Nytt grafikkort istället för mitt8800gt

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort istället för mitt8800gt

Halloj.

Nu är det så att den ena DVI-porten på mitt grafikkort har gått sönder så jag kan inte ha ikopplat både min dator skärm och min tv på samma gång.
Det är nått mysko med den ena porten så den ena skärmen blir röd!

Så nu måste jag väll inhandla ett nytt kort och då är frågan vad!?

Det som behövs är minst en HDMI port med audio utgång till min 37" LCD tv och en DVI port till min 19" LCD dator skärm.
Prestanda mässogt så behöver det inte egentligen vara mycket bättre än mitt nuvarande 8800gt eftersom jag hittills varit ganska nöjd med det!

Jag har kollat på ATi HD4850, HD5750 och HD5770, enligt vad jag har förstått så skall alla dessa kort klå mitt nuvarande kort och passar ganska så bra in i min ekonomi!
Fördelen med 5XXX är ju att det har DX11 så det skulle ju passa bra om jag bestämmer mig för att vila min PS3 en stund men om HD4850 är bättre till ett bättre pris så kan det oxå gå!

Vad säger ni, vilket skall man satsa på eller finns det nått annat man bör kolla på?

Dator finns i sign!

Tackar

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

4890 slår 5770. Och du verkar inte vara så intresserad av spel så dx11 är nog inget för dig. Om du ska använda dx11 alla "häftiga effekter" så är 5770 helt värdelösa för det. isf får du gå uppåt kring 5850 CF 5870 CF, 5970 ifall du vill kunna använda det fullt ut. Inte ens det bästa 5970 klarar av dx11 med alla dess inställningar på max. Har haft dom alla. Nöjer mig dock med mina 5850 CF. så din PS3 får nog fortsätta svettas eller plånboken...

edit: köpa en helt ny dator kanske är ett alternativ?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
4890 slår 5770. Och du verkar inte vara så intresserad av spel så dx11 är nog inget för dig. Om du ska använda dx11 alla "häftiga effekter" så är 5770 helt värdelösa för det. isf får du gå uppåt kring 5850 CF 5870 CF, 5970 ifall du vill kunna använda det fullt ut. Inte ens det bästa 5970 klarar av dx11 med alla dess inställningar på max. Har haft dom alla. Nöjer mig dock med mina 5850 CF. så din PS3 får nog fortsätta svettas eller plånboken...

Jasså, vilka spel drar igång effekter som inte hd970 klarar av?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Behöver inte maxa alla spel, som sagt så har jag varit nöjd med mitt 8800gt, har klarat sig bra hittills i upplösningen 1280X1024!

Vilket är det bästa alternativet av 4850/5750/5770 rent prestanda mässigt?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Jasså, vilka spel drar igång effekter som inte hd970 klarar av?

Alla dx11! Grafikkorts drivrutiner är inte fullt optimerade för dx11. Herregud säger jag till en som sitter med 8800gt...När väl alla drivrutiner är optimerade kommer korten att börja svettas...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Behöver inte maxa alla spel, som sagt så har jag varit nöjd med mitt 8800gt, har klarat sig bra hittills i upplösningen 1280X1024!

Vilket är det bästa alternativet av 4850/5750/5770 rent prestanda mässigt?

Ok. Du snackade om dx11 så jag trodde du ville utnyttja det fullt ut. Vilket din dator inte klarar av. 2 st 4850 CF klår ju 5770. Vet dock inte hur mycket 4850 kostar men tror att det skulle kosta lika mycket som ett 4850. Men om du vill kan du ju köpa ett 5770 nu och lägga till ett senare. Annars om du inte vill betala fullt pris så kolla på Sweclockers marknad, Tradera, Blocket efter bättre modeller som kostar mindre än det bästa kortet du angav som tex 4890.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Skall kolla liti vad det blir mewn som starkaste kandidater efter ha läst lite test så är HD4850, 4870 och 5770!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Skall kolla liti vad det blir mewn som starkaste kandidater efter ha läst lite test så är HD4850, 4870 och 5770!

Som ett ex: http://www.tradera.com/Asus-Radeon-EAH4890-HTDI-1GD5-1GB-aukt...

Slår alla dina kort och är både bättre o billigare än dina 2 vassaste kandidater.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej min tur att säga nått. armind: jag håller inte med om vad du säger om 5770, visst 5770 är ett budget alternativ men att man inte kan maxa spel är bullshit. Jag kör crossfire med dessa kort och jag maxar alla spel utan problem det är inklusive Dirt 2. Vet inte vad du kört för clock på dina kort men här finns inga problem alls med 5770 seriern. Jag anser att 5770 är ett mycket bra alternativ om man inte har en fet plånbok.

Men valet är fritt såklart

edit: OT du slipper även köpa ett tyngre nätagg om du köper ett 5770 eller dylikt. p.s vet förövrigt att ett corsair 550W kan driva 1st 5870 & 1 st 8800 samtidigt med nya i7 920 och ett gött gäng hårddiskar utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Okej min tur att säga nått. armind: jag håller inte med om vad du säger om 5770, visst 5770 är ett budget alternativ men att man inte kan maxa spel är bullshit. Jag kör crossfire med dessa kort och jag maxar alla spel utan problem det är inklusive Dirt 2. Vet inte vad du kört för clock på dina kort men här finns inga problem alls med 5770 seriern. Jag anser att 5770 är ett mycket bra alternativ om man inte har en fet plånbok.

