Vad för utryckningsfordon var detta..?

Permalänk
Medlem

Vad för utryckningsfordon var detta..?

I Lördags så såg jag genom köksfönstret en parkerad polisbil samt en annan vit volvo V70 (såg ut som V70 - nya modellen, men kan ha varit V50.. det var mörkt och svårt att se..)

Den hade en orange dekal/stripe längs med sidan, samma slags blåsljus-ramp som polisbilen och jag tyckte att jag skymtade nån liten rund logga ungefär i höjd med främre passagerardörren mitt på den orange dekalen.

Har försökt hitta info om vad det kan ha varit för bil, nyfiken som man är

Någon som har en idé?

/ Fredrik

Permalänk
Medlem

Räddningsledare, Räddningstjänsten .. Brandkåren

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

På beskrivningen av dekalerna låter det som det skulle kunna vara en bil från kriminalvården.
Bilarna som används för fångtransporter verkar dock oftast vara silver med en grön stripe längs sidan.

Permalänk
Medlem

Denna t.ex.. ser dock olika ut i olika kommuner

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Den var ju vit

Så här?

Permalänk
Medlem

Ja den var helt vit förutom en orange stripe på sidan, ungefär som bilen på bilden som MasteraCe postade.. Var dock, såvitt jag kunde se, inga reflex-dekaler runt kofångarna.

Permalänk
Entusiast

Väldigt svårt att säga då det nuförtiden finns väldigt många fordon ed blåljus. Västtrafik har blåljus, gasbolagen har blåljus så det kan vara lite vad som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är en akutbil vad jag vet. Har också sett den i Gbg. Vit V70 med gul/gröna linjer på sidorna.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk

Tänkte på bland annat speciellt folk som jobbar med spårvägen, en del där har rätt att köra blått om spårvagnar stannar/krockar/etc.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag trodde bara vissa myndigheter får ha blåljus, inte ens försvarsmakten får ju ha det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag trodde bara vissa myndigheter får ha blåljus, inte ens försvarsmakten får ju ha det.

Det är för att försvarsmakten inte behöver det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrr
Den var ju vit

Så här?

http://www.kriminalvarden.se/upload/bilder/Bilen5.jpg

Lästa tråden igår och idag så såg jag faktist en sådan här bil fast en bussmodell istället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Väldigt svårt att säga då det nuförtiden finns väldigt många fordon ed blåljus. Västtrafik har blåljus, gasbolagen har blåljus så det kan vara lite vad som helst.

Eller inte, BARA utryckningsfordon får ha blåljus.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Eller inte, BARA utryckningsfordon får ha blåljus.

Så jag har bara inbillat mig när jag har sett ett par trafikledarbilar från göteborgs lokaltrafik med blåljus? Samma sak gäller tydligen bilen från Göteborgs Energi.
Wikipedia har självkalrt också fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utryckningsfordon

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så jag har bara inbillat mig när jag har sett ett par trafikledarbilar från göteborgs lokaltrafik med blåljus? Samma sak gäller tydligen bilen från Göteborgs Energi.
Wikipedia har självkalrt också fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utryckningsfordon

Vafan... du länkade ju själv till wikipedias sektion om UTRYCKNINGSFORDON

Utryckningsfordon måste inte bara vara polis, brand eller ambulans fattar du väl

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag trodde bara vissa myndigheter får ha blåljus, inte ens försvarsmakten får ju ha det.

Securitas skyddsvakter som vaktar försvarsmaktsobjekt har blåljus på sina bilar.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Vafan... du länkade ju själv till wikipedias sektion om UTRYCKNINGSFORDON

Utryckningsfordon måste inte bara vara polis, brand eller ambulans fattar du väl

Ja men nötet jag svarade visste tydligen inte det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja men nötet jag svarade visste tydligen inte det.

Jag missade vad han hade quotat... då blev quotet lite tvetydigt Han har ju rätt i att enbart utryckningsfordon får ha blåljus, men det innefattar ju även fortum och SL's bilar bl.a.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Var i GBG för ett tag sedan och såg Spårvägens pick-up med blåljusen på, dock höll han 70 som alla andra. Förtog lite av stundens allvar faktiskt .. ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Var i GBG för ett tag sedan och såg Spårvägens pick-up med blåljusen på, dock höll han 70 som alla andra. Förtog lite av stundens allvar faktiskt .. ;).

Jag har sett dem köra som biltjuvar utan blåljus så det verkar ha omvänd effekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag trodde bara vissa myndigheter får ha blåljus, inte ens försvarsmakten får ju ha det.

Försvarsmakten har ett antal fordon som är utryckningsfordonsklassade.
Kan räkna upp ett fåtal:

PTGB180 / 203 Ambulans
Typ1 Flygräddning (8 kubik)
Räddningsbil 397 (0,5 kubik)
Bas 6 Räddningsbil (brandbil 6 kubik)
Bas 3 Räddningsbil (brandbil 3 kubik)
Skyddsvaktfordon (v70, RAV4 ect)
GW MP (Militärpolisfordon)

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Försvarsmakten har ett antal fordon som är utryckningsfordonsklassade.
Kan räkna upp ett fåtal:

PTGB180 / 203 Ambulans
Typ1 Flygräddning (8 kubik)
Räddningsbil 397 (0,5 kubik)
Bas 6 Räddningsbil (brandbil 6 kubik)
Bas 3 Räddningsbil (brandbil 3 kubik)
Skyddsvaktfordon (v70, RAV4 ect)
GW MP (Militärpolisfordon)

Ok alltså brandbilar och ambulanser är ju rätt självklara men vi hade en v70 när jag låg i lumpen och vi hade inte sirener, bara en orange ljusramp.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ok alltså brandbilar och ambulanser är ju rätt självklara men vi hade en v70 när jag låg i lumpen och vi hade inte sirener, bara en orange ljusramp.

Bl a skyddsvaktsfordon på Boden GarnI har blåljus och sirener, du kan nog lista ut varför

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Bl a skyddsvaktsfordon på Boden GarnI har blåljus och sirener, du kan nog lista ut varför

Jag vet inte vad som är speciellt med boden, men där jag låg så hade vi objekt ett par km bort som det kunde komma larm ifrån, kanske hade varit bra med blåljus då man bla. behövde ut på E18 men enligt vaktcheferna hade vi inte tillåtelse för blåljus.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det är inte så länge sedan Boden faktiskt var en hemlig stad. Bl a var utlänningar tvungna att anmäla till lokala polisen varje dag dom vistades innanför gränserna då stan klassades som ett skyddsobj. Dock är detta offtopic.

Det finns väldigt många skyddsobj i norr med långa färdvägar.
Man måste ha förarbevis för utryckningskörning för att få framföra FM:s fordon med blåljus.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Och det rätta svaret är Kriminalvården.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag trodde bara vissa myndigheter får ha blåljus, inte ens försvarsmakten får ju ha det.

Försvarsmakten får visst ha det, tex vaktsoldater och UndSäk får ha blåljus på taket på sina fordon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Försvarsmakten får visst ha det, tex vaktsoldater och UndSäk får ha blåljus på taket på sina fordon.

Välkommen till 2 timmar sen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ok alltså brandbilar och ambulanser är ju rätt självklara men vi hade en v70 när jag låg i lumpen och vi hade inte sirener, bara en orange ljusramp.

Min kompis hade också en V70, men han har inget ljus alls, vad betyder det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna biltypen:

Med denna loggan (av orange modell pga att bilen är vit):

Problem solved eller vad tror ni?