Månadens prestandadator februari

Permalänk
Melding Plague

Månadens prestandadator februari

Det är kul att bygga datorer, så kul att många är beredda att öppna upp plånboken rejält för att komma över de vassaste komponenterna på marknaden. Månadens dator handlar om ett riktigt kraftpaket i prestandaklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott att man fortfarande sitter på en prestandadator

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Gott att man fortfarande sitter på en prestandadator

Tänkte samma sak :). Dock saknar man SSD.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Bra jobbat (Y) Dock saknades det en skärm

Permalänk
Medlem

Vad betyder (Y)?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Vad betyder (Y)?

Tummen upp (Yes)

(N) = Tummen ner (No)

Rätta mig om jag har fel men är ganska säker på det där.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Bra jobbat (Y) Dock saknades det en skärm

Tanken är att eventuella spekulanter kan välja skärm själva och ändå hamna runt cirka 20 000 kronor.
Skärm är väldigt individuellt beroende på om man i första hand spelar, kollar film eller kanske arbetar med foton och grafik. Det är därför väldigt svårt att ge en generell rekommendation.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Tummen upp (Yes)

(N) = Tummen ner (No)

Rätta mig om jag har fel men är ganska säker på det där.

Du har helt rätt. Bara att kolla msn om man inte är säker.

Ont: Riktigt bra paket. Är precis just nu ute efter en ny dator i denna prisklass. Dock väntar jag på lanseringen av nvidias nya flaggskepp..

Kommer det ett nytt paket nästa månad?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Ser ut som en rätt hyfsad dator men köper man en core i7 920 så måste den ju klockas och det borde ni lägga lite tid på kan jag tycka för att testa er setup och rekommendation, dock finns det många guider för det men artikeln känns inte komplett utan överklockning. Jag har själv en rätt liknande setup men lite bättre minnen. Det jag tycker ni missar stort på är dock att jag inte såg något ljudkort.

Synd att inte det där moderkortet fanns när jag byggde min burk men det är å andra sidan bara att köpa till ett pcie kort för usb3 och sata 6gb/s.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Verkar som min nuvarande dator fortf. är prestandadator då, byggde den för ett halvår sen för 16.000 kr

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

har inte 930 kommit än?

känns som man får väldigt dålig spelprestanda per krona, om man körde am3 så skulle man nog kunna få in ett till 5870, utan att tumma så mycket på något annat.

ett tips till nästa gång är en rekomendation av os, nog för att det är ungefär lika personligt som skärmen kan man ändå till en sån här dator rekomendera win 7 ultimate 64 bit, och till en budget dator på 2k så bör man snarare rekomendera typ ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
har inte 930 kommit än?

känns som man får väldigt dålig spelprestanda per krona, om man körde am3 så skulle man nog kunna få in ett till 5870, utan att tumma så mycket på något annat.

ett tips till nästa gång är en rekomendation av os, nog för att det är ungefär lika personligt som skärmen kan man ändå till en sån här dator rekomendera win 7 ultimate 64 bit, och till en budget dator på 2k så bör man snarare rekomendera typ ubuntu

5870 flaskhalsar ju nästan på en vanlig i7 så tror knappast en am3 processor är bättre, dessutom är inte Crossfire en stabil lösning för den som vill ha prestanda, inte 'meckdator'

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag tyckte dvd:n var dyr.. får en brännare för 300:- idag..
skulle lagt dom pengarna på ett bättre chassi..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matwik
Jag tyckte dvd:n var dyr.. får en brännare för 300:- idag..
skulle lagt dom pengarna på ett bättre chassi..

Jag är inte helt säker, men jag tror att det är för att det är en blu-ray.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Inget ljudkort? :s En dator som har jäklig bra prestanda och men skit ljud.

Permalänk
Medlem

Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det är kul att bygga datorer, så kul att många är beredda att öppna upp plånboken rejält för att komma över de vassaste komponenterna på marknaden. Månadens dator handlar om ett riktigt kraftpaket i prestandaklassen.

Läs artikeln

Jag sågar tyvärr ert paket.
Särskilt inte i klass med vad jag skulle vilja kalla "månadens paket.
Ni skriver även motsägelsefulla saker.

A) Det är kul att bygga datorer. Check.

B) så kul att många är beredda att öppna upp plånboken rejält.

Fail.
Man kan inte säga att det är funfactorn i byggandet som gör att man vill öppna upp plånboken. Ologiskt, motsägelsefullt, ogenomtänkt uttalat.

C) Månadens dator handlar om ett riktigt kraftpaket i prestandaklassen.

Fail.
Datorn är kraftfull. Men det är ingen konst att skapa ett datorpaket som är kraftfullt.
Det som är en konst, en passion att bygga ett paket som är kraftfullt OCH prisvärt.

