SweClockers drop!

GTX480/70 eller HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Det värsta är att förra generationens kort fortfarande tävlar med dagens generation.

GTX 295 är bland det bästa man kan få. Och GTX 275/HD4890 är helt klart jämförbara med HD 5850. Så det känns egentligen inte som något större hopp om man inte köper HD 5970.

Kan bara hålla med.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

ALDRIG att jag skulle ta GTX 480 när det är 1500:- dyrare och drar 35% mer ström och presterar 15% bättre. Ang Dirt 2 testest så verkar Nvidia gjort en fuling och de flesta tester visar att att det bara är 5-10% skillnad mellan korten i det spelet. Många av testarna säger ju att det är outhärdligt att vara i samma rum när fläkten går på max. Är inte det illa? Skulle köpa ett HD5870 och klocka. Du kan tom köra Crossfire utan att behöva köpa en PSU för 1500:- GTX 480 i SLI drar ca 200-250W mer ström. Det är mer än vad hela min dator drar med skärm i full load.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
ALDRIG att jag skulle ta GTX 480 när det är 1500:- dyrare och drar 35% mer ström och presterar 15% bättre. Ang Dirt 2 testest så verkar Nvidia gjort en fuling och de flesta tester visar att att det bara är 5-10% skillnad mellan korten i det spelet. Många av testarna säger ju att det är outhärdligt att vara i samma rum när fläkten går på max. Är inte det illa? Skulle köpa ett HD5870 och klocka. Du kan tom köra Crossfire utan att behöva köpa en PSU för 1500:- GTX 480 i SLI drar ca 200-250W mer ström. Det är mer än vad hela min dator drar med skärm i full load.

Gosh, vart ska jag börja. Alla kort som jag vet om idag med stock kylaren låter väldigt högt i 100% så det är knappast något specifikt för GTX 480.

Dirt 2 är inte det ända spelet som presterar 20fps+ bättre på gtx 480 jämfört med HD 5870.

Med det sagt försöker jag inte försvara kortet, då jag inte tycker de lyckades speciellt bra med det. Men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Gosh, vart ska jag börja. Alla kort som jag vet om idag med stock kylaren låter väldigt högt i 100% så det är knappast något specifikt för GTX 480.

Dirt 2 är inte det ända spelet som presterar 20fps+ bättre på gtx 480 jämfört med HD 5870.

Med det sagt försöker jag inte försvara kortet, då jag inte tycker de lyckades speciellt bra med det. Men rätt ska vara rätt.

Skillnaden är ju att du inte behöver köra HD5870 med fläkten på 100% det måste du med GTX480. Problemet med är att GTX480 eventuellt bara kör i DX9 i Dirt 2 det var därför jag inte ville ha med det till det är bekräftat/avfärdat. HD5870 är inget högljutt kort då man kan sätta fläkten på runt 50-60% utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Skillnaden är ju att du inte behöver köra HD5870 med fläkten på 100% det måste du med GTX480. Problemet med är att GTX480 eventuellt bara kör i DX9 i Dirt 2 det var därför jag inte ville ha med det till det är bekräftat/avfärdat. HD5870 är inget högljutt kort då man kan sätta fläkten på runt 50-60% utan problem.

Självklart behöver du inte köra GTX 480 i 100% hela tiden.
Och Dirt2 är som sagt endast ett av 3-4 spel som man sätt än så länge det är någon prestandaökning värt att tala om. Tror inte det är något "fel". Om så många recensioner så väl som svenska som engelska inte kunnat se skillnad på DX9 och DX11 under testerna så kanske hela denna DirectX hyp säger sig självt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Och Dirt2 är som sagt endast ett av 3-4 spel som man sätt än så länge det är någon prestandaökning värt att tala om. Tror inte det är något "fel". Om så många recensioner så väl som svenska som engelska inte kunnat se skillnad på DX9 och DX11 under testerna så kanske hela denna DirectX hyp säger sig självt.

Det finns tyvärr tester på nätet som visar att fläkten går på 70% efter 30 minuters spel i AvP (i ett 800D) och att ljudnivån då förstör upplevelsen. Men visst, rätt ska vara rätt, den där bilden är från ett furmark-test, då blir allt varmt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Men de flesta recensionerna har ju använt "rätt" Dirt 2 demo. Det är bara några få som har det avvikande resultatet där Nvidia utklassar som sagt väntar jag med att uttala mig till det kommer någon fakta men jag tycker det ser skumt ut. Ok om du inte förstår hur jag menar så ska jag ändra mitt uttalande. GTX480 fläkt låter som ett monster från det att fläkten går över 65% när man spelar går det med all säkerhet alltid över 65%

Permalänk
Medlem

Även fast jag gillar nvidia så tycker jag att det blev lite av en flopp, visst "ÖVER" lag så var det bättre än 5870 men är det värt 1500:- då värmeutvecklingen och strömförbrukningen är skrämmande.

Jag hoppas att jag nu inte gör ett felaktigt val när jag köper ett 5970.

