SweClockers drop!

GTX480/70 eller HD5870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Man kan fortfarande inte gämföra 58xx och GTX 4xx rättvist just nu, eftersom GTX 4xx inte har några bra drivisar ute...

Jasså?Dom har ju haft ett helt halvår av förseningar på att optimera drivrutinen,så det kan du sluta komma dragandes med tack.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jo, GTX480 har bäst prestanda av singel korten.

Sen är en load temperatur på 91C inget att oroa sig över då, förra generationens kort också hade liknande temperaturer.

Du missar mitt poäng helt och hållet Orici.
Det spelar ingen roll vare sig två likvärdiga (prismässigt) kort består utav 500 kärnor, 5 kärnor, eller en kärna.
Du har två val, köpa ett grafikkort som är sämre men för samma pris som ett annat grafikkort som är avsevärt bättre.
Använd din logik så kommer du långt.
Jag tror inte du riktigt förstår problemet med så hög strömförbrukning.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Gosh, vart ska jag börja. Alla kort som jag vet om idag med stock kylaren låter väldigt högt i 100% så det är knappast något specifikt för GTX 480.

Dirt 2 är inte det ända spelet som presterar 20fps+ bättre på gtx 480 jämfört med HD 5870.

Med det sagt försöker jag inte försvara kortet, då jag inte tycker de lyckades speciellt bra med det. Men rätt ska vara rätt.

Verkar vara olika resultat man fått på dirt 2.

T ex på Hardocp så vinner 5870 över gtx480.
http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Om man kollar testerna på den sidan så är 4x0 serien en flopp om man går efter pris/prestanda.

Om jag skulle köpt ett kort i GTX480 prisklass, så hade det blivit ett 5970.
Köpa ett GTX 470 skulle jag aldrig göra, då blir det hellre ett 5870 eller kanske 5850 med en ssd hdd.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Dirt 2 demot som Nvidia skickat med testexmplaren säger DX11 men körs i DX9. Dom siffrorna stämmer väldigt väl överens med dom sidorna som redovisat resultaten både för DX11 och DX9. Skillnaden i Dirt 2 är under 5% i DX11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
Verkar vara olika resultat man fått på dirt 2.

T ex på Hardocp så vinner 5870 över gtx480.
http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Om man kollar testerna på den sidan så är 4x0 serien en flopp om man går efter pris/prestanda.

Om jag skulle köpt ett kort i GTX480 prisklass, så hade det blivit ett 5970.
Köpa ett GTX 470 skulle jag aldrig göra, då blir det hellre ett 5870 eller kanske 5850 med en ssd hdd.

Dirt 2 var bara ett exempel. Far Cry 2, Just Cause 2 presterar också en del bättre på GTX 480 kortet.

Förstår inte varför ni så gärna undviker sanningen när jag redan sagt att jag inte försvarar kortet och själv är besviken på "fermi". Men fakta är fakta.

Den har ett par titlar som helt enkelt gör sig mycket bättre än HD5870.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Med prestanda menar jag om man bara ser på vad som presterar bäst så väljer man GTX480.
Men om man ser på sinbudget (priset) så väljer man HD5870.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Fakta: GTX480 är världens snabbaste singel gpu och imponerar i en del DX11 titlar.

Sen att säga att folk undviker sanningen är väl lite magstarkt då ingen av oss sagt att HD5870 slår GTX480 när det gäller prestanda. Jag personligen har bara tagit upp alla de "baksidor" man får om man köper världens snabbaste grafikkort. Sen vet jag iofs inte om ditt utalande var riktat till mig.

EDIT: Missade att citera dig, Devil may cry

Permalänk
Medlem

Om vi kan tro på sweclockers speltester i DirectX11 ligger faktiskt medel fps skillnad på ca 22% förbättring med ett 480 istället för 5870. Vilket faktiskt är förvånande lågt efter alla överhyping och näst intill lögner från NVIDIA. Självklart överdriver också ATI fanboys över hur dåligt kortet är men det har de väl en del rätt i.

Minsta uppmätta FPS under testerna, dvs när spelen kräver som mest och om man ska se om ett spel är spelbart eller om man får 'fps-drops/spikes' är dock lite annorlunda. GTX480 är ju faktiskt 43% snabbare i SLI och 45% snabbare single-card i jämförelse med 5870.