Månadens dator handlar om ett riktigt onödigt dyrt kraftpaket i prestandaklassen.

Det byggandet som är så roligt, sker till mestadels helt teoretiskt, dvs innan du ens börjat skruva.

Sweclockers staff:
Jag förväntade mig att ni var mer intouch med datorbyggandet.
Släng gärna iväg ett mail eller PM för förslag från mig till nästa version av månadens dator.

En liten jämförelse:

Sweclockers Staff förslag:

Syftet med paketet ser ut att vara en speldator då det har ett 5870 kort.
Summa: Onödigt dyr speldator.
Mitt förslag: Lägg prestandan där den märks i spel.

Komponent Lägsta pris
Intel Core i7 920 2499:-
Asus P6X58D Premium 2834:-
OCZ Gold XTC DDR3 1600 MHz 6GB 1507:-
ATI Radeon HD 5870 1GB 3420:-
Intel X25-M G2 80 GB 2005:-
Samsung Spinpoint F3 1TB 795:-
LG CH08LS10 931:-
Fractal Design Define R2 767:-
Corsair CMPSU-750HX 750W 1315:-
Corsair Hydro Series H50 669:-

Totalt (ca): 17 000 kronor inkl. moms.

MX510.'s förslag

Komponent Lägsta pris
AMD Phenom II X4 965 Black Edition 1609:-
Asus M4A785TD-V EVO 822:-
A-Data XPG Plus Series DDR3 1600MHz 2x2GB 840:-
2st ATI Radeon HD 5870 1GB 3420:- (2x =6840)
Samsung Spinpoint F3 1TB 795:-
Sony Optiarc AD-7240S 203:-
Fractal Design Define R2 767:-
Corsair CMPSU-750HX 750W 1315:-

Totalt (ca): 13 191 kronor inkl. moms.

Ca dubbel prestanda i spel, för 4000:- lägre pris.

Epic Win MX510.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Jag sågar tyvärr ert paket.
Särskilt inte i klass med vad jag skulle vilja kalla "månadens paket.
Ni skriver även motsägelsefulla saker.

A) Det är kul att bygga datorer. Check.

B) så kul att många är beredda att öppna upp plånboken rejält.

Fail.
Man kan inte säga att det är funfactorn i byggandet som gör att man vill öppna upp plånboken. Ologiskt, motsägelsefullt, ogenomtänkt uttalat.

C) Månadens dator handlar om ett riktigt kraftpaket i prestandaklassen.

Fail.
Datorn är kraftfull. Men det är ingen konst att skapa ett datorpaket som är kraftfullt.
Det som är en konst, en passion att bygga ett paket som är kraftfullt OCH prisvärt.

Månadens dator handlar om ett riktigt onödigt dyrt kraftpaket i prestandaklassen.

Det byggandet som är så roligt, sker till mestadels helt teoretiskt, dvs innan du ens börjat skruva.

Sweclockers staff:
Jag förväntade mig att ni var mer intouch med datorbyggandet.
Släng gärna iväg ett mail eller PM för förslag från mig till nästa version av månadens dator.

En liten jämförelse:

Sweclockers Staff förslag:

Syftet med paketet ser ut att vara en speldator då det har ett 5870 kort.
Summa: Onödigt dyr speldator.
Mitt förslag: Lägg prestandan där den märks i spel.

Komponent Lägsta pris
Intel Core i7 920 2499:-
Asus P6X58D Premium 2834:-
OCZ Gold XTC DDR3 1600 MHz 6GB 1507:-
ATI Radeon HD 5870 1GB 3420:-
Intel X25-M G2 80 GB 2005:-
Samsung Spinpoint F3 1TB 795:-
LG CH08LS10 931:-
Fractal Design Define R2 767:-
Corsair CMPSU-750HX 750W 1315:-
Corsair Hydro Series H50 669:-

Totalt (ca): 17 000 kronor inkl. moms.

MX510.'s förslag

Komponent Lägsta pris
AMD Phenom II X4 965 Black Edition 1609:-
Asus M4A785TD-V EVO 822:-
A-Data XPG Plus Series DDR3 1600MHz 2x2GB 840:-
2st ATI Radeon HD 5870 1GB 3420:- (2x =6840)
Samsung Spinpoint F3 1TB 795:-
Sony Optiarc AD-7240S 203:-
Fractal Design Define R2 767:-
Corsair CMPSU-750HX 750W 1315:-

Totalt (ca): 13 191 kronor inkl. moms.

Ca dubbel prestanda i spel, för 4000:- lägre pris.

Epic Win MX510.

Sämre CPU, Dagens spel är CPU krävande.
Mindre RAM, Dagens spel käkar mer av detta.
Crossfire, Dålig prestanda i många spel, inte värt priset eller elräkningen.
SSD, Var är denna? Du kan INTE jämföra en 1TB 7200rpm med SSD, du är rolig du.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

MX510, dom sa väll aldrig att deras dator var för just spel?

