SweClockers drop!

GTX480/70 eller HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
hade hellre valt 5870 och köpt ett billigt Nvidia kort som dedikerat PhysX så har man juh allt det för en rimlig summa

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
isåfall är

Fermi=PS3
ATI=2st XBOX 360

eller något sådant...

Fermi är ju ny teknik medans ATIkorten är gamla och "Outdated" det är ju bara trimmade kort.

både Nvidia fermi och ATi 5xxx kör på 40nm så kan inte säga att ATi är outdated så som OrbitJ0k3r vill få fram det. men endå så är Ati så mkt mindre strömslukare och presterar bättre för det du betalar

Nvidia förändrade sin arkitektur lite mer än vad AMD gjorde till deras senaste serier ja. Dock var det på tiden... De har varit lite väl defensiva sedan 8800gtx korten kom. Jag menar, två 8800gtx i sli står sig ju fortfarande bra. Man får väl hoppas att de lyckas förfina sin arkitektur till gtx5xx-serien eller vad nästa serie nu kommer heta. För det blev vist lite för stort hopp och bara ett hyfsat kort.

AMD hade däremot redan en väldigt bra arkitektur från hd4xxx serien med fin potential. De tjänade helt enkelt mest på att pumpa ut så mycket från den som möjligt. Man bör komma ihåg att 4xxx-serien bygger mycket på den mindre lyckade hd3xxx-serien som var ett jättestort hopp från hd2xxx-serien. hd2xxx serien var för övrigt ett totalt fiasko, strömslukande och dålig. AMD va mer eller mindre tvinga att tänka om från grunden. hd3xxx-serien va ett stort steg framåt arkitekturmässigt men presterade inte jättebra. Det var först när AMD fick tid att förfina den som de riktiga belöningen kom i form av hd4xxx-serien.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jo Fermi är skit när man tar med alla faktorer.
Ett 470 kommer knappast att prestera bättre än 5870 om du kollar på de prestandatester som finns ute nu, glöm inte att ATI också optimerar sina drivrutiner, inte enbart Nvidia.
Så än en gång, jo lille vän, fermi Är skit. Det är skit i jämförelse och det är skit när man sätter det mot väggen.
Jag har själv suttit på ett dussin Nvidia kort men nu är det dags att erkänna att Nvidia misslyckades grovt med GTX4xx serien.
Sen kan man diskutera din avatar och hur det påverkar det du skriver angående Fermi också, men det är en annan historia

Det enda som talar imot Fermi är: Strömförbrukningen och Priset kunde ha varit lite lägre (500 SEK typ).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det enda som talar imot Fermi är: Strömförbrukningen och Priset kunde ha varit lite lägre (500 SEK typ).

För att få "Bang for the buck" så skulle inte en tusen lapp skada, om dom sänker med 1000 kr då kan man börja rekommendera Nvidia, den enda anledningen i dagsläget som jag kan komma på med att köpa nvidia är väl att man kan köpa 3D glasögonen o skärmarna

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Om den kommer så visst, men hur många % bättre kommer den vara och vilket pris kommer den gå för? nvidias kort är dyra att producera och presterar riktigt dåligt i spel för sitt pris med nuvarande prissättning. Tror du det kommer ändras?

nja det behöver inte bli dyrare med tanke på om TSMC lyckas bättre med tillverkningen så så att det blir 70% fungerade kärnor per yields så behövs inte priset gå upp utan kanske t o m ner! sen blir nog skillnaden inte så stor men hellre en 512 ist för 480 cuda kärnor? man får vänta någon/några månader lr blir det så att man måste vänta på 28 nm för att fermi ska bli riktigt effektiv. vi får se kanske dom låter gtx 470 få 480 cuda kärnor när gtx 480 får 512? får bara hoppas för då blir gtx 470 pris värt! fast kanske ändå inte men tanke på att 6xxx ska väll släppas till julen? vi får se

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Kul att see hur NVIDIA får till drivrutinrna farmöver, dem är väl inte 100% migna ännu, borde ge lite prestanda, sen borde det ha fördel i många nya titlar som kommer framöver...

Men för min del är det dock för dyrt, det är ju visserligen 5850 med efter alla prishöjningar..