Men valet är fritt såklart

edit: OT du slipper även köpa ett tyngre nätagg om du köper ett 5770 eller dylikt. p.s vet förövrigt att ett corsair 550W kan driva 1st 5870 & 1 st 8800 samtidigt med nya i7 920 och ett gött gäng hårddiskar utan problem.

Det säger du? Jag säger bara vad som väntar i framtiden. Och som du säger, du kör 5770 CF. Killen ska bara köra ett och ville kunna utnyttja dx11 fullt. Men han ändrade sig. Dina 5770 är patetiska jämfört med 5970. Vänta du om någon månad.

5770 maxar alla spel. Men frågan är om man vill köra vissa spel i 20FPS?

Fortfarande är ett 4890 bättre än ett 5770.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu har ni barn kommit lite off topic...

Som sagt, DX11 vore nice men det är inte ett måste!

Undrar bara vad som vore der bästa ren prestanda mässigt och som passar mina behov samt resten av min rigg!!!

Vad är bättre? HD4850 eller HD5770, vet inte om mitt nätagg räcker till för ett HD4870!
4890 kan vi helt räkna bort och HD58XX serien går över min budget!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Det säger du? Jag säger bara vad som väntar i framtiden. Och som du säger, du kör 5770 CF. Killen ska bara köra ett och ville kunna utnyttja dx11 fullt. Men han ändrade sig. Dina 5770 är patetiska jämfört med 5970. Vänta du om någon månad.

20 fps? jag kör i princip alla spel jag spelat i 50fps + högsta inställningar 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

tycker du ska köpa 5770 eftersom det är billigt men ändå både bra och nytt. Inte mycket pengar men stor prestandaökning. Om du vill ha mer kraft om några månader eller om nåt år kan du ju köpa ett till och köra dem i CF om ditt system klarar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det säger du? Jag säger bara vad som väntar i framtiden.

Just nu duger 5770 bra. I framtiden, som du säger, får man väl uppgradera om man vill spela de senaste spelen med mest lull-lull.
TS verkar dessutom spela i upplösningen 1280x1024.

Citat:

Vad är bättre? HD4850 eller HD5770, vet inte om mitt nätagg räcker till för ett HD4870!
4890 kan vi helt räkna bort och HD58XX serien går över min budget!

Ditt nätagg räcker utmärkt.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=12

Jag tycker att du ska satsa på ett begagnat 4890. Bra pris just nu (beg), kraftigt samt svalt.

Permalänk
Medlem

Så lägnge man inte skall köra i mer än 1980x1080 så räcker HD5770 bra. Bra köp.

Det kortet bör räcka ett bra tag även med kommande DX11 spel i din upplösning.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tror inte jag testat med bara 1 kort också eller? Och nej jag har inte bara 20 fps. Det jag menar med min kommentar är att du jiddrar massa bull och att killen som frågade vad han skulle köpa för nått kort skulle klara sig fin fint med ett 5770 kort då hans resterande rigg inte är ultimat för nått tyngre i dagsläget. Samt han vill ju inte lägga hur mycket pengar som helst.

Men det är klart att du jiddrar om fetare grejer, med tanke på att du verkar ha hur gott om pengar som helst. Iaf om man tittar på din rigg. Alla är inte gjorda av pengar, tyvärr.

Så tillbaks till Topic:
Köp ett 4890 kort om du vill ha riktigt bra prestanda i DX9-10. Eller ett 5770 om du vill ha mycket bra prestanda för pengarna ink DX11.

Permalänk
Medlem

luta mot ett HD5770 eller möjligtvis ett HD4870 eftersom dom inte är speciellt dyra länge men vi skall se...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Du tror inte jag testat med bara 1 kort också eller? Och nej jag har inte bara 20 fps. Det jag menar med min kommentar är att du jiddrar massa bull och att killen som frågade vad han skulle köpa för nått kort skulle klara sig fin fint med ett 5770 kort då hans resterande rigg inte är ultimat för nått tyngre i dagsläget. Samt han vill ju inte lägga hur mycket pengar som helst.

Men det är klart att du jiddrar om fetare grejer, med tanke på att du verkar ha hur gott om pengar som helst. Iaf om man tittar på din rigg. Alla är inte gjorda av pengar, tyvärr.

Så tillbaks till Topic:
Köp ett 4890 kort om du vill ha riktigt bra prestanda i DX9-10. Eller ett 5770 om du vill ha mycket bra prestanda för pengarna ink DX11.

Har man ett normalt jobb kan man köpa sig vad som helst. Jag jiddrar inte dock. Har haft alla korten så jag talar av erfarenhet och inte efter 3dmark poäng.
5770 är inget jag skulle vilja testa då det är extremt budget. Vissa har inte tid att jobba.