(Räknat i hur många % bättre GTX480 var i individuella DX11 speltester var, först varje värde för varje spel sedan genomsnitts% inom parantes. Detta är samtliga upplösningar)

MedelFPS% SLI: 13 30 0 -9 51 25 51 (23% )
MedelFPS% Single: 28 26-10 -7 30 41 47 (22%)

MinFPS% SLI: 31 46 50 33 0 84 55 (43%)
MinFPS% Single: 38 37 50 45 29 61 57 (45%)

INET priser där de flesta faktiskt beställer sina kort:
GTX 480: 5000 +35% dyrare
ATI 5870: 3690

Min slutsats är att GTX480 är ett mycket bra kort, klart mycket bättre än 5870 prestandamässigt men 5870 är otroligt prisvärt. Ljudnivån är mycket hög i stresstest, i spelanden är den långt från lika hög. Det vet vi som faktiskt testat både spelande och furmark. Angående på hur prisvärt det är beror endast på användningsområdet. Spelar du DirectX11 spel (eller vissa specifika DX10 titlar) eller håller på med folding/annat som grafikkort från nvidia kan hjälpa till med är detta ett okay val. 470 måste väl däremot erkännas som ett mycket dåligt alternativ i sin prisklass om man ska tro på dagens tester!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Den har ett par titlar som helt enkelt gör sig mycket bättre än HD5870. [/B]

Något annat vore ju konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med prestanda menar jag om man bara ser på vad som presterar bäst så väljer man GTX480.

Varför det, presterar inte 5970 ännu bättre?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Jo, just därför räknas det inte..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Men seriöst, hur kan du rekommendera 480? 5970 är PRESTANDA. Spelar väl ingen som helst roll om har 2 gpu heller?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Man får väl för fan köpa vad fan man vill utan att bli påhoppad, hoppas jag?

Nu får ni fan lägga ner att kalla alla som inte köpte samma kort (ATI/nVidia) som ni,
eller folk som inte tycker som ni, eller folk som vill förbruka mer ström än ni, eller ..
.. för idioter. Folk har olika prioriteringar & tycker olika, försök att ta in det en stund.

OffT:
Givetvis är inte "världens snabbaste" denna veckan - prisvärt - hur kan man tro att det ska vara det?
Är en Lambo, Ferrari, Harley, Hayabusa, BMW M3, Top-fuel-dragster .. prisvärd? Skulle inte tro det.

Själv har jag lagt nära 400k på EN motorcykel, snacka om galenskap,
men det handlar ju inte om det, jag ville ju ha just den & till det priset .. t.o.m. nästan oavsett pris.
Jag tycker det är helt ok att följa sitt hjärta oavsett vad det kostar, bara man trivs.

Det är väl istället roligt att de gröna är tillbaka & att de t.o.m. "snodde tronen",
även fast de gjorde det till priset av våra regnskogar.
Jag sitter inte & tänker på utrotningshotade igelkottar när jag kör hoj,
så jag tycker det är rätt ok att folk gör av med hela sin lön på elektricitet,
ifall de nu vill det. Man får ju/väl göra som man vill, om man kan, eller hur?

OnT:
Personligen tycker jag att fem loppor är väl saftigt för ett grafikkort,
men jag kanske köper ett ändå. Jag kör 1200w-agg i mina burkar nuförtiden
så jag klarar det fint .. men jag har inte bestämt att jag vill ha ett ännu.

ATI-kort tycker jag är sådär .. har haft tre 4890:s (samtidigt) senaste året, men har kört på ett ensamt GTX285 iaf, eftersom drivare, microstutter, oväsen & dåliga färger säger så.

Gör hur ni vill, men respektera också andras val att göra annorlunda.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Text... Mvh

Mycket bra skrivet som valigt från din sida

OnT: Alldeles för strömhungrigt och dyrt för mig, har absolut ingen användning för prestandan heller... Hade iofs vart kul som fan att bencha ett 480

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Fakta: GTX480 är världens snabbaste singel gpu och imponerar i en del DX11 titlar.

Sen att säga att folk undviker sanningen är väl lite magstarkt då ingen av oss sagt att HD5870 slår GTX480 när det gäller prestanda. Jag personligen har bara tagit upp alla de "baksidor" man får om man köper världens snabbaste grafikkort. Sen vet jag iofs inte om ditt utalande var riktat till mig.

EDIT: Missade att citera dig, Devil may cry

Nej visst, men folk verkar överdriva en gnutta ibland, och vrida till sin fördel för att få det som att fermi är värdelös.

Det jag är lite trött på bara. Man predikar om saker som man faktiskt inte är så insatt i "bara för att".

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Jasså?Dom har ju haft ett helt halvår av förseningar på att optimera drivrutinen,så det kan du sluta komma dragandes med tack.