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Avstängd

Fermi är bra, det presterar bra för att vara ett single core kort punkt o slut, kortet i sig finns det inget ont o säga om, värme o sånt tar en professionell ändå bort med vattenkylning.

Det viktigaste är dock att ati 5970 bara kostar drygt 300-400 spänn mer än gtx 480 och ett 5970 presterar mycket bättre, har bättre drivrutiner pga att det varit ute längre och dom finns i lager lite här o där, komplett ska få in några 1a april.

Så ja, gtx 480 i all ära men ati 5970 är bättre pga att det bara kostar några hundra mer o är bra mkt bättre.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
Kul att see hur NVIDIA får till drivrutinrna farmöver, dem är väl inte 100% migna ännu, borde ge lite prestanda, sen borde det ha fördel i många nya titlar som kommer framöver...

Men för min del är det dock för dyrt, det är ju visserligen 5850 med efter alla prishöjningar..

Jo 2599kr är juh dyrt för ett 5850... not..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757

Eller 3595kr för ett XFX 5870.... jätte dyrt... not...

Också kul tankegång. Iom att fermi släppts nu så tror alla nVIDIA fanboys att ATI kommer sluta optimera drivrutinerna... vi hittar tyvärr förmycket fakta som talar emot det.

"
Dirt 2 30% HD 5970
Dirt 2 20% HD 5800/5700
Dirt 2 10% HD 4800

"

Radeon HD 4870 was announced on June 25, 2008

Man får ca 10% mera prestanda med ny drivrutiner från ett 2 år gammalt kort till det mest omtalade DX11 spelet. Jo men det låter som att ATI inte kommer optimera drivrutinerna till 5XXX mera....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Fermi är bra, det presterar bra för att vara ett single core kort punkt o slut, kortet i sig finns det inget ont o säga om, värme o sånt tar en professionell ändå bort med vattenkylning.

Det du säger är att temperatur är irrelevant för att datorer alltid kyls, det är väl att göra det lite lätt för sig själv? Man kan ju inte bortse från sådana saker och gå på rak prestanda?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo Fermi är skit när man tar med alla faktorer.
Ett 470 kommer knappast att prestera bättre än 5870 om du kollar på de prestandatester som finns ute nu, glöm inte att ATI också optimerar sina drivrutiner, inte enbart Nvidia.
Så än en gång, jo lille vän, fermi Är skit. Det är skit i jämförelse och det är skit när man sätter det mot väggen.
Jag har själv suttit på ett dussin Nvidia kort men nu är det dags att erkänna att Nvidia misslyckades grovt med GTX4xx serien.
Sen kan man diskutera din avatar och hur det påverkar det du skriver angående Fermi också, men det är en annan historia

Gäääsp blir så trött på ATI fanboys. Ja Nvidia har inte lyckats så bra med Fermi men vem vet det kanske bara är början dom är så kassa? Med bättre drivers så kanske korten blir ännu bättre. Så min enorma vän skärp dig med att kasta orimliga argument mot Fermi och säga att dom är skitkort...

Fermi är början till något bra men tyvärr har en del barnsjukdomar. kanske Nvidias 500-serie sopar golvet med ATIs 6xxx serie?

BTW; Min avatar har inget att göra med att jag är en fanboy....

Det dåliga med Fermi är dess strömförbrukning men den kommer att fixas till på nästa 490 eller nåt ;)...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Det dåliga med Fermi är dess strömförbrukning men den kommer att fixas till på nästa 490 eller nåt ;)...

Det är väll en sak som var dåligt? Just nu är ju prissättningen för hög sett till prestanda / pris. Du måste även ha 2 st grafikkort för att kunna använda 3 skärmar, det känns inte så bra det heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Gäääsp blir så trött på ATI fanboys. Ja Nvidia har inte lyckats så bra med Fermi men vem vet det kanske bara är början dom är så kassa? Med bättre drivers så kanske korten blir ännu bättre. Så min enorma vän skärp dig med att kasta orimliga argument mot Fermi och säga att dom är skitkort...

