Det här med mobilsurf

Permalänk
Medlem

Det här med mobilsurf

Tjena

funderat lite på skaffa mobilsurf från Tele2, använder comviq kontantkort kompis idag, men tänkte att de kan va nice att koppla upp sig mot Turbo-3G ibland när man inte är i närheten av något trådlöst WLAN för att tex kolla något viktigt som tex adresser, kartor osv sen lite surfa på olika sidor utan att det dras av mycket pengar från kontantkortet, så jag undrar vilket av dessa 2 alternativ som passar mig bäst...

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

jag funderar på Fri Surf Large 159kr/mån (5GB/mån), men undrar om Medium för 89kr/mån (1GB/mån) räcker? jag tror inte jag kommer ladda ner stora filer men tänkte ifall man kollar kartor osv via Google Maps ifall de drar ner stora mängder data?

sen undrar jag om någon här använder denna tjänst och kan ge lite feedback ifall det fungerar bra osv..

för Mobil surf Small (200MB/mån) står det såhär:

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:

Aftonbladet wap: 2500 ggr
Sökning på Google: 13 000 st
Radio (mobil.sr.se): 600 min
Mail: 30 000 st
You Tube-klipp: 70 st
(exemplen är uppskattade och kan variera något).

så 1GB (Medium) kanske räcker eller?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan uppgradera dej i efterhand till 1 GB, isåfall kan du börja med lilla paketet för att se hur långt det räcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Kolla om du kan uppgradera dej i efterhand till 1 GB, isåfall kan du börja med lilla paketet för att se hur långt det räcker.

nja är inte värsta saken om jag betalar 89kr per månad, så kan nog köra Medium direkt men undrar hur det fungerar, jag använder ju kontantkort kompis, kommer jag kunna använda det som vanligt sen att detta mobilsurf är som ett abonnemang?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
nja är inte värsta saken om jag betalar 89kr per månad, så kan nog köra Medium direkt men undrar hur det fungerar, jag använder ju kontantkort kompis, kommer jag kunna använda det som vanligt sen att detta mobilsurf är som ett abonnemang?

om du vill ha det där mobilsurf funktionen så kan du inte ha kvar ditt kontantkort samtidigt som du använder mobilsurf, jag stötte på samma problem då jag beställde mobilsurf smal till mitt kontantkort och fick redan nästa dag ett meddelande på mail att man inte kan aktivera surffunktionen om man har kontantkort
det enda man kan göra är att man tecknar comviq kompis abonnemang och sedan samtidigt välja till surffunktionen här får du en länk
http://www.tele2.se/abonnemang-kompis.html
där ser du att man kan lägga till tillläggstjänster

MVH
Ivan

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

aa kom på det nyss satt o kollade lite hehe, men då får det bli så... kompis abonnemanget + mobilsurf...

iaf en fråga bara, hur fungerar det, just nu har de erbjudande på detta abonnemang, ingen avgift till midsommar, men hur mycket har jag att ringa för tex är det max 49kr då eller?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar om jag vill göra såhär:

Flesta månader så surfar jag väldigt lite via 3g men det händer ibland att man ska på möte i en annan stad. I de fallen lär jag vilja surfa mer via 3g.

Går det att göra såhär hos tele2. Man har mobil surf small som standard till telefonen. Får man veta att man ska fara någonstans en viss månad så kontaktar man tele2 och begär om att få förhöjd surf hastighet till medium eller large och betalar förhöjda kostnaden den månaden. Månaden därpå fortsätter man använda mobil surf small.

Med andra ord tänker jag om man har möjlighet till att byta surf hastighet under endast en månad då och då för att senare byta tillbaka till lägsta hastigheten?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Någon som vet hur det fungerar om jag vill göra såhär:

Flesta månader så surfar jag väldigt lite via 3g men det händer ibland att man ska på möte i en annan stad. I de fallen lär jag vilja surfa mer via 3g.

Går det att göra såhär hos tele2. Man har mobil surf small som standard till telefonen. Får man veta att man ska fara någonstans en viss månad så kontaktar man tele2 och begär om att få förhöjd surf hastighet till medium eller large och betalar förhöjda kostnaden den månaden. Månaden därpå fortsätter man använda mobil surf small.

Med andra ord tänker jag om man har möjlighet till att byta surf hastighet under endast en månad då och då för att senare byta tillbaka till lägsta hastigheten?

Japp det fungerar fint. Du ringer in till tele2 innan den 28:e varje månad så kommer det surfpaketet ändras efter det datumet. Du måste ha ett surfpaket minst en månad i taget alltså.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2's lite äldre datapaket, 39kr för 1GB/mån.

För mig räcker 1GB/mån och blir över.

AGPS-data (bara några kb varje gång men med minimidebiteringar är det ändå bra med data-abb. Ovi Maps så kartorna ligger redan i telefonen.)
Telefonen kollar mailen var 20min (gmail)
Lite surf (aftonbladet, eniro ibland, sweclockers!) varannan dag kanske.
Väderuppdateringar

Detta drar i princip ingenting... Jag gör av med under 100MB/mån.

Det som kan dra iväg är när man kopplar telefonen till laptoppen och surfar med den, då får man se upp lite.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Jag har Tele2's lite äldre datapaket, 39kr för 1GB/mån.

För mig räcker 1GB/mån och blir över.

AGPS-data (bara några kb varje gång men med minimidebiteringar är det ändå bra med data-abb. Ovi Maps så kartorna ligger redan i telefonen.)
Telefonen kollar mailen var 20min (gmail)
Lite surf (aftonbladet, eniro ibland, sweclockers!) varannan dag kanske.
Väderuppdateringar

Detta drar i princip ingenting... Jag gör av med under 100MB/mån.

Det som kan dra iväg är när man kopplar telefonen till laptoppen och surfar med den, då får man se upp lite.

/hulle.

låter bra faktiskt, det är i princip nästan det jag kommer göra, att koppla till datorn kommer jag aldrig göra..

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Fan vad snåla mobilsurf packet. 200/1000/5000. Finns en annan som har exact samma priser men har 1000/5000/10000 (49, 89, 149)

Permalänk
Medlem

skinnis, du menar Tre då va?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

yep, det gör han.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]