Ja, men prestandan kommer vara förbättrad om ett halvår, eller hur?
58xx har trots allt funnits i ett halvår, och det är mer än rättvist att låta GTX 4xx optimeras bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Ja, men prestandan kommer vara förbättrad om ett halvår, eller hur?
58xx har trots allt funnits i ett halvår, och det är mer än rättvist att låta GTX 4xx optimeras bättre.

Ja, om världen ändå var rättvis.
Nvidias drivrutinsavdelning har ju inte suttit på sina rövar det senaste halvåret, så i princip skulle man väl kunna påstå att drivrutinerna för 480 och 5870 har utvecklats ungefär lika länge och borde alltså ha samma mognad och potential för optimeringar.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej Orici, vad är det som inte går fram hela vägen? Jag förstår inte riktigt =/
Vill man ha prestanda och vill köpa ett grafikkort i 580 och 5970's prisklass (samma prisklass), så väljer man självklart 5970, så enkelt är det.

Vill man däremot ha en billigare grafikkort väljer man 5870 eller till och med 5850.
Sluta trotsa och låtsas vara en nvidia-fanboy eller vad du nu vill kalla det, och istället kolla på den fakta som testresultaten har gett.

Och snälla, för allas skull, ta inte ENBART prestanda i beräkning, utan ta de andra faktorerna också, så märker du snabbt hur absurt hela 5xx serien är (än så länge).

Edit:

@Devil May Cry: Den faktum som snarare existerar är att vi har två grafikkort i samma prisklass varav den ena presterar bättre än den andra, om du nu påstår att folk väljer den _sämre_ grafikkort, så är det helt enkelt deras Förlust.
Javisst, vi kan ta antal kärnor och dylikt i beräkning med, men då ingen utav oss förstår oss på hur ett grafikkort är byggd och hur ett grafikkorts krets fungerar så är det ingen idé att försöka argumentera med "den är bättre för den har enbart en kärna", eller tvärtom.
Det vill säga, i slutändan kan du vrida på det hur mycket du än vill men om du tar och tittar på testresultatet ser du tydligt det jag nämnde ovan.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Jag valda korten efter topic men jag kan lägga till "om du är villig att spendera mer pengar så presterar HD5970 bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Vill man ha prestanda och vill köpa ett grafikkort i 580 och 5970's prisklass (samma prisklass), så väljer man självklart 5970, så enkelt är det.

Vill man däremot ha en billigare grafikkort väljer man 5870 eller till och med 5850.
Sluta trotsa och låtsas vara en nvidia-fanboy eller vad du nu vill kalla det, och istället kolla på den fakta som testresultaten har gett.

Och snälla, för allas skull, ta inte ENBART prestanda i beräkning, utan ta de andra faktorerna också, så märker du snabbt hur absurt hela 5xx serien är (än så länge).

5xx serien? ATI-fan boy?

Visst hade man kunna tillägga att GTX4xx drar lite mer ström men det rättfärdigar inte att man inte kan rekommendera dessa kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Edit:

@Devil May Cry: Den faktum som snarare existerar är att vi har två grafikkort i samma prisklass varav den ena presterar bättre än den andra, om du nu påstår att folk väljer den _sämre_ grafikkort, så är det helt enkelt deras Förlust.
Javisst, vi kan ta antal kärnor och dylikt i beräkning med, men då ingen utav oss förstår oss på hur ett grafikkort är byggd och hur ett grafikkorts krets fungerar så är det ingen idé att försöka argumentera med "den är bättre för den har enbart en kärna", eller tvärtom.
Det vill säga, i slutändan kan du vrida på det hur mycket du än vill men om du tar och tittar på testresultatet ser du tydligt det jag nämnde ovan.

Fast nu är dom inte i samma prisklass, 5-600kr. GTX 480 är lite för sig själv.

Men jag förstår vad du säger. Jag skulle inte köpa GTX 480 framför HD 5870.
Jag skulle istället köpa en tredjepart kylare till HD5870 och klockat upp den riktigt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många verkar glömt att 5970 får man punga ut ca 1k mer för än GTX 480, så att de skulle ligga i samma prisklass känns inte rätt, isf skulle man ju nästan kunna lägga 480 och 5870 i samma prisklass (skiljer väl också ca 1k när det inte är kampanj). procentuella skillnaden mellan 5870 och GTX 480 blir ju dock större än mellan GTX 480 och 5970.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Av vad jag sett på recensioner om Nvidias nya grafikkort som inte var så värst positiva, så skulle jag säga att HD 5870 är det bästa valet.

