Permalänk
Medlem

vägguttag 2 x tv och 1 x data

Hej alla,

ska tapetsera om så jag rev ner väggarna hemma samtidigt för att dra om lite el eftersom kontakterna var så idiotiskt placerade innan. Tänkte även passa på att dra lite kablage för ett enklare hemnätverk.

Jag skall dra en kabel från datarummet till tv rummet och en kabel fr datarummet till vardagsrummet. I datarummet sätter jag en enkel patchbox.

Från vardagsrummet skall jag dra 2 tv antenn kablar till tv rummet och ev vidare till datarummet.

Datakabel: Bor i ett gammalt hus med ojordade kontakter så jag tänkte köra på UTP kabel. Bra val?

TV: Har 2 kablar fr antenn till box så man kan spela in på en kanal och titta på en annan samtidigt. Parabolkabeln kommer in i vardagsrummet där jag vill ha en dosa med 2 tv antenn uttag samt ett datauttag.

Därifrån skall tv kablarna dras till tv rummet där jag återigen vill ha ett uttag med 2 tv antenn och en data.

Eventuellt vill jag dra antenn från tv rummet till datarummet där det räcker med ett uttag med endast 2 tv uttag.

Hur skall jag koppla tv antennen? Skall dessa seriekopplas med ett slutmotstånd på sista uttaget eller skall jag splitta av kabeln innan med en splitdosa (1 -> 2 alt 3) enl. parabol split dosa a) Vard rum b) tv rum (c)) datarum. Ngn som vet vilket som ger bäst signal?

Jo höll på att glömma orginalfrågan, vart kan man hitta en 2tv 1data kontakt? Har snart letat ihjäl mig. Hittar bara tv radio och ngn konstig rund data kontakt (vill ha 4kantig som på nätverkskortet)

tack på förhand

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Inaktiv

Låter farligt det där

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig trillat över ett sådant uttag, kan nog bli svårt att hitta. Kan hända att du kan använda ett uttag för bnc-coax + rj-45 och göra någon mod på det.

Kan du inte köra med en infälld (eftersom du ändå håller på och renoverar om?) 1 eller 2portars RJ-45 för nätverk och sen en separat för TV-coaxkablarna? Blir ju två 'dosor', men troligtvis enklare.

Nu är jag inte mästare när det gäller parabol och antenner, men varför dra två antennkablar från parabolen? Du använder en box för att konvertera signalen, och kan du inte splitta den så sent som möjligt? Du kopplar allt i serie, sätter en 3-vägs splitter 'i' varje uttag. På så sätt slipper du att dra dubbla antennkablar överallt. Då är ett problem att hitta ett uttag med 2x TV (som du säger). Ett annat alternativ är att köra med färdiga serie-uttag (och avsluta med ett sluttag i datorrummet). Sen så sätter du en 2-vägssplitter så nära boxarna som möjligt.

Jag hade dragit bra low-lossantennkabel, och oskärmad cat6-nätverkskabel.

Måste ju glänsa med lite paint skills:
http://rushdie.mine.nu/pics/parabol_vqtrtv.jpg

Kjell & Co har en del bra uttag, även Direktronik.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

^^ Tack för förslagen men jag är ganska säker på att jag måste använda båda antennkablarna som går från parabolen.

Angående att köra 2 dosor blir det inte möjligt. Jag drar all el från hallen för att slippa plocka ner väggarna i alla rum. I tv rummet hamnar jag på en kortvägg vid dörren. Jag har satt en elkontakt under och denna kommer ovanpå. Vill helst slippa ha 3 dosor staplade på höjd då 2 dosor redan är ett gränsfall för vad som är estetiskt tilltalande. Finns inte plats att sätta dosan vid sidan pga bärande regel.

Det är lite konstigt att det inte verkar finnas ngn dosa för 2x tv och 1 data i dagens samhälle... jag kan väl inte vara den enda i världen med detta behov?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

bump i hopp om att ngn sett ett 2xtv uttag + 1x data. Har letat överallt utan resultat :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan nog garantera att det inte finns, har aldrig sett detta på elektroskandia och dom borde ju ha, däremot kan du ju använda någon av eljo's ramar för utanpåliggande montering och köpa en tv+radio insats och en rj-45 insats.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kan nog garantera att det inte finns, har aldrig sett detta på elektroskandia och dom borde ju ha, däremot kan du ju använda någon av eljo's ramar för utanpåliggande montering och köpa en tv+radio insats och en rj-45 insats.

Jo det luta åt att bygga ihop skiten själv. Ingen som sett åtminstonde en tv-tv kontakt (har bara hittat tv-radio) det hade underlättat en hel del. Jag har hyfsad koll på hur jag ska koppla patchkabeln och det finns "honor" i moduldelar... jag är dock lite mer osäker på hur man fixar tv antennen bra.. ska ju ha olika motstånd beroende på hur många kontakter man kopplar in osv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns uttagskombinationer för ALLT

TV/Data och Telefon i ett:

http://www.dipolnet.com/subscriber_terminal_outlet_signal_tv-...

//Magnus

Edit: Kanske skulle poängtera att endast stift 1,2,3,6 är anslutna - således inget POE eller Gigabit-LAN med detta uttag.