Antec NSK4480B låter mycket

Permalänk
Medlem

Antec NSK4480B låter mycket

Tja.

Tycker att min dator låter så förjävligt, speciellt när man drar igång något spel så låter den som inåt helv.

Jag kör på low på tricool fläkten.

Har ni något tips ? Har läst runt lite och dom flesta tycker ju att tricool fläkten låter lite på low.

Datorn står uppe på skrivbordet så man har ju burken precis intill örat i princip så det spelar väl in.

Antec NSK4480B
Nvidia 9800gtx
Tricool
Intel Dual core 3Ghz

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Dra igång något krävande sen sätter du fingret på alla fläktar och se om ljudet försvinner sen ere bara å byta ut. En tricool bör bytas trots allt mot ex en Scythe 1000rpms fläkt som är billiga och bra.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsfläkten och processorfläkten lär inte vara tysta om de är original.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Ska testa att stoppa varje fläkt försig.

Jo har läst en del om 9800gtx och att det ska låta en del. Men att byta grafikkortsfläkt verkar krångligt och ett nytt grafikkort blir en senare affär.
Men det är fatiskt mest i spel den drar iväg och det får man väl leva med.

Ang. Tricool så har jag funderat på det, så blir en nog en Scythe 1000rpms.

Nått tips ang processorfläkt som är tysta?

Bör nätagget bytas? Sitter på jobbet nu men vet att det är en corsair iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebast
Tack för svaren.
Ska testa att stoppa varje fläkt försig.

Jo har läst en del om 9800gtx och att det ska låta en del. Men att byta grafikkortsfläkt verkar krångligt och ett nytt grafikkort blir en senare affär.
Men det är fatiskt mest i spel den drar iväg och det får man väl leva med.

Ang. Tricool så har jag funderat på det, så blir en nog en Scythe 1000rpms.

Nått tips ang processorfläkt som är tysta?

Bör nätagget bytas? Sitter på jobbet nu men vet att det är en corsair iaf.

Behövs inte så länge du är nöjd, du får testa dig fram tills du når ett tillfredsställande resultat.

Permalänk
Medlem

Om du bara stör dig på oväsendet under spelande, så tror jag inte det ger så mycket att byta bakfläkten mot en nexus.

Tricool på low är inte speciellt tyst i och för sig, men att byta den mot en Nexus lär inte påverka ljudet under belastning speciellt mycket. Nexusen varvar ju även den på i konstant varv, och lär inte flytta ut så mycket mer varmluft ur burken än en tricool på low.

Grafik-, CPU- eller nätaggsfläkten är klart mer sannolika bovar i dramat. Frågan är vilken som dominerar. Du borde kunna bromsa upp dem temporärt för att lista ut vilken.

(i orginal sitter det en 380W Antec Earthwatts i NSK4480, som troligen inte är speciellt tystlåten vid belastning)

...

Även hårddisken kan vara en bov i dramat - speciellt för vibrationer:
4480 har en tendens att vibrera en del, pga både sidor och taklucka är lösa sektioner, och de skruvas ihop lite begränsat uppe i toppen.. Testa kläm lite på lådans tak och väggar och se om resonansljuden minskar.
Även frontplasten kan vibrera: testa tryck lite mot plasten under 3.5 tums platserna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Om du bara stör dig på oväsendet under spelande, så tror jag inte det ger så mycket att byta bakfläkten mot en nexus.

Tricool på low är inte speciellt tyst i och för sig, men att byta den mot en Nexus lär inte påverka ljudet under belastning speciellt mycket. Nexusen varvar ju även den på i konstant varv, och lär inte flytta ut så mycket mer varmluft ur burken än en tricool på low.

Grafik-, CPU- eller nätaggsfläkten är klart mer sannolika bovar i dramat. Frågan är vilken som dominerar. Du borde kunna bromsa upp dem temporärt för att lista ut vilken.

(i orginal sitter det en 380W Antec Earthwatts i NSK4480, som troligen inte är speciellt tystlåten vid belastning)

...

Även hårddisken kan vara en bov i dramat - speciellt för vibrationer:
4480 har en tendens att vibrera en del, pga både sidor och taklucka är lösa sektioner, och de skruvas ihop lite begränsat uppe i toppen.. Testa kläm lite på lådans tak och väggar och se om resonansljuden minskar.
Även frontplasten kan vibrera: testa tryck lite mot plasten under 3.5 tums platserna.

Roder W har tagit upp i princip allt som bidrar till den höga ljudnivån, nu är det upp till dig att bestämma vad du ska korrigera. Jag hade definitivt bytt grafikkortskylaren för det är inte alls svårt och mycket mindre bökigt än processorkylaren. Hänga upp disken elastiskt är också en bra försäkring mot vibrationer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.