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta i en annan tråd.
Logiken i att plocka bort 5970;an i diskussionen, eftersom det finns två kärnor på k o r t e t, är lika logiskt som att säga att 5870;n med sitt 1 gb grafikminnen inte går att jämföras med 480:n eftersom den har nästan 600 mb mer grafikminne. Det finns för bövelen ingen standard eller logik i argumentationen. Kan vi inte komma överens om följande: ett kort är ett kort och två kort är två kort.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

för min del blev det ett 5970 då det skiljer typ några hundra och jag får bättre prestanda, mindre värme och förbrukning.

Med tanke på att det blivit så stort med Fermi så tyckte jag att det blev en flopp, vilket jag tycker är synd då jag aldrig köpt ett ATI kort och hoppas att jag inte blir besviken.

Varför gjorde dom inte en x2 gpu av 480 och lät 470 spöa 5870 och 480 spöa 5970.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Alltså hur orkar man driva en sådan tråd.

1 GTX 480 drar mera ström än ett 5970 som har 2 GPUer. Det är helt off the charts.

I dagsläget får man tyvärr jämföra dubbelmackor.

Det enda negativa med att ha 2 chip på ett kort är

1. drivrutinerna, vilket ATI verkar fixat då 5970 är det snabbaste kortet det går att få tag på.

2. Strömförbrukningen. Vilket nu nVIDIA visar att det inte behöver sitta 2 chip på ett kort utan räcker med 1 chip från deras nyaste serie för att dra HUTLÖST mycket ström. Sedan att detta leder till höga temps och därefter oväsen, ja det förstår ni själva.

Swec citat " Hörlurar uppvridna till en ohälsosam volym är mer eller mindre ett krav."

Är detta ens lönt att diskutera/spekulera kring?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Prestanda = 5970
Budget = 5850

precis är folk hjärntvättade eller?Fermi är det ens ett alternativ?

Får ju et 5970 som spöar skiten ur 480 för nån/några hundrig mer och drar bra mycket mindre stöm,Antar att dom flesta som överväger Fermi bor hemma hos farsan och morsan som kommer få hjärtattack när elräkningen kommer
Värmer iof upp huset men ändå

aja jag förstår iaf inte!Jag har kört Nvidia sen lååång tillbaks men aja folk får göra vad dom vill med sina pengar! Köp en och berätta sen hur det går!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Någon kommer väl att mörda mig för att jag skriver här med begränsad kunskap, men; varför jämför alla 5870 med 480 GTX? De korten är ju inte i samma prisklass på något sätt, som jag förstår det. Vore det inte jämnare att ta 5970 istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logixx
Någon kommer väl att mörda mig för att jag skriver här med begränsad kunskap, men; varför jämför alla 5870 med 480 GTX? De korten är ju inte i samma prisklass på något sätt, som jag förstår det. Vore det inte jämnare att ta 5970 istället?

Man jämför HD5870 med GTX480 för att det är dom bästa singel korten ifrån båda tillverkarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man jämför HD5870 med GTX480 för att det är dom bästa singel korten ifrån båda tillverkarna.

Men vad spelar det för roll egentligen om ett kort har en eller två kärnor? Okej, microstuttering, men lägg det på minuskontot på det kortet vid jämförelse i så fall. Menar du att man inte kan jämföra till exempel två- och fyrkärniga processorer heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men vad spelar det för roll egentligen om ett kort har en eller två kärnor? Okej, microstuttering, men lägg det på minuskontot på det kortet vid jämförelse i så fall. Menar du att man inte kan jämföra till exempel två- och fyrkärniga processorer heller?

Det är inte jämförbart då det inte drar med sig sånt som gör somliga spel ospelbara.
Jag t.ex., spelar frekvent TESIV: Oblivion. Går icke med microstutter.
Har testat med tre st 4890@CF & ETT GTX285 flyter bättre, även med dess avsevärt lägre snitt-FPS.
Testat både på AMD-rigg (955BE), samt i7860 & i7950. Icke spelbart för mig.
(Har ett 790FX-mobo, förutom riggarna i sign.)

Inget hypernytt grafikkort är dock någonsin prisvärt, glöm inte det.
Givetvis kommer priser att sjunka & prestanda/krona att öka, även för NVidia,
även om deras kort aldrig kommer att bli lika prisvärda som ATI:s kort är f.t.
Men - so what? Jag kör Harley-Davidsson hela sommaren .. är det prisvärt?
Jag skulle säga .. Nej, men nödvändigt för somliga. Fanboy? - Jaha, och vadådå?

Mvh