Det är en all around dator med bra prestanda för den pengen som är snabb på alla punkter.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Ang minnen så får du väl ut max 1066MHz på 1366 ?

Isåfall skulle jag ta t.ex. GeIL Ultra DDR3 PC8500/1066MHz CL7 3x2GB.

Billigare och snabbare.

Gör om, gör rätt.

Permalänk

MX510, ingen SSD-hårddisk?? Och du säger att du är "in touch" med datorbyggandet?

Enligt mig har den person som idag bygger ihop en Allround dator för över 10k och utelämnar SSD gjort ett riktigt dåligt val..

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gargamel123
Ang minnen så får du väl ut max 1066MHz på 1366 ?

Isåfall skulle jag ta t.ex. GeIL Ultra DDR3 PC8500/1066MHz CL7 3x2GB.

Billigare och snababare.

Gör om, gör rätt.

Saxat från: http://www.intel.com/

"What is the maximum frequency for DDR3 memory when used with Intel® Core™ i7-900 processor series?

These processors support DDR3 memory with a maximum frequency of 1066 MHz. If faster DDR3 memory is used (such as 1333 MHz or 1600 MHz), it will be down-clocked to operate at 1066 MHz."

Så det du säger stämmer..

Visa signatur

"Everyone is an idiot, not just the people with low SAT scores. The only differences among us is that we're idiots about different things at different times. No matter how smart you are, you spend much of your day being an idiot." - Scott Adams

Permalänk
Avstängd

Jag är fan sugen på att köpa en ny dator men min dator får duga tills 6000 serien av ati har kommit ut:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Sämre CPU, Dagens spel är CPU krävande.
Mindre RAM, Dagens spel käkar mer av detta.
Crossfire, Dålig prestanda i många spel, inte värt priset eller elräkningen.
SSD, Var är denna? Du kan INTE jämföra en 1TB 7200rpm med SSD, du är rolig du.

Ja lite sämre CPU i spel. Men stor skillnad i pris när det kommer till pris för grundsystemet med moderkort, minne och cpu.

Mindre RAM det stämmer. Men du vet att spel är 32 bitars va? Allt över 4GB på en spelplattform är 100% onödigt.
Eh Nej, dagens spel käkar inte mer minne. I alla fall inte på sånt sätt att man behöver mer än 4GB RAM. Fail.

Det blir 7000:- mindre dyrt med ett 5870. Bättre. Win.

SSD finns inte med för prestandan märks inte i spel. I alla fall inte så det är värt 2000:- för några sekunders mindre väntan vid laddning av karta. Fail.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
MX510, dom sa väll aldrig att deras dator var för just spel?

Det är en all around dator med bra prestanda för den pengen som är snabb på alla punkter.

Jag vet inte om dom skrev att datorn var till för något speciellt egentligen. Det gör datorn ännu mer onödigt dyr.
Tex, om man surfar och gör arbete på datorn till 80% så behövs ingen i7 eller 5870.
Så eftersom både i7 och 5870 finns med, så tolkade jag det som att datorn skulle användas till spel till 80%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
MX510, ingen SSD-hårddisk?? Och du säger att du är "in touch" med datorbyggandet?

Enligt mig har den person som idag bygger ihop en Allround dator för över 10k och utelämnar SSD gjort ett riktigt dåligt val..

Jag har en Intel SSD 80GB G2. Har du? Jag är definitivt intouch.
SSD är en stor hype.
Alla går på den, eftersom det är så få som har den.
Folk skapar sina åsikter efter siffror, inte efter reflektion från användning.

Anledningen till att SSD är stor hype är:
- I spel är värdet av en SSD i princip ingenting. Någon sekund snabbare går det att ladda en karta. Fail.

- I Windows uppstart, finns det en skillnad, men den är inte så stor att den är värd 2000:-. Fail

- I Windows användande, så finns det en skillnad, men den är absolut inte så stor att det är värt 2000:-. Fail.

För att få snabbare Windows så gör detta:
- Köp ny processor. Spelar ingen roll om du har världens snabbaste hårddisk om din CPU är seg.
- Köp ny disk. Helst en 640GB eller 1TB som har få plattor. Dessa nya diskar är tillräckligt snabba.
- Defragga disken
- Inaktivera Superfetch och Windows Search (indexering).

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0b1n
Saxat från: http://www.intel.com/

"What is the maximum frequency for DDR3 memory when used with Intel® Core™ i7-900 processor series?

These processors support DDR3 memory with a maximum frequency of 1066 MHz. If faster DDR3 memory is used (such as 1333 MHz or 1600 MHz), it will be down-clocked to operate at 1066 MHz."

Så det du säger stämmer..

Nej det gör det inte säger jag och skriver med >1600Mhz på en i7 920.
Dvs om man
1) överklockar
eller
2) ändrar multiplarna för att köra ramminnet i default 16xxMhz och cpu in default Ghz. (Nya minnen har t o m redan färdiga profiler för att köras snabbare)

Notera att intel säger SUPPORT, vilket betyder att de officiellt inte har stöd för det inte att det inte går.

Lite likt JEDEC och ramminnen.

Permalänk
Medlem

Bra paket

@ MX 510:

Datorn var inte till enbart spel?
För den som vill köra videoredigering är sweclockers paket myyycket bättre

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt bra paket för de som vill lägga ner lite extra pengar på en ny och framtidssäker dator!

Angående ram-minnena så går det klocka upp dom i sin originalhastighet i bios om man överklockar, och om man inte överklockar så behöver man ändå inte de extra hertzen då man inte märker någon skillnad mellan de olika hastigheterna.

För de som vill ha en fin prestanda-boost så kan man lätt överklocka med hjälp av den här guiden (om man har d0 stepping): http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Sen kan jag tycka att de är ganska onödigt med en blu-ray läsare (dyrt och hur ofta stoppar du in en blu-ray skiva i datorn?), hade varit mer vettigt om det istället hade varit en blu-ray brännare.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Jag har en Intel SDD 80GB G2. Har du? Jag är definitivt intouch.
SSD är en stor hype.
Alla går på den, eftersom det är så få som har den.
Folk skapar sina åsikter efter siffror, inte efter reflektion från användning.

Anledningen till att SSD är stor hype är:
- I spel är värdet av en SSD i princip ingenting. Någon sekund snabbare går det att ladda en karta. [I]Fail.[II]

- I Windows uppstart, finns det en skillnad, men den är inte så stor att den är värd 2000:-. Fail

- I Windows användande, så finns det en skillnad, men den är absolut inte så stor att det är värt 2000:-. Fail.

För att få snabbare Windows så gör detta:
- Köp ny processor. Spelar ingen roll om du har världens snabbaste hårddisk om din CPU är seg.
- Köp ny disk. Helst en 640GB eller 1TB som har få plattor. Dessa nya diskar är tillräckligt snabba.
- Defragga disken
- Inaktivera Superfetch och Windows Search (indexering).

Lycka till.

Kolla min sign så ser du...

Jag gör väldigt mycket på min dator utöver att spela spel, har igång många program samtidigt och gillar att t.ex rendera samtidigt som jag smärtfritt vill kunna öppna andra applikationer. Kan lova att sedan jag införskaffade min SSD har jag aldrig upplevt att C:/ står och tuggar och att man får sitta och vänta på att ett program ska starta...

Men enligt dig så är:
...SSD hårddiskarnas prestanda är inte tillräcklig för att lägga ut 2000:- extra.

...dagens crossfire-prestanda för 3420:- extra som dessutom bara märks i vissa spel och ger likvärdig eller t o m sämre prestanda i många spel ett bättre alternativ? Kan ju tillägga att den prestandan BARA märks i spel också...

Edit:
Bara för att klargöra hade jag själv inte köpt swec's dator, men det främst eftersom jag aldrig köper datorer i den prisklassen då det mesta känns icke-prisvärt.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Core i7 860 slår väl i7 920 i princip allt? Billigare moderkort också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Text

Tycker du är på cykeltur både här & där.

Har du någon Phenom att jämföra med hemma t.ex? - Det har jag, ett par stycken t.o.m.
och de (940/955) har inte mycket att hämta mot i7. Har två i7 själv; en 860 & en 950.

Tycker också att SSD:n gör en väldig skillnad - inte i spel givetvis - men överallt annars.
Jag skrev i någon annan tråd att jag har en laptop med SSD som spöar båda mina
Phenom-system, samt det med 860:n (som är en HTPC), i systemrespons/uppstart/vanligt användande.

Det jag har att invända mot datorn SweC har byggt är chassiet.
Ett I7-system på 1366-sockeln idag är ett high-end-system. Define R2 är ett budgetchassie.
Är man ute efter mesta möjliga prestanda må det vara helrätt,
men någon egentlig systembalans blir det inte utan ett bättre chassie.

Mvh

Permalänk

Bara 2st 120mm fläktar förmonterade i chassit är ett skämt, det, +att PCI-E portarna på moderkortet sitter väldigt nära varandra vilket medför att 2st grafikkort kommer vara ihopklistrade med varandra= inget luft till korten, allt det gör att jag inte ens vågar tänka på hur höga grafikkortens temps skulle vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Core i7 860 slår väl i7 920 i princip allt? Billigare moderkort också.

Eh, nej, tvärtom nästan.