Någon som vet något om detta kort då det är billugast på Alina men är fabriks OC.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=21165-01-51R

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Även fast jag gillar nvidia så tycker jag att det blev lite av en flopp, visst "ÖVER" lag så var det bättre än 5870 men är det värt 1500:- då värmeutvecklingen och strömförbrukningen är skrämmande.

Jag hoppas att jag nu inte gör ett felaktigt val när jag köper ett 5970.

Någon som vet något om detta kort då det är billugast på Alina men är fabriks OC.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=21165-01-51R

Håller med dig totalt! Hade det varit kallare eller samma temps. som HD5870 så fine och samma pris så hade jag inte ens kollat på ATi men nu är det ju inte så!

Tycker jag inte!

Tycker du dock inte ska kolla på OC kort då det är 3% överklockning dom flesta gångerna, tycker du ska tag det billigast kortet du hittar.

Googla, du hittar nog reviews på det

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Sen när det kommer bättre drivers till Fermi så kommer det nog Fermi vara självklara fallet.

5870 fick spö av GTX295 när 5870 lanserades. Och nu när Fermi är nytt och har lite kassa drivers, så spöar det gamla 5870 med bra optimerade drivers Fermi ju :). Men efter nån/Några månader så är nog Fermi en aning bättre 5870/5890...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Sen när det kommer bättre drivers till Fermi så kommer det nog Fermi vara självklara fallet.

5870 fick spö av GTX295 när 5870 lanserades. Och nu när Fermi är nytt och har lite kassa drivers, så spöar det gamla 5870 med bra optimerade drivers Fermi ju :). Men efter nån/Några månader så är nog Fermi en aning bättre 5870/5890...

Håller med om mycket du säger, men med det priset kommer det nog tyvärr aldrig att bli något "självklart" val.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

hd5770 crossfire har snarlik prestanda som gtx 480 till halva priset.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Citat:

Ja, och ati uppdaterar inte sina drivers eller? Om du kollar senaste 10.3 så var det 20% prestandaökning för 5970 i Dirt, och i snitt 5% endast med den drivaren i en rad olika spel. Finns en artikel om det

Märker att du är en fanboy, lägg ned det där crappet nu och skingra dimman...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ja, och ati uppdaterar inte sina drivers eller? Om du kollar senaste 10.3 så var det 20% prestandaökning för 5970 i Dirt, och i snitt 5% endast med den drivaren i en rad olika spel. Finns en artikel om det

Märker att du är en fanboy, lägg ned det där crappet nu och skingra dimman...

Jo klart dom gör, deras ambition till drivers är skit najs!

Men dom har ju snart nåt gränsen på hur mycket dom kan optimera sina 58xx-serier vi drivers . snart kan dom inte kräma ur mer prestanda ur kortet via drivers

--Vad jag tror ialf!--

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Dx11 = Nvidia , prisvärdighet = ati

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ska spela.

DX10 5870

DX11 480

Simple as that! För skillnaden är i just DX11, i DX10 presterar korten i princip lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo klart dom gör, deras ambition till drivers är skit najs!

Men dom har ju snart nåt gränsen på hur mycket dom kan optimera sina 58xx-serier vi drivers . snart kan dom inte kräma ur mer prestanda ur kortet via drivers

--Vad jag tror ialf!--

...och trots det innebär dessa uppdateringar fortfarande en viss prestanda vinst för 4000-serien? Det finns garanterat mer att hämta ur HD5870, men fortfarande. Vi talar om ett par ynka procent i vissa specifika spel, vilket inte kommer räcka till för att bräcka 480.

Tänk också på att alla "procentsiffror" är upp till det angivna talet, en uppdatering som ska ge 20% kan därför resultera i allt mellan 1-20%. Värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Dx11 = Nvidia , prisvärdighet = ati

Dx11-prestanda = ATI 5970. Dx11-prisvärdighet = ATI 5850
Ett 5970 känns som ett bättre val i alla lägen mot ett 480 - förutom längden på korten.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk sitta och försvara Fermi fortfarande? Det var ju givet när det inte släppts, men NU? Bevisligen så är varken 480 eller 470 värda att köpa i något fall.

Ska du runt 5000kr så är ju hd5970 bättre. Ska du ner mot 3000kr så är det 470 mot hd5870 som gäller, och där är 5870 markant bättre. Prissättningen på Fermi gör ju att de tävlar mot fel kort...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen gör det värt att köra Fermi är PhysX-möjligheten. Jag är dock mer eller mindre övertygad om att OpenCL kommer att ta över. Men om man vill lägga över 5000 kronor på att få lite bättre effekter i Batman så är det ju upp till en själv.

Hade Fermi kostat cirka 4000 hade kortet däremot varit värt att köpa - men den hade fortfarande haft problem med värmeutvecklingen. Rimligen kommer ATI släppa ett 5890 inom en rimlig framtid, ett kort som kommer lägga sig jämsides med Nvidias 480 till ett lägre pris.

Permalänk

Jag hade defenitivt valt att köpa ett ATI kort i nuläget.

ATI- Bättre prestanda/krona, drar mindre ström, pushar för öppna standarder.

