SSD, radeon-5800, framtida priser?

Permalänk
Medlem

SSD, radeon-5800, framtida priser?

hade tänkt köpa en ny spel dator. men är lite osäker på om det är värt att vänta på att priserna ska gå ner på både SSD hårdiskarna och Radion korten och om det är värt att vänta på USB 3.0. mina tankegångar är att vänta till våren/sommaren eller köpa en idag.

datorn som jag kommer köpa ska till stor del vara en spel-dator och möjligen kompletteras med ett ljudkort och bli en hobby studio. den får kosta runt 10k-13k

SSD: "Prissänkningarna har dock hämmats något på grund av minskad produktion av minneskretsar till följd av den ekonomiska krisen."
är vi inte på väg ur den ekonomiska krisen?
känns också som det kommer mer och mer diskar från olika tillverkare vilket höjer konkurrensen plus att media och forum har hypeat fenomenet ganska bra vilket borde leda till större efterfrågan.
Fråga: värt att vänta tre månader eller kommer pirset ligga där det ligger ett bra tag till?

Radeon: dom hade något skit med tillverkningen. står dock inget om att priset för konsumenten skulle blivit annorlunda. men priset på HD 5970 är hur som helst absurt. så om jag skulle köpa en dator idag så skulle det blir ett 5800-serien. antar att det inte är värt att vänta på Nvidias nya super grejer ska konkurera med radeon. men är det värt att vänta på att priset ska gå ner på 5970 kortet?
(http://www.sweclockers.com/nyhet/10415-tsmc_problemen_ar_lost...)

USB 3.0: läste runt lite på den frågan. å det känns som om det kommer ta ett år eller så innan det kommer ta fart ordentligt. å så länge tänker jag inte vänta. men finns det någon moderkorts-tillverkare som har USB 3.0 inom en snar framtid? för 5Gbps vill man nog inte vara utan. värt att vänta eller ska man köpa ett kort senare?

Kommer det komma något annat skoj inom kort som man bara måste ha som jag har missat?

kommer priserna sjunka rejält inom kort? ca: 2000-5000 i loppet av 2-3 månader utslaget på en burk som innehåller intel I7,intel SSD 80gig, radeon kort 5870 (eventuellt 5970).

Permalänk

OM din budget ligger runt 10-13k kan du glömma i7, ssd och 5870. Om jag inte har helt fel håller i7 920 på att fasas ut och ska ersättas med i7 930?

Du bör satsa på i5 och 5850/5870, enda anledningen och skaffa 5970 är om man får den billig eller tänkt och spela crysis på högsta inställningar 24/7.

Permalänk
Medlem

Priser sjunker i regel inför en lansering av nyare och vassare versioner (som t.o.m kan vara billigare med avseende på mervärde ökad funktionalitete/prestada tillför). En annan faktor är valutaförändringar.

Oavsett orsak, har vi sett några större trender på markant prisras? Jag har inte det så varför vänta - och riskera att produkten fasas ut? Eller så väntar du tills du blir pensionär och kan blicka tillbaka på en fantastisk utveckling av prylar som du aldrig egentligen behövt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Priser sjunker i regel inför en lansering av nyare och vassare versioner (som t.o.m kan vara billigare med avseende på mervärde ökad funktionalitete/prestada tillför). En annan faktor är valutaförändringar.

Oavsett orsak, har vi sett några större trender på markant prisras? Jag har inte det så varför vänta - och riskera att produkten fasas ut? Eller så väntar du tills du blir pensionär och kan blicka tillbaka på en fantastisk utveckling av prylar som du aldrig egentligen behövt.

Å andra sidan så skall Intel släppa sin uppföljare till X25 snart och Nvidia släpper Fermi (och innan dess släpper väl AMD HD5830 om inte annat), så om det inte brinner i knutarna, så kan han ju vänta ett par månader och se hur prisutvecklingen blir. Intel hade väl flaggat för lägre priser iom krympningen av tillverkningsteknik.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

haha. så sant. tack för svar.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid finnas något att vänta på. Och dagen efter du köpt något så sänker de priset på nån del av datorn som du sitter och kommer få sura för i nån dag. Det är livet med att köpa elektronik.

Permalänk
Medlem

till ssd tror inte att priser går riktig ner inom tre monader, kanske ett procent eller ngt sånt
ati grafikkort har bra priser och 5970 är visst dyrt men bästa kort på marknaden till hemdatorer måste ju kosta en del, visst hade de problem med tillverkning men för att nvidia har hela tiden försenat sin premier för fermi då de enstaka 5XXX serie från ati visade redan kapacitet och många blev sugna på de och köper detta istället för att vänta så ju mer har hamnat på marknaden då snabbare blev de sålda och som amd har meddelat de fick rejält vinst
tror priser går lite ner då fermi släps ut men inte radikalt, det är ju ati kort vi pratar
USB3 är inget att oroa sig nu, och om du köper moderkort utan så redan nu släps första PCI x1 kort med dubbla usb3
men som andra säger vänta aldrig på att det blir billigare, har du kontanter nu så köp nu, du kan bara vänta för pengar inte för billigare produkt, i den här branschen prylar blir billigare med tiden men samtidig blir de ju gammal då och det kommer nya spel, program som vill har kraftfullare komponenter

Permalänk
Medlem

Det enda du kan vara säker på är att vad du än köper i dag kommer det att om ca 18 månader att finnas något ungefär dubbelt så snabbt/stort/bra för ungefär samma pengar

Senast vi såg en kraftig förändring av priser var väll när AMD shockade med 48xx serien och krossade Nvidia på pris/prestanda.

Vi kommer knappast att få se något motsvarande vid fermi release men här är nog din gissning lika bra som min. Annars upplever jag som att dator branschen har stabiliserats lite och man ser en långsamt prisfall över tid och inte plötsliga stora sänkningar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det enda du kan vara säker på är att vad du än köper i dag kommer det att om ca 18 månader att finnas något ungefär dubbelt så snabbt/stort/bra för ungefär samma pengar

Senast vi såg en kraftig förändring av priser var väll när AMD shockade med 48xx serien och krossade Nvidia på pris/prestanda.

Vi kommer knappast att få se något motsvarande vid fermi release men här är nog din gissning lika bra som min. Annars upplever jag som att dator branschen har stabiliserats lite och man ser en långsamt prisfall över tid och inte plötsliga stora sänkningar.

När det gäller HD5850, så ligger ju snittpriset på kortet högre nu än vid lansering, mycket beroende på den låga tillgången på kretsar från TSMC. Nu flaggar TSMC för att de har fått ordning på produktionen, så detta i kombination med släppet av Fermi tror jag leder till en sänkning på priset på HD5850.

Angående prissänkningen på SSD, så har Intel själva sagt att deras kommande disk både skall vara snabbare och billigare än deras nuvarande.

Så jag tar det inte för direkt omöjligt att priserna på i alla fall dessa två produkter faktiskt kommer att sjunka inom en relativt snar framtid.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Angående prissänkningen på SSD, så har Intel själva sagt att deras kommande disk både skall vara snabbare och billigare än deras nuvarande.

Detta har man nästan hört till leda förr och vad händer? Jo, det låga priset man refererar till är tillverkningskostnader som ändå inte kommer konsumenterna tillgodo. Först ska utvecklingskostnaderna betala av sig och aktieägarna ha sitt. Sen skyller man på tillgång och efterfrågan, valutakurs och produktionstekniska hinder.... bah.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net