Fermi är början till något bra men tyvärr har en del barnsjukdomar. kanske Nvidias 500-serie sopar golvet med ATIs 6xxx serie?

problemet just nu är väll snarare att Fermi är långt ifrån prisvärt och vill man ha mest prestanda per krona så är det ati som gäller alla dagar i veckan än så länge.. och kommer nog vara ett bra tag till då vi alla vet hur Nvidia sätter deras priser...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

"kortet i sig finns det inget ont o säga om" ? ?

finns det inte ?
Ris o Ros

Ris
1. på tok för höga priser för den prestandan.
2.strömförbrukningen = fina elräkningar och byte av PSU.
3.Värme problem. Sen det du säger med en professionellt vatten kylnings system löser detta problem. Men alla har inte ett professionellt vatten kylnings kit och har råd med det eller ens vill lägga pengar på det.
4. clocka det kortet skulle jag inte ens våga prova med dom tempsen och strömförbrukningen. om man inte går till ruta "3." förstås.
5.Du måste även ha 2 st grafikkort för att kunna använda 3 skärmar. tillbaka till ruta "2."

Ros
6.Snabbaste singelcore kortet. fast det går tillbaka till ruta "1." igen.
7.kommer säkert ha bra drivisar men det är ingen som vet ännu, men dom har lyckats med det innan så varför inte nu.

Vet inte om det är tillräckligt för att locka en att köpa ett Fermi. Imo fermi är inte värt dom 5k en enda dag i veckan.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Så när någon motsäger sig dig är de ATI-fanboys. Okej... Inte så att de verkar kunna läsa läsa och tolka bilder på ett korrekt sätt för att sedan föra ett rimligt resonemang, utan de är missinformerade?

Man kan inte undvika strömförbrukning, och att ETT gtx480 drar mer än 5870 i Crossfire säger det mesta. De har uppenbarligen missat något. ATI kan nog också kräma på 3200 spus i sina 5870, göra kärnan dubbelt så stor och sätta störra fläkt. Då har vi precis samma senario som GTX480, EXAKT.

Om vi nu är dumma att bortse ifrån strömförbrukningen, för att tala ett språk som många verkar göra av någon anledning, så kan vi prata pris bara. Fermi har mycket dålig yield med sin stora krets, vilket ger dålig avkastning. Att behöva stänga av kärnor tyder på just detta. Detta leder till att Nvidia kommer att ha svårt att sänka priserna, eftersom det enda de kan göra är att skära i sina egna marginaler, vilket är föga troligt. Även om yielden förbättras är det en dyr krets att tillverka, och detta ger gtx480 sitt avskräckande pris.

Fermi är prissatt på ett sådant sätt att den inte konkurrerar med någon. Hade 480 varit 1000kr så hade man kunnat rekommendera den mot 5870, och då skylta med bäst prestanda per krets. Nu är det inte så, och kommer nog dröja innan det blir så, lagom till 5870 får sin uppdatering, eftersom utvecklingsteamet på ATI fått "lite tid över", och förmodligen snart kan släppa bättre revisioner eller nya versioner.

MVH

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag gick och suktade efter GTX 480 men när jag slutligen såg testerna så gick jag till webhallen och sa "vad är det värsta grafikkortet ni har inne?"

Det blev ett 5870, vilket jag är mycket nöjd med än så länge, lirar nästan bara bad company 2 och det hackar inte det minsta med det värsta jag kunde ställa in så det får väl räknas som ok.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
Jag gick och suktade efter GTX 480 men när jag slutligen såg testerna så gick jag till webhallen och sa "vad är det värsta grafikkortet ni har inne?"

Det blev ett 5870, vilket jag är mycket nöjd med än så länge, lirar nästan bara bad company 2 och det hackar inte det minsta med det värsta jag kunde ställa in så det får väl räknas som ok.

Det hackar inte det minsta?

Det får räknas som utmärkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur kul är det att behöva köpa vattenkylning bara för att man ska ha ett snabbt grafikkort? Lägger man till de pengarna så blir det ju allt annat än prisvärt. Nej man får allt utgå från att kortet används med vanlig luftkylning och där gör värmen att kortet låter som en damsugare vid användning vilket kanske inte är så trevligt. Kanske man kan leva med just när man spelar men korten drar betydligt mer än ATIs motsvarigheter även i idle vilket är synd.

Överklockningspotentialen minskar om man inte använder sig av kraftigare kylning, livslängden kan också bli kraftigt försämrad även om det i dagsläget är svårt att avgöra om det kommer bli ett problem.