Det spelar väl ingen roll om 480 är det snabbaste singel gpu graffet eftersom det är prissatt som det är. Är man uppe i 5000kr klassen så är det lika bra att köpa ett 5970.

Att 480 drar hutlöst mycket ström kanske inte bekymrar dom som inte betalar sina egna elräkningar. För min del så ser jag det som ytterligare en liten extra kostnad man måste lägga in i beräkningen när man väljer grafikkort.

Känns lite omotiverat att lägga till 1500kr från ett 5870 till ett 480 för att få 20 mer fps i Dirt2?! Ett spel som jag personligen inte kommer att spela särskilt länge ändå.

Detta är dock min slutsats i NULÄGET.

Fermi är bara barnet än så länge och drivrutiner blir säkert mer anpassade och priset kommer antagligen gå ner.

Måste man köpa ett nytt grafikkort just IDAG så skulle jag inte valt ett fermi baserat på ovanstående argument.

Har man inte så bråttom så har man juh möjligheten att se hur saker och ting utvecklar sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Beroende på vad du ska spela.

DX10 5870

DX11 480

Simple as that! För skillnaden är i just DX11, i DX10 presterar korten i princip lika.

Underlig jämförelse det där. Då är det vettigare säga

DX10 5870/GTX470
DX11 5970

Ser inte meningen med att GTX480 existerar förutom att ha det snabbaste singlecore grafikkortet till varje pris. Det är ju verkligen inte det kort man idag bör köpa annat än om folding är det mest väsentliga.

GTX470 är ju rätt okej som alternativ till 5870, men tycker fortfarande att 5850 är det kort man ska köpa idag ifall man inte behöver enorm prestanda och då är det 5970 som gäller.

Överklocka ett 5850 och man har istort sett ett 5870. Visst 5870 går kanske klocka aningen högre, men de extra shaders ger verkligen ingen större skillnad i dagens spel.

Tycker det är enklare än någonsin att välja grafikkort 2000+ ifall man inte kräver ett speciellt märke. 5850 om man inte har enormt höga krav och 5970 om man har höga krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Underlig jämförelse det där. Då är det vettigare säga

DX10 5870/GTX470
DX11 5970

Ser inte meningen med att GTX480 existerar förutom att ha det snabbaste singlecore grafikkortet till varje pris. Det är ju verkligen inte det kort man idag bör köpa annat än om folding är det mest väsentliga.

GTX470 är ju rätt okej som alternativ till 5870, men tycker fortfarande att 5850 är det kort man ska köpa idag ifall man inte behöver enorm prestanda och då är det 5970 som gäller.

...och du verkar ha missat trådskaparens fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
EFtersom att NVidias nya fina FERMI nu har släppts står frågan för mig; FERMI eller ett 5870... Båda har ju sina fördelar vad tycker ni?

HD5870 tänkte jag mig en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517996

Och Fermi har det inte kommit så många än...

Ge mig ett svar nu.. EFtersom att det här inte är "Soviet RUssia" så hittar svaret inte mig....

Permalänk
Avstängd

Finns inget överhuvudtaget underlag för nvidia att sätta dessa priser på detta FAIL! kort

För dom ska sälja dessa kort så får dom sänka 470GTX till HD5850 pris 480 GTX till HD5870 pris...

Men det finns inget underlag för folk att köpa dessa varma strömslukande till hutlösa priser....

SKulle ha valt ett HD5970 alla dagar i veckan över ett 480GTX! ett HD5850 HD5870 alla dagar i veckan över ett 470GTX......

Jag har alltid kört nvidia tills nya ATI serien kom ut har provat HD5770 HD5850 HD5870 singel/cf nu kör jag med ett HD5970 tycker dom funkar utmärkt....

HD5970 kort är svalt både i idle och load hörs inte ens under surfning och mindre tunga spel..... plus priset är väl befogat nu när jag såg priset på 480GTX....

Du får ett HD5970 för cirka 5500 medans ett 480GTX går på 5300kr cirka... helt sjukt högt pris....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
...och du verkar ha missat vad trådskaparen hade för fråga?

Går alltid att försöka informera om mer saker utöver frågan.

Permalänk
Medlem

Hmm säger såhär bara.. Fremi är ett självklart val OM du vill köpa något bara för att medans om du vill ha så mycket prestanda som möjligt för dina pengar så håll dig borta från Fremi och kör på ett ATI kort istället..

ATI ÄR!!! mer prestanda per krona och det är fakta inget annat

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Man skall alltid köpa dubbelt så bra när man köper nytt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
Hmm säger såhär bara.. Fremi är ett självklart val OM du vill köpa något bara för att medans om du vill ha så mycket prestanda som möjligt för dina pengar så håll dig borta från Fremi och kör på ett ATI kort istället..

ATI ÄR!!! mer prestanda per krona och det är fakta inget annat

Fremi? 2 ggr?

FERMI!

Permalänk
Medlem

Man kan fortfarande inte gämföra 58xx och GTX 4xx rättvist just nu, eftersom GTX 4xx inte har några bra drivisar ute...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inväntar 5870 2GB versionen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|