ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt
GTX480/70 eller HD5870
Håller med dig till fullo, sitter själv nu med ett 5870.
Och det är fan det buggigaste efterblivna grafikkort jag haft, 2d crasher, ljud drops etc.
Och allt beror på powerplay (strömspars funktionen)
Tvingar man den på en konstant frekvens för minnen och gpu försvinner ljud drops.
Sätter man minimum frekvenserna som är från början 157, 300, till 400 och 600 så försvinner 2d crasher med artefakter som du beskrev hur som helst skam över amd/ati som har haft så lång tid att fixa detta men bara totalt skiter i det, har mailat i deras forum, support allt. men dem gör inget åt det.
Jag sitter fortfarande och hoppas att nästa drivers ska lösa det, men inget händer fan, har väntat flera gånger nu.
Vill man ha stabila drivers så är nvidia the path.
Prestanda mässigt funkar kortet extremt bra tycker jag och förövrigt extremt prisvärt.
Men sådana problem jag har är fan bara korkat, lite sur på mig själv att jag är så prismedveten när det gäller prestanda. Jag vill ha ett nvidia men ändå inte för prestanda tilltalar inte tillräckligt vilket gör att jag får leva med dessa problemen. Dock går dem ju att lösa som jag beskrev innan.
Däremot bör folk veta att det verkar bara vara "vissa inte alla" folk som använder win 7 64bit som är drabbade. Dock är det ett måste om man vill ha dx 11 och mer än 3.5gb ram :(.
Riktigt bra post.
Håller med dig till fullo. Själv sitter jag stolt på ett GTX 480 som skrattar åt alla spel jag kastar åt den inklusive Unigine heaven benchmark extreme tesselation 1920x1080 (självklart fullt maxat för övrigt).
Kortet kostade otroligt mycket pengar, ja. Men om man har pengarna så är det väl lika bra att köpa det snabbaste singelkortet som är riktigt stabilt.
Och ja, jag HAR ägt ATi's 5000-serie. Har t.o.m ägt två stycken 5970 som båda drog till RMA tack vare artefakter/frysningar i 2d-miljö. Konstanta crasher i 2d från en början, men sedan i 3D-miljö också.
Till slut så orkade jag bara inte.
Med GTX 480 har jag inte haft ett enda, minsta problem.
Men tack vare de två måndagsexemplaren (eller okej, 2d-crasher var ett OTROLIGT stort problem, bara att söka forum så ser man också hur vanligt det fortfarande är) så betyder inte det att jag aldrig kommer att köpa ett ATi-kort igen. Men självklart så är det väl inte särskilt troligt att jag lägger en krona till på ATi i något år efter två 5970 och ett 3870X2 med konstanta problem.
Men herrejävlar! Hur kan det bli sådan diskussion om något så enkelt?
Nvidia:s nya produktserie är precis som R600 (2900XT) var för tre år sedan - men backas ändå upp med någon rättfärdigande idé av att avsevärt mycket högre pris, effekt och ljudnivå kan kompenseras med några fjuttiga gimmicks och illusionen av hur drivrutiner eller en handfull extra aktiverade CUDA-kärnor kommer rädda serien.
Visst att GTX480 har marginell prestandatron för grafiklösningar med en grafikkrets. Men vad är det värt när konkurrentens produkt för ungefär samma pris presterar allmänt bättre? Med samma- eller lägre strömförbrukning.
Det är bara att helt och blankt ignorera Nvidia:s inslag denna "generationen" då det är för långt in i generationscykeln att investera i ett kompromissfullt... skräpkort.
Jag håller med dig i mångt och mycket, jag anser också att G300 helt klart lider av liknande sjukdomar som R600 gjorde. Man slår på stora trumman och är aningens överambitiös och satsar på nya lösningar. G300 (jag vägrar konsekvent att använda mig av namnet F****. Big load of BS) har ett otal intressanta ingenjörstekniska lösningar som driver utvecklingen och tillämpningen av ett grafikkort framåt.
Vad många på detta forum verkar ha missat är att G300 är inte i första hand ett "gaming"-kort. Det är utvecklat för en annan marknad vilket gjort att man har fått kompromissa med den rena spelprestandan. Jag är övertygad om att nVidia hade kunnat gjort G300 ännu vassare när det gäller att käka geometri. Ut min synvinkel är G300 en "multi purpose" GPU som är tänkt att användas som beräkningsenhet, därav allt värdelöst gimmick snack om CUDA etc.
När man då kommer till ATi så stödjer i stort deras grafikkort samma funktioner som nVidias kort gör men de har en annan filosofi, de satsar stenhårt på energieffektivitet, man vill ha en effektiv grafikprocessor som är byggd för att tugga geometri i stor skala. Jag menar 1600 enkla beräkningsenheter kontra 480 avancerad mer flexilba beräkningsenhter talar, i alla fall för mig, sitt tydliga språk.
Sen kan ju ingen av lura fysikens lagar så det blir ju i slutändan ganska liknande resultat oavsett hur man gör.
Min rekomendationer skulle vara att om man vill ha bra prestanda för pengarna så köper man antingen GTX 470 eller HD 5850, jag anser inte att någon av high end-korten är värd pengarna. En väl värd tanke i dessa diskussioner är också att GTX 295 och HD 4870x2 fortfarande presterar lovande bra i de flesta titlar och de går att få tag på för mindre pengar än ovan nämnda kort, på beg. marknaden så klart.
/D
- Ubiquiti Unifi4,3k
- Snapdragon X2 Extreme tar sikte på Intel och AMD20
- Enklare att få fortsatta Windows 10-uppdateringar42
- Allt-i-ett-datorn Raspberry Pi 500+ lanserad32
- Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO20k
- Vilken serie såg du senast?2,7k
- Vilken deoderant är er favorit?59
- Diablo IV – den stora tråden4,5k
- 2 skärmar, Vill välja primär skärm men går inte2
- Diskstorlek i Windows 9824
- Säljes iPhone Air 256GB Svart oöppnad