OT: Som jag sa är ett 4890 bättre än alla de andra korten då han ändå inte kommer kunna utnyttja dx11 maximalt när alla nya spel kommer. Så jag hade heller kört på prestandan än lite fjuttiga effekter. Men dock kan det vara ett alternativ att införskaffa sig ett 5770 och så småningom köra CF som IDX kör inom snar framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på ett 5770. lika bra prestanda som 4870 fast det drar mindre ström och har dx11 mm.

armind verkar inte förstå att vissa personer prioriterar inte sin dator över allt. Man måste inte maxa spel för att njuta av spelen. Och varifrån har du fått reda på att 5970 inte kan maxa dx11?

Permalänk
Medlem

I din sits hade jag nog valt 5770 och det är inte på grund av något så fånigt som dx11 utan mer för att de är svalare, tystare och mer strömsnålt än ett 4890. Antar att du inte vill ha ett kort som låter som ett jetplan när du ska glo på film? ; P
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
I din sits hade jag nog valt 5770 och det är inte på grund av något så fånigt som dx11 utan mer för att de är svalare, tystare och mer strömsnålt än ett 4890. Antar att du inte vill ha ett kort som låter som ett jetplan när du ska glo på film? ; P
Lycka till!

Jag har för tillfället ett kort som låter som ett jetplan!

Blir nog troligen ett HD5770, har läst en massa recensioner och kortet verkar inte alls så dåligt!
Om inte annat så klår det iaf. mitt nuvarande kort med hästlängder!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

bara undrar vilket operativ system du kör? om du har XP så kommer du inte att kunna använda 5770 dx11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terihan
bara undrar vilket operativ system du kör? om du har XP så kommer du inte att kunna använda 5770 dx11

Jag har Vista så det är inga problem!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma uppgradering som du, jag har Intel e8200, lite överklockad. Jag valde 5770 över 4870, är helnöjd än så länge. Jag spelar i full hd upplösning och har godkänd fps i spel. När man inte spelar är kortet nästan helt tyst, något som vi 8800-ägare aldrig varit med om

Permalänk
Avstängd
Citat:

Har man ett normalt jobb kan man köpa sig vad som helst. Jag jiddrar inte dock. Har haft alla korten så jag talar av erfarenhet och inte efter 3dmark poäng.
5770 är inget jag skulle vilja testa då det är extremt budget. Vissa har inte tid att jobba.

OT: Som jag sa är ett 4890 bättre än alla de andra korten då han ändå inte kommer kunna utnyttja dx11 maximalt när alla nya spel kommer. Så jag hade heller kört på prestandan än lite fjuttiga effekter. Men dock kan det vara ett alternativ att införskaffa sig ett 5770 och så småningom köra CF som IDX kör inom snar framtid.

Alltså en polare sitter med 2x GIGABYTE HD5770 och det lirar hur bra som helst med en G66a @ 3.2GHz, och han drar DIRT2 på MAX, det gör visserligen jag med, med min rigg som du ser i sign, då på DX10 men det är MAX på allt annat och jag ligger över 20FPS...

Ska man sitta med ett 5970 så lär man uppgradera mer än Grafikkort

Men 5770 är inte extrem Budget det är 5750 som är och även det i CF klarar sig bra i dagens spel, så länge vi inte snacka rom CRYSIS som är totalt värdelöst...

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har för tillfället ett kort som låter som ett jetplan!

Åh fan. Har inte kört med stock kylningen till mitt 8800GT på ett tag nu så jag kommer verkligen inte ihåg hur det låter. Ny kylning till 8800GT är ett av de bästa datorköpen jag gjort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om han nu har en begränsad budget så kan han ju inte gå och köpa vad som helst.. sen att du säger att 5770 är budget bevisar bara hur mycket du vet.. 5770 är ett billigare kort som ger grym prestanda / kr något man inte kan säga om tex. 5970 och 5870n.. så om man inte ska köra dom mest komplicerade spelen på max och superhög upplösning så är ett 5770 the way to go.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Budgetkorten i HD5xxx serien har inte släppts än.

HD5750 och HD5770 är snarare mid level.

Om HD5750 och HD5770 vore extrembudget så vore HD5850 och HD5870 budgetkort

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag skulle jätte gärna köpa ett HD5850 men nu är det så att jag lirar mest på min PS3 nuförtiden och mitt nuvarande kort har räckt bra till de spel som jag har spelat så det finns ingen anledninga att köpa ett monster kort i dags läget + att jag arbetar halv tid för tillfället så min ekonomi blomstrar inte direkt!

Beställer toligen ett HD5770 imårgon om det inte mot förmodan skulle finnas garanti kvar på mitt kort!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Mina 4980 är tysta o.o

Permalänk
Medlem

Verkar som det skulle finnas garanti kvar på mitt 8800gt så dom skickade in det idag från min lokala dator butik men dom sa att jag högst troligen inte kommer att få ett nytt 8800gt utan nått annat eller kanske pengar!

Fick låna ett Geforce 210 under tiden och jag som trodde fläkten på mitt 8800gt var högljut! Det var i alla fall tyst i idle men den fär lilla skit fläkten går som en orkan!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510