Vad händer om det blir en riktigt varm sommardag och samtidigt har byggt på med lite damm i kylaren? Kommer kylaren trots det klara av att kyla bort värmen eller får man problem med artefakter? Kanske kortet klockar ner sig själv och prestandan blir lidande? Man får tänka på att det är enorma mängder värme som ska kylas bort från en väldigt liten yta.

Hade värmeutvecklingen varit betydligt mindre så hade Nvidia kunnat montera två kretsar på ett och samma kort och då hade inte ATI haft mycket att säga till om i dagsläget men nu är ju situationen som den är. ATI hade förmodligen kunnat tillverka en minst lika snabb krets om de velat men då på bekostnad av högre tillverkningskostnader och värmeproblem, bara o väga fördelarna mot nackdelarna och den här gången är det uppenbart att ATI satsat rätt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Och hur kul är det att behöva köpa vattenkylning bara för att man ska ha ett snabbt grafikkort? Lägger man till de pengarna så blir det ju allt annat än prisvärt. Nej man får allt utgå från att kortet används med vanlig luftkylning och där gör värmen att kortet låter som en damsugare vid användning vilket kanske inte är så trevligt. Kanske man kan leva med just när man spelar men korten drar betydligt mer än ATIs motsvarigheter även i idle vilket är synd.

Överklockningspotentialen minskar om man inte använder sig av kraftigare kylning, livslängden kan också bli kraftigt försämrad även om det i dagsläget är svårt att avgöra om det kommer bli ett problem.

Vad händer om det blir en riktigt varm sommardag och samtidigt har byggt på med lite damm i kylaren? Kommer kylaren trots det klara av att kyla bort värmen eller får man problem med artefakter? Kanske kortet klockar ner sig själv och prestandan blir lidande? Man får tänka på att det är enorma mängder värme som ska kylas bort från en väldigt liten yta.

Hade värmeutvecklingen varit betydligt mindre så hade Nvidia kunnat montera två kretsar på ett och samma kort och då hade inte ATI haft mycket att säga till om i dagsläget men nu är ju situationen som den är. ATI hade förmodligen kunnat tillverka en minst lika snabb krets om de velat men då på bekostnad av högre tillverkningskostnader och värmeproblem, bara o väga fördelarna mot nackdelarna och den här gången är det uppenbart att ATI satsat rätt.

1+

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur såg det ut för ATI när 5xxx serien släpptes? dom hade ganska ooptimerade drivare då vad jag kan komma ihåg men även fast det var så så var dom då väldigt prisvärda och presterade bra och i dagsläget presterar dom bättre med optimerade drivare och kommer säkerligen bli bättre ändå.

Att Fermi är en "flopp" vilket jag tycker det är beror nog inte på att drivrutierna är ooptimerade utan snarare för att prestanda/krona är på tok för dålig samt strömförbrukning och värmeutveckling är helt orimligt speciellt för ett single GPU kort.

Och som du sa så kanske nästa generation nvidia kort sopar banan med ATI men det är väll knappast relevant just i dagsläget.

Fermi tycker jag blev mer eller mindre en flopp än så länge, tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Va kul att ingen läser hela mitt inlägg

KORTET i sig, alltså kortet bortsett från pris osv är bra det kan ingen säga något om.

Ja de e varmt.. ja de drar ström.

Min poäng var dock att 5970 är mer prisvärt, inget ont om gtx480 men de e för dyrt.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser det som intressant utmaning för Nvidia hur dom ska lyckas med en dubbelmacka av denna krets. med begränsningen på 300watt på PCI-e ser det hårt ut för Nvidia att få till en dubbelmacka av dom värre modellerna med tanke på vad en enkel gpu drar.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airtec
Ser det som intressant utmaning för Nvidia hur dom ska lyckas med en dubbelmacka av denna krets. med begränsningen på 300watt på PCI-e ser det hårt ut för Nvidia att få till en dubbelmacka av dom värre modellerna med tanke på vad en enkel gpu drar.

Dom får väl skicka med en gratis vattenkylning utan extra kostnad, då kanske man kan locka några köpare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej Orici, det är långt ifrån enbart strömförbrukningen och priset som talar emot GTX480.
Om du sätter GTX480 på praktiska tester som swec har gjort och jämför med det närmsta prismässiga konkurrent (HD5970) ser du tydligt att Fermi förlorar i Strömförbrukning, prestanda, värmeutveckling (vilket är en konsekvens av hög strömförbrukning), och sist men inte minst även pris..
Du har ett grafikkort som förlorar i alla punkter, vill du inte acceptera de testresultat så behöver du inte göra det, men sen kan du inte förvänta dig att folk tar ditt resonemang på allvar.

Citat:

Fanboy-Snack

Käre piddeman, uppenbarligen tror du att en individ är ett visst sorts "fan-boy" (eller vad du nu vill kalla det) då de sätter sig emot dina argument.
Ditt beteende visar stora brister för förståelse och det känns helt enkelt som att du redan har bestämt dig i förväg, låt mig bara påminna dig om att jag åter igen aldrig har ägt ett AMD/ATi kort och att du just nu har ett Avatar med Nvidia's logga, säg mig vad tyder detta på? Är det verkligen jag som är "fan-boy" här lilla gubben?
Nvidia har inte lyckats med fermi, så enkelt är det. Det är hoppfullt att tänka att Fermi kommer bli avsevärt bättre i framtiden, det vill säga samma GTX470 & 480 som har nyligen släppts, men tyvärr fungerar inte världen på detta sätt i praktiken, då AMD/Ati inte kommer att sluta optimera sina drivrutiner helt plötsligt.
Mina argument, till skillnad från dina, har stöd från diverse tester och stöd från en hel del insatta i ämnen, så jag förstår att du blir ledsen när ditt favoritföretag inte lyckas presentera något konkurrerande (läs mellan raderna: AMD/Ati tänker INTE sänka priset på HD5xxx serien), men du får helt enkelt ta och svälja ditt "stolthet" och acceptera att AMD har funnit denna rond.
Något positivt vore om du lär dig att formulera rätt också, då du precis har påstått att du är en fanboy men att din avatar inte har något att göra med det, ett tips bara.

I slutändan lyckas du besvara dina egna argument med något så otroligt vackert från mitt perspektiv:

"Det dåliga med Fermi är dess strömförbrukning men den kommer att fixas till på nästa 490 eller nåt ;)...
-->[u]"eller nåt"[/u]<--

Fortsätt med att tro det, för all del, men kom inte och försök argumentera utan faktum lille vän

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Du är ju den största fanboyen här, men det var väldigt tyst från din sida i 480 recensionen, hur kommer det sig?

Faktum är att nvidia korten presterar väldigt dåligt sett till pris och strömförbrukning, detta kommer inte några drivare att ändra på, hur mycket du än vill att de ska.

Hade 480 haft samma pris som 5870 och dragit 200w mindre så hade det varit ett bra kort, men nu får man ett element kombinerat med dammsugare för 5000, och som om det inte vore nog presterar det knappt bättre än ett kort för 3500.

Om de ordnar alla problem fermi har i nästa generation då kan det kanske bli ett bra kort, men med nvidias historia lär det inte heller vara prisvärt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej Orici, det är långt ifrån enbart strömförbrukningen och priset som talar emot GTX480.
Om du sätter GTX480 på praktiska tester som swec har gjort och jämför med det närmsta prismässiga konkurrent (HD5970) ser du tydligt att Fermi förlorar i Strömförbrukning, prestanda, värmeutveckling (vilket är en konsekvens av hög strömförbrukning), och sist men inte minst även pris..
Du har ett grafikkort som förlorar i alla punkter, vill du inte acceptera de testresultat så behöver du inte göra det, men sen kan du inte förvänta dig att folk tar ditt resonemang på allvar.

Nej, HD5970 är fortfarande dyrare om du inte kan läsa. Sen så tog jag inte med det för att OP frågade om GTX470/480 och HD5870.
GTX480 ligger i mellan HD5870 och HD5970 så då är det naturligt att det kostar lite i mellan dom 2 korten även om det kunde ha varit lite billigare men man kan inte få billiga kort så här direkt efter lanseringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, HD5970 är fortfarande dyrare om du inte kan läsa.
GTX480 ligger i mellan HD5870 och HD5970 så då är det naturligt att det kostar lite.

