737. Fast det märks ingenting IRL.

EDIT: i win7 alltså

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

RIP Kingston 40GB

Kingston har tydligen beslutat att lägga ned tillverkningen av sin 40GB-modell.

Se post:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=975...

Dock ska de senare i feb släppa en 30GB med TRIM:

http://www.earthtimes.org/articles/show/kingston-digital-rele...

Jag beställde i dagarna en Kingston 40GB ifrån Dustin. Får väl se om de har nån disk öht. Jag lär ju inte acceptera en större Kingston, eftersom de har såpass kassa styurkretsar att deinte funkar som systemdisk.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Re: RIP Kingston 40GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pholostan
Kingston har tydligen beslutat att lägga ned tillverkningen av sin 40GB-modell.

Se post:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=975...

Dock ska de senare i feb släppa en 30GB med TRIM:

http://www.earthtimes.org/articles/show/kingston-digital-rele...

Jag beställde i dagarna en Kingston 40GB ifrån Dustin. Får väl se om de har nån disk öht. Jag lär ju inte acceptera en större Kingston, eftersom de har såpass kassa styurkretsar att deinte funkar som systemdisk.

Ja, man får hoppas att den kommer ut och är bra - den nya mjukvaran från Kingston.

Jag hoppas du får tag på en Kingston 40Gb SSD-disk från kanske den sista sändningen från tillverkaren? Annars får du titta efter Intels egna 40GB SSD-disk eller så är alternativet att vänta i några månader till tills det kommer ut fler och nya SSD-diskar.

Tja, de gamla Kingston V-serien med JM602 kontrollern är inte så trevlig med deras V+ serie med Samsung kontroller är inte så dålig och kan fungera som en systemdisk men de är mer kostsamma att köpa än 40GB SSD-disken. Du kar väl sett SweClockers SSD-test (?): http://www.sweclockers.com/artikel/6190-prestandadatabas_soli...

Här är någon som redan har försökt uppdatera en Kinston SSD-disk med Intels mjukvara med TRIM - som misslyckades.
http://www.overclock.net/hard-drives-storage/642728-tried-upd...

Här en länk på vad 3st Kingston 40GB SSD-diskar kan prestera i RAID-0.

PERC 6/i + 3xRAID0 Kingston 40GB SSD
http://www.overclock.net/hard-drives-storage/642715-perc-6-i-...

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Kingston SSDNow V Series 40GB
Dell Studio 1737, Win 7 Home Premium x64, AHCI, Windows startar på 15 sekunder
http://www.imagehost.se/images/58w5jff7.png

Säker på att den körs i AHCI? Det står ju IDE på AS SSD Bench.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Säker på att den körs i AHCI? Det står ju IDE på AS SSD Bench.

Japp det är i AHCI mode, äldre versioner av AS SSD visar IDE tex version "1.2.3577.40358" visar IDE, medans version "1.4.3645.3568" visar msahci

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Re: Re: RIP Kingston 40GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Jag hoppas du får tag på en Kingston 40Gb SSD-disk från kanske den sista sändningen från tillverkaren? Annars får du titta efter Intels egna 40GB SSD-disk eller så är alternativet att vänta i några månader till tills det kommer ut fler och nya SSD-diskar

Dustin flyttar fram lev-datum hela tiden, nu senast fick jag början på feb. Jag tror jag avbeställer, det kommer nog ingen disk därifrån.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: RIP Kingston 40GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pholostan
Dustin flyttar fram lev-datum hela tiden, nu senast fick jag början på feb. Jag tror jag avbeställer, det kommer nog ingen disk därifrån.

Ja, chansen är väldigt liten (av allt jag har läst på nätet den senaste tiden) att det inte blir mer 40GB SSD-diskar från Kingston vilket tyvärr inte Dustin med fler datorbutiker inte ännu har uppfattat det, för Kingston har gått ut med information som finns upplagt på flera olika forums om det. Jag tycker det är lite synd om de kunder som väntar och väntar och så blir det inga varor efter några månaders väntan. Du vet kanske redan att Kingston börjar nu utöka samarbetet med Toshiba och senare även med nya SandForce?

Det är upp till dig om du ska hoppas på att 40GB disken kommer in... alternativet är att köpa något annan SSD-disk nu eller ha is i magen (om man kan göra det) och vänta ut fler produkter på marknaden under våren.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: RIP Kingston 40GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pholostan
Dustin flyttar fram lev-datum hela tiden, nu senast fick jag början på feb. Jag tror jag avbeställer, det kommer nog ingen disk därifrån.

Jag beställde också från dustin långt före jul. Fick ett preliminärt leveransdatum på 17 dec, vilket snabbt flyttades fram till 21 jan. Avbeställde skiten igår när jag upptäckte att det nu flyttats till 5 feb. Hittade den i lager hos Misco så jag skickade en beställning direkt. Får tydligen med monteringsskenor och kablage också, vilket man inte skulle få från dustin.

Permalänk
Medlem

Den 40GB SSD-disk som Misco har fått in i lager är väl full versionen och inte OEM-varianten (utan tillbehör) som tidigare såldes på bl.a Dustin men då Kingston har gått ut med att leveransen är stoppad, så är det nu gissningsvis ett restlager som säljs ut som Misco har kommit över... så länge det varar.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Verkar så. Dustin meddelade iaf mig att de inte kunde leverera någon Kingston-disk. De tyckte jag skulle köpa en Intel 40GB istället.

EDIT: Apropå Kingston...

Kingston adds new, TRIM-enabled SSDNow V+ drives

Citat:

Shortly after lifting the veil over its ultra-cheap, 30GB SSDNow V solid-state drive, Kingston has gone and introduced a new generation of SSDNow V+ products that feature TRIM support, capacities as high as 512GB, and higher maximum performance ratings.

The new drives still have 2.5" form factors, 300MB/s Serial ATA interfaces, and multi-level-cell flash memory. Thanks to TRIM capabilities, however, write performance shouldn't degrade so much as users delete files and attempt to write previously occupied blocks with new data. Kingston has also pushed top rated sequential speeds to 230MB/s for reads and 180MB/s for writes, up from a 220MB/s maximum read speed in the previous-gen 256GB SSDNow V+.

Verkar som bla Dustin kommer ta in dem i lager.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Har just flashat min Kingston 40GB till Intels senaste firmware och även aktiverat TRIM, funkar alldeles ypperligt nu!

Kika här; http://www.overclock.net/ssd/656984-how-get-your-kingston-40gb-ssd.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J-Wiz
Har just flashat min Kingston 40GB till Intels senaste firmware och även aktiverat TRIM, funkar alldeles ypperligt nu!

Kika här; http://www.overclock.net/ssd/656984-how-get-your-kingston-40gb-ssd.html

kan man göra de på 64GB an 80 och 128 eller bara på 40 gigan

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
kan man göra de på 64GB an 80 och 128 eller bara på 40 gigan

Vad jag vet är det bara 40GB som är baserad på Intel-grejjor vilket är krav för att det där ska funka..