Write-cache på SSD?

Permalänk
Medlem

Write-cache på SSD?

Tja, nån som vet om Write-cache ska vara enabled på en SSD disk?

Slänger in en till fråga om mitt grafikkort.

Mitt nvidia 9800gtx kräver två 6-pin strömsladdar men har bara en som går från nätagget. Så jag använder en adapter, måste man köra två separata molex från nätagget eller kan man ta 2 molex från en sladd?

Permalänk
Medlem

Beror lite på om datorn är kopplad till en UPS för att skydda mot korrupt/försvunnen data om strömmen bryts innan cache:n skrivits. Du kan ju testa och benchmarka och se om det ger någon prestandaökning.

Ang grafikkortet: Anledningen till att en 6-pins pci-e <-> molex-adapter har just två molexkontakter och inte en, är för att kontaktstycket (molex) har färre pinnar för 12V än vad en 6-pins pci-e har, och således klarar en mindre mängd ström. Kablarna i sig klarar betydligt mer ström. Så om du kopplar in adaptern på två separata kablar från nätagget, eller en där det sitter två molex på samma kabel spelar ingen roll. Använd dock inte en Y-kabel (då det bara blir en enda 12V-pinne där då).

Det kommer säkert fungera med en molex-Y-splitter till en 2xmolex-6pins pci-e, men då är du utanför specifikationer och risken finns att det skiter sig.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket för infon!

Permalänk
Hedersmedlem

Som default använder Windows 7 något som heter cache flushing som tvingar cachen att skrivas till disken då och då men risken finns att man förlorar all data i cacheminnet om strömmen går.

När det gäller nätaggregatet så beror det på hur många och starka linor den har. T ex har Corsair bara en lina på de flesta av deras nätaggregat så där spelar det ingen roll vilken Molex man använder.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM