Android-apps du inte klarar dig utan

Permalänk

Android-apps du inte klarar dig utan

Tänkt, vi kan ju starta en tråd likt den som är för iPhone om vilka apps man inte klarar sig utan?

Får väl säga TouchDown sync. Kan tyvärr inte komma på någon annan då jag bara kört android i två dagar.

Kom med din lista, gärna med en kortförklaring också

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Här kommer en lista över de programmen jag använder mest utöver de som följde med på min HTC Hero, mycket nöje!

Innan du benar av listan nedan skulle jag rekommendera dig att installera Barcode Scanner.
Det är en streckodsläsare som kan läsa av QR-codes med hjälp av mobilens kamera, vilket gör att du slipper söka manuellt efter programmet i Android Market. QR-koden finns till höger på den länkade sidan (Androlib.com(Otroligt seg sida för tillfället))

I bokstavsordning:

Advanced Task Killer
Aktivitetshanteraren för din telefon! Låter dig övervaka mängden ledigt RAM och döda onödiga bakgrundsprocesser.

AndChat
En IRC-klient för Android som klarar det mesta. Fungerar fint i bakgrunden och kan ställas in att vibrera vid highlights etc.

RealCalc
En miniräknare som klarar lite mer än den inbyggda. Tänk en TI-83:a minus graffunktionen.

Compass
En kompassapplikation som utnyttjar den inbyggda kompassen i din telefon, inte många telefoner som har en sådan dock. Integrerad med GPS:en.

Currency Converter
En valutaomräknare som synkar mot ECB. Trevlig att ha på resan.

ConnectBot
SSH/Telnet-klient, ger många nördpoäng!

Digital Clock
Gör om din telefon till en väckarklocka, använder hela skärmen för att visa en tydlig digitalklocka.

Dolphin Browser
Den bästa webbläsaren till Android, ett måste! Bra tabfunktioner, gestures, multi touch-kompatibelt.

Facebook
Den officiella Facebook-applikationen är inte den mest funktionsspäckade, men den fungerar bra och känns mest välpolerad av de många Facebookprogrammen.

FxCamera
Småkul fotoapplikation med många effekter.

GDocs
Syncar med Google Documents så du alltid har alla dokument tillgängliga.

Metal Detector
Metalldetektor som utnyttjar telefonens magnetiska kompass för att känna av förändringar i den magnetiska flödestätheten, fungerar sisådär, kul "partytrick".

Periodic Table
Den periodiska tabellen helt enkelt. Löjligt mycket information utlovas!

Photoshop.com Mobile
Väldigt enkel bildredigerare, fungerar bra för att justera mättnad, ljusstyrka osv. men inte mycket mer.

Prisjakt
Löjligt fiffig applikation! Låter dig scanna streckkoder och finna bästa pris direkt med hjälp av Prisjakt. Integrerat med GPS:en för smartare shopping.

Shazam
Undrar du vilken låt som spelas på radion? Shazam vet! Håll telefonen framför högtalaren så letar programmet upp låtinformationen.

Skype
Skype i din Androidlur, något begränsad funktionalitet.

Spotify
En av de bästa Androidapplikationerna, alla kategorier! Spotify när du är på språng. Kräver Spotify Premium.

SR Player
Sveriges Radios webradio, fungerar utmärkt i bakgrunden.

TV-Guide
TV-tablån i mobilen.

Unit Converter
Kilo till pounds, meter till feet, Newton till... Ja, du fattar.

Wifi Analyzer
Håll koll på WLANen omkring dig. Många bra funktioner!

Återkommer med speltips senare.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Lite tips från mig med:
PacktrackDroid
För alla oss ivriga som väntar på paket - Se status för ditt paket direkt i din android-lur, få en notifiering vid ny status osv. osv. Mycket treligt.

Meebo IM
IM-klient med stöd för AIM MSN Yahoo Facebook MySpace Google Talk Jabber and ICQ. Jag tycker Meebo är den klient som funkat bäst för mig än så länge.

MobisleNotes
Anteckningapp med stöd för checklists. Inte det mest avancerade anteckningsprogrammet, men det är snyggt, snabbt och enkelt. Vilket räcker bra för mig.

Layar Reality Browser
Lysande exempel på Augmented Reality, se mer på http://layar.com/

Återkommer med fler när jag kommer på dem..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bra tips där. Jag är ny på androidmarknaden, några fler tips?

Permalänk
Medlem

*bokmärkt*

Ska skaffa en Androidlur inom en mkt snar framtid

Mod, kan vi få lite klister?

Permalänk
Medlem

XBMC Remote
Helt otroligt, kan styra i princip allt på min media center.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

GPS Status - Kompass och koordinater, visar hastighet. Kan lagra koordinater och visa vägen dit (eller om man vill skriva in egna)

WeekNow - Vilken vecka det är i statusfältet

Solitaire - Lite kortspel

[omg]Pokédroid - Pokédex i mobilen!!!![/omg]

Light Racer 3d - Tronix spel

Floating Image - Häftigt sätt att visa

Permalänk
Medlem

aBlackbook - en svart bok så du har alla dina ragg samlade

AK notpad - enkel anteckningsapp

Aldiko - dra hem mängder med e-böcker och läs!

Astro - bästa filhanteraren

Barcode scanner

Bubble - vattenpass, använt det förvånansvärt många ggr

Contact2Sim - Ofattbart att Heron inte har möjligheten att kopiera alla kontakter till SIM!

CoPiloteLive - Navigator

Countdown widget - Räknar ner till något

Documents to go - läs diverse dokument av diverse typer

Hi MSN - Msn

iMusic - Sök och ladda hem vilken låt du vill, gratis och olagligt

iconic memory - spel som tränar minnet

Periodic table - allt du behöver veta om periodiska tabellen och mycket mer

phonalyzer - kolla hur du använder din telefon

Prisjakt - ovärderlig uta i butikerna

Pubmed Mobile - läs artiklar

Retro defence - spel

Robo defence - spel

Shazam - vill du veta vilken låt som spelas nu?

SMS Backup - skicka alla dina sms till ditt gmail kontinuerligt.

SMS backup & restore - spara dina SMS till en fil och återkspa dem om du vill

SMS quick delete - bra att ha om man har flera sms-trådar med flera hundra sms i vardera

Spare parts - extra inställningsmöjligheter

Spectrek light - spel där du jagar spöken när du har din GPS igång

Super SMS faker - fakea sms till/från dig själv ;9

Truth or dare - perfekt spel at ha för att bryta isen

Unit converter - omvandla från ett mått till alla andra mått

Vem ringde - kolla vem som inger eller har ringt dig

Where's my droid? - Perfekt at ha om man tapar bort sin mobil. Skicka ett SMS med ett förinställt meddelande och din telefon kommer tjuta som fan

Dem är dem jag vill ha, inte räknat med alla spel dock.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni inte kan har rekommenderat Handcent SMS än.
Jättesmidigt sms client som gör att man kan läsa och skriva sms i mer chat aktig stil.(Precis som iphone)

HelixLauncher - Mycket snyggare än launchern som kommer med 2.1, flyter på bra och är väldigt kompakt. (sök på market)

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Inte för att låta allt för negativ, men tråden heter ju Android-apps du inte klarar dig utan.
Skummade igenom lite vad för apps folk nämnde, och jag måste fråga Bluray exempelvis: Hur kan du INTE klara dig utan den periodiska tabellen? Eller Metal detector? Är du manisk på att hitta metallföremål? Eller TV-tablåerna, styr TVn vardagen?
Igen, inte menat att låta allt för negativ. Var något jag kom att tänka på bara.

Trodde tråden handlade om de apps som folk verkligen använder, inte "alla apps du installerat".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Inte för att låta allt för negativ, men tråden heter ju Android-apps du inte klarar dig utan.
Skummade igenom lite vad för apps folk nämnde, och jag måste fråga Bluray exempelvis: Hur kan du INTE klara dig utan den periodiska tabellen? Eller Metal detector? Är du manisk på att hitta metallföremål? Eller TV-tablåerna, styr TVn vardagen?
Igen, inte menat att låta allt för negativ. Var något jag kom att tänka på bara.

Trodde tråden handlade om de apps som folk verkligen använder, inte "alla apps du installerat".

Om vi ska vara så anala av oss så klarar jag mig perfekt utan vare sig apps eller min mobil.
O ja, jag vet att du inte skrev till mig, men ändå.

Ja hade inte klarat mig utan vattenpasset när jag skulle sätta upp en hatthylla förra veckan tex.

Permalänk

tKR att ni ska tanka grooveshark

Permalänk

Asså den här appen kan man inte leva utan:P:

http://www.youtube.com/watch?v=Z89rkzNIRU0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseVista
Asså den här appen kan man inte leva utan:P:

http://www.youtube.com/watch?v=Z89rkzNIRU0

Damn! det var coolt!

Permalänk
Medlem

Google translate for animals

Stämmer det att man inte kan köpa apps i Sverige?

Permalänk
Medlem

Istället för tv-guide så rekommenderar jag tv.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseVista
Asså den här appen kan man inte leva utan:P:

http://www.youtube.com/watch?v=Z89rkzNIRU0

Är den gratis? Fan måste ha den ju

@Chigurh: Finns det ingen Google Translate-app eller?

EDIT: hahahah kolla på länken, missuppfatta lite innan xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chigurh
Google translate for animals

Stämmer det att man inte kan köpa apps i Sverige?

Ja, tyvärr är det så, såtillvida att man inte rootat sin lur och på så vis skapat tillgång till betalmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja, tyvärr är det så, såtillvida att man inte rootat sin lur och på så vis skapat tillgång till betalmarknaden.

Alternativt att man sätter upp en emulator med tillgång till betalmarknaden: http://blogg.tthe.se/index.php/other/paid-apps-i-emulator/.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Skrivet av Adyzz:

Är den gratis? Fan måste ha den ju

@Chigurh: Finns det ingen Google Translate-app eller?

EDIT: hahahah kolla på länken, missuppfatta lite innan xD

Jag vet inte eftersom telenor fortfarande inte har fått in HTC Desire men ska svara dig så snabbt jag får den.

Permalänk
Medlem

Finns det någon app som kan visa tvtablån för Sverige.. typ som titta.tv

Permalänk
Skrivet av jca:

Finns det någon app som kan visa tvtablån för Sverige.. typ som titta.tv

tv.nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesseract:

Tack, får prova den.

Permalänk
Medlem

Fullständigt otippat att jag skulle få användning av Tricorder app:en. Idag hade Nasa filmat en jätteexplosion på solens yta,och med hjälp av min super Desire och Tricorder så kunde man se det rätt tydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

Advanced Task Killer
Aktivitetshanteraren för din telefon! Låter dig övervaka mängden ledigt RAM och döda onödiga bakgrundsprocesser.

Rekommenderar verkligen inte att köra någon Taskkiller program , det är onödigt då android själv tar hand om detta när det behövs och om man låter android göra detta själv kommer man även märka att prestandand blir bättre under tiden då den behöver lära sig hur den ska hantera program och proccesser.

Lite info om detta :
http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/

Permalänk
Skrivet av nebi908:

Rekommenderar verkligen inte att köra någon Taskkiller program , det är onödigt då android själv tar hand om detta när det behövs och om man låter android göra detta själv kommer man även märka att prestandand blir bättre under tiden då den behöver lära sig hur den ska hantera program och proccesser.

Lite info om detta :
http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/

Vad jag har märkt så stängs ju programmen aldrig av i bakgrunden utan man måste döda dem. Har ju dock endast haft min Desire i ett par dagar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Captain Donut:

Vad jag har märkt så stängs ju programmen aldrig av i bakgrunden utan man måste döda dem. Har ju dock endast haft min Desire i ett par dagar.

Den stänger av program när minnet inte räcker till längre, den börjar då med att stänga av de minst prioriterade programmen, de det var längst tid sedan du använde. Använder du bara två program hela tiden (webläsaren och mailen) och minnet räcker till båda programmen kommer de inte stängas av även om det var flera timmar sen du använde nått av dem. Programmen ligger dock i sov-läge och drar ingen processorkraft att snacka om.

Rädslan av att använda minnet känns igen från folk som bara använder Windows, Linux ser även till att använda outnyttjat minne hela tiden, till cache och sånt och är helt ofarligt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

En bra RSS läsare? Finns så många, men någon som ni vet är bättre än dom andra?