Ja 5970 är dyrare men fortfarande i samma prisklass -.- 350 kr skillnad
och GTX 480 ligger inte emellan i mina ögon utan det är jämt med 5870 som kostar 1500kr mindre än 480. kanske 10% i vissa saker men inte fullt ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, HD5970 är fortfarande dyrare om du inte kan läsa. Sen så tog jag inte med det för att OP frågade om GTX470/480 och HD5870.
GTX480 ligger i mellan HD5870 och HD5970 så då är det naturligt att det kostar lite i mellan dom 2 korten även om det kunde ha varit lite billigare men man kan inte få billiga kort så här direkt efter lanseringen.

Än en gång vänder och vrider du på det jag skriver.
Käre Orici, jag har aldrig skrivit att de är prismässigt ekvivalenta, däremot har jag påstått att de ligger i ~samma prisklass vilket jag är säker på att många håller med mig om.
Du får göra vad du vill men mitt svar var riktad mot ett tidigare tes.
Du slänger ut dig slumpmässiga argument och det är tydligt att du inte längre har något vettigt att tillföra, så innan vi kan fortsätta ha en diskussion på en bättre nivå får du minns sagt komma med lite fakta, jag är inte intresserad av att läsa saker som "man kan inte få billiga kort så här direkt efter... osv osv", snälla nån. Om du inte kan argumentera så citera mig inte, det är så enkelt.

Sen finns det en sak till som man kan påstå, om du verkligen inte förstår dig på den prestandaskillnad som finns mellan 5970 och 480, och om du inte kan räkna den praktiska prismässiga skillnaden och sedan konstatera ett slutsats baserad på ett pris/prestanda - förhållande, ptja, då föreslår jag att du åtminstone inte börjar studera till en ingenjör.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Ja 5970 är dyrare men fortfarande i samma prisklass -.- 350 kr skillnad
och GTX 480 ligger inte emellan i mina ögon utan det är jämt med 5870 för 1500 mindre. kanske 10% i vissa saker men inte fullt ut.

HD5970 är ~800 kr dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

HD5970 är ~800 kr dyrare.

BAM !
här har du priset !
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518528

Sapphire är väl ett av de snabbaste 5970 korten på marknaden med ?

nu får du ta o ge dig orici...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Än en gång vänder och vrider du på det jag skriver.
Käre Orici, jag har aldrig skrivit att de är prismässigt ekvivalenta, däremot har jag påstått att de ligger i ~samma prisklass vilket jag är säker på att många håller med mig om.
Du får göra vad du vill men mitt svar var riktad mot ett tidigare tes.
Du slänger ut dig slumpmässiga argument och det är tydligt att du inte längre har något vettigt att tillföra, så innan vi kan fortsätta ha en diskussion på en bättre nivå får du minns sagt komma med lite fakta, jag är inte intresserad av att läsa saker som "man kan inte få billiga kort så här direkt efter... osv osv", snälla nån. Om du inte kan argumentera så citera mig inte, det är så enkelt.

Sen finns det en sak till som man kan påstå, om du verkligen inte förstår dig på den prestandaskillnad som finns mellan 5970 och 480, och om du inte kan räkna den praktiska prismässiga skillnaden och sedan konstatera ett slutsats baserad på ett pris/prestanda - förhållande, ptja, då föreslår jag att du åtminstone inte börjar studera till en ingenjör.

Det jag skrev är fakta
Sen har jag aldrig skrivit vilket kort som är "mest prisvärt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte du ska hoppas på nån prissänkning från nvidia vad gäller GTX480.
Vad jag vet så har vi sett en prisökning vad gäller 5850/5870 korten sen lansering så hoppas inte för mycket med nvidias kort gällande prissänkning(om dom inte mot förmodan inser själva att priset är helt orimligt med tanke på vad man får för pengarna).
Det finns ju en anledning till att ATI inte sänker priset på sina kort i dagsläget och det är för att dom känner sig bekväma i denna sits som nvidia har skapat genom att lansera ett kort som har haft så sjukt stora förväntningar på sig och som mer eller mindre blev en ren flopp.

Så i nvidias läge så borde priset sänkas med minst 1000:- för att det ska bli någorlunda intressant.